Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: -jonathan- - 19.03.2015, 21:20:04

Otsikko: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 19.03.2015, 21:20:04
Tervehdys!

Muutaman sivun selasin ja löysin jotain tähän viittaavaa. Jos nyt joku tietää tälläisen keskustelun, niin luen sitä mielelläni :)

Uusi moottori on viskattu kiinni jossa entistä roinaa löytyy vain kampiakseli ja nokka-akseli.
Nyt ongelmaksi tuli jako.. Moottoria purettaessa laitoin merkit vastakkain ja irroitin virranjakajan, silloin öljypumpun/virranjakajan ratasakseli näytti vaakasuoraa moottoria nähden. Nyt taas kasattaessa laitoin merkit vastakkain ja ratasakseli oli vaakasuorassa.
En tosin tiennyt siinä vaiheessa, että pitäisi myös katsoa kumpi mäntä tekee duunia ja ostin akselin ylös sekä liikautin yhden hampaan verran, jotta oli 35asteessa. Nyt ei sitten niin millään saa jakoa kuntoon nyt kun käynnistelee. Tuli jo tulta ja polttoainetta kaasuttimesta!

Nyt se vihdoin käy ilman että paukkuu ja aivastelee, mutta en ymmärrä mitä on tapahtunut, kun tulpanjohtojen paikat on vaihtunut päittee niin, että nelosesta menee ykkösmännälle jne. (jos ykkönen on syylärin puoleinen sylinteri ja nelonen virranjakajan oikea alakulma). onko tää mahdollista vai tökkiikö muisti ahdistuksesta?
Saako sen käännettyä niin, että ottaa virranjakajan pois kyljestä ja kääntää moottoria yhden kierroksen ja lyö sitten virranjakajan takaisin?
lampulla on virranjakaja nyt katsottu, mutta tyhjäkäyntiä ei voi käydä koska kone rupee ravistaa vimmatusti ja sammuu.

että hiukkako stressaa tää  :-\ Sanottii vaa et "kyllä sää sen pystyt tekee hei, iha helppo".
Mutta pääasia että kampi ja nokka on kohillaan. Sitä ratasakselia nyt voi liikautella kunhan varmistaa et se loksahtaa öljypumpun kanssa.
Nii ja myöskin pyöritin moottoria käsin tulppa irroitettuna jotta näkisin kuolokohdan. En nyt tosin muista että teinkö sen oikein päin ja pitiköhän niitte venttiilien keinut olla löysinä vai tiukkoina. Vooi p*se..
btw. En tiedä mikä on mahdollista ja mikä ei, sillä ensinmäistä kertaa kasasin moottorin atomeista ja aika vieras metsä  :idiot2:
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: hyvoneju - 19.03.2015, 21:37:04
Missäs tälläinen fyysisesti sijaitsee , joku tälläkin foorumilla voi vielä ymmärtää näiden vanhempien koneiden päälle  ;)
Jos vaikka joku lähistöllä asuva tulis vilasee ?
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: estate - 19.03.2015, 21:47:55
Ykkönen on etummaisin sylinteri. Ykkösen mäntä on ylhäällä ja sille pitäisi tulla kipinä silloin kun sen keinuvivuissa on välys. Sulla on jakaja mennyt puolikierrosta väärälle kohtaa, jos on ykkösen ja nelosen johtojen paikkoja pitänyt vaihtaa. Vaihda myös kakkosen ja kolmosen paikkoja keskenään niin voi ruveta käymään. Sytytysjärjestyksen varmaan tiedätkin, 1-3-4-2 ja jakaja pyörii ylhäältä katsottuna vastapäivään. Olikos tuossa se jakajan akseli ja öljypumpun käyttöakseli epäsymmetriset eli akselit menee yhteen vain yhdessä asennossa? Jos on niin nosta pumpunakseli pois ja käännä puoli kierrosta niin jakaja menee taas alkuperäisesä asennossa paikoilleen.

Pyöritä kampiakselin päästä niin, että kampiakselin hihnapyörä on jakopään kopan merkissä. Tarkistat, että ykkösen keinuvivuissa on välys, jos ei niin pyöritä vielä kierros uudelleen merkkiin. Irrota jakajan kansi ja katso mitä kannen nastaa kohden pyörijän kärki osoittaa, siihen napaan ykkösen tulpanjohto ja loput sytytysjärjestyksessä vastapäivään kiertäen paikoilleen.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 20.03.2015, 22:48:30
Ykkönen on etummaisin sylinteri. Ykkösen mäntä on ylhäällä ja sille pitäisi tulla kipinä silloin kun sen keinuvivuissa on välys. Sulla on jakaja mennyt puolikierrosta väärälle kohtaa, jos on ykkösen ja nelosen johtojen paikkoja pitänyt vaihtaa. Vaihda myös kakkosen ja kolmosen paikkoja keskenään niin voi ruveta käymään. Sytytysjärjestyksen varmaan tiedätkin, 1-3-4-2 ja jakaja pyörii ylhäältä katsottuna vastapäivään. Olikos tuossa se jakajan akseli ja öljypumpun käyttöakseli epäsymmetriset eli akselit menee yhteen vain yhdessä asennossa? Jos on niin nosta pumpunakseli pois ja käännä puoli kierrosta niin jakaja menee taas alkuperäisesä asennossa paikoilleen.

Pyöritä kampiakselin päästä niin, että kampiakselin hihnapyörä on jakopään kopan merkissä. Tarkistat, että ykkösen keinuvivuissa on välys, jos ei niin pyöritä vielä kierros uudelleen merkkiin. Irrota jakajan kansi ja katso mitä kannen nastaa kohden pyörijän kärki osoittaa, siihen napaan ykkösen tulpanjohto ja loput sytytysjärjestyksessä vastapäivään kiertäen paikoilleen.

Kiitoksia! Menen tekemään sille jotain kunhan pääsen kiireistä. Tosiaan, kahdessa asennossa menee jakajan ja öljypumpun akseli yhteen. Nyt se käy ihan nätisti, paitsi pienillä kierroksilla rupee täristää konetta ja sammuu ilman ryyppyä. En tosin tiedä mistä tämä johtuu, että mahtaakohan johtua sytytyksestä myöskin. Mutta käynti muutoin ok, tosin piuhat on väärtepäin. Onko tietoa onko tästä piuhojen väärinpäin olevasta asennuksesta haittaa koneelle jos ajaisin sen 30min päähän korjattavaksi?
Vai.. Onko tää nyt sit kuiteski oikein asennettu muutoin, paitsi että piuhat on vain tehdasperäisestä asennuksesta eroava?
Voiko sellanen moottori edes käydä jossa piuhat on väärtepäin?
Kiitos ja kumarrus!
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 20.03.2015, 22:56:06
Missäs tälläinen fyysisesti sijaitsee , joku tälläkin foorumilla voi vielä ymmärtää näiden vanhempien koneiden päälle  ;)
Jos vaikka joku lähistöllä asuva tulis vilasee ?

Moro!
Sammatissa tää tapaus sijaitsee tällä hetkellä.
Oishan se tietenkin aika komeeta et jos joku auttamaan tulis!:) voisin uskoa, että aikaa menisi mukavasti alle tunnin kunnes kone on taas hienosäätöä vaille.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 20.03.2015, 23:04:46
Taidampa itseasiassa ottaa pari kuvaa siitä kun ykköspytty on kuolossa, virranjakajan kansi irroitettuna ja toinen kuva siitä kun kansi on kiinni. Eiköhän siitä tietoiset mekaanikot osaa sanoa mitä oon tehny? Jos on edes sinnepäin niin silloinhan hienosäädöllä sen saa helposti kohilleen. Valokynällä jos katsoo niin pitääkö virranjakajaa siirtää vastapäivään vai myötäpäivään?
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: estate - 21.03.2015, 09:36:27
Ei ole mitään vaaraa vaikka piuhat on eripäin kuin alunperin. Pääasia, että ovat oikeassa järjestyksessä ja ajoitus kohdallaan. Kyllä se sinnepäin on kun kerran käy, jos olisi ihan pielessä niin ei kävisi vaan paukahtelisi joko kaasarissa tai pakosarjassa. Kokeile löysätä jakajan kiinnitys ja käännät jakajaa myötäpäivään varovasti koneen käydessä. Kun kierrokset rupeavat nousemaan on ennakko aika lähellä oikeaa. Tuo ettei käy tyhjää ilman ryyppyä voi johtua myös kaasuttimen säädöistä. Mutta ensin pitäisi saada se sytyn ajoitus kohdalleen, se kun vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika paljon. Valokynällä katsottuna käännä jakajaa myötäpäivään.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: 142 - 21.03.2015, 12:46:07
Ootko katsonut imuvuodot?
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 21.03.2015, 15:48:15
Ei ole mitään vaaraa vaikka piuhat on eripäin kuin alunperin. Pääasia, että ovat oikeassa järjestyksessä ja ajoitus kohdallaan. Kyllä se sinnepäin on kun kerran käy, jos olisi ihan pielessä niin ei kävisi vaan paukahtelisi joko kaasarissa tai pakosarjassa. Kokeile löysätä jakajan kiinnitys ja käännät jakajaa myötäpäivään varovasti koneen käydessä. Kun kierrokset rupeavat nousemaan on ennakko aika lähellä oikeaa. Tuo ettei käy tyhjää ilman ryyppyä voi johtua myös kaasuttimen säädöistä. Mutta ensin pitäisi saada se sytyn ajoitus kohdalleen, se kun vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika paljon. Valokynällä katsottuna käännä jakajaa myötäpäivään.

Nyt tuli kyllä hyvää ja tsemppaavaa tietoa! Kiitti!
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 21.03.2015, 15:55:46
Ootko katsonut imuvuodot?

Juu tossa juuri purkailin kaasutinta (Zenith). Tiivisteet on ollu noin puoli kesää käytössä.
Huomasin tosin että kohokammion ja kaulan väliin jää tiivisteestä huolimatta rakoa kun valoa vasten katsoo.
Vaikuttaakohan tämä alue? Imusarjan pitäisi olla kyllä hyvin paikoillaan.
Pitää nyt varmaan perehtyä tähän osioon tarkemmin. Uudet sytkän kärjet ostin myös,
ne avautuu liian paljon joka varmaankin vaikuttaa asiaan.
Yrittänyt tässä lukea vihreäkantisia, että mitäs kaikkea siellä tapahtuu kaasarissa kun auto käy :)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 21.03.2015, 17:49:29
Mites tuon starttipilotin käyttö et ruiskuttelee mahdollisiin vuotokohtiin?
Moottori saisi lisäpuhtia jos vuoto löytyy.
Oon ainaki ymmärtänyt et toimii.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: estate - 21.03.2015, 17:53:20
Kyllä nousee kierrokset kun onnistuu vuotopaikkaan suhauttamaan.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 23.03.2015, 22:47:26
Noniin, nyt tämä kehitty johonki suuntaan. Lähin jopa jo ajaa sellaset 50m, eli auto on kasassa! :)
vuotokohtakin löytyi kaasarista. Sytytys ei taida olla aivan kohillaan kun vertailin käyntiääntä moottoriin ennen kunnostusta ku
pakoputkesta kuuluu sellasta helikopterin tyyppistä ropotusta.
ja kun käynti laskee tyhjkäyntiin niin käynti alkaa vaeltaa ja moottori ravistaa.
Muutoin kierroksien kanssa vaikuttais olevan aika hyvä.
Mutta olo helpottuu jo :)
Tälläseen asiaan varmaan tässä tilanteessa syinä saattais olla;
venttiilien säädöt, sytytyksen ajoitus ja siihen liittyvät tavarat kuten (virranjakajan kansi, pyörijä, katkojan kärjet)
ja sit tuo kaasarin ilmavuodot.
Pitää miettii et jos joutuu viemään auton korjaamolle et niitte on sit helppo saada se sytytys kohillee ettei mikään vaikeuta duunia.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: estate - 24.03.2015, 08:41:10
Ettei kävisi kolmella? Kokeile lyhyen käytön jälkeen onko jokaisen sylinterin pakosarjan lähtö yhtä lämmin. Toisaalta myöhäisellä oleva sytytys tai liian rikas seos aiheuttaa poksahtelua putkessa.
Kärkivälin olet varmaan säätänyt, sekin kun vaikuttaa ajoitukseen (jos hienostelemaan ruvetaan niin katsotaan kosketuskulmamittarilla). Kärkien kiinnitysruuvi löysälle ja säädät kärkiväliksi rakotulkilla 0,4-0,5 mm (tai kosketuskulma 59°-65°).
Venttiilivälykset on helppo säätää itsekin. Kampi merkkiin, katsotaan, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaa, ventiilikoppa pois ja säädetään ykkösen keinuvipujen ruuveista välykseksi 0,4 mm rakotulkin kanssa. Pyöräytetään kampea puoli kierrosta ja säädetään kolmosen välykset, taas pyöräytetään puolikierrosta ja säädetään nelonen, puolikierrosta ja kakkonen.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 24.03.2015, 20:39:59
Ettei kävisi kolmella? Kokeile lyhyen käytön jälkeen onko jokaisen sylinterin pakosarjan lähtö yhtä lämmin. Toisaalta myöhäisellä oleva sytytys tai liian rikas seos aiheuttaa poksahtelua putkessa.
Kärkivälin olet varmaan säätänyt, sekin kun vaikuttaa ajoitukseen (jos hienostelemaan ruvetaan niin katsotaan kosketuskulmamittarilla). Kärkien kiinnitysruuvi löysälle ja säädät kärkiväliksi rakotulkilla 0,4-0,5 mm (tai kosketuskulma 59°-65°).
Venttiilivälykset on helppo säätää itsekin. Kampi merkkiin, katsotaan, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaa, ventiilikoppa pois ja säädetään ykkösen keinuvipujen ruuveista välykseksi 0,4 mm rakotulkin kanssa. Pyöräytetään kampea puoli kierrosta ja säädetään kolmosen välykset, taas pyöräytetään puolikierrosta ja säädetään nelonen, puolikierrosta ja kakkonen.

Kiitos!! Tiekkö, nyt se taitaa olla aika bueno! Jotain pientä hienosäätöä vielä, mutta todella pientä :) Koneen hyvin lämmittyä menin uudestaa kiristää kannenpultteja ja yks naksahti sillai et hetken olin lähellä raivohuutoa :p Mut se taiski olla vain jähmettyny sijoilleen.
Ja itseasiassa koneen käyntiin vaikutti suunnattomasti se, että vaihdoin upouudet motonetin puolanpiuhat takas vanhoihin. Loppu seilailu ja osa ravistamisesta tyhjäkäynnillä ja loput parantui sitten venttiilien säätöjen tarkistamisella. En mä halua motonetille nyt mitää huonoa ilmaa mut oli ne kyllä huonot piuhat kun aiheutti niinkin paljon ongelmia.
Kiitän ja kumarran kaikesta avusta. Jotain varmasti tulee vielä mutta tuskin enää tähän osioon :)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 25.03.2015, 12:27:23
Niitä kannenpultteja ei missään nimessä mennä enään jälkikäteen vääntelemään . Itse olen kanssa katkaissut yhden juuri samallalailla ja kyllä jäin vlopun ajot väliin kun ei ollut uusia pultteja. Myös samallalailla oli minulla joskus aikoinaan käyntiongelmia ja sytty oli juurikin puolikierrosta metsässä. Jos haluat oikeasti hyvät tulpanjohdot niin suosittelen ProSparkia, voin taata että toimivat ! Muutenkin nämä Amazonit ovat sellaisia että ei niihin kannata mitään pilipali osaa laittaa .
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: estate - 25.03.2015, 15:10:09
Kyllä tappikoneen kannenpultit kuuluu jälkikiristää kannen aukaisun jälkeen.
1. vaihe 40 Nm
2. vaihe 80 Nm
3. vaihe moottoria käytetään 10 minuuttia
4. vaihe 90 Nm

Ja lämpimäksi käytön jälkeen ei löysätä pultteja.

Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 25.03.2015, 16:07:08
Juu itse noudatin tuollasta ohjelappusta mikä kirjotettiin muistoksi jossa oli,
30 nm
60 nm
90 nm
lämpimäksi
90 nm

Ymmärtääkseni kannenpultti ei kovin helpolla katkea jengoista et menee pikemminki pultin kannasta tai kierteitten alkupäästä.
Pultti oli kyllä jämäkästi paikoillaan ja siksi ajattelin et taisi olla vain jumittunu. Piti saman äänen kuin esim renkaita vaihtaa ja pultti hieman jumittaa.

Täytyy juu katella noita ProSparkkei, thanks :)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 26.03.2015, 07:23:05
JOs tuollaisen " jälkikiristyksen" tekee, niin minä ainakin käyttäisin uusia pultteja. Jos vanhat käytetyt pultit niin jättäisin tekemättä. Ensimmäiseen Amazoniini jälkikiristin ja vesikanavan kohdalta korkkasi heti yksi pultti. Poistin pultin jämän ja vedin normaalisti 40 , 80 ja lopuksi 90nm ja jätin siihen. Hyvin toimi ja ongelmia ei ollut. Hallissa on tälläkin hetkellä B18 koneinen Amazoni , johon tein myös kansirempan . Käytin vanhoja pultteja ja jätin "jälkikiristyksen" tekemättä. Hyvin tuntui pelittävän.

Nuo Prosparkit ovat oikeasti oiva valinta, F-Ryhmän ralliautossa käytetty ja toimineet sielläkin. Itselläni ollut jokaisessa harrastekiesissä kyseiset letkut
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 26.03.2015, 10:22:30

Venttiilivälykset on helppo säätää itsekin. Kampi merkkiin, katsotaan, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaa, ventiilikoppa pois ja säädetään ykkösen keinuvipujen ruuveista välykseksi 0,4 mm rakotulkin kanssa. Pyöräytetään kampea puoli kierrosta ja säädetään kolmosen välykset, taas pyöräytetään puolikierrosta ja säädetään nelonen, puolikierrosta ja kakkonen.

Tuohon venttiilinsäätöön vielä yksinkertaisempi ohje: kun pyöräyttää alahihnapyörän 0-merkkiin, niin säädettävissä on edestä päin venttilit 1,2,3,5 tai 4,6,7,8 riippuen siitä onko ykkönen vai nelonen yläkuolokohdassa. Eli, kun pyöräyttää kampuran merkkiin, niin kokeilee mitkä venttiilit on säädettävissä, ja seuraavan kierroksen 0-kohdassa loput neljä.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 26.03.2015, 20:41:16
Tuohon venttiilinsäätöön vielä yksinkertaisempi ohje: kun pyöräyttää alahihnapyörän 0-merkkiin, niin säädettävissä on edestä päin venttilit 1,2,3,5 tai 4,6,7,8 riippuen siitä onko ykkönen vai nelonen yläkuolokohdassa. Eli, kun pyöräyttää kampuran merkkiin, niin kokeilee mitkä venttiilit on säädettävissä, ja seuraavan kierroksen 0-kohdassa loput neljä.
[/quote

Aikasta kätevää, kiitoksia :)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 26.03.2015, 20:58:38
Tää nyt liittyy toho kannenpultteihin ku aloin miettii pulttien vaihtoa jos joskus joku sellaisen haluaa tehdä tai minä.
Voiko pultin vaihtaa yksi kerrallaan niin että muut on edelleen momentissaan?
Vaikuttaako tuollanen yhden pultin irroittaminen ja takaisinlaitto mihinkään negatiivisesti.
En kyllä tiedä onko tuossa mitään järkeäkään :)

korvia huumaava vihellys tuli imusarjasta ja käynti hullaantui kun pistin lisäkiristystä.
Nyt huomasin lisäksi vain sellasen, että nopeusluiska ei tule esille.
Taitaa olla jotain ongelmaa vaihteiston päässä. Vaikutti yksinkertaiselta asennukselta, mutta olikohan :p
vaihteiston tukikumi tosin painaa vaijerin "holkkia" mut tuskin sekään siihen vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 27.03.2015, 09:09:05
En ole asiantuntija, mutta kyllä minä vaihtaisin kaikki samalla kertaa . Ainahan se mahdollisuus on että uuden pultin kohdalle jää löysää. Ei ne pultit sieltä kannesta itsekseen mihinkään irtoa, ajelet rauhassa ja seuraavan kansiremontin yhteydessä vaihdat sitten ne kaikki pultit. Monesti käyn niin kun alkaa yhtä pikkuasiaa korjaamaan, että asiasta kasvaakin isompi vika =)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: tuomee - 27.03.2015, 12:34:10
Minkähän takia tappikoneen jäykät pultit muka tarttis uusia(voi käyttää niin kauan kun jengat kunnossa eikä oo syöpyny pilalle)?Ne ei varmasti katkea tuolla 90nm. momentilla ikuna.Ja jälkikiristystä ei koskaan tehdä ilman pultin löysäystä jos momentti sama kuin edellisessä vaiheessa,ja se tehdään pultti kerrallaan oikeassa järjestyksessä 45-90 astetta löysäten(juurikin sen paikalleen hirttäytymisen takia jollonka pultti ei vättämättä lähde kiertymään vaikkei oikeessa momentissa olekaan) ja kirraten takas momenttiin,ja kyllä se jälkikiristys on hyvä tehdä kaikkiin jäykillä kannenpulteilla oleviin moottoreihin koska se kannentiiviste painuu yllättävän paljon ensimmäisen lämpimäksi käytön aikana(vetäkääpä tussilla merkit kannen pultin kantoihin ennen jälkikiristystä niin huomaatte kuinka paljon pitemmälle se pultti kiertyy,monesti kymmeniä asteita) ja jonnin verran vielä senkin jälkeen minkä takia monissa moottoreissa täytyy jälkikiristys uusia esim. 1000km. jälkeen,ja venttiilivälykset säädetään/tarkistetaan aina tuon j-kiristyksen jälkeen.
Vaikkakin Vollen tikkukoneen kannentiiviste pitää monesti ilmankin tuota jälkikiristystä niin varmaa se ei oo koskaan ilman tuota jälkikiristystä ja ilman sitä se ei oo oikeessa momentissa ;)
PS.Ne on niitä venyvillä pulteilla ja asteilla kirrattavia koneita joihin noita pultteja uusitaan ja niitä ei myöskään yleensä jälkikirrailla ;)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 28.03.2015, 09:16:58
Kokemuksia on että myös tikkukoneen pultit pärähtelee poikki, vaikka onkin Volvo . Mä taas en ymmärrä sitä , että isoja hommia tehdään osilla, jos on kerran mahdollisuus tehdä uusilla. Tämä tietenkin minun mielipide
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: tuomee - 28.03.2015, 15:24:02
Njaa,jokainen toki tehköön niinkuin itse parhaimmaksi näkee ;)Mutta yksi ainut kannenpultti on multa tappikoneesta katkennut jengan juuresta ja sekin irroittaessa kauan seisseestä koneesta koska oli ruostunut lohkoon kiinni,ja jokusia tappikoneita oon kuitenkin purkanu/kasannu enkä koskaan oo kannenpultteja niihin uusia ostanu,jotta en usko että ovat ensimmäinen asia mitä noihin kunnostaessa uusia tarttee ja niiden kestoa epäillä,jos kierteet on puhtaat ja kevyesti öljytyt ja pultti ei pohjaa ja pultti ei oo pilalle syöpynyt niin en usko että niitä kukaan tuolla momentilla poikki saa.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: -jonathan- - 28.03.2015, 15:36:56
Mua stressaa se yksi pultti nyt siinä kannessa ja mietin että pitäis varmaan tarkistaa et onko se katki.
Mut jos alan irrottaa sitä tarkistaakseni, ni joudun sitten ottaa koko kannen irti? Näin pitkälle kun on päässy et auto on muutoin valmis,
ni ei millään huvittais :)
Mietin vain, että jos se ois katkennu niin todennäköisesti se ois löysänä? Tuskin se jengoista katkee vaan pikemminki ennen jenkoja.
testasin vielä äänen jälkeen hieman liikutella sitä avaimella ja oli tukevasti kyllä paikoillaan.
Ja pitäisköhä se edes ääntä vaan ihan vain muljahtais yli?
Oon kyllä ilahtunut miten täällä ihmiset alkaa heittelee asiaa kehiin :)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: tuomee - 28.03.2015, 17:05:16
Veikkaan hyvin vahvasti että se pultti on vaan ollu jumiutunu(todennäköisesti kannastaan,niinkuin itekin arvelit) niinkuin ne tuppaa yleensä jumiutuun ja narahti sen takia,ja juur tuon takia sitä pulttia tulee aina vähän löysätä ennen kiristystä koska se ei välltämättä lähde liikkeelle vaikka ei ookaan oikeessa momentissa vaan on hirttäytyneenä paikoilleen,eli en usko että se katkeemassa on koska yleensä tuommoinen ns.jäykkäpultti rupee ennen katkeamistaan venymään/kiertymään eli ei katkea heti vaan kiertyy jonkun matkaa ja tuntuu siltä että pikemminkin löystyy kun kiristyy ennenkun katkee ja katkee nimenomaan yleensä siitä jengan juuresta,jonka en vakiomomentteja käytettäessä usko kyllä tapahtuvan ;) Suosittelisin tekemään sen jälkikiristyksen vielä uudelleen niinkuin se kuuluu eli pultti kerrallaan löysäten ja kiristäen ;).
Jaa niin joo,mun mielipide varsinaiseen kysymykseen on että kyllähän sä voit sen pultin irroittaa ja tarkistaa jos mieli tekee,ei sen takia kantta kannata irroittaa eikä se siitä mikskään mee,ennen pultin tai toisen pultin takas laittoa vaan puhaltaa sen reiän kunnolla puhtaaksi,imu-pakosarjan puolella taitaa vaan joku vaiko useampikin pultti mennä vesitilan läpi(jos nyt oikeen muistan) jotta voi olla että joutuu nesteet käyttään pihalla ;)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Dmies - 28.03.2015, 17:07:09
Njaa,jokainen toki tehköön niinkuin itse parhaimmaksi näkee ;)Mutta yksi ainut kannenpultti on multa tappikoneesta katkennut jengan juuresta ja sekin irroittaessa kauan seisseestä koneesta koska oli ruostunut lohkoon kiinni,ja jokusia tappikoneita oon kuitenkin purkanu/kasannu enkä koskaan oo kannenpultteja niihin uusia ostanu,jotta en usko että ovat ensimmäinen asia mitä noihin kunnostaessa uusia tarttee ja niiden kestoa epäillä,jos kierteet on puhtaat ja kevyesti öljytyt ja pultti ei pohjaa ja pultti ei oo pilalle syöpynyt niin en usko että niitä kukaan tuolla momentilla poikki saa.
+kannattaa katsoa ja puhdistaa ettei pultinreijän pohjalla ole öljyä sillä ainakin saa pultin menemään poikki ja pahimmassa tapauksessa lohkon halki. Kaveri veti aikanaan ammattikoulussa lopputyötä tehdessä kannenpultin poikki viimeistä kiristystä tehdessä. Oli jäänyt pikkusen öljyä reijän pohjalle ja ei ollut huomannut, tosin oli kyllä kyseessä venyvät pultit joita veti momenttiin.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Spoileri - 03.04.2015, 14:00:49
Kokemuksia on että myös tikkukoneen pultit pärähtelee poikki, vaikka onkin Volvo . Mä taas en ymmärrä sitä , että isoja hommia tehdään osilla, jos on kerran mahdollisuus tehdä uusilla. Tämä tietenkin minun mielipide

Näin mielenkiinnosta; mitä oli jengoissa voiteena, kun pultti nasahti poikki kiristettäessä?
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 13.05.2015, 19:40:48
Kysymykseni liittyy sytytyslaitteisiin. Eli oma 1.8 amazon alkoi pätkimään suhteellisen paljon.
Vaihdoinkin kärjet , konkan , pyörijän , johdot , tulpat ja kannen mutta pätkiminen jatkuu. Alan epäillä puolaa.
Kysymys kuuluukin , mikä ero on panssaripuolalla ja ei pansaripuolalla.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Automasentaja - 13.05.2015, 20:12:49
Panssaripuolassa on virtalukko samassa paketissa.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 13.05.2015, 20:42:11
Auto on vuosimallia 67 virtalukko on hytin rintapellissä , ei rattiakselissa
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 13.05.2015, 21:36:08
Lisäksi kysyisin että onko tappikoneen virranjakajaan kahta erilaista kantta
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Automasentaja - 13.05.2015, 23:03:08
Siellä taitaa olla panssaripuola. Ei pitäisi olla erilaisia kansia, mulla on hirvee läjä vanhoja jakajan kansia ja jakajia ja ainoastaan pyörijöissä on ollut jakaja kohtaisia eroja.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 14.05.2015, 00:44:19
Auto on vuosimallia 67 virtalukko on hytin rintapellissä , ei rattiakselissa
Virtalukolta puolalle kulkevat johdot ovat teräskaapelin sisällä, tavallisen puolan voi vaihtaa, mutta joutuu vaihtaan virtalukonkin ja tekemään sähköhommia..  eli virtalukko ja puola on samaa pakettia.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 14.05.2015, 20:08:23
Vaihtamaan virtalukon ? Kyllä meinaan korvata tuob panssaripuolan tavallisella
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 14.05.2015, 20:20:43
Vaihtamaan virtalukon ? Kyllä meinaan korvata tuob panssaripuolan tavallisella
Ok, siitä vaan sitte..
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 14.05.2015, 20:40:07
Ensinäkin tuon panssaripuolan saanti on ainakin suomesta vaikeaa. Eikai siinä ole kuin uusi virtalukko ja puola . Hieman sähkötyötä ja avot . Menee kärjetön sytkä samantien kiinni
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Automasentaja - 15.05.2015, 18:38:27
Sen panssaripuolan voi patentoida silleen hienosti alkuperäisen näköiseksi, sahaat vanhan puolan pois ja poraat pistehitsit pohjasta niin saa + johdon esille ja siihen tinaamalla jatkopalaa. Vanhan puolan kuoreen tunkee uuden tarvike bosch puolan kiinni ja johto sieltä välistä esille ja sitten täyteen sikaflexiä koko paska että pysyy ja maalia päälle. Kannattaa tarkistaa että virtalukon pohja on hyvässä kunnossa.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5808.30
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: tuomee - 16.05.2015, 16:21:49
Siellä taitaa olla panssaripuola. Ei pitäisi olla erilaisia kansia, mulla on hirvee läjä vanhoja jakajan kansia ja jakajia ja ainoastaan pyörijöissä on ollut jakaja kohtaisia eroja.
Ihan tarkkaan en enää muista kun en tikkukoneitten kanssa oo vähään aikaan enemmälti pelannu mutta kyllä niitä kansia on ainakin 2-3 erillaista kun jakajiakin on ainakin 4 erillaista noissa ollu aikojen saatossa esim.B18B koneen jakaja jossa kärjissä erillinen alasin ja ei alipainesäädintä,ja sitten se vanhempi Alipaineellinen missä oli 2 osaiset kärjet,ja sitten nää yleisemmät vasen ja oikee kätisillä peruskärjillä olevat valu ja alumiinikuoriset ja tietty sitten vielä se D Jetin jakaja jossa erilliset kärjet ruiskun ohjaukseen ;)Ja tosiaan niissä kansissa oli erona ainakin kiinnityksen suhde napoihin eli väärällä kannella ei kipinä osu navan kohille ;)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Terock - 16.05.2015, 21:30:18
Ruåttista saa tuollaisia panssaripuolia.
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=238960
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Automasentaja - 17.05.2015, 18:06:35
Ihan tarkkaan en enää muista kun en tikkukoneitten kanssa oo vähään aikaan enemmälti pelannu mutta kyllä niitä kansia on ainakin 2-3 erillaista kun jakajiakin on ainakin 4 erillaista noissa ollu aikojen saatossa esim.B18B koneen jakaja jossa kärjissä erillinen alasin ja ei alipainesäädintä,ja sitten se vanhempi Alipaineellinen missä oli 2 osaiset kärjet,ja sitten nää yleisemmät vasen ja oikee kätisillä peruskärjillä olevat valu ja alumiinikuoriset ja tietty sitten vielä se D Jetin jakaja jossa erilliset kärjet ruiskun ohjaukseen ;)Ja tosiaan niissä kansissa oli erona ainakin kiinnityksen suhde napoihin eli väärällä kannella ei kipinä osu navan kohille ;)

Niin joo olihan niitä erilaisia jakajia, pää ei enää oikein pelannut klo 23 :idiot2:. B18A ja B18B valurauta jakajissa kannet oli samat mutta pyörijät ja kärjet oli erilaiset. Sama kansi sopii 123ignitioniin.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: tuomee - 18.05.2015, 18:53:34
Juu nyt mää muistin että se virranjakajankansi on erillainen vasta siinä alumiinijakajassa ja se on sama kuin esim.Vinokoneessa eli kiinnitysklipsit on napojen keskellä eikä vieressä niinkuin vanhemman mallin kansissa ;),ja jotain pientä eroa tais olla niissä vanhempienkin jakajien kansissa oliko niin että jossain se matalajännitejohdon läpivienti jakajassa oli niin ylhäällä että oli kannessa pieni loveus sitä varten mutta muuten käyvät kyllä keskenään ;)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: JVeij - 20.05.2015, 07:05:40
Onneksi homma ratkesi. Kyseessä ei ollut puolan rikkoontuminen vaan huonot johdotukset. Laitoin eilen kaikki johdot uusiksi ja säädin sytyn , lisäksi vaihdoin paikalleen sporttijakajan  käy ja kukkuu erittäin hienosti . Mutta jakajaan liittyen. Jakajaan on ainakin kahta erillaista kantta ja kärkivaihtoehtoja on muutamia.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: ässäarpa - 21.05.2015, 15:51:16
Ei varsinaisesti tänne kuulu, mutta onko kuinka moni törmännyt kieroon virranjakajanakseliin?

Mulla on b20 kylestä useampikin jakaja joista yli puolet on käyttökelvottomia juurikin vääntyneen akselin takia.

Mikä viddu sen sormenpaksuisen tangon vääntää solmuun?


Siirtäkää oikeelle alueelle/ ketjuun jos tarpeelliseksi näette.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: tuomee - 21.05.2015, 19:14:20
No empä oo kyllä koskaan kieroa akselia Vollen jakajissa tavannu vaikka jokusia on tullu purettua/kasattua :oErään muun automerkin AC Delcon jakajissa oon joskus moisia kyllä tavannu ;)
Voisko syy olla öljypumpun ja jakajan käyttöakselissa tai sen helassa jotta se väännättäs tuota jakajan akselaa,melko sohlo kyl täytys olla että siitäkään pystys johtuun?
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: jazz58 - 31.05.2015, 14:20:22
.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 28.04.2019, 15:34:15
Morjesta! Nyt on sellanen olo että mulla olis amazonissa virranjakaja 180° pielessä.

Eli siis en saa sytytystä kohdalleen strobolla katsottuna. Saan sen lähimmilleen merkkejä kun käännän virranjakajaa niin paljon myötäpäivään, että öljykuppi ottaa lohkoon kiinni ja tällöin näyttää ennakkoa olevan "+60°" ei taida tuo pitää paikkaansa.

Antakaahan varmistus epäilyyni niin menen tallille ja käännän akselin ja paan sytkän kohdilleen.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 28.04.2019, 15:36:37
Missähän asennossa mahtaa se väliakseli olla, mikä käyttää öljypumppuakin? Jos se on väärin, niin jakajaa ei pysty kääntään tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 28.04.2019, 16:12:01
Missähän asennossa mahtaa se väliakseli olla, mikä käyttää öljypumppuakin? Jos se on väärin, niin jakajaa ei pysty kääntään tarpeeksi.
mitä väliakselia tarkoitat? Mistä sen tarkastaa?
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 28.04.2019, 16:22:42
Se mikä on virranjakajan jalan alla, mikä menee öljypumpulle. Korjaamo-oppaassa on määritelty sille oikee kulma, ja ne puoliskot mitkä on jakajan akselille siinä väliakselissa, ei oo yhtä suuret, eli sen tarvii olla ns. oikein päin.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 28.04.2019, 16:39:34
Se mikä on virranjakajan jalan alla, mikä menee öljypumpulle. Korjaamo-oppaassa on määritelty sille oikee kulma, ja ne puoliskot mitkä on jakajan akselille siinä väliakselissa, ei oo yhtä suuret, eli sen tarvii olla ns. oikein päin.
Se akselihan ei mene alapäästään kuin kahteen asentoon joten juuri sitä ajattelin, että on 180° pielessä. Jakaja tosiaan siihen päälle ei mene kuin yhteen asentoon. Eli siis se voisi olla juuri se akseli joka on sen puolikierrosta väärässä asennossa?  :idiot2: :idiot2:
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 28.04.2019, 16:50:39
Kyllähän se akseli menee ihan mihin asentoon vaan, öljypumpun ruuvin asennostahan se riippuu. Sitä voi pyöritellä pitkällä ruuvimeisselillä...
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 28.04.2019, 16:54:39
Ja sitä just tarkotin, että pyörittelee koneen ykkösen yläkuolokohtaan, tarkastaa että se väliakseli on tehtaan tarkoittamassa asennossa, ja jos ei oo, niin pyöräyttää öljypumppua niin, että saa akselin oikein
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 28.04.2019, 17:00:30
Ja sitä just tarkotin, että pyörittelee koneen ykkösen yläkuolokohtaan, tarkastaa että se väliakseli on tehtaan tarkoittamassa asennossa, ja jos ei oo, niin pyöräyttää öljypumppua niin, että saa akselin oikein
Noniin kiitoksia. En tajunnut tuota, että sitä voi pyörittää noin vain. Olo on ku tyhmällä.  :idiot2: S*
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 28.04.2019, 17:04:16
Eipä mitään, toivottavasti riittää tuon jälkeen säätövara ;)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 28.04.2019, 19:32:42
Säätövarat piisaa ja merkit alkas olee kohdallaan. Eli 1500r/min 21°-23° ennakkoo. Toimii hienosti ajossa,mutta tuohon kun laittaa niin käy todella raskaasti tyhjäkäyntiä (kokeilin sitäkin säätää, ei saanut hyvää)

Tyhjäkäynnillä näyttää alipaineletku kiinni 5° myöhäsellä ja irroitettuna 10° ennakkoo. Nyt ei mee päähän tuo sydeemi  ;D

Voi olla että pyörijä ja kansikin voi olla jostain muusta autosta. Tuntuu niin väljältä tuo pyörijä..

(https://i.ibb.co/0nvLwvs/1556469842772518383852225105399.jpg) (https://ibb.co/0nvLwvs)
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 28.04.2019, 19:47:15
Laita ennakkoo lisää vaan, nykybensa vaatii enemmän..
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 28.04.2019, 21:31:51
Laita ennakkoo lisää vaan, nykybensa vaatii enemmän..
Onkohan nykybensalle sitten jotain arvoja mihkä pistää? Menee pian korvakuulolla laittamiseksi. Entä jos tuleekin laitettua liikaa ennakkoa?  :P
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 28.04.2019, 21:47:10
Kokeilemalla. Sen kyllä kuulee kun alkaa nakuttaa. Laita vaikka 5 astetta vaan lisää, ja kokeile muuttuuko paremmaksi. Yleensä tulee pirteyttä lisää aika hyvin. Se kun se käy sillain vaivasesti viittaa juuri siihen, että on myöhäsellä. Enkä voi olla tässä yhteydessä taas kehumatta 123ignitionin jakajaa.. Oon vallan niitä vaihtanut viimeaikoina kärkijakajien tilalle. On niinku sais auto uuden sydämen.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: luchadore - 29.04.2019, 07:39:02
+1
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 29.04.2019, 12:53:29
Tänään olin hiukan rassailemassa taas.  :2funny:

Otin vielä kerran jakajan irti ja purin sen. Alipainekalvo oli ehjä ja keskipakolinkut liikkui hyvin. Putsailin ja rasvailin jakajan. Jakaja nippuun

Öljypumpulta tuleva apuakseli paikalleen ja ratas oikeaan asentoon

(https://i.ibb.co/K6RZDVk/Screenshot-20190428-172920-Drive.jpg) (https://ibb.co/K6RZDVk)


Kuuluuko tuossa nyt olla ykkönen vai nelonen yläkuolokohdassa?


Tuon jälkeen taas lamppu kouraan ja ihmettelemään  :idiot2: ..

Aloin epäilemään jo että lampussa jotain vikaa tai sitten en nyt vain tajua jotain.

Auto käy parhaiten tyhjäkäyntiä kun lampun strobo ruuvattu näyttämään ykk kohtaa ja lampun mittarissa ennakkoa lukee 40°. Voikohan tuo lampun 'mittari' näyttää väärin?  Tuossa kohtaa oli jakaja taas käännetty "tappiin" myötäpäivään jolloin öljykuppi otti lohkoon kiinni.

Jos jakajaa kääntää yhtään vastapäivään niin auto sammuu eikä starttaa.

Miten voikaan noin yksinkertainen asia olla noin hankala.   ???
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Ville K - 29.04.2019, 13:07:33
Sytytysjärjestyksen mukaan, ykkösen yläkuolokohta. Eli kun ykkösen puristustahti on loppuvaiheessa.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 29.04.2019, 16:37:27
Hmm. Käyköhän tällänen auto miten hyvin jos nokka-akseli on yhden hampaan pielessä vai käykö ollenkaan? Jos laitan  jakajan rattaan hahlon lohkon suuntaisesti niin saan tarpeeksi säätövaraa jakajaan. Tässä pohdiskelin, että ei oikein muuta vaihtoehtoa ole.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Kulmamies - 29.04.2019, 16:48:08
Säätövarat piisaa ja merkit alkas olee kohdallaan. Eli 1500r/min 21°-23° ennakkoo. Toimii hienosti ajossa,mutta tuohon kun laittaa niin käy todella raskaasti tyhjäkäyntiä (kokeilin sitäkin säätää, ei saanut hyvää)

Tyhjäkäynnillä näyttää alipaineletku kiinni 5° myöhäsellä ja irroitettuna 10° ennakkoo. Nyt ei mee päähän tuo sydeemi  ;D

Voi olla että pyörijä ja kansikin voi olla jostain muusta autosta. Tuntuu niin väljältä tuo pyörijä..

(https://i.ibb.co/0nvLwvs/1556469842772518383852225105399.jpg) (https://ibb.co/0nvLwvs)

Mikä jakaja sulla on, jos ennakko toimii noin päin? Alipaineen pitäisi lisätä ennakkoa ja periaatteessa tyhjäkäynnillä kaasuläpän ollessa kiinni letkulla ei ole juurikaan merkitystä onko kiinni vai ei.

Monasti keskipakosäätimen jouset kuoleentuvat, niin se alkaa säätymään liian herkästi. Heti, jos tyhjäkäynti on vähänkään liian korkealla alkaa ennakko lisääntymään ja se puolestaan lisää taas ennakkoa entisestään.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: wh - 29.04.2019, 17:49:47
Mikä jakaja sulla on, jos ennakko toimii noin päin? Alipaineen pitäisi lisätä ennakkoa ja periaatteessa tyhjäkäynnillä kaasuläpän ollessa kiinni letkulla ei ole juurikaan merkitystä onko kiinni vai ei.

Monasti keskipakosäätimen jouset kuoleentuvat, niin se alkaa säätymään liian herkästi. Heti, jos tyhjäkäynti on vähänkään liian korkealla alkaa ennakko lisääntymään ja se puolestaan lisää taas ennakkoa entisestään.
tuollainen jakaja. Hyvin mahdollista, että tuossa oheisessa tapahtumassa ollut 'näppivirhettä' ja jakaja ollut hiukan liian löysässä kierrättäessä ja tästä syystä kääntynyt siin hiukan.  :idiot2:

(https://i.ibb.co/mbH0jLk/20190429-174433.jpg) (https://ibb.co/mbH0jLk)

On nyt kyllä vahva epäilys, että nokka olisi sen hampaan pielessä. Kun saan vahvistuksen, että se voisi olla järkevä selitys niin otan kopan auki. Edellinen omistaja oli viime kesänä juuri jakopään tehnyt niin pieni on epäilys.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Kulmamies - 29.04.2019, 19:42:18
Joo kyllä tuossa pitäisi toimia alipainesäätö ihan normaalisti.
Otsikko: Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
Kirjoitti: Pata Jr. - 17.05.2022, 19:48:03
Jatketaan tähän ketjuun. B18A katkojan kärjistä ja kondensaattorista: ostin Motonetistä kärjet ja sain kaksiosaiset kärjet. Käykö ne muka tohon Boschin jakajaan? Pitääkö vanhoista kärjistä ottaa tappi, millä uusi pari naitetaan keskenään vai miten noi pysyy nipussa
Mites kondensaattori kun se on ilman tuota kiinnitys rautaa? Mistäs sellainen löytyy?

Edit: vastaan itse itselleni. Tässä on tosiaan kaksiosaiset kärjet ja virranjakajassa tappi, mihin se asennetaan. Rako piti asettaa arvoon 0,30 että sai auton käynnistymään.

(https://i.ibb.co/1ZjMp7d/IMG-20220517-190437.jpg) (https://ibb.co/1ZjMp7d)