Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kimmo72 - 24.10.2015, 09:19:36

Otsikko: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: kimmo72 - 24.10.2015, 09:19:36
Voiko iskarin yläpään väljyys aiheuttaa pompuissa kolinaa? Tukivarret yms. katsastusukon mielestä kunnossa. Paljonko on normaali rako kuvan paikassa?


(http://s4.postimg.org/b7e6fb9d5/20151023_111150.jpg) (http://postimg.org/image/b7e6fb9d5/)
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Juhizz - 24.10.2015, 10:29:05
Voi aiheuttaa. Suosittelen myös jousien alapäihin vaimennuskumeja mikäli ei jo ole.

Muutaman millin rako tuossa yläpäässä ei ole vielä huolestuttava mutta luokkaa sentti pari, niin kumi on jo rikki.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: o_j - 24.10.2015, 10:49:42
Voi kolista, keulaa painelemalla näkee hyvin jos toinen puoli elää reilusti enemmän kuin toinen. Tosin paikasta riippuen se, että katsastusinsinööri on sanonut iskareiden ja puslien olevan kunnossa ei tarkoita että ne olisivat. Kokemuksella yläasentoon palaamaton iskarikin menee testistä reilusti lävitse, kuten myös riekaleiksi ajetut puslat. Etenkin jos on auton jo saanut jollain muulla syyllä hylättyä. ;)

Omasta autosta seuraavaks iskarit ja yläpäät uusiks, ei oo enää oikein muuta kun vois aiheuttaa ääntä ja vetelyä.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: hanniball77 - 24.10.2015, 11:06:27
Itsekin ihmettilin oman 80 alustan kolahteluja ja lopulta viaksi paljastui vänkärin jarrusatula joka kolahteli..no välyksetön tilalle ja loppui kolinat..väljyyttä ei löytynyt muualta ja oli edellinen omistaja vaihdellut alustaan kumipuslien tilalle uretaanisia..ihmekkös jos on vähän herkkä kumahtelemaan..
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: hande65 - 24.10.2015, 22:36:55
Omassa oli juuri tuo yläpään kumi hajalla.
Alkuun oli vaikeuksia kohdistaa kolinan aiheuttaja kun se tuli vain töyssyisellä tiellä.
Koiranluuta ensin epäilin, siinäkin oli pieni välys (vaihto ei vaikuttanut kolinaan)
Mutta kun kaikki muu oli kunnossa niin purkamalla tuo iskarin yläpää, selvisi että se yläpään kumi oli hajalla.
Sitä ei oikein silmällä nähnyt ilman purkamista.
Ja kolinat kaikkos kun uuden kumin sain paikoilleen.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Tuomas-89 - 25.10.2015, 08:17:07
Vähän OT mut jousessa oleva kumi on lähtenyt nousee ylöspäin, joka myös aiheuttaa kolinaa. Eli se kumi joka siellä jousilautasessa tjsp niin on lähtenyt kiertymään jousen mukana ylös
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: jukkaksa - 25.10.2015, 09:14:49
Nopein tapa tarkastaa tuo iskarin yläänpään tukikumin kunto...Irrota mutteri torx avainta apuna käyttäen,niin saat päällimäisen kumi "lätkän" pois.Sen alla näkyykin sakara mutteri ja kumi istukka.Näkee heti tarviiko tukikumia uusia.Monesti voi olla tuo sakara mutteri löysällä,aiheuttaen kolinaa.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: raimsshi - 25.10.2015, 09:26:27
Tämäkin narskui ja kolisi jonkun aikaa. Enkä silloin arvannut, että Volvossa voi käydä näin. Tuosta muistona kuhmu konepellissä. Kannattaa vaihtaa ajoissa.

(http://i79.photobucket.com/albums/j132/rliutu/Iskarinylaumlpaumlauml_zpshmuwisco.jpg)
Otsikko: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: sami_k - 25.10.2015, 09:32:32
Täytyy olla melko pehmeeksi menny se prikka mikä on kumin alapuolella jos tulee nuin läpi asti :D
Edit: ite olen kokeillut tuon kumin kunnon siten että koittaa pyörittää tosta kumi lätkästä, jos pyörii ympäri asti niin holkki on jo irronnut kumista ja on vaihdon tarpeessa.

Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: cmro85 - 25.10.2015, 09:44:55
Vai olisko unohtunut kokonaan alaprikka pois..     


Tuon yläkumin kunnon näkee, kun käyttää tuon ylimmäisen prikan irti.    Murtumia ei saa olla.
Aloittajan kuvassa, taitaa olla yläkumit rikki..

Omassa tarvike yläpäät kesti vajaa pari vuotta ja molemmat holkit irti kumista.    Onko orkkiksissa sinkitty se holkki joka vulkanoitu kumeen, kun kestää useita vuosia?
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: jukkaksa - 25.10.2015, 10:01:22
Minkälainen prikka siellä kumin alapuolella pitäisi olla?Vaihdoin itselle kyseisen kumin n.vuosi sitten,en muista nähneeni mitään prikkaa siellä...Ostin biltemasta,halpa oli n.15e.Saa nähdä kauanko kestää.Motonetistä saa nykyään jotain vahvistettua mallia,seuraavaksi sellaiset jos vanhat alkaa paukkumaan.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: raimsshi - 25.10.2015, 10:01:59
Täytyy olla melko pehmeeksi menny se prikka mikä on kumin alapuolella jos tulee nuin läpi asti :D
Edit: ite olen kokeillut tuon kumin kunnon siten että koittaa pyörittää tosta kumi lätkästä, jos pyörii ympäri asti niin holkki on jo irronnut kumista ja on vaihdon tarpeessa.
Nyt on paha mennä sanomaan onko siellä mitään prikkaa ollut. Kohta vuosi tuosta tapauksesta..
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: sami_k - 25.10.2015, 10:05:51
Se prikkahan on siinä pohjaanlyöntikumissa kiinni


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: pomo - 25.10.2015, 14:26:56
Mulla on osunu kohdalle kumeja joka näyttää päältä ehjältä, mutta kun on irrallaan niin vasta näkee onko holkki irti tai onko murtumaa.

Vähän OT mut jousessa oleva kumi on lähtenyt nousee ylöspäin, joka myös aiheuttaa kolinaa. Eli se kumi joka siellä jousilautasessa tjsp niin on lähtenyt kiertymään jousen mukana ylös
Jos tarkoitat alalautasen ja jousen välissä olevaa. Ei mielestäni pääse nousemaan vaan pulpahtaa pois vanhuuttaan. Ei ole tavallaan jousessa mitenkään kiinni.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: dengxiaoamazon - 11.11.2015, 13:38:53
Omassa V70 2002 2,4T tuli tehtyä  kaikkien iskarien ym. vaihto ja päivitys tuossa n. 220 000 km kohdalla. Vaihdettiin Etupään iskarien yläpään tukikumit, tukilaakerit, kierrejousen alapään eristekumit  ja iskarit suojakumeineen. Vanhaa jäi siis ainoastaan kierrejouset. Iskareiksi valikoituivat Bilsteinin B4 vakiot kaasuiskarit nrolla 22-155344 ja takapäähän Bilsteinin B4 nrolla 24-193276. Tavoite saavutettiin ja auton hieman  ”lahnamainen” käytös muuttui tarkaksi ja jämäkäksi olematta kuitenkaan mikään liian pintakova. Paikat eivät siis putoa hampaista… Suosittelen! Fiilis oli hyvä ja Volvolla hienoa ajaa.

Mainittakoon, että Volvon alkuperäiset iskarin yläpään tukikumit olivat tuossa kohtaa vielä ehjät, mutta vaihdettiin samalla ”varmuuden vuoksi ”   :idiot2: Pro Parts Swedenin uusiin tukikumeihin . Kaikki oli hyvin noin 10 000 km ajan, mutta sitten terävissä kuopissa alkoi kuulumaan kolinaa etupäästä. Koiranluut, alatukivarret ja alapalloniveletkin oli vaihdettu samalla iskareiden kanssa. Niistä ei luonnollisesti löytynyt vikaa. Ehkä aavistus löysää löytyi raidetangon päistä, joten vaihdettiin sekä ulommat että sisemmät raidetangon päät.
 
Mutta kolina jatkui ja tuntui, että pakkasella se kolisee vielä herkemmin? Kolina paheni kesän mittaan ja samalla huomasin iskarien yläpään kumilaipan nousseen aavistuksen verran raolleen konehuoneen puolella? Syksyllä vika oli jo aivan selvä, kuten aiemmin täällä muiden julkaisemista kuvistakin ilmenee. vulkanoitu metalliholkki oli yläpään tukikumista irronnut ja rako oli jo melkoinen. Ei muuta kuin iskaritolpat pois ja todettiin Pro Parts Swedenin kumien pettäneen sitten lopullisesti 20 000 km jälkeen!  :knuppel2: Bilsteinin vakioiskarit ovat kyllä hieman normaalia jäykemmät, joten se lienee rasittanut yläpään tukikumeja lisää.
 
Päätin perehtyä asiaan hieman enemmän ja kävin Volvolla tutkimassa ja kyselemässä. Suosittelevat nykyään VAIN VAHVISTETTUJA (Volvo XC 90) iskarin yläpään tukikumeja ja ilmeisesti toimittavatkin nykyisin vain niitä hintaan n. 50 euroa kpl. Vertasin niitä oman Volvoni alkuperäiseen ehjään iskarin yläpään tukikumiin. Erona on se, että ilmeisesti vahvistettuihin on vulkanoitu metalliprikka tukiholkin alle ja näin iskarin rasitus jakautuu laajemmalle alueelle. Löysin Motonetistä aivan vastaavan näköiset Febi Bilsteinin (nro 31387) valmistamat vahvistetut tukikumit hintaan n. 30 euroa kpl Motonetin nrolla 18-2155. Kumit vaihdettiin ja kolinat loppuivat siihen paikkaan! Ajotuntuma palasi ennalleen, kun iskarit yläpää tukevasti kiinnitettynä taas toimivat suunnitellulla tavalla. Toivottavasti nyt kestävät hieman kauemmin…

(http://s12.postimg.org/u8b19c45l/Iskarikumi.jpg) (http://postimg.org/image/u8b19c45l/)

(http://s21.postimg.org/48dbq2cc3/IMG_1678.jpg) (http://postimg.org/image/48dbq2cc3/)
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Lankku - 12.11.2015, 11:24:42
Professional Partsin(ex Scantech) yläpäänkumeissa on aika paljon heikkolaatuisia tapauksia. Kolme kumia on hajonnut jo parin kilsan ajon jälkeen. Keskiholkki irti ja näyttää siltä ettei ole ollut kiinni kumissa ollenkaa. Vuosittain tulee "muutama" kumi vaihdettua.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: o_j - 12.11.2015, 11:56:40
Onko noissa kääntölaakereissa yhtä isoja laatueroja kuin näissä kumiläpysköissä? Tarvikkeitakin saa reilulla hintahaitarilla, mutta noitten hajoamisista raportteja ei ole kauheasti omiin silmiini osunut?
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Lankku - 12.11.2015, 14:32:38
Noin 10 vuoden aikana on joutunut vaihtamaan kaksi kääntölaakeria ja kumeja muutama sata. Mitä muualtapäin kuullut juttua, niin laakereita on mennyt jonkin verran. Tiedä sitten mikä tekee eron.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: o_j - 12.11.2015, 15:08:41
Noin 10 vuoden aikana on joutunut vaihtamaan kaksi kääntölaakeria ja kumeja muutama sata. Mitä muualtapäin kuullut juttua, niin laakereita on mennyt jonkin verran. Tiedä sitten mikä tekee eron.

Okei, lähdetään siis kokeilemaan reseptillä halvat laakerit ja kalliit kumit. Ei oikein arvaa olla laakereita vaihtamatta kun pykällys tuntuu jo kääntäessä, voi toki johtua huonokuntoisesta kumistakin.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: pomo - 12.11.2015, 15:19:57
Mulla on nyt Motonetin(lemfjöder) yläpäät. Ensimmäiset mitkä ikinä vaihtanu, nekin varoiks.
Ei oo vielä valittamista.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: J2K - 12.11.2015, 16:17:55
Mulla huonoja kokemuksia Motonetin kääntölaakereista. Laakeri oli molemmissa liian syvällä, josta syystä se metallirunko otti kiinni kumiin. Enpä arvannut tutkia sitä remontin jälkeen kun ihmeteltiin  auton ohjausta.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Lankku - 12.11.2015, 16:21:08
Okei, lähdetään siis kokeilemaan reseptillä halvat laakerit ja kalliit kumit. Ei oikein arvaa olla laakereita vaihtamatta kun pykällys tuntuu jo kääntäessä, voi toki johtua huonokuntoisesta kumistakin.
Kannattaa avata laakeri ja lisätä rasvaa tarvittaessa. Halvoissa osissa siinä säästetään usein. Ja vertailu vanhaan kannattaa myös.
Ohjauksen pykällys johtuu näissä monesti rattiakselin alanivelestä. Jos jousi nytkyy kääntäessä eli yläpää pistää hanttiin, niin silloin kääntölaakeri on syypää.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: o_j - 12.11.2015, 16:45:34
Kannattaa avata laakeri ja lisätä rasvaa tarvittaessa. Halvoissa osissa siinä säästetään usein. Ja vertailu vanhaan kannattaa myös.
Ohjauksen pykällys johtuu näissä monesti rattiakselin alanivelestä. Jos jousi nytkyy kääntäessä eli yläpää pistää hanttiin, niin silloin kääntölaakeri on syypää.

Ohjauksen "pykällys" ilmenee siis hitaassa vauhdissa kevyesti oikealle kääntämällä/auton linjaa korjaamalla. Tällöin ohjauksesta löytyy välillä kynnys minkä yli täytyy kääntää. Kääntö ei vaadi voimaa, mutta sen pykälän huomaa. Jossain aiemmassa autossa samanlainen vika oli kääntölaakerissa.

Mutta voihan syypää tuohon olla vaikka raidetanko, ohjaustehostin, pyörän kulmat on varmasti poskellaan jne... Ainakin konehuoneen puolelta katsottuna paikallaan käännettäessä molempien iskarien päät pyörii nätisti ja nykimättä. Täytyy vielä alta päin katsoa.

Eli pelkästään iskarit ja kumit vaihtoon, ja ottaa uusiks sit jos ei tuu hyvä? Homma on kumminkin aika simppeli kun käytettävissä on nosturi ja kunnon puristin. Jouset olisin voinut vielä laittaa, mutta kun niitäkään ei mukamas saa tuohon valurautapadalliseen kuin siniseltä. :idiot2: Tästähän tulikin halpa hupi!

Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Matti Virtanen - 12.11.2015, 23:23:24
Kyllä tuohon taittaa olla syynä rattiakselin ristinivel. Saat sen selville laittamalla siihen crc:tä yms.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: VolvoV70TDI - 07.10.2018, 20:42:13
Mulla kanssa kolis joka ikisessä montussa/kuopassa oikea etuiskari. Syynä oli juuri tuo tukikumi, joka oli "hieman" kulahtanut  ;) Vaihdon jälkeen hiljeni ja nyt on taas hyvä ajella  :D Ei ollu kun tunnin homma vaihtaa taivasalla tunkin kanssa  8)
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: jpajula - 24.01.2020, 20:47:23
Nopein tapa tarkastaa tuo iskarin yläänpään tukikumin kunto...Irrota mutteri torx avainta apuna käyttäen,niin saat päällimäisen kumi "lätkän" pois.Sen alla näkyykin sakara mutteri ja kumi istukka.Näkee heti tarviiko tukikumia uusia.Monesti voi olla tuo sakara mutteri löysällä,aiheuttaen kolinaa.
Vanha ketju, mut nostetaan. Etupää kolisee ja olin jo suunnitellu kumien vaihtoa. Aattelin kuitenkin tarkistaa tuon ensin, mutta se mutteri ei inahdakaan. Yks torx-hylsy meni jo poikki. Mitä kattelin esim. noita Autodocin videoita, niin aika kevyeen siinä näkyy tuo aukuenevan. Onko se muilla ollu noin hemmetin tiukka vai onkohan tuossa jokin lukitejäynä oottamassa.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Lankku - 24.01.2020, 21:34:14
Vanha ketju, mut nostetaan. Etupää kolisee ja olin jo suunnitellu kumien vaihtoa. Aattelin kuitenkin tarkistaa tuon ensin, mutta se mutteri ei inahdakaan. Yks torx-hylsy meni jo poikki. Mitä kattelin esim. noita Autodocin videoita, niin aika kevyeen siinä näkyy tuo aukuenevan. Onko se muilla ollu noin hemmetin tiukka vai onkohan tuossa jokin lukitejäynä oottamassa.
Pulttikoneella auki.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: jpajula - 24.01.2020, 22:12:33
Riittäsköhän sähkönen kone tohon, koska paineilma puuttuu :-\
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 24.01.2020, 22:20:26
Bilteman 40 euron sähkömopo on ainakin mulla ollut kohtuu voimakas, vääntöä on siinä samat 400+nm kuin d5:ssä  ;)
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: jpajula - 25.01.2020, 18:47:18
Löysin torista just tommosen bilteman sähkömopon, jota ei enää saa ku Kokkolan biltemasta. Kyllä se sillä aukes  :) Isona ja rikkaana ostan sit Milwaukeen 2000+Nm akkukoneen.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: jpajula - 26.01.2020, 14:21:57
Noniin, vaihdettu sekä kumi, että laakeri. Ja molemmat koiranluut. Kumi oli halki, laakeri ei pyöriny ja koiranluut lopussa.
Sinne iskarin alapäähän ei enää Biltema riittäny, joten onneks ajoin TI-halliin nosturille. Pitkä vääntövarsi olkapäälle ja jalloilla ylös, nii aukes. Samalla todettu nämä jousenpuristimet (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/jousenpuristimet/jousenpuristin-2-kpl-2000038106) varsin jämäköiksi ja niissä on tuo lukitussalpakin.
Summa summarum, ei menny yhtä helpolla ku autodocin videossa ja haavekuvat paalaimen käynnistysnapin painamisesta kävivät välillä mielessä :)
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: jpajula - 02.02.2020, 18:24:49
Torstaina kuului etupäästä semmonen kunnon "pammmmm", eli jäi jousi soimaan. No, selkeesti tuli nyt toiselta puolelta toi ääni ja sen jälkeen kolinat muutenkin. Rattia hitaassa vauhdissa kääntäessä narinaa ja kolinaa.
Oli myös toisen puolen kumi ja laakeri lopussa. Sekä jousi poikki alhaalta...  Eli jos ne äänet on pidempiä ku pelkkä "klonk" ja jää selkeesti soimaan vaikka ihan vaan alle sekunniksi, niin tarkista jousten kunto. Nyt oli jousi lähteny kääntymään lautasella vinoon ja paljon ei olis tarvinu ku se olis tullu yli. On ollu siitä katkoskohdasta päätellen jo pidempään noin, enkä oo ajossa huomannu.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: modsman - 25.05.2022, 14:08:25
Etuiskarit ja kumilautaset vaihdettu mut vänkärinpuolen jousi ei asettanut hyvin ylempään kumilautaseen. Varmaan kymmenen kertaa ruuvasin jousipuristimet eri paikoista mut aina jousi jää ylhäältä könölleen. Liekkö jousi asettuu ajan kanssa kun painoa ja ajoa päälle?

Ohjaus on tosi kevyt ja ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Ratti on pari senttiä oikealle vinossa suoraan ajaessa.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.05.2022, 14:24:12
Mulla se jousi asettui kyllä mut sit kun tähtiruuvia loppukiristi piti olla tarkkana että se jousen asento ei muutu samalla. Käytin liimauspuristinta siinä apuna sit. Kyl se pitäis saada siihen kumilautasen uraan just eikä melkein.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: modsman - 25.05.2022, 14:31:44
Mulla se jousi asettui kyllä mut sit kun tähtiruuvia loppukiristi piti olla tarkkana että se jousen asento ei muutu samalla. Käytin liimauspuristinta siinä apuna sit. Kyl se pitäis saada siihen kumilautasen uraan just eikä melkein.

Minkälaiset kumit laitoit, olisko noi vahvistetut kumilautaset helpompi asentaa?
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.05.2022, 14:34:05
xc90-kumit Motonetista, ne urat ainakin oli just vastaavat kuin autossa olleessa kumissa. Tolpan pitää näyttää suht suoralta ja hyvin muodostuneelta ja varsinkin sen kumin liitännän laakeriin. Saattoi olla Febin ne motonetin kumit.
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: modsman - 25.05.2022, 16:04:10
xc90-kumit Motonetista, ne urat ainakin oli just vastaavat kuin autossa olleessa kumissa. Tolpan pitää näyttää suht suoralta ja hyvin muodostuneelta ja varsinkin sen kumin liitännän laakeriin. Saattoi olla Febin ne motonetin kumit.

Näyttää muuten ok mut tuo iskarinpää jotenkin könöttää:

https://drive.google.com/file/d/1_bXtcNXbYDwh0beY_tqfhPB21kPl50oT/view?usp=sharing
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.05.2022, 16:09:43
Onks kuvaa koko tolpasta, miten jousi asettuu iskariin nähden
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: modsman - 25.05.2022, 16:17:31
Onks kuvaa koko tolpasta, miten jousi asettuu iskariin nähden

Nämä löytyy:

https://drive.google.com/file/d/1CbGk5agxdHvBc8bpmDZ24qbUxtq_fZGf/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1bI-s0776x_cLZ8uCG4gLARLKO7gAxylm/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1NRlOy_h6g-IeFK-fh8Cxn45aeKI3s3i9/view?usp=sharing

Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.05.2022, 19:28:14
Luulen että toi on ok jos kerran ajossakin testattu ja tosiaan mukautuu
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: modsman - 25.05.2022, 19:49:32
Luulen että toi on ok jos kerran ajossakin testattu ja tosiaan mukautuu

Ajossa ei ilmaantunut muuta ihmeellistä kuin hiukan oikealle vinossa oleva ratti ja auto hieman rauhaton.
Voiko alapään camber-säätö vaikuttaa niin paljon että ratti olisi vinossa?
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.05.2022, 19:58:57
Luulisin mut itsellä noi etutolpat ei muuttanut rattia, ajoin kyllä suoraan suuntaukseen. Jos toi kumi istuisi laakeriin huonosti, niin kääntelyssä sen luulisi huomaavan ensin
Otsikko: Vs: V70 iskarin yläpää
Kirjoitti: modsman - 28.05.2022, 16:21:34
Ehheh, alkoi narisemaan tämä tolppa.. Liekkö yläpään kumilatautanen meni jo nyt rikki.
Itseasiassa äsken siirsin vaan asutonvaunun paikasta toiseen ja tässä tulos.

Vielä siis kerran kaupoille ostamaan vahvistetut kumit ja jumpata tolppa irti.. Ei ole todellista.  ::)