Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: kaipaa - 17.11.2015, 12:41:34

Otsikko: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: kaipaa - 17.11.2015, 12:41:34
Näyttäisi, että autossani on nuo molemmat systeemit, konehuoneessa on joku säätöhana turbon ylipaineletkun välissä, siis letkussa joka menee rintapellin lähellä olevalle painetunnistimelle. No tähän painetunnistimen kaapelin yhden johdon väliin on laitettu säätöpotentiometri (ikävä kyllä ei lukittava malli, eli säätö on voinut muuttua).

Miten tällaisen systeemin säädön pystyy tarkastamaan että säädöt on kohdillaan (ohivuoto, potentiometrin oikea vastusarvo)?? Miten tällainen säädetään ylipäänsä??

Miten tämä systeemi laitetaan "kylmäksi", eli pois pelistä kokonaan?? Uskoisin, että jo pelkkä lastun tuoma tehonlisäys on minulle ihan tarpeeksi, joten tämä "bleeding" systeemi joutaisi vaikka kokonaan pois... Vaikka aika hyvin autolla pääsee ohitustulanteissa  :)

Miten tuon EGR-venttiilin saa parhaiten pois päältä, tulppaamalla, vai riittääkö kun irroittaa vain letkun??
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: janne81 - 17.11.2015, 20:14:56
Laitat ehjän letkun imusarjan nipasta MAP:n asti ja poistat ylimääräiset johdot/komponentit pistokkeesta.

Laita peltilappu sinne imusarjan ja EGR-venttiilin väliin, tässähän ei syty edes vikavalo jos kerran on -98 ja MSA 15.7 eli läppätyyppisellä ilmamäärämittarilla.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 18.11.2015, 02:00:01
Jos ei ole ylivuotinen malli niin -98 on kyllä jo MSA 15.8
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: janne81 - 18.11.2015, 05:12:20
Jos ei ole ylivuotinen malli niin -98 on kyllä jo MSA 15.8
Ei kai? Kyllä se tais vasta 1999 vuosimalliin tulla 15.8 ohjaus, mutta -98 voi olla käyttöönotto.
Kaverilla tosin on 1999 vuosimalli ja 15.7 eli poikkeus vahvistaa säännön  :)
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: kaipaa - 18.11.2015, 09:01:59
Voiko tuota systeemiä itse tarkastaa miten se on säädöissään, eli miten se säädetään kohdalleen jos sen haluaisi antaa olla vielä paikoillaan??

Auto on 03/1998 otettu käyttöön, näkeekö sen läppäboxista/boxin tyyppikilvestä mitä mallia se on, eli voisi päätellä kannattaako alkaa leikkelemään peltiä??
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 18.11.2015, 12:09:24
Ei kai? Kyllä se tais vasta 1999 vuosimalliin tulla 15.8 ohjaus, mutta -98 voi olla käyttöönotto.
Kaverilla tosin on 1999 vuosimalli ja 15.7 eli poikkeus vahvistaa säännön  :)

Ja mulla oli - 98 saksantuonti jossa oli 15.8... Poikkeus taitaa olla se sääntö...

Anyway, erotat sen kun katsot ilmanputsarista lähtevää putkea, vanhemmassa läppämallissa on ikäänkuin piirakanpalan muotoinen laajennus putken kyljessä ja päällä n. 10x10cm rasia johon tulee sähköjohto, uudemmassa vain pelkkä pieni rasia putkessa johon johto tulee.

Esimerkkikuvat:

https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?m=1&id=1150710&lng=fi vanhempi

http://www.hata-autosahko.com/tuotekuvat/900x600/7701-9920.jpg uudempi

E: nuo ei ole volvosta joten pieniä kosmeettisia eroja voi olla... Idea kuitenkin selvinnee.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: kaipaa - 18.11.2015, 13:33:54
Kiitos kuvista! Kävin vilkaisemassa ko boxia, ja sellainen kantikas alumiiniboxi se on, eli on varmaankin tuo vanhempi boxi ja siitä voi EGR:n tulpata?? Mitä oireita tuon venttiilin tulppaamisesta on saattanut tulla Volvoon??

Aikoinaan on ollut vaan ongelmia karstoittuneiden koneiden kanssa jossa on ollut tuo EGR (epätasainen tyhjäkäynti jne) ja aina nuo ongelmat ja vikakoodit on tulleet kuntoon kun on tulpannut EGR-venttiilin...¨
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: janne81 - 18.11.2015, 20:58:48
Ja mulla oli - 98 saksantuonti jossa oli 15.8... Poikkeus taitaa olla se sääntö...

Anyway, erotat sen kun katsot ilmanputsarista lähtevää putkea, vanhemmassa läppämallissa on ikäänkuin piirakanpalan muotoinen laajennus putken kyljessä ja päällä n. 10x10cm rasia johon tulee sähköjohto, uudemmassa vain pelkkä pieni rasia putkessa johon johto tulee.

Esimerkkikuvat:

https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?m=1&id=1150710&lng=fi vanhempi

http://www.hata-autosahko.com/tuotekuvat/900x600/7701-9920.jpg uudempi

E: nuo ei ole volvosta joten pieniä kosmeettisia eroja voi olla... Idea kuitenkin selvinnee.
Muistatko auton rekkaria, kiinnostaa että oliko aito -98 vai -99 ?
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 19.11.2015, 00:34:53
Sait viestiä.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: kaipaa - 19.11.2015, 10:11:36
Sait viestiä.

Ei tullut viesti perille...

Ohitin tuon bleeding systeemin potentiometrin ja tulppasin hanan, niin nyt syttyi joku lamdan merkkiä muistuttava valo kojetauluun... olisiko ollut toinen valo oikealta alarivistä... että silleen...  :-\
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: o_j - 19.11.2015, 11:31:36
Ei tullut viesti perille...

Ohitin tuon bleeding systeemin potentiometrin ja tulppasin hanan, niin nyt syttyi joku lamdan merkkiä muistuttava valo kojetauluun... olisiko ollut toinen valo oikealta alarivistä... että silleen...  :-\

Laita ihan suora letku sille mapille. Oletko varma että olet vastusta ohittaessa laittanut piuhat oikein? Se lambda-valo on moottorin vikavalo.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 19.11.2015, 12:20:24
Ei tullut viesti perille...


Jannelle laitoinkin.

Saisitkos kuvaa niistä säätöpotikan kytkennöistä tänne liitettyä?
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: kaipaa - 19.11.2015, 12:48:45
Potikka on ihan normaalisti kytketty, eli keskeltä vasempaan pinniin potikkaruuvin suunnasta katsottuna...

Käytin sen äsken vikakoodin luvussa, ja "turbon paineanturin vastusarvo liian alhainen" oli vian syy. Eli, tinasin potikan takaisin, laitoin potikan suht entiseen kohtaan, kuitattiin vikokoodi pois, ja nyt ei pala valot taulussa...

Nähtävästi kun bleed systeemi on autoon asennettu yhtäaikaa lastun kanssa, niin olisiko silloin kajottu myös auton asetuksiin koskien ko anturia, eli systeemiä ei saa pois ennen kuin sen vie pajalle joka näitä asentelee ja ohjelmia säätelee.

No nyt ollaaan siis takaisin aamuisessa tilanteessa, potikka takaisin paikoillaan ja tuo paineletkun vuotosäädin myös.

En nyt sitten tiedä että kannattaako tuota EGR-venttilin tulppaamista lähteä kokeilemaan jos siitäkin saa jonkun häiriön päälle, vai onko kelläänn kokemusta tuon EGR:n tulppaamisesta??
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: o_j - 19.11.2015, 14:09:22
En nyt sitten tiedä että kannattaako tuota EGR-venttilin tulppaamista lähteä kokeilemaan jos siitäkin saa jonkun häiriön päälle, vai onko kelläänn kokemusta tuon EGR:n tulppaamisesta??

Aika monellakin tällä foorumilla. Koska sulla on vanhempi msa 15.7, egr:n tulppaamisen pitäisi olla ihan läpihuutojuttu.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 21.11.2015, 23:26:11

En nyt sitten tiedä että kannattaako tuota EGR-venttilin tulppaamista lähteä kokeilemaan jos siitäkin saa jonkun häiriön päälle, vai onko kelläänn kokemusta tuon EGR:n tulppaamisesta??

Tulppaa vaan, lämpenee vähän hitaammin mutta imukanavat pysyy auki. Ja uudemmassa versiossa tekee vikatilan, vanhemmassa kuten sinulla ei tee. Ja sitäpaitsi, tiputtaa kulutusta.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: kaipaa - 23.11.2015, 15:23:44
Tänään sitten aukaisin tuon EGR-venttiilin irti kannesta, ja siellähän oli jo valmiina n. 3mm alumiinista tehty välilevy kannen ja venttiiliin välissä joka tulppaa ko. venttiilin.

Mutta tässä välilevyssä EGR:n puolella oli selvää syöpymää tms. rosoisuutta joka on varmaankin kuumuuden aiheuttamaa materiaalin irtoamista (tarkalleen EGR:n aukon muotoinen alue oli syöpynyt). Hioin hiekkapaperilla ko. alumiinilevyn puhtaksi molemmin puolin ja käänsin sen toisin päin, eli tuo syöpynyt puoli imusarjaan päin. Tein myös suojapellin tälle alumiinilevylle tuollaisesta Wurthin spray-pullosta (Wurthin spray-pullot ainakin on hieman paksummalla seinällä olevia pulloja) josta poistin kaikki teippaukset yms. Tämän suojapellin päälle laitoin pakoputkimassaa ihan pikkasen, sitten pelti alumiinilevyn päälle EGR:n puolelle, taas ihan pikkasen pakoputkimassaa, sitten hieman tiivisteliimaa alumiinilevyn imusarjan puolelle, ja koko hampurilainen kannen ja EGR:n väliin ja pultit kiinni.

Jossakin välissä pitää sitten käyttää tuo purilainen auki ja katsoa onko tuo suojalevy suojannut alumiinilevyä, ja tehdä samalla sittan vaikka kokonaan uusi tulppauslevy teräksestä.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: kaipaa - 23.11.2015, 15:24:52
Tänään sitten aukaisin tuon EGR-venttiilin irti kannesta, ja siellähän oli jo valmiina n. 3mm alumiinista tehty välilevy kannen ja venttiiliin välissä joka tulppaa ko. venttiilin.

Mutta tässä välilevyssä EGR:n puolella oli selvää syöpymää tms. rosoisuutta joka on varmaankin kuumuuden aiheuttamaa materiaalin irtoamista (tarkalleen EGR:n aukon muotoinen alue oli syöpynyt). Hioin hiekkapaperilla ko. alumiinilevyn puhtaksi molemmin puolin ja käänsin sen toisin päin, eli tuo syöpynyt puoli imusarjaan päin. Tein myös suojapellin tälle alumiinilevylle tuollaisesta Wurthin spray-pullosta (Wurthin spray-pullot ainakin on hieman paksummalla seinällä olevia pulloja) josta poistin kaikki teippaukset yms. Tämän suojapellin päälle laitoin pakoputkimassaa ihan pikkasen, sitten pelti alumiinilevyn päälle EGR:n puolelle, taas ihan pikkasen pakoputkimassaa, sitten hieman tiivisteliimaa alumiinilevyt imusarjan puolelle, ja koko hampurilainen kannen ja EGR:n väliin ja pultit kiinni.

Jossakin välissä pitää sitten käyttää tuo purilainen auki ja katsoa onko tuo suojalevy suojannut alumiinilevyä, ja tehdä samalla sittan vaikka kokonaan uusi tulppauslevy teräksestä.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 02.12.2015, 03:59:05
Muistatko auton rekkaria, kiinnostaa että oliko aito -98 vai -99 ?

Tämä jäi sen verran kiinostamaan että tilasin trafilta ajoneuvohistoriani, ja kyllä, se oli aito -98 v70 tdi Belgian Ghentin tehtaalta.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: janne81 - 03.12.2015, 20:48:30
Tämä jäi sen verran kiinostamaan että tilasin trafilta ajoneuvohistoriani, ja kyllä, se oli aito -98 v70 tdi Belgian Ghentin tehtaalta.
Valmistenumeron kirjain oli siis W eikä X ?
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 04.12.2015, 15:40:51
YV1LW7202W2******
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Teijo - 19.03.2016, 16:33:14
Jeps lainaan tätä ketjua. Eli sekö on ny vanhempi massa/määrämittari mikä on luisti toiminen? Eli se boksi siinä kotelonpäällä. Itsellä palaa häiriö valo ja tehot on hukassa koitin vaihtaa ahtopaine tunnistimen ja huomasin että noita egr letkuja oli poikki vaihdoin ne. Miten mitataan sen boksin toiminta? Auto on yhtä tehoton on siinä liitin kiinni tai ei. Toinen kysymys kun tuo palaa tuo vikavalo eli moottorin se keltanen valo pitääkö se nollata vai nollaantuuko ite.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Kojontti - 29.03.2016, 04:51:42
Vanhemmassa on liikkuva läppä putken sisällä, uudemmassa ei. Tehot on aina hukassa kun on vain joku vika päällä, vikavalo kyllä sammuu kun vika poistuu, ei siis tarvetta nollata.
Otsikko: Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
Kirjoitti: Teijo - 08.04.2016, 22:25:45
Jeps vastaan vielä tähän kun vika ratkesi. Öljynhuohotin järjestelmän esivastus/lämmitin oikosessa ja joku onneton ilmeisesti vaihtanut aina palaneen sulakkeen isompaan kunnes sulakepohjassa vähän kärtsänny ja uusi sulake vielä lyöty päälle niin en osannut vikaa etsiä siittä. Eli vika oli tehottomuus ja luulin ilmamassa mittaria vialliseks nyt on väliaikasesti huohottimen vastuksen liitin viel irti kunnes uus tilalle. Sulakepohjan sain näprättyä ehjäks. Vikavalo palaa vielä mutta tehot löyty. Liekö herjaavan  tota huohottimen puuttumista