Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Klose16 - 10.11.2016, 18:09:17
-
Tästähän on varmaan jo sata topiccia, mutta en oikein löytänyt tarvittavaa.
Elikkäs, lisäpitkät pitäs nakata keulalle mutta volvon alkup. sarjasta en aio maksaa satasia ja koska sitä pelkkää johtosarjaa ei saa erikseen niin mennään perinteisellä tyylillä.
1. Eli se ilmanputsarin vieressä oleva pistoke on tässä tapauksessa hyödyntökö?
2. Releelle herätevirta pitkien johdosta ja kytkin konehuoneeseen ja maadotus jostain. Mutta onko jossain jotain, mistä jatkuva virta? Normaalisti olen vetänyt suoraan akulta, mutta en jaksais alkaa peräkontista asti alkaa vetämään.
3. Vai voinko käyttää sitä pistoketta, vaikka en vedäkään katkaisijaa keskikonsoliin, jos vain sivareilla liitin irti ja siitä?
-
Voi käyttää sitä liitintä ilmanputsarin alla, niin ite tein. Toinen vaihtoehto on ottaa virta siitä mistä saa apuvirtaa annettua, eli rele/sulakeboksin takana läpän alla on pultti johon tulee jatkuva virta.
-
Mulla katkaisija konehuoneessa, ei tarvi viedä sisälle.
-
No jos käyttää sitä liitintä, nii ymmärsinkö oikein että ei tarvi erillistä sulaketta vaan sulakekotelossa on valmiina paikka ku nakkaa vaan sulakkeen sinne?
-
Pelkkä katkaisia oli 36€ Oulun Wetterillä muutama viikko sitten kun hain. Helpottaa kummasti asennusta, eli alkaa pistoke ilmanputsarin vieressä toimiin niinku pitää.
-
Tuossa vielä asennusohjeet:
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-264259-1/2006/all/all/all/V70_(00-08)%2c_2006
-
Pelkkä katkaisia oli 36€ Oulun Wetterillä muutama viikko sitten kun hain. Helpottaa kummasti asennusta, eli alkaa pistoke ilmanputsarin vieressä toimiin niinku pitää.
Mitä erikoista siinä katkaisijassa on on, ettei motonetin muutaman euron katkaisija käy? Tuolla wetterin hinnalla saa jo melkeen toisen valon
-
Mitä erikoista siinä katkaisijassa on on, ettei motonetin muutaman euron katkaisija käy? Tuolla wetterin hinnalla saa jo melkeen toisen valon
Muistaakseni on ohjelmoitu tuonne autoon valmiiksi nuo lisävaloasetukset, kun laittaa sen katkasimen siihen panelin nappiriviin..
Omaan laitoin tuon napin ja johtosarjan, valojen telineen ja oli ihan plug&play..
-
Käyhän se normi katkaisijakin, joutuu vaan vetämään johdot sisälle ja poraileen katkaisian jonnekkin. Toi alkuperäinen katkaisia menee suoraan valmiisiin paikkoihin ja vaatii vaan "ohjelmoinnin", eli akun -kenkä irti ja virta-avain 2 asentoon ja kenkä paikalleen.
Niin ja ei joudu rosvoamaan herätettä.
-
Omaan V70 -06 laitoin kans orkkis katkaisimen 25€ kl varaosasta ja alkoi pelaamaan ilman mitään ohjelmointeja :) siitä pistokkeesta releelle virta/heräte ja sitten sillä miinusjohdolla releelle maadoitus miinusohjatut valot siis kyseessä näissä. Kytkeminen siis äärettömän helppoa orkkis katkaisimen avulla :)
-
Tilasin kanssa orkkis katkaisijan ,mulla paneelissa 2 katkaisijaa plus yks vale pistoke,paneelin kun irroittaa niin siellä on useampi paikka vapaana eli mihin niistä kuuluu lisävalokatkaisin?
-
Voi laittaa mihin koloon tahansa. Omasta poistin peruutussummerin katkaisijan, kun oli tarpeeton mankan vaihdon takia.
-
Omaan V70 -06 laitoin kans orkkis katkaisimen 25€ kl varaosasta ja alkoi pelaamaan ilman mitään ohjelmointeja :) siitä pistokkeesta releelle virta/heräte ja sitten sillä miinusjohdolla releelle maadoitus miinusohjatut valot siis kyseessä näissä. Kytkeminen siis äärettömän helppoa orkkis katkaisimen avulla :)
Voitko laittaa siitä sun kytkennästä kytkentä kaavion että tyhmempikin tajuaa kuinka tuo kytketään :)
-
Käytössä 4 napainen kytkentärele.
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Lisävalot maadoitin ilmanputsarikotelon vieressä olevaan maadoitus paikkaan missä oli muitakin johtoja. Sulake sitten vain sulake boksiin paikalleen ja valmista tuli paikkaa tosin en muista ulkoa mutta selvinnee siitä kannesta :)
-
Jipii,rupes ledipitkät pelittää ko ko kytki juuri niin ku Volvo For Life neuvo,ihmettelin aluks ko ei herätepiuha antanu voltteja mut se olikin sitte "maaheräte". ELK
-
Jipii,rupes ledipitkät pelittää ko ko kytki juuri niin ku Volvo For Life neuvo,ihmettelin aluks ko ei herätepiuha antanu voltteja mut se olikin sitte "maaheräte". ELK
Hyvä että ohjeesta oli apua :)
-
Minkä näköinen tuo pistoke on johon se alkuperäinen johtosarja kytketään?
Yritin ettiä konehuoneesta ja nyt en olekkaan enää niin varma asiasta..
-
Minkä näköinen tuo pistoke on johon se alkuperäinen johtosarja kytketään?
Yritin ettiä konehuoneesta ja nyt en olekkaan enää niin varma asiasta..
(https://s4.postimg.org/3m5yu40m1/DSC_0787_zps1obvrcsw.jpg) (https://postimg.org/image/3m5yu40m1/)
Tämmöinen sieltä pitäisi löytyä
-
(https://s4.postimg.org/3m5yu40m1/DSC_0787_zps1obvrcsw.jpg) (https://postimg.org/image/3m5yu40m1/)
Tämmöinen sieltä pitäisi löytyä
Ja tohon töpseliin tulee 2 johtoa?
-
Ja tohon töpseliin tulee 2 johtoa?
Kyllä
-
Kiitos!!
-
Millain olette valokilven asentanut? Tarkoitus saada puskuri irti jatkossa ilman ylimääräisten pulttien irroitusta.. Onko taakse laitettu jotain tukilevyä? V70 -04
-
Millain olette valokilven asentanut? Tarkoitus saada puskuri irti jatkossa ilman ylimääräisten pulttien irroitusta.. Onko taakse laitettu jotain tukilevyä? V70 -04
Kilven taakse esimerkiksi itseporautuvilla ruuveilla..
Puskurin muovin takana palkki, johon voi porata.
-
Itseporautuvilla omaan V70 laitoin ja hyvin on pysyny
-
Itseporautuvilla omaan V70 laitoin ja hyvin on pysyny
Laitoikko ihan siihen palkkiin asti kiinni ja porasikko normiporalla esireijät?
Kuinka laitoit lisävalojentuet kii ja mihin?
-
Laitoikko ihan siihen palkkiin asti kiinni ja porasikko normiporalla esireijät?
Kuinka laitoit lisävalojentuet kii ja mihin?
Ihan puskurin muoviin vaan laitoin kiinni itsellä pienet led lisävalot nykyään niin ei tarvi tukia. Tuet saa kiinni niiden töötin pulttien alle hyvin jos tarvetta :)
-
Kävin just hakemassa Bilteman 9 tuumaiset testivoittaja lisäpitkät ja nyt kysymys..
Mihin se parkkivalo kytketään joka noissa on?
-
Kävin just hakemassa Bilteman 9 tuumaiset testivoittaja lisäpitkät ja nyt kysymys..
Mihin se parkkivalo kytketään joka noissa on?
Ei minnekkään mikäli et halua sakkoja saada eli laittomathan ne on. Mikäli ne silti haluat niin esim nappaa virran siitä umpion liittimestä parkin johdosta
-
Jaa että niitä ei saisi käyttää..
Tuollahan on sitten puoli kylää laittomilla valoilla :)
-
Jaa että niitä ei saisi käyttää..
Tuollahan on sitten puoli kylää laittomilla valoilla :)
Niinhän niitä monesti näkee juu laittomat silti ovat
-
Umpiolle menevästä johtosarjasta kun ottaa parkin niin ei tarvi johdoille läpivientiä umpioon suunnitella. Laitoin kaverin s60 katkaisijan lisävalon parkeille sulakerasian moottorin puoleiseen päätyyn, saa katsastukseen napsastua pois jos on niin ahdasmielisiä ingenjöörejä konttorilla. Helppo ja siisti toteuttaa. Ei mulla muuta.
-
Itsellä aikomus kiinnittää kilpiteline läpipulteilla puskurimuovin takaa löytyvään puskuripalkkiin. Onko palkki alumiinia ja voiko huoletta porata eli palkin sisällä ei ole sähköpiuhaa tms?
-
Itsellä aikomus kiinnittää kilpiteline läpipulteilla puskurimuovin takaa löytyvään puskuripalkkiin. Onko palkki alumiinia ja voiko huoletta porata eli palkin sisällä ei ole sähköpiuhaa tms?
Tuossa vielä asennusohjeet volvon puolelta:
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-264259-1/2006/all/all/all/V70_(00-08)%2c_2006#
-
Itsellä aikomus kiinnittää kilpiteline läpipulteilla puskurimuovin takaa löytyvään puskuripalkkiin. Onko palkki alumiinia ja voiko huoletta porata eli palkin sisällä ei ole sähköpiuhaa tms?
Oon yhteen s60 laittanut Volvon ohjeen mukaan porannut reiät ja laittanut putkenpätkät. Hankala laittaa, putket pitää olla tismalleen suoraksi sahattuja ja siinä alumiinissa ei tahdo pysyä kierteet kun pulttia vähänkään kiristää.
S60, v70, e91 BMW ja yhteen rellunpippanaan oon sit vaan porannut kilpitelineen reiän kohdalle, puskuriin ja Palkkiin 3-4mm reiän ja vetänyt pitkällä puuruuvilla kilpitelineen puskurin muovien läpi siihen Palkkiin kiinni. On muuten jämäkästi teline kiinni! Eipä siellä palkin sisällä johtoja taida kulkea, ongelmia ei ole ainakaan ilmennyt.
-
Vedin RSTtelineen neljällä M6*160 pultilla. On tukevasti!
(https://s30.postimg.org/dmxp2xx3h/DSC_0572.jpg) (https://postimg.org/image/dmxp2xx3h/)
-
Terve,
Autona V70 vm2007 Classic niin mistä tarkalleen ottaen löytyy tuo pistoke lisävaloille,tiirailin tuolla hämärässä mutta ei vaan näkynyt siinä ilmanputsarin kotelon läheisyydessä.
Pitäisi ledipitkät räpätä keulaan,hyvä ohje olikin tuolla aikaisemmin alkuperäisellä katkaisijalla.
-
Siellä se ilmanputsarikotelon vieressä kyllä on jos ei joku sitten ole liitintä irroittanut
-
Ota ilmanputsarin kotelo irti. Nystyrät irtoaa kun laittaa 10mm hylsyn pitkään jatkoon kiinni ja painaa kiinnitys nystyrään ylhäältä päin samalla kun nostaa. Itse pistoke, koteloidusta johtosarjasta nousee 10cm pitkä tuplakaapeli ja liiton on siinä kotelon päällä kiinni. Tumman harmaa liitin. Johto sarja ihan sivupeltissä kiinni, lokarin ja ilmanputsarin kotelon välissä.
-
Kiitos tiedosta,tänään tuli laitettua tuohon S80:seen bosch touring 190:set ksenonsarjalla,kytkentä kuten viestiketjussa mainittu ja hyvin toimii.
Tuohon V70:seen ostin seeker sae 170:set ledit 70w,ne pitäisi seuraavaksi asennella,alkuperäinen katkaisija vielä puuttuu ja soittelin Rovaniemen wetterille niin hinta 43€ :o ei ollut kylläkään hyllyssä.Muutama vuosi sitten ostin tuoho 80:seen katkaisijan Seinäjoen käyttöautolta hintaan 28€,hinta noussut vai olisiko lapin lisää Rovaniemellä ELK
Pitää nyt käyttää ilmanputsari ensitöiksi pois ja etsiä pistoke,S80:sta löytyikin helposti kun oli ihan näkösällä kun avasi konepellin
-
Kaveri tilas 1,5kk sitten katkaisijan wetteriltä ja tinkaamalla sai hinnan 40->35e...
-
mites on kun tossa volvon ohjeessa lukee:
''Huom!
Jos kehyksessä on paikat kolmelle painikkeelle, sen tilalle on vaihdettava kehys, jossa on paikat seitsemälle painikkeelle. Se ostetaan erikseen.''
niin tarviiko mun hommata tollaista kun mulla on noissa kolmessa napissa vaan kaksi oikeeta ja yksi ''valenappi'', enkö voi laittaa vaan sen tilalle tota lisävalokatkasijaa?
-
Valenappi pois ja katkaisija sen tilalle, no problem.
-
Itse olen hoitanut tuon lisävalotarpeen siten, että alkuperäisten pitkien valojen (H7) tilalle laitetaan 50W tarvike-xenonit. Valoa riittää noin 700m päähän eikä tarvi mitään porailla yms. Asennukseen menee puolisen tuntia kun rauhallisesti tekee. Kesäksi ja katsastukseen olen ottanut pois.
-
Itse olen hoitanut tuon lisävalotarpeen siten, että alkuperäisten pitkien valojen (H7) tilalle laitetaan 50W tarvike-xenonit. Valoa riittää noin 700m päähän eikä tarvi mitään porailla yms. Asennukseen menee puolisen tuntia kun rauhallisesti tekee. Kesäksi ja katsastukseen olen ottanut pois.
Entäs kun vaihdat autoa, niin kerrotko uudelle omistajalle että hänkin ottaa pois sun virittämät lisävalot katsastuksen ajaksi? Olisi nimittäin ihan reilua kertoa.
-
Entäs kun vaihdat autoa, niin kerrotko uudelle omistajalle että hänkin ottaa pois sun virittämät lisävalot katsastuksen ajaksi? Olisi nimittäin ihan reilua kertoa.
Voinhan myydä auton ilman Xenoneita (irrotus ja H7 asennus noin 30 min) ja antaa ne vaikka laatikossa mukaan jos uusi omistaja haluaa ottaa ne. En tosin ole myymässä autoa. Nämä on laittomat, mutta jos referenssilukuja tsekkaillaan, kaikki hyvät sinänsä laillisetkin apuvalot voi olla laittomat autoon asennettuna ellei auton omia kaukovaloja kytke pois. Tarvike-xenonit tulee olemassaolevaan H7 johtoon kiinni, mitään alkuperäistä ei tarvitse purkaa pois, paitsi polttimo irti.
(https://image.ibb.co/mRPa8G/CB98_C222_5_E9_B_4_E73_81_C3_FC2_D751_E53_F3.jpg)
-
Voisiko joku selventää, mikä idea on lisävalojen katkaisijalla? Katkaisinhan on pitkienvalojen viiksi, eli kun laittaa pitkät päälle, niin samalla menee myös lisävalot. Yhtäaikaahan niitä tarvitaan, joten en ymmärrä katkaisimen tarvetta. Siis kun ottaa releen ohjauksen pitkien johdosta. :)
-
Voisiko joku selventää, mikä idea on lisävalojen katkaisijalla? Katkaisinhan on pitkienvalojen viiksi, eli kun laittaa pitkät päälle, niin samalla menee myös lisävalot. Yhtäaikaahan niitä tarvitaan, joten en ymmärrä katkaisimen tarvetta. Siis kun ottaa releen ohjauksen pitkien johdosta. :)
itsellä on katkaisija hytissä sen takia että kovassa lumisateessa tai sumussa sammutan katolla olevat valot niin näkee paremmin ajella, ei tarvii pelkillä lyhkäsillä mennä.
Siis muuten noi syttyy siitä pitkien viiksestä mutta erillinen katkasija vain sitä varten et saa kokonaan pois pelistä
(https://thumb.ibb.co/ksNmhb/IMG_20171025_212808.jpg) (https://ibb.co/ksNmhb)
image uploader (https://fi.imgbb.com/)
-
itsellä on katkaisija hytissä sen takia että kovassa lumisateessa tai sumussa sammutan katolla olevat valot niin näkee paremmin ajella, ei tarvii pelkillä lyhkäsillä mennä.
Siis muuten noi syttyy siitä pitkien viiksestä mutta erillinen katkasija vain sitä varten et saa kokonaan pois pelistä
(https://thumb.ibb.co/ksNmhb/IMG_20171025_212808.jpg) (https://ibb.co/ksNmhb)
image uploader (https://fi.imgbb.com/)
Aivan. Tota mä en ollut ajatellutkaan. :)
-
Sitä kai voisi myös porrastaa ne megavalot päälle kun ajaa yksinään, sitten kun on hajua tulevasta vastaantulijasta vaihtaa lyhkäsemmille pitkille ja lopulta lyhyille?
-
Miten te jotka ette ole investoineet orkkis asennussarjaan ootte kiinnittänyt kilvenalustelineen?
Alkuperäisessä sarjassa kun tulee ne holkit jotka tukevat rautaa kiinni, niin onko pysynyt ihan pelkillä pitkillä ruuveilla?
-
Itse kun vedin m6#160 pulteilla kiinni käytin holkkeina M8 jatkomuttereita.
-
Ite tein rosteri putkesta holkit väliin.
-
vielä sen verran varmistelen, kun tuossa asennusohjeessa mainitaan tuo erikoisporanterä, minkä halkaisija on 7mm ja terän päässä on joku ohempi piikki joka tekee puskuripalkkiin hieman pienemmän reijän.
Tätä terää tuskin monellakaan on, eli jos puskuriin tekee vaikka 8,5mm reijän ja palkkiin 6mm terällä. holkiksi laittaa vaikka nuo m8 jatkomutterit. Teline kiinni M6 160mm pitkillä pulteilla, niin tekee varmaan itsestään kierteen siihen puskuripalkkiin ja teline pysyy kiinni?
Vai oikaiseeko ja vetelee pitkillä ruuveilla kiinni ilman mitään holkkeja?
-
Hyvin on pysynyt pelkillä ruuveilla. Heti muovipuskurin takana on joku finnfoam tyyppinen mihin tarttuu kyllä lujaan. Omaani laitoin vielä aika reilulla kädellä niitä ruuveja, muistaakseni joku 6-9. Lisänä on toki ylätuet, mutta varmaan toimisi ihan hyvin ilmankin.
-
Lisänä on toki ylätuet, mutta varmaan toimisi ihan hyvin ilmankin.
Omaan laitoin aikoinaan tuon volvon oman sarjan ja ensin isot kattilat (Bosch Rallye) ilman ylätukea, ajossa huomasi tuon värinän.
Puskurin muovin takana eriste tms ja sen takana palkki johon tuo volvon sarja ruuvataan kiinni, niin siittä huolimatta isot valot tuettava yläraudoilla..
Led-tangot tms taitaa kestää ilman muuta tukeakin.
-
Eli minä tein volvon alkuperäisten mittojen mukaan (löysin jostain netistä) seuraavalla lailla: Tein tarvike kilpitelineeseen reiät volvon mittojen mukaan, merkkasin reikien paikat puskuriin, porasin 12mm puuporanterällä reiät puskuriin alumiini palkkiin asti, 12x2 rosteri putkesta holkit reikiin, 7mm (6,8 olisi oikea) terällä alumiini palkkiin reiät, m8 kierteet tapilla alumiini palkkiin, senkkasin kilpitelineen reiät ja asensin m8 senkki kanta ruuveilla telineen paikoilleen. Mittoja pulteille ja holkeille en nyt tähän hätään löytänyt, mut jotain 50-70mm väliltä olivat. on tukeva kiinnitys.
-
Eli minä tein volvon alkuperäisten mittojen mukaan (löysin jostain netistä) seuraavalla lailla: Tein tarvike kilpitelineeseen reiät volvon mittojen mukaan, merkkasin reikien paikat puskuriin, porasin 12mm puuporanterällä reiät puskuriin alumiini palkkiin asti, 12x2 rosteri putkesta holkit reikiin, 7mm (6,8 olisi oikea) terällä alumiini palkkiin reiät, m8 kierteet tapilla alumiini palkkiin, senkkasin kilpitelineen reiät ja asensin m8 senkki kanta ruuveilla telineen paikoilleen. Mittoja pulteille ja holkeille en nyt tähän hätään löytänyt, mut jotain 50-70mm väliltä olivat. on tukeva kiinnitys.
Kiitos hyvästä ja selkeästä ohjeesta! Valot on tulossa xc70:aan vaan lie samanlainen palkki takana ja alkuperäinen kiinnitysrauta löytys mutta taidan ettiä jonkun rst raudan valotelineeksi
-
Olisi tarkoitus asentaa tuohon (v70 vm06) lisäpitkät sillä perinteisellä relejohtosarjalla, en ole hankkimassa volvon omaa settiä...
Niin mistäs tuossa xenonumpion ulkopuolella olisi hyvä paikka ryöstää heräte? Tässä on vaan lähivalot xenoneilla...
Josko jollain olisi antaa vinkkiä? ::)
-
Olisi tarkoitus asentaa tuohon (v70 vm06) lisäpitkät sillä perinteisellä relejohtosarjalla, en ole hankkimassa volvon omaa settiä...
Niin mistäs tuossa xenonumpion ulkopuolella olisi hyvä paikka ryöstää heräte? Tässä on vaan lähivalot xenoneilla...
Josko jollain olisi antaa vinkkiä? ::)
On kai siinä pitkätkin xenonit, kun ne heijastimet kääntyy. Lisäpitkät on halogenit.
-
Oiskos tästä apua.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70%2800-08%29/InstallationInstruction/Document/VCC-264259-1/2006/all/all/default/V70%20%2800-08%29%202006
-
Oiskos tästä apua.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70%2800-08%29/InstallationInstruction/Document/VCC-264259-1/2006/all/all/default/V70%20%2800-08%29%202006
Ei valitettavasti ole apua, mutta kyllä sieltä mittarilla herätevirtaa löytyy.. ::)
-
Olisi tarkoitus asentaa tuohon (v70 vm06) lisäpitkät sillä perinteisellä relejohtosarjalla, en ole hankkimassa volvon omaa settiä...
Niin mistäs tuossa xenonumpion ulkopuolella olisi hyvä paikka ryöstää heräte? Tässä on vaan lähivalot xenoneilla...
Josko jollain olisi antaa vinkkiä? ::)
Tai hakee orkkis napin Volvolta (30€) ja perus relejohtosarja kaveriksi kaikista helpoin ja siistein tehdä näin
-
Tai hakee orkkis napin Volvolta (30€) ja perus relejohtosarja kaveriksi kaikista helpoin ja siistein tehdä näin
Kiitos neuvoista, kyllä sieltä herätevirtaa löytyi helposti, ::) ei tarvinnut ohjelmoida nappeja tauluun...
-
Kiitos neuvoista, kyllä sieltä herätevirtaa löytyi helposti, ::) ei tarvinnut ohjelmoida nappeja tauluun...
Ohjelmoida?
-
Jipii,rupes ledipitkät pelittää ko ko kytki juuri niin ku Volvo For Life neuvo,ihmettelin aluks ko ei herätepiuha antanu voltteja mut se olikin sitte "maaheräte". ELK
Maaheräte on aina turvallisempi ( jos hankautuu johto poikki ei pala koko auto, vain valot )
-
Sulakkeet on sitä varten, ettei auto pala oikosulun sattuessa.
Sent from my SM-G930F
-
Sulakkeet on sitä varten, ettei auto pala oikosulun sattuessa.
Sent from my SM-G930F
Harvemmin palaa jos miinus osuu runkoon
-
Harvemmin palaa jos miinus osuu runkoon
No en sitä meinannutkaan.
-
Olisi tarkoitus asentaa tuohon (v70 vm06) lisäpitkät sillä perinteisellä relejohtosarjalla, en ole hankkimassa volvon omaa settiä...
Niin mistäs tuossa xenonumpion ulkopuolella olisi hyvä paikka ryöstää heräte? Tässä on vaan lähivalot xenoneilla...
Josko jollain olisi antaa vinkkiä? ::)
Omassa (-06 V70 bi-xenon umpiot) samalla tavalla. Punaisesta johdosta saa herätteen "perinteiselle" lisäkaukovalojen asennukselle kuskinpuolen ajovaloumpiosta.
-
Olisi tarkoitus asentaa tuohon (v70 vm06) lisäpitkät sillä perinteisellä relejohtosarjalla, en ole hankkimassa volvon omaa settiä...
Niin mistäs tuossa xenonumpion ulkopuolella olisi hyvä paikka ryöstää heräte? Tässä on vaan lähivalot xenoneilla...
Josko jollain olisi antaa vinkkiä? ::)
Melkoista rahastusta se reilun kolmensadan setti, mitä ainakin mulle alunperin kaupattiin ainoana vaihtoehtona.
Uuteen autoon varmaan menee, mutta vanhempiin suhteettoman iso kustannus.
Mutta kun muutamalla kympillä saa siististi virran ja herätteen auton omasta johtosarjasta, ja orkkis kytkimen
lisävaloille, niin ei ainakaan meidän tarttenut kovin kauaa miettiä ratkaisua; eli kytkin ja liitin merkkiliikkeestä
(40+16=56€), ja loput (rele, johdotus, teline, valot) sitten "tarvikeosaa". Senverta paljon on pitänyt vanhoista
autoista riipiä pois "suomisähköjä", että ei tee mieli tehdä kovin sätöstämällä, kun kerta saa melko helposti ja
halvalla tehtyä kunnollakin.
Mutta toki herätteen saa ryöstettyä siististikin, ei ole pakko nirhata orkkisjohtimia puoliksi poikki (kuten joku
kyläseppä oli tehnyt yhteen autoon, jonkun verran teetti töitä selvittää miksi toinen ajovalo on turhan himmeä).
-Paavo
-
Asiaan liittyen. Paljonkohan tuommoisen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/487404/Pikaliitin-2napanaaras-vesitiivis)läpi saa amppeereita kuskatuksi ?
-
Kun en ole niin paljoa asiaa harrastanut, mikä on siisti tapa ryöstää virtaa?
-
Kun en ole niin paljoa asiaa harrastanut, mikä on siisti tapa ryöstää virtaa?
Auton omien pitkien virtajohto poikki ja siitä heräte releelle. Ryöstäjä on vähän pielavetinen patentti, joten käytä kunnollista johtoliitintä.
-
Auton omien pitkien virtajohto poikki ja siitä heräte releelle. Ryöstäjä on vähän pielavetinen patentti, joten käytä kunnollista johtoliitintä.
Mie laitoin pitkän johdon poikki ja tinasin siihen herätejohdon kylkiäiseksi. Sitten kutistesukkaa päälle.
-
Mie laitoin pitkän johdon poikki ja tinasin siihen herätejohdon kylkiäiseksi. Sitten kutistesukkaa päälle.
Tämä on varmaan ns. paras tapa. Toisaalta, herätevirta on hyvin pieni, joten ns. ryöstäjäkin varmasti toimii, eikä yleensä häiritse sen johdon toimintaa mistä jännite "ryöstetään".
-
Usein tehny ryöstön kolvaamalla suojakuoren puhki. Siihen uusi piuha kylkeen ja huolellinen teippaus suojaksi. Jos katkaisee johdon niin kolvaamiseen sellanen vinkki, että jokaiseen irtopäähän sulattaa tinan valmiiksi. Paljon helpompi sitten liittää johdot yhteen, kun ei tarvi niin kauaa pitää paikallaan. Jos taas haluaa kieriä johdot toistensa ympärille, niin joutuu kuorimaan enemmän...
-
Tämä on varmaan ns. paras tapa. Toisaalta, herätevirta on hyvin pieni, joten ns. ryöstäjäkin varmasti toimii, eikä yleensä häiritse sen johdon toimintaa mistä jännite "ryöstetään".
Rosvot pois autoista! Sen kun laittaa huonosti niin leikkaa puolet johdosta poikki. Ei kunnon liitos ole mitenkään työläs tehdä. Tommoset rosvot pätkii ja sätkii ajan myötä. Itse suosin puristus- ja ruuviliittimiä, kaapelin päihin toki pääteholkit jos ruuviliittimen laittaa. Tinauskin on ihan hyvä, jos kaapeli ei pääse yhtään nutkumaan.
-
Melkoista rahastusta se reilun kolmensadan setti, mitä ainakin mulle alunperin kaupattiin ainoana vaihtoehtona.
Uuteen autoon varmaan menee, mutta vanhempiin suhteettoman iso kustannus.
Mutta kun muutamalla kympillä saa siististi virran ja herätteen auton omasta johtosarjasta, ja orkkis kytkimen
lisävaloille, niin ei ainakaan meidän tarttenut kovin kauaa miettiä ratkaisua; eli kytkin ja liitin merkkiliikkeestä
(40+16=56€), ja loput (rele, johdotus, teline, valot) sitten "tarvikeosaa". Senverta paljon on pitänyt vanhoista
autoista riipiä pois "suomisähköjä", että ei tee mieli tehdä kovin sätöstämällä, kun kerta saa melko helposti ja
halvalla tehtyä kunnollakin.
Mutta toki herätteen saa ryöstettyä siististikin, ei ole pakko nirhata orkkisjohtimia puoliksi poikki (kuten joku
kyläseppä oli tehnyt yhteen autoon, jonkun verran teetti töitä selvittää miksi toinen ajovalo on turhan himmeä).
-Paavo
Kyllä vain, tekijöitä on monenlaisia. Itsellä oli vaan täydellinen setti valmiina, mikä itsessään jo maksanut ihan riittävästi.
Yhdessä autossa olikin kytkimen takana lisäpitkät, mutta kytkimen käyttö oli aika hiljaista osallani... ::)
-
Mun aloittama topikki täällä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94467), kopsaan tähän oleelliset
31288619 on musta kytkin
31288620 on harmaa kytkin
Kytkimiä tarvitaan siis yksi.
Tarvittaessa ohjelmointi: akunkenkä irti, virta-avain 2 asentoon, akunkenkä paikalleen
31288620 on liitinrunko
30656644 on liitin+johto, näitä tarvitaan 2kpl
30656647 voisi olla paksumpi johto mutta ilman eristimiä?
Releen kytkentä:
30: auton johtosarjasta paksumpi johto (jatkuva virta)
85: auton johtosarjasta ohuempi johto (releen ohjaus maa)
86: hyppylanka 30.stä (releen ohjaus virta)
87: lähtö valoille (virta)
Valoille tarvitaan maakin, esim. sulakerasian vierestä valmiista maapisteestä, niitä on siinä 3 peräkkäin.
Wetterintä ostettujen osien hinta lievästi tingattuna
- kytkin 40€
- liitin (runko + liittimet+johdot 2kpl) yhteensä 16€
Kiitoksia foorumilaisille, aika paljon fiksumpi asennus tulee kun tietää mitä tekee ja mistä hommata osat.
-
Mun aloittama topikki täällä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94467), kopsaan tähän oleelliset
31288619 on musta kytkin
31288620 on harmaa kytkin
31288620 on liitinrunko
30656644 on liitin+johto, näitä tarvitaan 2kpl
Liekö vahingossa sattunut, sama varaosanumero liitinrungolle ja katkaisijalle?
No tänään kävin kysymässä liitinrunkoa siniseltä, sanoivat ettei enää saatavilla.
Oikea Osanumero: 949597 jos sattuu jossain varastossa olemaan.
-
Kuten täälläkin on todettu, niin Volvolta ei enää saa sitä 7-paikkaista peitepaneelia. Onko sen varaosanumerosta mitään tietoa? Jostain pitäisi tuollainen saada... Nappia kyllä tarjottiin innokkaasti Biliasta, mutta mitä minä napilla teen jos en saa sitä paikalleen. :2funny:
Tosiaan 2003/2004 vuoden V70 olisi tarvitsija.
-
Eikä saa sen puoleen sitä 3-paikkaistakaan peitepaneelia. Itse etelään muuton yhteydessä riisuin omasta lisävalot pois ja haluaisin myös sen napin sieltä konsolista pois kuleksimasta. Monikonappisen itse tarvitset? Omassa on neljälle napille paikat niin vaihdetaanko päikseen? :D
Edelliseen XC90:iin toki tein itse uuden reiän tuolle lisävalonapille. Poralla reiät kulmiin (siellä kääntöpuolella on ne reiänpaikat näkyvissä) ja loput puukolla. Nappi kun oli paikoillaan niin eipä sitä juuri huomannut itse tehdyksi.
-
Muuten onko tietoa vieläkö liitintä ja sen pinnejä vielä saatavissa? Kytkimen tuli hommattua mutta empä huomannu kysyä tuosta liittimestä... Koittanu tutkia minkä muotoiset "pinnit" siihen liittimeen sopii mutta en ole saanu liitintä johtosarjan kyljestä sen vertaa irti jotta näkis. Peitelevyä en hommannu, aattelin työstää nykyistä.
Jaa...silimät käteen.. info olikin tuossa edellä mainittuna..liitintä ei saatavissa.. :(
-
Abiko liittimet 2kpl käy ihan hyvin alkuperäisen liittimen sijaan.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/487256/Abiko-A2507FLS-Lattaliitin-63mm-naaras-sininen--50kpl
Laittaa vielä ulkopintoihin kutistesukkaa jos ei ole valmiiksi suojattu liitin.
-
Omaan S80 pitäis lisätuikku asentaa keulalle. Oon tässä paria topickia kahlaillu läpi ja heräs pari kysymystä. Jos haluan kytkeä valot toimimaan tuosta orkkis johtosarjasta, niin pitää ilmeisesti olla tuo orkkis katkasija, että kyseinen kytkentä toimii?
Autossa on 3-paikkainen peitepaneeli, josta kaikki käytössä. Ilmeisesti tuolta taustapuolelta löytyy kuitenkin jonkun näkönen malli, minkä mukaan veistää reikä tuota katkasijaa varten?
Ei huvittaisi rosvota pitkiltä releelle jännitettä, jos kerran autosta löytyy valmis liitin ja pienellä panostuksella valot saa sen kautta toimimaan.
-
Omaan S80 pitäis lisätuikku asentaa keulalle. Oon tässä paria topickia kahlaillu läpi ja heräs pari kysymystä. Jos haluan kytkeä valot toimimaan tuosta orkkis johtosarjasta, niin pitää ilmeisesti olla tuo orkkis katkasija, että kyseinen kytkentä toimii?
Autossa on 3-paikkainen peitepaneeli, josta kaikki käytössä. Ilmeisesti tuolta taustapuolelta löytyy kuitenkin jonkun näkönen malli, minkä mukaan veistää reikä tuota katkasijaa varten?
Ei huvittaisi rosvota pitkiltä releelle jännitettä, jos kerran autosta löytyy valmis liitin ja pienellä panostuksella valot saa sen kautta toimimaan.
Ostamalla orkkiskatkaisimen siihen paneliin pystyy käyttämään auton kaapeleita, eikä tarvitse vedellä katkaisimelle johtoja kabiiniin..
Konehuoneesta pitäisi löytyä liitin, mistä saa virran ja herätteen, tietysti tarvitsee sulakkeen sinne konehuoneen rasiaan.
Siitä paneelista saanee katkaisinpaikkoja auki dremelillä ja viilalla..
-
Tiedän että on vanha aihe mutta, voisiko joku kertoa mitä ideaa on laittaa tuo rele näissä ohjeissa kuvatulla tavalla tuonne väliin??
Otetaan siis releelle syöttövirta siitä liittimen piuhasta?
Eikö se ole aivan sama kytkeä ledbar suoraan siihen piuhan perään? Samanlailla se maa katkoo sitä ledbaria ilman relettäkin...
Mikä sen funktio siis on tuossa kytkennässä? Onko sen tarkoitus vaan suojata liittimelle tulevaa ohjaavaa maata? :idiot2:
-
Tiedän että on vanha aihe mutta, voisiko joku kertoa mitä ideaa on laittaa tuo rele näissä ohjeissa kuvatulla tavalla tuonne väliin??
Otetaan siis releelle syöttövirta siitä liittimen piuhasta?
Eikö se ole aivan sama kytkeä ledbar suoraan siihen piuhan perään? Samanlailla se maa katkoo sitä ledbaria ilman relettäkin...
Mikä sen funktio siis on tuossa kytkennässä? Onko sen tarkoitus vaan suojata liittimelle tulevaa ohjaavaa maata? :idiot2:
Paljonkos virtaa tuon liittimen kautta uskaltaa ottaa, miten se on mitoitettu? Ledbarit ei niin paljoa tarvi välttämättä kuin vanhan liiton lisävalot.
-
Alkaa olemaan lisävalojen asennus ajankohtainen (Xc90) ja pohtinut samoja edellä mainittuja asioita. Lisävalojen nimellisvirta tulee olemaan luokkaa 6-7A, äkkiseltään tuntuisi ettei tuohon tarvitse erillistä relettä väliin, koska Volvon oma sulake on kuitenkin 20A?
Tuota Volvon alkuperäistä liitintä tuntuu olevan hankala enää löytää. Tuon voinee irroittaa ja korvata esim. jollain Deutsch liittimellä ja asentaa lisävalojen piuhaan samanlaisen? Tulisi ainakin tiiviimpi ja lukittu liitos.
-
Vastaako motonetin Junior Power-liittimet sitä liitintä? Siihen kyllä muistaakseni saa abikonkin kiinni.
-
Skandixilta löytyy kaikki osat originaalinumeroilla. skandix.de (http://skandix.de)
-
Skandixilta löytyy kaikki osat originaalinumeroilla. skandix.de (http://skandix.de)
Tuolta tosiaan löytyi liittimetkin, mutta postikulut on melkein 30€ :buck2:
Osaako kukaan sanoa tuon releen tarpeellisuudesta vain meneekö suoraan kytkemällä?
-
Autona olis XC90 cm.2011. tein kaksi kertaa tuon Volvon ohjeen mukaan tuon alkuperäisen napin ohjelmoinnin, mutta värinä on oranssi ja sinne liittimeen tulee jatkuva virta. Riittää kun on virta päällä niin sinne tulee 12v liittimestä mitattuna, se ei muutu vaikka pistää pitkät päälle ja napista painelisi. Maaheräte olisi siis siitä liittimestä tarkoitus ottaa. Liitin on kyllä oikea, koska jos otan sulakerasiasta 5 sulakkeen pois, ei sinne enää tule virtaakaan. Eli ohjelmoinnista tässä luultavasti on kiikastaa.
Pari kertaa kokeilin, eli avain I asentoon, maakaapeli irti, kytkin ja sulake paikoilleen, avain II asentoon ja kaapeli kiinni. Ei vaan toimi. Olisiko antaa vinkkejä tähän?
-
Noni, kyllä se toimi oikein kaikesta huolimatta tuolla kun kytkin ketjussa olleen ohjeen mukaan. Eli eipä mitään
-
Lainataan topicia. Eli kytkin tarvike johtosarjalla orkkispistokkeeseen johdot kiinni, virrat päällä kaikki toimii normaalisti (katkaisijasta sammuu ja menee päälle auton omien pitkien) auton kun laittaa käyntiin niin ei lähde lisävalot päälle ollenkaan. Missä vika?
-
Kysytään sitten näin päin. Sen alkuperäisen konehuoneen liittimen kun pistää poikki niin siinä on kaksi johtoa. Mitkä piuhat yhdistetään lisävalojen johtosarjasta siihen?
-
Kysytään sitten näin päin. Sen alkuperäisen konehuoneen liittimen kun pistää poikki niin siinä on kaksi johtoa. Mitkä piuhat yhdistetään lisävalojen johtosarjasta siihen?
Tällä kytkennällä kytkin oman auton led-paneelin:
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
-
Tällä kytkennällä kytkin oman auton led-paneelin:
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tarkoittaa hyppylanka? Tai miten semmoinen tehdään. Nämä sähköasiat ovat vähän vieraampia minulle :(
-
Se on vaan suora yhteys pisteestä toiseen, eli johto jonka kautta kulkee sähkö suoraan. Voit juottaa liitännät tinalla tai liittää johdot abikoilla ja kutistesukalla esim.
-
anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tarkoittaa hyppylanka? Tai miten semmoinen tehdään. Nämä sähköasiat ovat vähän vieraampia minulle :(
Yhdistät releessä nastan 86 nastaan 30, niin se on ns. "hyppylanka"
Vai onko se johtosarja joku valmis-sarja, missä kaikki on niputettu yhteen ??
-
Yhdistät releessä nastan 86 nastaan 30, niin se on ns. "hyppylanka"
Vai onko se johtosarja joku valmis-sarja, missä kaikki on niputettu yhteen ??
valmis johtosarja on kyseessä kyllä. Muistaakseni purelux merkkinen ois oikein muistan
-
valmis johtosarja on kyseessä kyllä. Muistaakseni purelux merkkinen ois oikein muistan
Sitten joutunee teurastamaan siitä johtosarjasta sitä kuorta, että saa yhdistettyä johdot..
-
Sitten joutunee teurastamaan siitä johtosarjasta sitä kuorta, että saa yhdistettyä johdot..
Mutta se ei siis toimi siten että yhistää herätteen ja virtajohdon siihen paksumpaan johtoon mikä tulee autosta? Tein näin ja kaikki toimi hyvin virrat päällä mut ei sitten enää kun auto oli käynnissä :idiot2:
-
Mutta se ei siis toimi siten että yhistää herätteen ja virtajohdon siihen paksumpaan johtoon mikä tulee autosta? Tein näin ja kaikki toimi hyvin virrat päällä mut ei sitten enää kun auto oli käynnissä :idiot2:
Tätä on kyselty täällä mutta kukaan ei ole vielä myöntänyt saaneensa sen toimimaan suoraan ilman relettä, ei oo itsellä nappia niin en voi testata
-
Tätä on kyselty täällä mutta kukaan ei ole vielä myöntänyt saaneensa sen toimimaan suoraan ilman relettä, ei oo itsellä nappia niin en voi testata
Mutta eikös siinä valmiissa johtosarjassa ole rele valmiina?
-
Kyllähän orkkissarjassa rele on, ei se ilma toimi. Tuolta voi katsoa hintaa 27 euroa joka pitäisi käydä suoraan. toki katkaisin tarvitaan paneeliin https://vparts.se/fi/s60/volvo-s60-2000-2009/teknik-tillbehor/extraljus/relasats-till-2-extraljus.html (https://vparts.se/fi/s60/volvo-s60-2000-2009/teknik-tillbehor/extraljus/relasats-till-2-extraljus.html)
Tuo liitin ei käynytkään suoraan, piti ostaa ja vaihtaa liitin 9168863 tuohon sarjaan. Eli ei nää vaivaa ostaa tuolta ja riittää ihan perusrelesarja johon ymppää tuon liittimen.
-
Oletteko siis tuohon saanut kytkettyä ne abiko-lattaliittimet noihin kahteen vierekkäiseen reikään tunkemalla? Ahtaalta näyttää, jos ei viilaa abikoa.
Kuvassa siis ilmanputsarin vieressä oleva vapaa liitin
(https://i.ibb.co/kJRJ3B5/IMG-20201028-103559.jpg) (https://ibb.co/kJRJ3B5)
-
Oletteko siis tuohon saanut kytkettyä ne abiko-lattaliittimet noihin kahteen vierekkäiseen reikään tunkemalla? Ahtaalta näyttää, jos ei viilaa abikoa.
Kuvassa siis ilmanputsarin vieressä oleva vapaa liitin
(https://i.ibb.co/kJRJ3B5/IMG-20201028-103559.jpg) (https://ibb.co/kJRJ3B5)
Tuo se on ja sweedspeedissä on viilattu lattaliitin 4mm levyiseksi https://ozvolvo.org/discussion/4834/xc90-p2-driving-light-install-inc-how-to-hack-a-p2-switch-to-aux-function (https://ozvolvo.org/discussion/4834/xc90-p2-driving-light-install-inc-how-to-hack-a-p2-switch-to-aux-function)
Siellä on myös ohje millä tehdä omia canbus-nappeja :)
-
Oletteko siis tuohon saanut kytkettyä ne abiko-lattaliittimet noihin kahteen vierekkäiseen reikään tunkemalla? Ahtaalta näyttää, jos ei viilaa abikoa.
Kuvassa siis ilmanputsarin vieressä oleva vapaa liitin
(https://i.ibb.co/kJRJ3B5/IMG-20201028-103559.jpg) (https://ibb.co/kJRJ3B5)
Nuo maksaa 10 euron verran liitin 9168863 ja johdot 30656644 2 kpl. Itse hain KL-varaosista
-
Väänsin malttamattomana piennetyistä abikoista, jos ei kestä pistän sit noista. Nyt toimii valot, mut ekana syttyi vaan Virallisessa Napissa valo ja mitään ei tapahtunut. Sit testasin tota liitintä koestinlampulla jatkuvasta virrasta(mitattu yleismittarilla että ihan akkujännite sieltä tuli) maahan ja ei jaksanut lamppu syttyä että kyllä se pelkältä herätteeltä vaikutti 20A sulakkeesta huolimatta.
Vedin releelle sit lisäsulakkeellisen piuhan jatkuvaksi virraksi sähkökeskuksen plussasta ja tämän jälkeen rele naksui kun nappia painoi mut valo ei vieläkään syttynyt. Sit pelkäsin jo hajoittaneeni ledbarin mutta vika oli sen jatkopiuhoissa.
-
Kyllä itse otin liittimen lähdöstä releen kahteen napaan ja erillistä virtaa ei tarvittu
(https://i.ibb.co/h82VKYZ/lisavalokytkenta.jpg) (https://ibb.co/h82VKYZ)
-
Itsekin ihmettelin että voiko olla vuosimallieroja. Mut luultavasti vaan omaa syytä joku huono liitos kuitenkin.
-
Tilasin itselle tommosen valmiin relesarjan https://vparts.se/fi/s60/volvo-s60-2000-2009/teknik-tillbehor/extraljus/relasats-till-2-extraljus.html (https://vparts.se/fi/s60/volvo-s60-2000-2009/teknik-tillbehor/extraljus/relasats-till-2-extraljus.html) olis varmaan jostain löytynyt halvemmallakin, ei tarvi liikaa askarella Xenon valojen kanssa.
-
Kyllä itse otin liittimen lähdöstä releen kahteen napaan ja erillistä virtaa ei tarvittu
(https://i.ibb.co/h82VKYZ/lisavalokytkenta.jpg) (https://ibb.co/h82VKYZ)
Olen laittamassa lisävaloja 2001 V70 malliin.
Kyssäri kuuluu, toimiiko tuo kytkentä ILMAN ylimääräistä katkaisijaa kojelaudassa? Eli toimiiko katkaisijana pitkien viiksi?
Sulakerasiaan paikalle 3 15A sulake ja piuhat kaavion mukaan kiinni releen kera?
En viittis ruveta skandixiltä tilaamaan 70 euron edestä osia, jos helpommallakin pääsee.
-
Mun ei tarvinnut ostaa kuin Volvolta viralilnen nappi 30 eurolla, yleisrele Tokmannilta ja omat piuhat ja abiko(jota viilasin pienemmäksi).
-
Mun ei tarvinnut ostaa kuin Volvolta viralilnen nappi 30 eurolla, yleisrele Tokmannilta ja omat piuhat ja abiko(jota viilasin pienemmäksi).
Tuo kytkentätapa on kyllä tiedossa, mutta TOIMIIKO tuo ilman sitä volvon lisäpitkien kytkintä kojetaulussa, siten että valot pelaa viiksestä?
Mulle riittäsi tuo ilman nappia oleva kytkentä jos se vaan toimii.
Kehtaisko joku testata?
Pikku vinkkinä jos haluat käyttää lisävalojen kytkimenä keskikonsolista löytyviä muita nappuloita esim. purkaamolta:
P2 switches have different diodes in place (D1-D5), LED's and labels.
Window Lock (01111) : (orange LED)
DSTC (11101)
Rear AC (01011)
Mirror (01001)
Park Assist (11001) : (no LED)
Interior Alarm (10011)
AUX lights (00011)
Insert the switch following the OE instructions. A power cycle (full reset) is required.
Eli lisävaloilla on paikoillaan vain diodit 4 ja 5. ;)
Esim. hälyn napista poistaa juottamalla diodin 1, niin saa lisävaloille kytkimen. ;)
-
Tästä se lähtee. Hain purkamosta yhden hälytysnapin ja poistin siitä kuvassa näkyvän mustan kikkareen eli 1 diodin.
Paikoilleen jää siis diodit 4 ja 5.
Jahka valopaketti saapuu, niin pääsen asentelemaan. Jatkoa seuraa.
(https://i.ibb.co/Ypc327F/Modattu-valokytkin.jpg) (https://ibb.co/Ypc327F)
-
Juu nuo napit ei ole tosiaan tuon vaikeampia tuunata. Varmaan sitä herätettä ei tule sinne viralliseen liittimeen jollei nappi anna väylälle oikeaa signaalia kun se on default off. Mutta eihän tuota napittomassa autossa testaamatta tiedä varmuudella kun tosiaan auto akun irroittamisen jälkeen haistaa tuon napin lisäyksen. Virallisessa napissa on se kiva punavalo kun ledbar on päällä.
-
Virallisessa napissa on se kiva punavalo kun ledbar on päällä.
Mulla on sininen valo lisäpitkien napissa. :juhau:
-
No niin. Nappi laitettu paikoilleen. Olipa helppo operaatio. Kehys pois ja sen jälkeen tuo dummy nappi irti. Uusi paikoilleen ja kehys takaisin.
Samaan hikeen vaihdoin nätimmän ratin kulahtaneen tilalle. Kustannus oli huimat 50 eur keskiön kanssa ja mukaan tuli vielä sumarit ja piuhat niille. Hinta tosin olis ollut eri tiskiltä, nyt kävin itse irroittamassa kaikki osat.
(https://i.ibb.co/8g1Jcfw/Nappi.jpg) (https://ibb.co/8g1Jcfw)
(https://i.ibb.co/GTpTjgf/Ratti.jpg) (https://ibb.co/GTpTjgf)
Pyhinä viritellään sitten noi valot kuntoon. Paketti onkin jo postissa odottamassa. :)
Ps. Ratin torxeissa on sitten 2 eri kokoa. Toi minkä ruuvasin paikoilleen on 2004 mallista ja koko on 25. Tuossa mun vanhemmassa on TX30.
Meni hetki ihmetellessä että mitä vit...
Ai niin audio napitkin pelaa uudessa ratissa, vanhassa mulla ei ollut niitä. :)
-
Menihän tuossa aikaa turatessa kun asentelin sumaritkin paikoilleen samaan hikeen.
Modattu nappikin toimi just niinkuin pitääkin.
Releen asensin sulakeboxin sisälle ja kumitiivisteen kautta piuhat. Tuli ihan siisti asennus.
Referenssiluku: 50
LED: 21 x 5W Osram
Laskennallinen teho: 105 W
Valmistajan ilmoittama teho: 47.8 W
Valmistajan ilmoittama valoteho: 8820 lm
Valmistajan ilmoittama kantama: 452 m @ 1 lux
(https://i.ibb.co/4WJb799/Lis-valo2.jpg) (https://ibb.co/4WJb799)
i want to see pictures (https://imgbb.com/)
-
Kaipaisin vinkkejä lisävalojen kytkentään siten, että lisävalojen käyttö vain pitkien valojen viiksestä. Kokeilin kytkentää valmiilla relejohtosarjalla (purelux), mutta ainoa tapa saada lisävalo toimimaan pitkien kanssa synkassa oli kytkeä johtosarjan + ja heräte yhdessä umpiolle tulevalle ajovalojen pistokkeelle (muistaakseni sininen johdin) ja releen maa rungon maadoituspisteeseen. Onko tämä ainoa tapa, vai saako virran otettua lisävaloille jostain järkevämmin? Pystyykö sitä täällä paljon keskusteluissa ollutta vapaata lisävalojen pistoketta hyödyntämään jos ei laita keskikonsoliin katkaisijaa paikalleen? Auto -04 V70
-
Suosittelen lämpimästi sitä 40 euron katkaisijaa, jonka saa periaatteessa itse tehtyä jostain toisesta napista. Pyryssä ja sumussa ledibaari on monesti liian tehokas
-
Olen asentamassa Led-paneelia V70 -15 keulalle.
Autossa on Xenon lyhyet ja H7 hslogen pitkät.
Lisävaloasennukset on kyllä tuttuja, mutta nyt meinaa herätevirta olla hakusessa.
Mittailin yleismittarilla, että vasemman ajovaloumpion takana pistokkeella vasen alakulma olisi pitkien virta ja sen vieressä oikealla pikien maa.
Haasteena vaan se, että yleismittari näyttää, että sekä virta että maa on kytkettynä, oli sitten pitkät päällä tai ei ??? ???
Saako noista kuitenkin herätteen vai mistä?
En ole -15 malliin löytänyt mistään kytkentäohjetta, en edes täältä foorumilta haulla.
En välittäisi alkaa mitään sisäkatkaisijaa asentamaan, pelkkä heräte releelle täytyy löytää.
-
Itse olen ottanut ihan suoraan sieltä H7 johdosta lampun sisältä. 0.75 johto mahtuu hyvin muovikuoren välistä ulos.
-
Olen asentamassa Led-paneelia V70 -15 keulalle.
Autossa on Xenon lyhyet ja H7 hslogen pitkät.
Lisävaloasennukset on kyllä tuttuja, mutta nyt meinaa herätevirta olla hakusessa.
Mittailin yleismittarilla, että vasemman ajovaloumpion takana pistokkeella vasen alakulma olisi pitkien virta ja sen vieressä oikealla pikien maa.
Haasteena vaan se, että yleismittari näyttää, että sekä virta että maa on kytkettynä, oli sitten pitkät päällä tai ei ??? ???
Saako noista kuitenkin herätteen vai mistä?
En ole -15 malliin löytänyt mistään kytkentäohjetta, en edes täältä foorumilta haulla.
En välittäisi alkaa mitään sisäkatkaisijaa asentamaan, pelkkä heräte releelle täytyy löytää.
Itse olen asentanut LED lisävalot kahteen Volvoon (S60 & S40) ja yhteen F11 bemariin, joissa kaikissa H7 normipitkät. Yksinkertaisin on kytkeä herätejohto H7 menevästä +-johdosta ja releen maa jonnekin maadoituskiskoon minne ylttää. Tällä välttää ainakin sen, että apuvalojen releen ns. päästö-jännitepiikki ei kulkeudu alkuperäisien valojen lähtöön suoraan. Releen kela - kun valo sammuu, sähkö pyrkii vastustamaan muutosta eli ylläpitämään kelan läpi kulkeva virtaa. Tämä tapahtuu siten, että kelan käämin napoihin tulee jännitepiikki OFF kytkennän jälkeen. Ei se kovin iso ole apuvalojen releellä, mutta asiaa voi testata vaikka startin solenoidilla, kädet solenoidin johdoihin kiinni, solenoidi vetää kun johdot kytkee akun napoihin ja jännitepiikki iskee sormille kun pitää kiinni kupareista ja irrottaa johdot akusta.
-
Kiitos!
Niinhän se oli, että kun polttimo irrallaan mittasi, niin mittari näytti että jännite tulee koko ajan, mutta kun polttimo oli paikallaan, niin jännite tulee vain pitkät päällä. Eli polttimon valvonta hituvirtaa tulee silloin kun polttimo onnirrallaan tai rikki.
Otin ohjauksen johtosarjasta ennen pistoketta ja käytin relettä jossa on diodi, niin ei pitäisi tulla häiriö hälytyksiä.
Hyvin palaa lisävalopaneeli.
(https://i.ibb.co/BtVqJ09/IMG-20210922-201937.jpg) (https://ibb.co/BtVqJ09)
(https://i.ibb.co/fNL23Xt/IMG-20210922-214635.jpg) (https://ibb.co/fNL23Xt)
(https://i.ibb.co/Wv4BGyM/IMG-20210922-215633.jpg) (https://ibb.co/Wv4BGyM)
-
Asensin lisäpitkät Volvon virallisen ohjeen mukaan (avaimet oikeaan asentoon, miinusnapa irti jne). Laitoin alkuperäisen nappulan siihen paneeliin sisälle ja otin virrat ilmanputsarin viereisestä liittimestä. Otin liittimen pois ja yhdistin johdot suoraan toisiinsa. Liittimen ruskea johtosarjan miinukseen ja liittimen punainen johtosarjan plussaan. Tästä samasta johdosta otin myös herätteen pitkille.
Sisällä oleva nappula syttyy, kun pitkät laittaa päälle, mutta paneeli välähtää kerran ja sammuu. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, pitkät kytkettäessä paneeli välähtää taas kerran ja sammuu. Sen jälkeen eloa ei ole ennen seuraavaa käynnistystä. Vitospaikalla oleva sulake on kunnossa, samoiten lisävalojen johtosarjan sulake.
Missäköhän meni vikaan?
-
Asensin lisäpitkät Volvon virallisen ohjeen mukaan (avaimet oikeaan asentoon, miinusnapa irti jne). Laitoin alkuperäisen nappulan siihen paneeliin sisälle ja otin virrat ilmanputsarin viereisestä liittimestä. Otin liittimen pois ja yhdistin johdot suoraan toisiinsa. Liittimen ruskea johtosarjan miinukseen ja liittimen punainen johtosarjan plussaan. Tästä samasta johdosta otin myös herätteen pitkille.
Sisällä oleva nappula syttyy, kun pitkät laittaa päälle, mutta paneeli välähtää kerran ja sammuu. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, pitkät kytkettäessä paneeli välähtää taas kerran ja sammuu. Sen jälkeen eloa ei ole ennen seuraavaa käynnistystä. Vitospaikalla oleva sulake on kunnossa, samoiten lisävalojen johtosarjan sulake.
Missäköhän meni vikaan?
Vaihda kytkentä seuraavan ohjeen mukaiseksi, koska siitä autossa olevasta liittimestä otetaan vain virta ja heräte:
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
-
Vaihda kytkentä seuraavan ohjeen mukaiseksi, koska siitä autossa olevasta liittimestä otetaan vain virta ja heräte:
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Valmiissa johtosarjassa on plus, miinus ja heräte. Mihin tuossa kytkennässä sen herätteen laitan? Tuokin on vaihtoehto, mutta siinä tapauksessa pitäisi tuota valmista johtosarjaa teurastaa aika paljon.
E: Tuossa ylemmässä kytkennässä laitetaanko valolta tuleva miinus runkoon?
-
Vaihda kytkentä seuraavan ohjeen mukaiseksi, koska siitä autossa olevasta liittimestä otetaan vain virta ja heräte:
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Miksi tuolla kytkennällä pitää laittaa rele väliin kun releen kärjelle ei tuoda suoraan akulta plussaa? Yksinkertaisempaa jättää rele pois ja kokeilla mitä autosta palaa lisävalon kuormittamana.
Valmiissa johtosarjassa on plus, miinus ja heräte. Mihin tuossa kytkennässä sen herätteen laitan? Tuokin on vaihtoehto, mutta siinä tapauksessa pitäisi tuota valmista johtosarjaa teurastaa aika paljon.
E: Tuossa ylemmässä kytkennässä laitetaanko valolta tuleva miinus runkoon?
Minkä tehoinen lisävalo kyseessä?
Kyllä, lisävalon miinus suoraan runkoon.
Auton tarjoamaa kaksinapaista liitintä käytetään vain releen ohjaamiseen. Lisävalolle menevä plussa otetaan suoraan akulta (sulake väliin) ja ajetaan releen kärjen läpi lisävalon plussaan.
-
Selvennyksenä pari tuherrusta.
Kytkentä hyppylankaa käyttäen, jolloin lisävalo saa käyttöjännitteen auton johtosarjasta. Rele kyllä vetää, mutta on hyödytön välissä.
(https://i.ibb.co/dMcf2ZX/20211002-095819.jpg) (https://ibb.co/dMcf2ZX)
Kytkentä, jossa auton johtosarja ohjaa releen kelaa, lisävalo saa käyttöjännitteen suoraan akulta.
(https://i.ibb.co/HKTY1b1/20211002-095846.jpg) (https://ibb.co/HKTY1b1)
Jos piirrosmerkit eivät aukea, niin avataan niitä. :) Jos ei muuten aukea, koitan parhaani mukaan selittää.
-
Nyt on kytkentä niin, että lisävalojen johtosarjan miinus menee liittimen ohueen piuhaan. Liittimen paksuun piuhaan menee lisävalojen heräte ja lisävalojen virtapiuha menee suoraan sulakerasian plussaan. Lopputuloksena sama kuin viimeksikin. Välähtävät ja lakkaavat toimimasta
-
Nyt on kytkentä niin, että lisävalojen johtosarjan miinus menee liittimen ohueen piuhaan. Liittimen paksuun piuhaan menee lisävalojen heräte ja lisävalojen virtapiuha menee suoraan sulakerasian plussaan. Lopputuloksena sama kuin viimeksikin. Välähtävät ja lakkaavat toimimasta
Toimiiko lisävalo, jos sen johdot laittaa suoraan akun napoihin?
Jos lisävalo on ehjä, niin joku tuossa lisävalojen johtosarjassa sekoittaa pakkaa.
-
Toimiiko lisävalo, jos sen johdot laittaa suoraan akun napoihin?
Jos lisävalo on ehjä, niin joku tuossa lisävalojen johtosarjassa sekoittaa pakkaa.
Joku siinä lisävalojen johtosarjassa oli pielessä.
Teurastin sen ja tein liitokset niinkuin tuossa ylempänä on.
Nyt loimottaa lisävalot keulalla.
Kiitoksia kaikille avusta!!
-
Jaa päivää..
Onkos se orkkiskatkasija oltava kytkettynä ennen ku lisävalot alkaa pelaamaan??
Kun nyt on valot ohjeiden mukaan asennettu vaan ei syty.
Katkasijaa en oo vielä saanu nii Onkos se vika sen puutteessa vai pitäskö noi syttyä ilman katkasijaaki?
Joo edittiä sen verran että ei se anna maata nyt ollenkaan se orkkis töpselin pikku johto. Eli vissiin on odotettava että saa sen orkkis katkasijan