Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: anon - 11.03.2017, 19:43:45

Otsikko: Fiestan puhallin
Kirjoitti: anon - 11.03.2017, 19:43:45
Itse Volvon omistavana pitää kysyä omalta foorumilta, josko jollain olisi ollut myös Fordeja samassa pesueessa... Ongelmana se, että Fiestan sisäilman puhallin pelaa vain kun valot ovat kakkosasennossa. Sama koskee vilkkuja, eli jos vasemmasta viiksikytkimestä valot on nolla- tai ykkösasennossa, ei vilkut tai puhallin pelaa.

Osaisiko joku vinkata johonkin suuntaan? ELK Katsastussetä oli viime katsastuksessa laittanut lappuun korjauskehotteen, edellinen omistaja ei tietty asiasta kertonut kauppakassiksi tuota hankkiessamme. Ei viittis viedä mihinkään pajallekaan sen kummemmin, jos tuon saisi tehtyä jotenkin järkevästi itsekin. Kaippa se noissa Fordeissakin pitäisi ko. toiminnot pelata ajovalojen asennosta riippumatta? :idiot2: Kyseessä siis -96 Ford Fiesta, ei ilmastointia, ei ohjaustehostinta, ei edes ABS-jarruja. Mutta luksuspuolesta kääntyvät etupyörät sentään löytyy. ELK
Otsikko: Vs: Fiestan puhallin
Kirjoitti: 240-gl - 13.03.2017, 20:00:19
Oliskohan virtalukon pohjassa jotain vikaa kun tuommoista tekee, en nyt heti keksinyt mitään muutakaan.

Jos vikaa ei löydy niin Voihan sinne viritellä ylimääräsen releen jonka kautta laittaisi uudet virtapiuhat vilkkuviiksen ja puhaltimen kytkimelle ja ottaisi sen releen ohjauksen virtalukolta tms laitteelta joka toimii ainoastaan virrat päällä.

Edit.
Transiteissa on myös sulanut sulakerasian pohjia mikä voi sotkea sähköjä, en tiedä onko yleistä muissa fordeissa
Otsikko: Vs: Fiestan puhallin
Kirjoitti: TKG - 15.03.2017, 19:48:23
Transiteissa on myös sulanut sulakerasian pohjia mikä voi sotkea sähköjä, en tiedä onko yleistä muissa fordeissa

Ainakin Escorteissa yleinen vika, tuskin on Fiesta tehty ainakaan paremmilla sähköillä.
Otsikko: Vs: Fiestan puhallin
Kirjoitti: anon - 22.03.2017, 20:25:30
Olisikohan tuo virtalukon pohja tämä tämmöinen osa (http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ESCORT-III-KA-PUMA-FIESTA-STEERING-IGNITION-SWITCH-BARREL-LOCK-PLUG-NEW-/222079171241?hash=item33b4f33aa9:g:deQAAOSwsN9XB4t7)? Kuutisen viikkoa olis aikaa ropeltaa tuota murheenkryyniä vielä ennen seuraavaa katastelua, tänä viikonloppuna aion aloitella. Kiitos muuten teille vastauksista, mukava aina todeta muiden merkkien foorumeita selatessa että kyllä Volvofoorumilla ollaan aktiivisia ja asiallisia (lähes aina). ELK

E: niin, semmonen jäänyt mainitsematta, että kun valot on kakkosasennossa, puhallin ja vilkut pelaa. Nyt siitä meni puhaltimen etuvastus ( :2funny: ) ja toimii vain täydellä teholla. Puhallin täysillä vilkuttaessa puhallin vähentää kierroksia aina, kun vilkkuvaloon menee releeltä jännite.  :idiot2: Voisiko olla jotain omia virityksiä kuitenniin? Haeskelin kuuklella tuota virtalukon pohjaa, ja ilmeisesti se on juurikin tuo linkkaamani osa. Meni tilauksiin eniveis ihan testiksi, jos pääsis niin helpolla.
Otsikko: Vs: Fiestan puhallin
Kirjoitti: Elk - 22.03.2017, 22:53:25
Kyllä on niin perinteiset maavian oireet että katteles vielä se sulakerasian pohja ja maapisteet.
Otsikko: Vs: Fiestan puhallin
Kirjoitti: anon - 14.04.2017, 15:17:33
Sulakerasiaa pengottu, ei lähtenyt ei sitten millään ylös asti käsiin, vaikka miten yritti. Peilillä katselin kuitenkin alapuolelle, ja ainakin ne muutamat kohdat mitä näin, vaikutti olevan ihan OK, tosin voihan se olla jostain muualta kärvähtänyt. Päällisin puolin oikein siisti.

Oikean lyhyen ajovalon sulake oli kuitenkin vaihdettu 30A kokoon, joka heti selvittikin asiaa eteenpäin -> 10A sulake räpsähti iloisesti poikki samantien kun sen paikalleen laittoi ja puhaltimen moottori oli täysillä + vilkku oikealle päällä. Siispä tarkoittaa sitä, että omia kytkentöjä on tehty, mutta mitä, se on nyt arvoitus. Sulake pois oikealta lyhyeltä valolta, niin vilkut eikä puhallin pyöri valojen ollessa kakkosasennossakaan.

Purin ohjauspylvään muovit, vaihdoin uuden virtalukon pohjan vaikka vanha näytti silmämääräisesti ihan OK kuntoiselta. Ei vaikuttanut mihinkään. Otin vilkkuviiksiyksikön irti, jossa vilkuille meneviin karvoihin oli juotettu 2 kpl keltaista "12V" johdinta, joiden toinen pää meni originaaliliittimeen konsolin ja ohjauspylvään alareunan kohdille. En saanut mitään järkevää funktiota ko. johdoille, ne poikkaisemalla ei vilkkujen tai puhallinmoottorin käytös muuttunut, toimii siis vain ajovalojen ollessa kakkosasennossa. Puhaltimen kytkimelle tuli kaksi paksumpaa johtoa, täysin musta ja musta, missä muistaakseni oranssi raita. Poikkaisin sen poikki ja laitoin kytkimen päähän +12V jolloin vain kipinöi -> paloi käämit omasta päästä ja lopetin hommat toistaiseksi. Parempi aina kysyä viisaammilta.

Koetin etsiä netistä johtokaavioita, mutta aika heikolla on löytyvyys näköjään. Autosähköjutut ei ole olleet koskaan mikään lemppariaihe, varsinkaan nämä DIY-random-kytkökset, joten kaikki ajatukset on tervetulleita. :2funny: