Autoracing  KL-varaosat

Amazonin nestekytkin

  • 21 Vastauksia
  • 11131 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TasPetri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Amazonin nestekytkin
« : 04.10.2011, 17:57:25 »
Hei! Itsellä seisoo pihalla Nokialla 67vm Amazon. Ollut omistuksessa nyt toista päivää. Ongelma on autossa se että kytkin ei päästä irti ollenkaan. Löytyiskö joltakin helppoa apua tai halua käydä kurkkaamassa paikan päällä joka tietää autoista enemmän. Itse olen todella kokematon näissä. Kiitos jo etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 09:14:16 kirjoittanut Kulmamies »
Amazon -p121 67vm

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #1 : 04.10.2011, 18:47:23 »
Onko siinä nestekytkin? Jos on ni pääsylinteri on jumissa.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #2 : 04.10.2011, 19:43:58 »
Onko siinä nestekytkin? Jos on ni pääsylinteri on jumissa.

Kyllä 67 pitäisi nestekytkin olla.

Mulla on omassa projektissa sama vika, mutten ole kerinnyt ollenkaan tutkimaan. Sulkyssä on nestettä ja poljin menee normisti pohjaan, mutta mitään ei tapahdu. Vuosimalli on kans 67.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #3 : 04.10.2011, 20:43:56 »
Vika vissiin joko pääsylinterissä kuten ehdotettu tai kytkinlevy ruostunut kiinni vauhtipyörään? Jos seissyt ajamatta pitkään on jälkimmäinen on todennäköinen, irtoaa yleensä kun ajaa kytkin pohjassa vähän aikaa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa TasPetri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #4 : 04.10.2011, 20:49:15 »
Meinaat että laitan vaihteen sisään ja käynnistän ja ajan jonku aikaa niin lähtee toimimaan vai? Auto seissyt kaksi vuotta ennenku nyt taas pitäis saada liikenteeseen. Eli kytkin menee pohjaan, mutta on ihan tunnoton. Ja vaihdetta ei kyllä saa silloin päälle kytkettyä jos auto on käynnissä.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2011, 20:52:08 kirjoittanut TasPetri »
Amazon -p121 67vm

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #5 : 04.10.2011, 21:11:05 »
Käyntii ykköne silmässä ja ajamaa. Amazonissa saa välikaasulla vaihettua kaikki vaihteet ilman kytkintä. Mutta kannattaa kokeilla ajella kytkin pohjassa ja painaa kaasua ja jarruaki yhtäaikaa ni kyllä se irti lähtee jos on levy juntannu kiinni.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #6 : 04.10.2011, 21:15:39 »
Onko sielä nestettä riittävästi ja liikkuuko työsylinteri/kytkinhaarukka? Jollain muotoa järkevä poljintutuma pitäisi olla, jos sylinterit on kunnossa.
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #7 : 05.10.2011, 09:11:51 »
Kyllä sen huomaa jos pääsylinterin mäntä on pohjassa. Voi olla että sulla on työsylinterikin jumissa. Noiden tsekkaaminen ei ole isokaan homma. Työsylinterin näet auton alta, kun pyydät jotain painamaan kytkintä kun katsot työsylinteriä, niin pitäis tapahtua liikettä. Jos ei liiku, niin pääsylinteri on jumissa. Jos työntötanko liikkuu holosti, niin työsylinterin mäntä on jumissa. Korjaussarjoja saa, mutta muista että työsylinteriä on kahdella eri halkaisijalla.
Joskus olen irrottanut kytkimen hinaamalla jumittavaa autoa toisella autolla vaihde päällä ja kytkinpoljin pohjassa.

Poissa femur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #8 : 05.10.2011, 10:49:21 »
Jos se sylinteri ei siellä alakerrassa liiku mihinkään, (olettaen että se ei ole paikalleen jämähtänyt) niin kokeileppas seuraavaa, auttoi itsellä kun ei kytkin irroittanut, liikahti aina vaan vähän:

Konehuoneesta se täyttökorkki auki (on varmaan sellainen alumiininen pötikkä mistä lähtee putki alaspäin), jos siellä ei näy mitään niin voisi vika johtua siitä että siellä ei ole mitään..

Seuraa tuota putkea (joka letkuksikin taitaa muuttua jossain vaiheessa) sinne alas vaihdelaatikon viereen, siellä on työsylinteri. Siinä on letkun yläpuolella ilmausruuvi, se ruuvi auki ja valuttelet nesteet sieltä pois. Jos mitään ei tule niin vika on varmaan jälleen siinä että siellä ei mitään ole :) Varovasti sen ilmausruuvin kanssa ettei katkea sisään jos on wanha yksilö kyseessä. kannattaa myös vähän putsailla ettei mene mitään sontaa sinne sisään.

Korkki auki valuttelet siitä muutaman kerran läpi jotain sopivaa öljyä (kysy liikkeestä että mikä öljy on hyvää, itte laitoin mersun automaattilaatikkoöljyä..) korkki kiinni, kaadat sen yläsäiliön täyteen öljyä, vähän valuttelet vielä ilmausruuvista öljyjä ja ilmaa pois, ja ruuvi kiinni. muista myös pistää se yläkerran korkki kiinni.. Sitten vaan polkemaan kytkintä jos auttaisi.

Jos sylinterit on jumissa niin sitten ei kyllä auta tuo rohto.
P1800S Pyhimys -65,  V70 2.5T -07 , V70 2.4T -03  :: Exät: 122S Amazon -67, V70 T5 -98

Poissa TasPetri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #9 : 05.10.2011, 12:19:55 »
Siellä säiliössä on tavaraa vähän yli minimin. Mutta korkki on jässähtänyt kiinni aika tiukkaan. Menossa hakemaan crc:tä jotta saa auki sen. Mutta ei siis ole tyhjä kuitenkaan. Itsellä ei mitään käyttöohjekirjaa yms, mutta ei tuolla kauheasti kyllä ole härpäkkeitäkään.  :) Mutta en kyllä tiedä mikä on pääsylinteri yms.. Tottunut ajelemaan vähän uudemmilla autoilla sentään aikaisemmin. Ja jos niihin tulee vikaa niin melkein viemään huoltoon. Eli se korkea noin litran kokoinen säiliö jossa on alumiinikorkki yms on siis kytkimelle? Ei ketään ois jota kiinnostais käydä läheltä katsomassa kaverina ja mielenkiinnosta? Voisin jopa bensakuluihin osallistua mahdollisesti.  ;) Eli auto vielä ens keskiviikkoon nokialla, kunnes muuttaa kotiin keskipohjanmaalle. Ja mieluiten veisin sen sinne ajamalla, enkä trailerin päällä.

Kiitos kaikille tähän asti.
Amazon -p121 67vm

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #10 : 05.10.2011, 15:34:04 »
Ei se vetoisuus ihan litraa kuitenkaan ole :)

Tässä pari kuvaa siitä säiliöstä:




Eli tuo tulipellissä oleva, hopeanvärinen säiliö ;)
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa Ama64

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #11 : 06.10.2011, 09:57:34 »
Jos kytkin tuntuu veltolta, eli ei ole mitään vastusta kun painaa kytkimen pohjaan, niin kyllä sieltä on nesteet hävinneet. Ja ei ne nesteet itsekseen häviä, vaan ovat vuotaneet joko pääsylinteristä (tuo ylhäällä konehuoneessa oleva hopea/alumiinin värinen) tai sitten kytkinkopan kyljessä olevasta työsylinteristä. Työsylinteri löytyy kun pistää pään kuskin puolelta auton alle, heti etupyörän takaa ja katsoo kykinkopan kylkeä.

Noiden korjaaminen korjaussarjoila ei vaadi mitään rakettitekniikan osaamista, itsekin olen molempiin vaihtanut uudet sisuskalut. Tietysti jos sylinterit ovat syöpyneet sisäpinnoiltaan niin silloin korjaussarjat ei auta. Tuotahan ei tietenkkän näe ennenkuin irroittelee ja purkaa sylinterit. Ja, ei noihin sylintereihin sitten mitään öljyä laiteta, vaan jarru/kytkinnestettä. Kannattaa varata vaikka litran verran että saa kunnolla ilmattua systeemin.

Nestekäyttöisen kytkimen, niinkuin jarrujenkin nesteet olisi syytä vaihtaa aina aika ajoin ettei sylinterit jumitu ja ruostu jarrunesteeseen kerääntyvän veden vuoksi.

Periaatteessa voisin Amazonia vilkaista, mutta en ehdi ennen ensi viikkoa.

Poissa TasPetri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #12 : 06.10.2011, 11:00:58 »
Kiitos taas paljon. Pitää käydä kurkkaamassa tuonne säiliöön kunhan tuo pahin sade menee ohi. Ja Ama64, auto on ainakin ens viikon tiistaihin nokialla. Eli jos ehtisit kurkata niin ei haittais, vaikka muutenkin sanomassa tuomion tuosta. ;)
Amazon -p121 67vm

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #13 : 06.10.2011, 13:00:34 »
Kytkinpääsylinterin sisällä on jousi joka sulkee säiliölle menevän läpän kun poljinta painetaan. Näitä katkeilee joskus ja neste eilöydäkkään tietään työsylinterille vaan takaisin säiliöön.  Ilmaaminen hoituu helpoiten painamalla työsylinterin mäntä muutamaan otteeseen pohjaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Apua Amazoniin
« Vastaus #14 : 06.10.2011, 15:20:44 »
Ja, ei noihin sylintereihin sitten mitään öljyä laiteta, vaan jarru/kytkinnestettä.

Nimenomaan, säikähdin jo kun luin viestejä että mitä täällä oikein neuvotaan. :D

Erikoista muuten että amassa on nestekytkin, mutta 140-sarjassa vaijeri.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Proturbo  Autodiagnoosi