Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 731205 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaakko940

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2190 : 11.12.2020, 10:09:15 »
Hei,

Itselläni on Volvo 940 vm1998 ja b230fk koneella, jossa mitsun td04h-13c turbo 0,3bar ahdoilla. Tarkoitus olisi nostaa ahtopaineen maltillisesti tuonne ft:n tasolle 0,5-0,6bar ilman mitään lastuja. Mistä olette hankkineet hukkaportinkelloja em ahtopaineille? Jos jollain on sopiva kello ylimääräisenä, niin saa tarjota. Olen kyllä selannut nettiä ja keskusteluja läpi mutta tarjolla lähillä 0,7bar ja yli olevia kelloja. Rajapaineventtiilivirityksiä ei ole tarkoitus kokeilla.

T: Jaakko

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2191 : 11.12.2020, 10:41:26 »
Tilaat kauppaan tai netistä tilaat alkuperäislaatuisen b230ft kellon ja asennat paikoilleen.

Poissa jaakko940

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2192 : 11.12.2020, 11:26:52 »
Hei,

Juuri tuollaista orggis 0,5-0,6bar kelloa olen koittanut etsiä muttei ole vielä löytynyt. Jos jollain on vinkata mistä tuollaisen voisi ostaa niin saa vapaasti sanoa. Marmoritiskiltä en vielä ole käynyt kysymässä.

T: Jaakko

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2193 : 11.12.2020, 20:45:29 »
Tiskiltä saanee, osanr. 271638. Hinta varmaan lähellä Skandixin hintaa.

Esim. Kinugawalta saa myös kelloja vaihdettavalla jousella, 0,3-2bar.

Poissa jaakko940

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2194 : 12.12.2020, 12:00:26 »
Kiitoksia vastauksesta!

Tuota Kinugawan kelloa olenkin miettinyt ja laitoin heille kyselyä, kun eivät näköjään toimita Suomeen tuolta nettikaupasta.. Ebayn kautta laitoin toiselle Kinugawamyyjälle viestiä ja he vastasivat että 0,5bar kellon avautumispaine olisi 0,4bar ja maksimipaine 0,8bar. 0,3bar kellon avautumispaine taas 0,25bar ja maksimi 0,5bar.. Tuo Taiwanin poikien vastaus vähän kummastutti, kun Kinugawan esite antaa eri arvot. Toki siihen voisi ostaa usemman jousen samalla mukaan niin ompahan sitten pelivaraa. Näytti olevan noin 25e lisäjousi..

Myös tuollainen Mamban vastaava säädin tuli ebayssa vastaan. Mukana näyttäisi tulevan valmiina 6 eri jousta niin olisi sitten valmiina, jos joskus innostuu ottamaan lisää tehoa koneesta. En tiedä onko kellään kokemuksia tuosta säätimestä?

https://www.ebay.com/itm/MAMBA-Adjustable-Turbo-Wastegate-Actuator-VOLVO-740-940-TD04H-13C-w-6-Spring/192617850134?hash=item2cd8eb2516:g:LokAAOSwUAxbYkmU

T: Jaakko

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2195 : 12.12.2020, 17:33:51 »
Mamba ja Kinugawa tais olla samaa puljua, ainakin molempien nimellä samoja 19T jne. puhaltimia myydään.
Mulla oli tollanen Mamban/Kinugawan portti vaihtojousilla 19T kaverina parin vuoden ajot (joitain kymmeniä tuhansia kiloja). Ei pahaa sanottavaa, tosin uudempaa tuotantoa olevat jouset oli käytännössä puolet ilmoitetusta paineesta, eli jos tilasit 1.0bar jousen, se ahtoi karkeasti 0.5bar.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jaakko123

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2196 : 12.12.2020, 18:41:00 »
Hyvä tietää, kiitoksia kommentista! Täytyypäs odottaa mitä Taiwanin pojat vastaavat. Mamban myyjän mukaan tuo paineen heitto olisi toiseen suuntaan eli 0,3bar kello tuottaa todellisuudessa 0,5bar ja 0,5bar kello 0,8bar..

Tuota mamban ostoa puoltaisi se, että tulee yht 6 jousta mukana tuossa 100e paketissa. Tosin Kinugawaankin saa jousia hankittua lisärahalla. Olivat reilu 20e/kpl tuolla ebayn kaupassa.

T: Jaakko

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2197 : 17.12.2020, 08:44:52 »
Tai sitten hommaat tuollaisen säädettävän ja ajat sitä minimillä niin että esijännitystä vajaa milli.
Ahtaa 0.75 aika mainiosti eikä ole ollut ongelmia. Autoni on toki alunperin 0.6bar malli joten en tiedä miten kartat eroavat.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2198 : 17.12.2020, 09:30:31 »
Mulla joku subarun kello. 0,9 bar ahtaa.

Reikäjako on toispuoleinen mutta toinen reikä sopi suoraan!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2199 : 06.01.2021, 17:24:22 »
Tervehdys, heitänpä tänne nii ei tarvi omaa topiccii väsätä muutamaa kysymystä varten.

Elikkä kansipahvin mentyä tuli mieleen uuden kannen hommaaminen joka olisi "asennusvalmis" niin ei sitten pahvijumpan yhteydessä tule yllätyksiä kuten esim vanhan kannen kierous tjsp. Yhtä kantta tarjoiltu mutta sitä on madallettu omasta mielestä melko hurjasti.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon vakio 530 hattua ovat muut uskaltaneet tiputtaa turbo käytössä? Kyseinen kansi on käynyt 2mm laihdutuskuurilla ja palotilat mitattu 35cc mittaan, ruttu nousis hurjaan 10.5-10.7 vakio pahvilla (jos osasin ruttulaskuria käyttää oikein). Tämä ei taida olla mikään mainioin resepti päivittäiskäytössä olevalle fk lohkolle jolla ajetaan ihan perus 98 löpöllä?

Yksi vaihtoehto olisi mennä suurentamaan kannen palotiloja, siellä kuitenkin taitaa olla melko reippaasti matskua mitä poistaa, jos tähän ryhdyn niin mikä olisi semmoinen järkevä ruttu?


Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 474
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2200 : 06.01.2021, 17:52:20 »
Tervehdys, heitänpä tänne nii ei tarvi omaa topiccii väsätä muutamaa kysymystä varten.

Elikkä kansipahvin mentyä tuli mieleen uuden kannen hommaaminen joka olisi "asennusvalmis" niin ei sitten pahvijumpan yhteydessä tule yllätyksiä kuten esim vanhan kannen kierous tjsp. Yhtä kantta tarjoiltu mutta sitä on madallettu omasta mielestä melko hurjasti.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon vakio 530 hattua ovat muut uskaltaneet tiputtaa turbo käytössä? Kyseinen kansi on käynyt 2mm laihdutuskuurilla ja palotilat mitattu 35cc mittaan, ruttu nousis hurjaan 10.5-10.7 vakio pahvilla (jos osasin ruttulaskuria käyttää oikein). Tämä ei taida olla mikään mainioin resepti päivittäiskäytössä olevalle fk lohkolle jolla ajetaan ihan perus 98 löpöllä?

Yksi vaihtoehto olisi mennä suurentamaan kannen palotiloja, siellä kuitenkin taitaa olla melko reippaasti matskua mitä poistaa, jos tähän ryhdyn niin mikä olisi semmoinen järkevä ruttu?


2mm lasketun kans saat soveltaa jakopäätä ku kiristimestä loppuu vara.

Ei sen vanhan kannen mikää kuitenkaa oo :P
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2201 : 06.01.2021, 18:13:42 »
2mm lasketun kans saat soveltaa jakopäätä ku kiristimestä loppuu vara.

Ei sen vanhan kannen mikää kuitenkaa oo :P

Totta, tuokin kävi kyllä mielessä että mitäs se jako sanoo moisesta tiputuksesta... Tässä nyt kuitenkin hakusessa enemmän bolt on settiä, tuolta hyllystä vaan löytyy yksi nokka joka olisi ollut helppo asentaa valmiiksi uuteen kanteen kun rauhassa ehtii mittailla vena välykset ja tilailla oikeat säätöprikat. Saisi vaan tiputtaa vanhan tilalle.

Kyseinen kansi vaan olisi valmiiksi portattu, jäykemmillä jousilla ja mitä kaikkee muuta siinä olikaan...

Ei taida mitään "helppoa" ratkaisua löytyä remmin kannalta niin jääkööt tuon kannen miettiminen juurikin siihen mietintä vaiheeseen.

Poissa hookkan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 372
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2202 : 05.02.2021, 22:28:42 »
« Viimeksi muokattu: 05.02.2021, 22:31:14 kirjoittanut hookkan »

Poissa RoniV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2203 : 28.02.2021, 22:28:51 »
Moi!

Pakko kysyä täältä kun rupee oma ymmärrys pikkuhiljaa loppumaan tuon oman turbokikottimen kanssa. Eli oireina se että pätkii hirveesti täydessä vedossa ja puolkaasu vedossa. Tuntuu että kipinä karkais kokonaan ja paikallakaan polkiessa tuntuu että ei kierrä loppuun asti vaan kuulostaa alkaa "launch controllilta". Perstuntumalta tuntuis, että auto toimis paremmin kylmempänä kun kuumana. Virit näkyy sigussa.

Mikähän tuossa vois olla vikana? Oireili jo vanhoilla osilla syksyllä ja nyt kun ilmat antoi myöden niin rupesin korjailemaan/tutkimaan vikaa ja tuoretta re85 tankkiin mutta ei auttanut.

Tähän mennessä vaihdettuja: tulpat, tulpanjohdot ja puolanjohto, pyörijä ja virranjakajan kansi.

Voiko esim puolan ehjyyttä jotenkin mitata yleismittarilla jos siinä olisi vikaa?
-91 940 B230FK, HX35, 531, V, E85, M90+G80, 870cc
-05 S80 2.5T Classic

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2204 : 01.03.2021, 19:10:10 »
Pienennä tulpan kärkiväliä
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo