Ateho  Elekma

Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80. Volvo 760 -88. Volvo s60 -2012.

  • 17 Vastauksia
  • 6081 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Volvo Amazon -69

Elettiin vuoden 2019 syksyä kun tuli myytyä silloinen harrasteauto, moottoripyörä, sekä käyttöauton virkaa toimittanut Volvo s80 -01 lievän motivaatiopuutoksen takia kyseisiä ajoneuvoja kohtaan.. Tilalle hommattiin sittemmin vain yksi käyttöauto jolla ajettiinkin tyytyväisenä talvi 2019-2020.

Keväällä 2020 alkoi yllättäen kuitenkin mieltä vaivaamaan jonkin sortin tyhjyydentunne tulevan kesän harrastuksiin, joten rouvalta kyselemään josko kesäksi olisi jonkinmoinen harrastekohde hankittava talouteen. Tämähän johti keskustelun jälkeen Nettiauton avaamiseen ja sopivan ajoneuvon etsimiseen.

Alunperin lähdettiin avoimin mielin etsimään kesälle soveltuvaa kulkinetta talouteen, mutta jotenkin mieli vain taipui aina katselemaan kuvia Volvoista, eikä mistä vain Volvoista, vaan Volvo Amazoneista. Tämä kun rouvallekin oli mieluisan näköinen auto ja meikeläiselle kersasta asti yksi unelmista omistaa Amazoni (kotikylillä pyöri aikoinaan sähkönsininen "kasarituning" amazoni joka pienen pojan verkkokalvoille paloikin), laitettiin Nettiauton hakuagentti hakemaan meille soveltuvaa yksilöä.

Auton merkki ja malli kun nyt oli päätettynä, jäi oikeastaan ainoaksi kriteeriksi että auto olisi pelleiltään ja maalipinnaltaan mahdollisimman hyvä kuntoinen, koska itsellä ei ole paikkaa/taitoa alkaa tekemään omaa mieltä riittävän tyydyttävää jälkeä näissä hommissa..

Elettiin kesäkuun loppua 2020, kun päiväunilta heräsin puhelimen kilahdukseen. Hakuagentti ilmoitti myyntiin tulleesta Amazonista B20 koneella. Toinen silmä kiinni vilkaisin ilmoituksen läpi juuri mitään tajuamatta ja jatkoin unia. Herätessäni oli kuitenkin isä laittanut viestin "Siisti Amazoni tullu myyntiin", joten ilmoitus uudestaan auki, ajatuksen kanssa lukemaan läpi ja kuvat katsomaan. Kyseinen yksilö näytti kuvien perusteella oikein siistiltä, juuri sellaiselta siisti peltiseltä mitä oltiinkin hakemassa, joten soittoa myyjälle, (joka ilmeisesti tälläkin foorumilla vaikuttaa), jonka kertoman perusteella uskalsinkin kysyä josko hän olisi voinut auton meille varata kunnes päästäisiin viikonloppuna Jyväskylästä paikan päälle autoa katsomaan. Tämä myyjälle sopikin, joten viikonlopun tullessa nokka kohti Kotkaa ja vilkaisemaan vastaako auto niin kuvia, kuin kertomaa.

Myyjän pihaan tullessa, pensasaidan takaa kun katse osui Amazoniin, tuumattiin rouvan kanssa yhteen ääneen "notta tuo lähtee meidän mukaan", eli tästä pääteltäköön että auto oli kyllä kuvauksen sekä kuvien mukaisessa kunnossa. Jos nyt jotain negatiivista autosta pitää hakea, niin konehuone oli eri värinen kuin muu auto, peräkontti oli täysin ilman verhousta, pari pientä ruostekuprua jotka ei onneksi näkyvillä paikoilla olleet, sekä muutama maalivaluma. Sisustassa myös pientä fixailua vaativaa, mutta kokonaisuutena todella siisti yksilö omasta mielestä, joten kaupat syntyi. Mainittakoon vielä että autoon oli meidän jälkeen jonossa 4 tai 5 ihmistä jotka olisivat tulleet katsomaan paikan päälle, sekä yksi joka oli myyjän pihaan tullut ja koittanut väkisin autoa ostaa :D

Pari kuvaa ostopäivältä:







Autoahan oli hiukan jo aiempien omistajien toimesta siistitty, joten vanteina pyörii American racingin 15" vanteet irtovalkosivuilla, jotka kokonaisuutena ainakin omaan silmään sopivat todella hienosti. Alustaa hiukan madallettu, sekä takaa poistettu heijastinkuutiot.
Jos en nyt väärin muista, niin auton on omistanut ennen omistajaa jolta auto meille tuli, tai jopa häntä ennen( ???) peltiseppä joka auton on niin sanotusti "itselleen rakentanut", eli paikkallut ja siistinyt ruostekohdat, sekä maalannut koko auton tuollaisella kuvien mukaisella värillä (Aluksi luulin Volvon Pearlwhiteksi, mutta porukoiden Pearlwhiten Pyhimyksen vierellä kuitenkin  "kermaisempi" väri)

Alunperin mielessä olisi ollut auton museointi, mutta ihastuin niin tuohon nykyiseen lievästi tuunattuun ilmeeseen, joten museointihaaveet jätin taakse, mutta mielessä kuitenkin muutoksien suhteen että autossa täytyy säilyttää ajanhenkeen sopiva tyylikkyys, sekä mahdollisuus museointiin.

Tuossa aiemin mainittu yksi "miinuskohta" autossahan oli tuo konehuoneen eriväri muuhun autoon nähden, tosin tässä tapauksessa ei onneksi aivan vastaväreistä puhuttu, vaan konehuoneen väri oli auton tyyppikilven mukainen "California white", mutta omaan silmään sävyero oli selvä, joten asialle oli pikimiten jotain tehtävä. Pahoittelut kuvien vähyydestä/tasosta, ei tullut tekovaiheessa mieleen hirveästi kuvia ottaa..

Huono kuva konehuoneesta ostovaiheessa.





Hommahan alkoi pakosarja/imusarja paketin irroituksella.





Pakosarja/imusarja paketti maalattuna, sekä kaasaria hiukan kiilloitettu.







Moottori maalattuna.





Moottori peitettynä, sekä konehuonetta aloitettu maalaamaan.





Lopputulos.



Kuten kuvista huomaneekin, tuli moottori ja konehuone maalattua moottorin ollessa paikallaan ja muutkin osat tuli ulkona kesäiltoina maalattua. Syy tähänkin on että asumismuoto toistaiseksi vielä rivitalo, joten tänne ei telttatallia kummempaa saa, mikä jo sekin itsessään loistava asia joka mahdollistaa harrasteauton pitämisen.. Lopputulokseen olen kuitenkin henk.koht. todella tyytyväinen, koska ei näiden vanhempien autojen konehuoneet niin ahtaita ole etteikö tuonne ruiskun kanssa sopisi joka paikkaa maalaamaan :D

Aiemmin mainitsin myös yhtenä "miinuskohtana" tuon peräkontin paljauden, jossa ei siis pellin ja maalin lisäksi ollut muuta. Tällekin oli siis tehtävä jotain, joten tuumasta toimeen. Alkuperäinen kontin sisusta on omaan silmään melko kolkon oloinen kumimattoineen ja autoa kun ei museointiin ole tarkoitus tehdä, antoi tämä mahdollisuuden siistiä omaan silmään miellyttävämmin kyseisen ongelman. Edellinen omistaja oli sisätiloihin uusinut alkuperäisen mustan lattiamaton ja sattuikin niin hyvin käymään että Motonetin kauiutinhuopa on identtinen pinnaltaan tuon sisätilamaton kanssa, joten suht halvalla sai materiaalit operaatiota varten hankittua.

Ensimmäisenä leikkelin muotojen mukaan kontin pohjalle ja kontin takaosaan matosta sopivat pätkät, jotka liimailin kiinni. Suhteellisen ikävä oli tuo matto leikata, joten reunat jäi perfektionistia suuresti haittaamaan, sekä kontin pohjalle olisi pitänyt tehdä esim. vanerista tasainen pohja jotta kangas olisi istunut paremmin, mutta tehdään tämäkin sitten uudestaan kesän aikana. Seuraavaksi leikkelin töistä lainatusta( ::)) 1cm paksuisesta pahvilevystä peräkontin sivulevyt, joihin tuli myös tuota samaa kauiutinhuopaa. Konttiin ostin myös tuon kuvassa näkyvän vararengaspussin. Ilmeisesti alunperinkin jotain pahvikötöstystä nuo sivulevyt ovatkin.. Samalla vaivalla verhoilin myös sisustasta edellisen omistajan muotoilemat "kickpaneelit" myöskin samaisella kaiutin huovalla.













Tässä vaiheessa kun auto oltiin saatu jo edustavampaan kuntoon, tuli loppukesän aikana käytyä Carstune cruisingissa Karstulassa, sekä Liisan cruisingissa Lievestuoreella, sekä muuten vain rouvan kanssa pyörittyä pitkin pitäjiä. Toivottavasti ensikesänä pääsee käymään useammissa tapahtumissa ja tutustumaan alan harrastajiin!
Autohan oli liki 10 vuoden ajan ennen meille siirtymistä seisonut tallissa, toki meille auton myynyt oli auton katsastanut ja sillä hiukan ehtinyt ajaakin, mutta kesän aikana voidanee sanoa että joka ajon jälkeen auto vaati hiukan "harrastusmieltä"   ::)

Pari kuvaa matkan varrelta:


Vanhempien Pyhimys kuvassa myös









Suunnitelmat

Tulevan kesän 2021 aikana olisi suunnitelmissa saada sisusta omaa silmään miellyttämään. Tässä ei toki ole mitään ylitsepääsemätöntä. Muutoksia tulee ainakin kojelaudan osalle, johon on tällähetkellä tehty paikat neljälle lisämittarille, joten ne täytynee poistaa näkyvältä paikalta ja sijoittaa jonnekin suojaisampaan koloon, vaihtaa kojelauta, tai hitsata tuon nykyisen lisämittari kolot umpeen... Kuskin penkinpäällinen pitäisi vaihtaa, hattuhylly verhoilla oikean sävyisellä nahalla kun nyt joku muovilevyhökötys, sekä oviaukkojen kangaslistat vaihtaa. Loppu ajokaudesta alkoi myös laturi ääntelemään, joten menee sekin vaihtoon. Konehuoneesta olisi myös tarkoitus siistiä johdotukset ja pujotella kaikki jonkinsortin sukan läpi..




Volvo 244 -80

Syksyllä 2020 tuli mieleen ajatus josko tuon meidän talouden luotettavan kakkosauton virkaa toimittaneen Toyota Avensis -01 pistäisi eteenpäin ja tilalle hommaisi jonkin hiukan persoonalliseman kulkuneuvon. Tässä vaiheessa merkkiä ei enää tarvinnut alkaa arpoa. Volvo.

Toyotan mentyä kaupaksi ensimäisen 12h aikana, piti Nettiauto taas ottaa auki ja aloittaa sopivan yksilön etsiminen. Tässä vaiheessa oli kuitenkin jo sen verran menty eteenpäin päivissä, että talvi oli pitkällä, joten tarjonta oli suhteellisen heikkoa takaveto Volvojen osalta. Tämänkin kyseisen kakkosauton kohdalla kriteerinä oli samat kuin aiemin ostetun Amazonin, eli pelleiltään ja maalipinnaltaan pitäisi suht siisti olla, joskin tämän kohdalla olisin itselleni antanut anteeksi hiukan "pielavetiset" maalipinnan fixailut.

Lähtökohtaisesti itselläni oli ensisijaisena hakuna 740 volvot, mutta rouva tuumasi että haluaa ennemin 240 volvon, eikä toki itselläkään mitään tätä vastaan ollut, joten haku kohdistuin em. autoihin. Muistelisin jo Amazonin etsinnän aikana törmänneeni kyseiseen sinapin keltaiseen Volvo 244:een, mutta silloin kyseinen auto tuli sivuutettua enempi harrasteautoa etsiessä. Tällä kertaa kuitenkin Nettiauton tarjotessa kyseistä yksilöä, tuli ilmoitus avattua ja ehkä sitten pahan autokuumeen, sekä huonon tarjonnan johdosta soitettua autoa myyvälle henkilölle, toki varmistettua rouvalta että auto on riittävän "söpö" ::)

Kyseessähän oli siis Volvo 244 vuosimallia 1981 (liekkö 1980 oikea malli) B19A moottorilla, täysin alkuperäisessä kunnossa, mittari pysähtynyt 530tkm kohdalle ja myynnissä oli ollut läpi kesän hiukan huonohkolla ilmoituksella. Myyjän kanssa puhuessa selvisi että hän on vasta auton neljäs omistaja ja kaksi aiempaa omistajaa olivat hänen isänsä, sekä pappansa, joista toinen oli auton ostanut alkuperäiseltä omistajalta. Autoa on huoltanut sama mekaanikko viimeiset 30 vuotta, ja hän on auton hiekkapuhaltanut ja maalannut vuonna 2013, sekä pitänyt tarkkaa käsinkirjoitettua huoltokirjaa auton vaiheista. Autoon oli vaihdettu viimevuosina muunmuassa alatukivarret, jarrut, iskarit, jouset, jarrutehostin, laturi, startti, akku jne, joten taas uskalsi lähteä rouvan kanssa tienpäälle, tällä kertaa nokka kohti Kuopiota.

Paikanpäällä odottikin siisti korinen Volvo, jossa pientä ruosteen alkua oli ovien alalaidoissa havaittavissa, mutta maalipinnaltaan muuten suhteellisen viimeisen päälle. Heti tulikin paikan päällä havaittua todella huono tyhjäkäynti, koeajolla nykimistä ja puutumista sekä järkyttävää räminää joka ikisestä osasta, mutta muuten vaikutti olevan yhtä hyvä niinkuin reipas puolimiljoonaa ajettu 40-vuotias Volvo voi olla. Sisustasta huomasi myös että ikä ja kilometrit alkavat näkyä haljenneiden ovipahvien, sekä notkahtaneen kuskinpenkin muodossa. Alettiin hintaa tinkimään alaspäin ja loppuviimein saatiin hinta niihin lukemiin ettei kehdannut enää kieltäytyä kääntämästä Volvon nokkaa kohti Jyväskylää.

Kuva ostopäivältä



Ensimäisenä epistolana oli penkkien vaihto, jotka löytyikin kahdellakympillä lähikylältä. (Sen verran oli selkä solmussa kotimatkan jälkeen, ettei tarvinnut miettiä mitä ekana tekee) Penkit mahdollisesti uudemmasta 240 Volvosta ???





Seuraavaksi poistin lisävalot keulilta ja pesin auton, sekä löin sealantit pintaan. Tämän jälkeen aloin tuota huonoa käyntiä selvittämään lisäämällä kaasuttimeen öljyä, vaihtamalla tulpat, johdot, pyörijän, virranjakajan kannen, bensansuodattimen, ilmanputsarin, kaasuttimen kalvon. Muutama päivä näiden toimenpiteiden jälkeen vaihdoin myös kärjettömän sytytyksen (Suosittelen tuon tekemään kyllä. Auto muuttui täysin käytökseltään) ja johan alkoi vetämään niinkuin 97hv(alunperin) kuuluukin, eli ei mihinkään!



Foorumin kautta löytyi myös "Jenkkikeula" joka vain yksinkertaisesti oli pakko lunastaa itselle :D




Tiedossa olikin ettei tuo maski tähän malliin kävisi, mutta sattui löytymään purkaamolta ns. Salorakeulan maski jonka pitäisi tämän konepellin kanssa istua..

Suunnitelmat

Esimäisenä tulee asennettua tuo "Jenkkikeula" paikoilleen, sekä maalattua tuo etupuskurin alalippa korinväriin. Vanteet pitäisi hommata, sekä alustalle olisi tarkoitus myös tehdä jotain alaspäin vievää lievästi. Ovipahvit pitäisi myös parempi kuntoisiin vaihtaa. Sitten joutaisi alkaa suunnittelemaan tekniikkaan päivitystä ahdettuun versioon.

Tavoitteena on kuitenkin auto pitää suhteellisen käytännöllisenä, koska tulee vähissä määrin toimitamaan kakkosauton virkaa ympärivuoden myöskin rouvan ajamana ::). Lähtökohtaisesti kuitenkin ideana on pitää tämäkin auto suhteellisen originaalin, ikäänsä sopivassa arvokkuudessa.

Mikäli kiinnostusta meikeläisen touhuja kohtaan on, niin ottakaa ihmeessä Instagram seurantaan:

https://www.instagram.com/imlarryl/
« Viimeksi muokattu: 19.11.2021, 19:09:00 kirjoittanut LarryL »

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -81.
« Vastaus #1 : 31.01.2021, 05:41:41 »
Onko tuo 240 volvo varkaudesta kotoisin vai jostain muualta?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -81.
« Vastaus #2 : 31.01.2021, 08:09:54 »
Hienoa tekemistä.
Pyöräytä tuosta Amazonista lämppärin puhallinta yhden ruuvivälin verran vastapäivään niin tulee oikeaan asentoon.
Ei sillä mitään merkitystä ole, mutta kuitenkin 8)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -81.
« Vastaus #3 : 31.01.2021, 10:25:34 »
Jotenkin niin hienoa tarinankerrontaa ja komeita vekottimia, että seurantaan laitettava. Seuraavaa tarinointia odotellessa.

Olen lievästi kateellinen, kun itse olen niin lapanen ettei uskalla ostaa vanhaa käyttöautoa. Nykyvehkeissä puuttuu sielukkuus.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -81.
« Vastaus #4 : 31.01.2021, 10:32:42 »
eikö tuo 240 ole kumminkin -80 ei 81?rekisteröity voi olla 81 mutta vuosimalli 80,hienoja pelejä jokatapauksessa!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -81.
« Vastaus #5 : 31.01.2021, 10:43:33 »
Onko tuo 240 volvo varkaudesta kotoisin vai jostain muualta?
Kuopiosta meille tuo haettiin, mutta jos en aivan väärin muista niin ilmeisesti siellä suunnilla on vaikuttanut.

Hienoa tekemistä.
Pyöräytä tuosta Amazonista lämppärin puhallinta yhden ruuvivälin verran vastapäivään niin tulee oikeaan asentoon.
Ei sillä mitään merkitystä ole, mutta kuitenkin 8)

Pitääpä pyöräyttää :)

Jotenkin niin hienoa tarinankerrontaa ja komeita vekottimia, että seurantaan laitettava. Seuraavaa tarinointia odotellessa.

Olen lievästi kateellinen, kun itse olen niin lapanen ettei uskalla ostaa vanhaa käyttöautoa. Nykyvehkeissä puuttuu sielukkuus.
Kiitoksia! Voi olla että suhteellisen hiljakseen tulee ketjua päiviteltyä, ainakin näin talven aikana kun tuo ulkona roppaaminen ei maistu kovilla pakkasilla ::) Kyllähän tämäkin auto ehkä enemmän harrasteauto kuin käyttöauto loppu viimein on, mutta ajossa kyllä viikottain enemmän tai vähemmän.

eikö tuo 240 ole kumminkin -80 ei 81?rekisteröity voi olla 81 mutta vuosimalli 80,hienoja pelejä jokatapauksessa!
Joo, niin tuo taitanee olla. Otsikko korjattu ;D

Poissa North Bay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80.
« Vastaus #6 : 31.01.2021, 15:04:20 »
Tuota Amatsonia on tullut lenkillä käydessä ihasteltua. Hienoa tekemistä.

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80.
« Vastaus #7 : 31.01.2021, 18:04:59 »
Tuota Amatsonia on tullut lenkillä käydessä ihasteltua. Hienoa tekemistä.
Kiitoksia! Sopii tuota juttusillekin tulla jos tuossa pihassa härvään!

Poissa North Bay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80.
« Vastaus #8 : 31.01.2021, 19:39:51 »
Kiitoksia! Sopii tuota juttusillekin tulla jos tuossa pihassa härvään!
Pitää pysähtyä joskus, kun olet laittamassa Volvoja. Itselläkin pari Volvoa.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80.
« Vastaus #9 : 05.02.2021, 22:57:24 »
Hieno Amazoni. Näinkin tuon kesällä Liisan cruisingissa (kotikylä) ja näytti viimeisen päälle olevan siistissä kunnossa.

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80.
« Vastaus #10 : 26.02.2021, 22:23:46 »
Noniin, päivitellään hiukan kuulumisia tännekin ettei aivan unholaan jää.

Tässä pakkaset rajoittanut varsin hyvin rivitalo kommuunissa harrastamista, mutta onneksi tänään pääsi elohopea nousemaan sellaisiin lukemiin että ulos uskalsi siirtyä edes vähän edistämään hommia.

Kuten aloituspostauksessa mainitsin kuvan kera, tuli tuohon 244 Volvoon ostettua "Jenkkikeula", joka nyt paremman tekemisen puutteessa sai luvan asettua paikoilleen.

Lähtökohta



Purettuna



Kasattuna







Hiukan harmaita hiuksia pääsi aiheuttamaan edellisen sähkömiehen tuotokset, joten pimeäkin ehti välissä tulla ennenkun keula saatiin kasaan ja kuvia päästiin ottamaan.

Kuten kuvista huomaa ja kuten jo aloituspostauksessa tulikin mainittua, niin maskiksi tuli ostettua tuollainen "salora" (?) keulan Gle- maski, joka sopi noiden "Jenkkivalojen" kanssa suoraan paikoilleen. Toki valojen mukana sain tuon alkuperäisen maskin, mutta en omien mieltymysten takia edes alkanut etsimään sopivaa "voimakeulan" peltiä koska tämä nykyinen "flathood" sopii silmään paremmin.

Seuraavaksi kelien lämmetessä pitäisi maalata tuo puskurin alalippa auton värillä ja samalla raapia nuo helmoissa olevat massat pois, sekä mahdollisesti maalata nekin korinväriin.

Sen verran voidanee mainita että uusi tekniikka löytyi myös, mutta tästä toivottavasti enemmän mainittavaa seuraavaan postaukseen!

Amazoni viettelee vielä talviunia, mutta pitäisi siitäkin käydä pakosarja/imusarja paketti ottamassa irti ja kyseltävä josko joku voisi kyseisen kikkareen koneistaa suoraksi. Toivoo: 3 palanutta tiivistettä viime kesänä.

KUULEMISIIN!
« Viimeksi muokattu: 26.02.2021, 22:31:07 kirjoittanut LarryL »

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80.
« Vastaus #11 : 18.04.2021, 18:25:08 »
Tervehdys!

Nostellaan hiukan tätäkin ketjua kun näyttää painuneen sen verran jo alaspäin. Mitään maata mullistavaa ei ole autojen kanssa tapahtunut, mutta viikonloppuna oli sen verran kaunis keli että jotain oli kuitenkin tehtävä ettei auringonpaiste aivan hukkaan mene!

Volvo Amazon

Vehkeet pitkin tonttia


Aloituspostaukseen taisinkin mainita Amazonin pakosarja/imusarja kikkaretta kiusanneen pienen vääntymisongelman, joka viime kesänä ilmoitti itsestään polttamalla kaksinkappalein tiivisteitä. Tuumasta toimeen siis ja pakosarja irti. Tulihan tuo lasipöydälle nostettua ja tällä tavoin varmistettuakin että kiero on kun sossunjono. Tiedän että järkevin ratkaisu olisi ollut käydä tuo suoristuttamassa, mutta näinkin laiskana kaverina syksyllä ei motivoinut, talvella ei kiinnostanut ja kevät tuli liian nopeasti että olisi aikaiseksi saanut.

Palanut tiiviste


Kuten kuvasta huomannee, Tiiviste tuppasi aina palamaan läpi tuosta keskeltä. Nämä aiemmat tiivisteet mitä ollut kaksinkappalein, ovat olleet tuollaisia jossa kaksi alumiinia vastakkain ja välissä joku ihme massa.

Uusi tiiviste


Uusi tiiviste olikin jo heti laadukkaamman näköinen. Uudessa kiertää tuollaiset "liekkirenkaat" pakoaukkojen ympärillä ja myös tuo kohta josta aiemmat tiivisteet paloivat alaspäin, on nyt myös ympäri asti tuolla "liekkirenkaalla", eli minun järjen mukaan em. palaminen ei ole enää mahdollinen. Varmuuden vuoksi laitoin tuon uuden tiivisteen paikalleen jollain lämmöstä laajenevalla asennustahnalla. Toivotaan että nyt pitäisi.

Amazoniin nostin akun myös paikalleen, vaihdoin öljyt ja suodattimen ja käyntiin laitoin ensimmäistä kertaa tälle vuotta. Pesun ja vahauksen vielä kaipaisi että uskaltaa kylille lähteä, mutta kirjoitellaan enemmän kuulumisia seuraavaan postaukseen.

Volvo 244

Tälle erää ei 244 kanssa hirveästi touhuttu, mutta vähän jotain edes.
Ensiksi kunnon pesu, jonka jälkeen vahaa pintaan



Havaittavissa pientä sävyeroa vahatun ja ei vahatun välillä







Molempien autojen kohdalla kesän suunnitelmat suht selvät ja koitan parhaani mukaan tänne ja instagramiin päivitellä aina kun jotain saa aikaiseksi!

Kuulemisiin!

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80.
« Vastaus #12 : 25.09.2021, 01:23:17 »
Tervehdys!

Keväällä tänne olen viimeksi päivitellyt kuulumisia, joten voisi olla korkea aika hiukan kerrata myös kesän tapahtumia! Pahoittelut jos joku aihetta seurannut, kun päivitykset jääneet turhan vähälle, mutta laitetaan nyt sitten pitkä postaus! Instagramin puolelle päivittelen hiukan useammin, joten otahan seurantaan!

https://www.instagram.com/lmlarryl/

Volvo Amazon

Amazonin otin ajoon vapun tiimoilla kun sattui vanhoilla kotikylillä olemaan Vappu cruisingit koronan koulimasta Suomesta huolimatta! Kuten edellisessä postauksessa jo mainitsin, tuli tuota edellisen kesän vaivannutta pakosarjantiivisteen palamis ongelmaa koitettua ratkaista ennen cruisinkia ja näin syksyllä jo voi sanoa asian ratkenneen, ei yhtään palanutta tiivistettä kesän aikana ::)

isän kanssa lähdettiin kahden auton voimin edustamaan Hankasalmelle cruisinkiin! (oli siellä toki 60 muutakin autoa ;D)





Hiukan vaivasi moottorin lämpöongelmat kun letkassa madeltiin, joten tilaukseen lähti hiukan matalalämpöisempi termostaatti



Elokuussa tuli käytyä myös Karstulassa carstunecruisingissa isän kanssa. Enää ei lämmöt vaivannut!





Muuten jäi ajot turhan vähille tälle vuotta, mutta on tässä vielä onneksi aikaa käydä ajelemassa ennenkun lumet tulee!

Muutamat kuvat vielä











Amazonille ei tosiaan muuta tullut tehtyä tälle kesää kun pestyä, vahattua ja nautittua. Muu kalusto vaati sen verran huomiota. Näistä lisää kohta!

Volvo 244

244 kohdalla saatiin sentään hiukan tälle kesää jotain aikaiseksi, ainakin enemmän mitä Amazonin kohdalla. Vähäistä ja pientä piristystä tosin, mutta hommaa kuitenkin eteenpäin!

Ensimäisenä iski päälle tietty vuosikatsastus! Iskin myös meisselin parista kohtaa läpi..







Paikat tuli räiskittyä pohjaan isän kanssa bilteman verkkovirtamigillä, joten ei siitä sen enempää sanottavaa kuin sinkkispray ja kiveniskumassa ;D



Loppuviimein kuitenkin  :idiot2:



Edellisessä postauksessa olikin kuvat tuosta jenkkikeulasta minkä asensin autoon ja tätä myös hiukan tuli päivitettyä. Vähän kokeilemalla piti lähteä tekemään jotta näkee mikä omaa silmää miellyttää todellisuudessa ja koitetaan tuotakin jalostaa parempaan suuntaan. Jostain aina aloitettava kuitenkin. Ei tätä museoimaan kuitenkaan aleta.  ;D

Ensimäisenä piti tietysti tarjota valoille keltaista kalvoa







Maski sai myös väriä päälleen kun sen verran oli alkanut vihertämään.





Kuluneet heijastinpinnat valojen alapuolella saivat myös päälleen cromiteipin



Maski sai myös osansa cromiteipistä ja tietty pakollisen hirvitarran. (ei huolta, maskin keskiosa tulee vielä mustalla ja volvon omalla logolla)

 

Lopputulos



Takavalojen ilmeeseen myös halusin yhtenäisyyttä ja varastosta sattui löytymään punaista lakkaa

Lähtökohta



Lakka



Lakkausta



Lopputulos





Takalasille ostin myös rappuset. Sikamäskillä kiinni, ei ole menossa näyttelyyn  ;D



Keväällä tuli myös lähdettyä hakemaan b230 moottoria, jotta saataisiin hiukan piristystä tuohon nykyiseen b19a moottoriin. Paikan päällä selvisi kuitenkin että tuli ostettua sitten b23a moottori 530 kannella  :P



Moottori kotiin tuotuna. (huomaa lähes sairaala olosuhteelliset säilytystilat)



Moottoriin uusin liki kaikki mahdolliset stefat ja tiivisteet, sekä maalasin koko möntin.



Asentelin myös paikalleen D-nokan, sekä kevennetyn vauhtipyörän. Moottorin jatkoksi tulee m46 laatikko, vakio kytkimellä sekä turbon asetelmalla, kun sellainen sattuu varastosta löytymään.

Moottori tulee paikkansa löytämään talven aikana, joten silloin siitä lisää.

Parit kuvat kesältä





Ja itse omistaja vänkärin paikalla :nohnoh ::)


Kyseisen auton kohdalla suunnitelmia ja innostusta riittää enemmän kun aikaa ja rahaa, mutta varmasti ensi kesänä ollaan taas monta pykälää lähempänä haluttua lopputulosta!

Vanteet pitäisi ostaa, madallus pitäisi tehdä, peltipakosarja ja putkistoa laittaa, äänieristys tehdä, hifi puolta päivittää, lasia tummentaa, takavaloja tummentaa, helmat maalata korin väriin, etulippa korin väriin jne. Tekemistä siis riittää!

Pieni teaseri myös tulevasta  ;)



Lopputulemana 244 kuljetti meikeläistä koko kesän paikasta A, paikkaan B oikein mallikkaasti. Tyhjäkäyntisolenoidi piti vaihtaa, mutta muuten tuli useampi tuhat kilometriä autolla ajettua ilman mitään murheita!

Volvo s60

Aiemman käyttöauton virkaa toimittanut bmw 320d f31 sai siirtyä uudelle omistajalle kun alkoi naapurit vittuilemaan että miten Volvomiehellä bemari on ;D

 Kaverin kautta tuli siis Kamuxilta ostettua kyseinen Volvo s60, vuosimallia 2012. Moottorina d4, 163hv/400nm. Kilometrejä 165tkm. Autostahan löytyi jo ostettaessa 19" vanteet ja 30mm madallus, joten se puoli olikin jo hoidettu.









Pientä piristystä piti toki tehdä. Takavaloihin savukalvot:





Takadiffuussoriin hiilikuituteippiä







Eturitilöihin, sekä päiväajovaloihin myös





Peilivilkut myös savukalvolla





Velipojan v60 kanssa





Tämähän toimittaa siis käyttöauton virkaa päivittäisessä ajossa, joten mitään isompia muutoksia ei tule autolle tehtyä. Talven aikana pitänee vanteet maalata kuitenkin gunmetalilla kun rouva koppasi yhden jo katukiveen, sekä samalla jos maalaisi jarrusatulat punaisella. Maski myös saanee mustan maalin päälleen ja jonkinmoinen etulippa pitäisi kehitellä.

Volvo 760

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä ehkä se kaikista eniten aikaa vienyt auto tälle kesää olikin otsikon mukainen Volvo. Tämä autohan löytyi 500m päästä meikeläisen kotitalosta vanhempien läheltä.

Kyseessä siis Volvo 760 - 88. Moottorina 2.8l v6, kilometrejä maltilliset 275tkm. Auto tuotu Suomeen - 90 luvun alussa Itävallasta ja viety vaihdossa uudempaan autoon Jyväskylän Hämeen autolle vuonna 2010. Auton osti isäni kaveri, Hämeen auton vanha mekaanikko, joka ajoi auton kotiinsa autotalliin, jossa se seisoi aina toukokuuhun 2021 asti.

Toukokuussa kävimme isän kanssa autoa katsomassa ja toteamassa sen likimain museokuntoiseksi pienellä siistimisellä. Muutamat ruostepaikat korista korjata, sekä alumiinisen takaluukun hapettuma paikata, sekä muita pieniä maalauksia. Sisustaltaan auto oli kuin uusi. Muutamia pisteosia, pesua ja puunausta, niin ei uudelle häpeä. Koriltaan muutenkin ikäisekseen uskomattoman siisti, ei ainuttakaan lommoa eikä naarmua. Tosin uudelleen maalattu joskus. Pohja myös täysin hitsaamaton.  Kaupat siis syntyi!

Kuva ostopäivänä



Auto kun oli pitkään tallissa seisonut, niin vaati hiukan herkistelyä toki. Jarrut käytiin läpi, taakse tuli vaihdettua kaikki jarruosat uudeksi, takajouset vaihdettiin, Etujarruletkut vaihdettiin, etujarrut herkisteltiin, sekä pakoputki uusittiin "downpipestä" taaksepäin.



Myös puskureiden listat ja helmat saivat maalin päälleen. Samalla tuli myös käytyä pohja teräsharjalla läpi ja ruiskutettua massa niin pyöränkoteloihin ja pohjaan.









Katsastukseen Volvo piti tietysti ensimmäisenä kuitenkin viedä kun oltiin saatu vaihdettua edellämainitut osat. Matkalla Katsastukseen syttyi abs-valo, puhallin lakkasi toimimasta, sekä auto alkoi vuotamaan bensaa konttorin nosturilla. Leima kuitenkin saatiin ;D

Isä roppaamassa.


Seuraavana olikin sitten vuorossa museokatsastus likimain onnistuneen katsastuksen jälkeen, joka menikin oikein mallikkaasti läpi, ihme kyllä.



Auto lähtikin sitten nettiautoon myyntiin tunti museokatsastuksen jälkeen ja olikin sitten jo myyty 24h kuluttua  :D

Viimeisiä kuvia









Loppusanat

Kiitos sinulle jos tänne asti jaksoit lukea!  :idiot2: Hiukanhan tuossa tulikin avattua suunnitelmia mitä tuleman pitää, eritoten 244 kanssa. Toki Amazoni vaatii myös omaan silmään paljon rakkautta jotta siitä saadaan mieleinen tehtyä. Muunmuassa moottori nostaa pois, siloitella rösöisyydet konehuoneesta pois, maalata konehuone, remontoida moottori  jne pienempiä yksityiskohtia. Onhan tässä aikaa.

Ensisijaisena harrastuskohteena pysyy kuitenkin tuo 244 jotta siitä saadaan omien mielikuvien (perversioiden) mukainen ja omaa silmää miellyttävä kokonaisuus joskus vielä luotua. Amazonissa haluan säilyttää tietyn tyylisen klassikkuuden, sekä hillityn siisteyden, mikä ei taasen mahdollista isompia muutoksia tehtäväksi. Pidetään klassikot klassikoina.

Mainittakoon vielä loppuun että ostettiin rouvan kanssa omakotitalo jossa 30m2 lämmin talli, joten jatkossa harrastaminen hiukan edes helpottuu :)




Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Hienoja autoja, hyviä kuvia! Ilo on tätä tallia seurata!

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Tervehdys!

Alkaa ketju painumaan kolmannelle sivulle, joten nostellaan taas vähän. Ihan hirveästi ei taas ole autoille ehtinyt tehdä, mutta 27.11 muutto jonka jälkeen harrastaminen hiukan helpottuu!

Volvo 244

En muista olenko maininnut tässä ketjussa, mutta yllätyksenä ei varmasti kenellekään tule että 244 ovien alareunat kärsivät hiukan korroosiosta. Ei onneksi läpi asti ollut päässyt, joten korjattava ennenkun läpi pääseekään.

Tuumasta toimeen ja maalikaupoille jonka jälkeen auto vanhempien talliin.







Itseä haittasi paljon että autossa oli helmat ja munapussit mustat, joten ruostekorjauksia tehdessä ajattelin samalla kertaa maalata nekin auton väriseksi.
Autossa oli ennestään jo neljää eri keltaisen sävyä, ei toki isoja sävyeroja, mutta ajattelin että jos maaliliikkeessä katsovat ovesta sävyn heidän laitteillaan, niin saataisi edes uusien maalausten sävyt yhdenmukaisiksi ovien kanssa. No ei se sävy ollut ei sinne päinkään, joten saatiin sitten viideskin eri keltainen mukaan ;D







Edellisessä postauksessa laitoin kuvan myös raidoista mitä olin pitkään suunnitellut haluavani autoon. Olin ne suunnitellut mielessäni ja mitannut raitojen koon, sekä Volvo tekstin kohdan, joten kaverille jäi sitten tietojen syöttäminen koneelle ja raitojen tulostus.

Välillä meni sähkötkin asentaessa ;D





Takavaloihin laitettiin myös kalvot, mutta menivät aivan liian mustaksi, joten nekin sai lähteä.

Jostain syystä en itse ikinä ole ollut noiden alumiinipuskureiden suurin ystävä, joten mieleen tuli ajatus vaihtaa puskurit uudemman mallin muovisiin. Etulippa piti maalata, mutta muutenhan nuo paikalleen meni kun vaan laittoi. Kumilistaa pitää hiukan muotoilla uudestaan.





Ei se sävyero ihan noin julmettu ole mitä kuva näyttää, muu auto likainen ja kosteuden peitossa ;D Keltaiset kalvot lähtivät ajovaloista myös pois.

Takapuskurin kanssa saikin hiukan enemmän sitten tapella. Peräkontin puolelta tuleva pitkä pultti, joka menee puskurin aisan läpi auton runkopalkin läpi auton pohjaan asti tarrasi jumiin avatessa.
Tässähän on niin hieno suunnittelu että vaikka puskuri tulee kiinni tuolla pitkällä läpipultilla pohjaan asti, jossa mutteri vielä päässä, niin runkopalkin sisään on pitänyt laittaa ns. Holkki-mutteri-holkki kötöstys jossa tuo mutteri on pistehitsillä holkissa kiinni. Tietysti mutteri lähti pistehitsistä irti ja jäi pyörimään runkopalkin sisään tuossa pultissa kiinni.

Ei muuta kun munapussin puolelta rälläkällä runkopalkkiin "huoltoluukku" ja 22mm lenkkiavaimella mutterista kiinni ja metrisellä jatkolla 1/3 kierrosta kerralla auki ;D



Loppu viimein puskuri paikallaan.



Vetokoukku pitää myös poistaa, sen verran on hirveän näköinen.

Loppuun vielä pari kuvaa





Volvo S60

S60 toimittanut hienosti käyttöauton virkaa nyt 10tkm ajan. En muistanut viime postauksessa mainita että auto kävi miltei heti ostamisen jälkeen Kamuxin piikkiin vaihteistoöljyn vaihdossa, sekä laatikon optimoinnissa koska tuntui törkkivän vaihteita vähän turhan rajusti sisään. Nyt toiminut hyvin.





Sitten olikin jo aika vaihtaa talvirenkaat :'(



Kiitoksia jos jaksoit lukea loppuun asti. Päivitellään taas kun autoille jotain tapahtuu!

 

Ateho  Elekma