Samppasport  Futurez

Volvo Amazon -69. Volvo 244 -80. Volvo 760 -88. Volvo s60 -2012.

  • 17 Vastauksia
  • 6128 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Mitkä on nuo S60 kesävanteet? Aika veikeän näköset..

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Mitkä on nuo S60 kesävanteet? Aika veikeän näköset..
Taitavat olla Rautamo r2.

Poissa LarryL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Päivitystä.
« Vastaus #17 : 24.08.2022, 18:51:28 »
Taas on aikaa vierähtänyt edellisestä postauksesta liiankin kauan, osittain omasta tahdosta, koska ajatellut että olisi kerralla hiukan enemmän laittaa kontenttia ja osin myös motivaatio pulan takia, joten laitellaan vähän tämän tallin kuulumisia nyt sitten!

Mainitsinkin edellisessä postauksessa että tuli ostettua talo marraskuussa, jossa lämmin autotalli, joka taasen helpotti huomattavasti harrastusta Amazonin suhteen. Pienimuotoista talo ja talli remonttia tullut tehtyä aina motivaation ja jaksamisen puitteissa, mutta hiukan yrittänyt myös autoille jotain tehdä.

Volvo Amazon

Amazonin sain jo onneksi ajettua kuukausi ennen muuttoa tänne talon autotalliin talvea odottamaan, ettei tarvinnut alkaa marraskuun lopussa liukastelemaan kesäpyörillä muuton yhteydessä.





Talli nyt ei kummoinen ole, mutta Amazonin kokoiselle autolle sopiva ja pääasia että lämmin. Neliöitä oli tuolloin 21m2. Tätä nykyään päätyseinä kaadettu ja neliöitä 30m2. Pitänee remontin valmistuttua ottaa parempia kuvia.



Jo edellisenä kesänä oli tullut ajatus mieleen madaltaa Amazonia hiukan, joten tuumasta toimeen. 









Ihan nyt en satavarmaksi muista otinko vielä kuvien jälkeen siivut joka nurkasta pois, mutta ei niin olennainen asia. Omasta mielestä korkeus on juuri sopiva!

Samalla touhutessa poistin myös tuon pienen takapöntön.



Madallusta tehdessä huomasin myös etujarruletkujen olevan suhteellisen huonossa hapessa, joten ne oli vaihdettava myös koska katsastus oli kesäkuussa edessä.



Letkujen kanssa taistellessa otti toinen jarruputkista hivenen osumaa. Nippahan lähti kyllä auki, mutta samalla auetessaan vääntyi tuo pirulainen



Onneksi paikallisesta motonetistä löytyi uusi kyseinen putki nippoineen päivineen, joten helppo homma oli taivutella tuo vain muotoonsa ja laittaa paikalleen!



Samalla kertaa ajattelin myös jarrunesteet vaihtaa kun ties millon oli viimeksi vaihdettu. Ilmausta tehdessä huomasin ettei toiselle puolelle taakse tullut nestettä ollenkaan. Auton alle könyttyä huomasin ettei toista takajarruletkua oltu vaihdettu, joten ajattelin sen olevan nyt ainakin helpoin työ alkaa vikaa selvittämään.



 Niinhän se olikin, että kyseinen letku oli aivan tukossa. Ulkoisesti täysin ehjä, joskin vanhan näköinen, mutta eipä ole ennen tuollaista eteen tullut ettei mene enää paineilmakaan läpi..

Nyt kun oli autossa jarrut "kunnossa" (lue eteenpäin) ja korkeus sopiva, oli mukava aloitella kevään ajokautta.







Ensimäisillä kevään ajoilla muistan miettineeni että enpäs muistanut että tässä olisi näin huonot jarrut ollu, mutta ei annettu sen menoa haitata kun kuitenkin auto pysähtyi ja ei jarruttaessa puoltanut tai muuta.

Olisinkohan kuukauden ehtinyt autolla ajella kunnes eteen tuli ensimmäinen katsastus minun omistusaikana. Katsastukseen mentiin luottavaisin mielin siihen asti kunnes inssi huikkasi jarrudynolla että "sulla ei oo takajarruja"



Kotia asiaa selvittämään ja matkalla soitin saksalaiselle amazon harrastaja kaverille joka kertoi hänellä olleen omassaan samaa vikaa ja vinkkasi tarkastamaan jarrusylinterit.

Tuumasta toimeen ja rummut irti



Syyksihän paljastui juurikin kyseiset sylinterit. Ei ihan hennolla kosketuksella männät irronneet. Hioin männät ja sylinterit, löin rasvat väliin ja takaisin kasaan. Sitä en tiedä kuinka pitkäikäinen korjaus tuo on, mutta ainakin tällä hetkellä nuo vielä pelittää.







Ja tällä kertaa saatiin konttorilta kehujen kera leima lappuun!

Ensimmäisessä postauksessa kerroin Konehuoneen olleen likimain alkuperäisessä kuosissa auton minulle tullessa ja toissa kesänä Konehuoneen ja moottorin maalasinkin, kuten ensimmäisessä postauksessa kuvat löytyykin aiheesta.

Vuoden 2021 karstune cruisingissa oli Amazonin konepelti auki tapahtuma alueella ja mieleen painui kahden reilu 60v herrasmiehen sanat "onko tässä nyt sit jtn mitä ei olisi jo nähty, höhöhö".

Nämä sanat tuli talven aikana mieleen ja ajattelin sitten että tehdään edes hiukan erilaista kun tuo täysin vakio konehuone, ei paljoa, mutta edes vähän.

Lopputulos oli siis tämä. Ei isoja muutoksia, mutta vähän eroa alkuperäiseen, eikä välttämättä kaikkien mieleen, mutta itse pidän.



Säiliöt pitäisi vaihtaa  ::)

Muutamat kuvat loppuun.









Volvo 244

244 kanssa on ollut aika ja motivaatio melko vähäistä. Auto ollut edelleen meidän kakkosautona viikottaisessa ajossa ympäri vuoden. Katsastuksessa käytin auton myös ja läpi mentiin puhtain paperein.

Pesty ja vahattu on kuitenkin ahkeraan ja viimeisimpänä purin sisustan pois kokonaan ja pesin kunnolla koko auton sisältä.







Keväällä vaihdoin myös edellisellä leimalla korjauskehotuksen saaneen vaihteiston tukipalkin. Taitanee melko yleinen ongelma näissä olla.



Vanha pakoputkisto oli myös sen verta mätä että vaihdoin tilalle täältä foorumilta löytyneen Simmonsin 2.5" putkiston.



Kaverin isä myös levitteli tuollaiset peltivanteet tähän. Melko asiallisilla spekseillä, 7x15 ET12. Ei mitkään törky leveät, mutta taakse vaatinee silti Spacerit jahka nuo tähän joskus saan alle.



Tähän pitäisi yhä vaihtaa moottori, sekä vaihdelaatikko ja madaltaakin pitäisi, mutta ei meinaa aika eikä motivaatio oikein riittää. Ehkä sitten ensi kesänä?

Muutamat kuvat pitkin vuotta.















Volvo XC60

Talon oston ja siitä seuranneen pienimuotoisten remonttien takia tuo meidän punainen s60 jäi auttamatta liian pieneksi ja varsinkin ongelma oli ettei autossa ollut vetokoukkua. Olisihan sen koukun saanut asennettua, mutta saipahan syyn katsella uutta autoa..

Kaverin kautta Kamuxilta löytyi kyseinen yksilö Volvo xc60 - 2013, ajettu 109tkm. R-design.







Tämähän meillä toimitti vain käyttöauton virkaa, joten ainoat asiat mitä autolle tuli tehtyä oli pesut ja vahaukset ja huollot.

Tuo naapurin isäntä kun sodan päätti aloittaa Ukrainassa ja tätä kautta dieselin sekä sähkön hinnan nousun takia xc joutuu ikävä kyllä väistymään ja tilalle tulee vuoden 2020 Toyota c-hr hybridi. Todella paljon tuosta Volvosta tykkäsin, mutta käyttökulujen takia joudutaan nyt tämä ratkaisu tekemään.

Bonuksena: Ei ole Volvo, vaikka löytyy hirvilogot, mutta ostettiin isän ja veljen kanssa tuollainen Kz2 luokan 6-vaihteinen karting-auto, joka kaverin kanssa yliteipattiin ;D



 

Kulkukoira  Proturbo