RallyBaron  Samppasport

VVT virityskäytössä

  • 31 Vastauksia
  • 6624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #15 : 26.10.2021, 16:12:48 »
Tuskin saat mitään hyötyä ajoittamalla vakio nokat muuten kuin vakio merkkien mukaan.

Tällä ajatusmallilla VVT on myös täysin turha.  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #16 : 27.10.2021, 09:27:35 »
Tällä ajatusmallilla VVT on myös täysin turha.  ;D
Niin on kai se täysin turha jos sitä ei ole nyt tässä tapauksessa olemassa kuten käsitin.  ;D
Mutta joo kyllähän nuo boostin lukemat selkeästi osoittaa, että ei mistään turhasta keksinnöstä tietenkään ole kyse.  O0
« Viimeksi muokattu: 27.10.2021, 09:32:06 kirjoittanut mande44 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #17 : 27.10.2021, 16:01:24 »
Niin on kai se täysin turha jos sitä ei ole nyt tässä tapauksessa olemassa kuten käsitin.  ;D
Mutta joo kyllähän nuo boostin lukemat selkeästi osoittaa, että ei mistään turhasta keksinnöstä tietenkään ole kyse.  O0

Aika monessa moottorissa saadaan hyötyä (viritettäessä) vakio (kiinteitä) nokkiakin kääntelemällä, ne kun yleensä on maksimaalisen päästöjen vähennyksen tuotoksia.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #18 : 27.10.2021, 16:50:48 »
Se nokkien ajoitus mikä on "paras" riippuu pitkälti siitä mitä haluaa.
Haluaako lisää voimaa pienemmille kierroksille vai venyvyyttä reilummille kierroksille... huipputehoa vai mitä.

Jokatapaukses helpoin ja paras tapa on vaa kokeilla penkissä säätää, tai vaihtoehtoisesti tiellä testailemalla.
Varmistaa vaan ennen säädön aloitusta, ettei mäntä-venttiili kosketusta pääse tapahtumaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #19 : 27.10.2021, 17:16:21 »
Jep. Itse säädin 2,5 vapari kutosen nokat maksimi alaväännölle niin oli paljon mukavampi normaali ajossa. Hengetön laite.

Boostin vvt säätölukemat on huikeita mutta niissä kaikissa on "vvt päällä - enemmän tehoa". Millainen ero on siihen että ei olisi säätöä vaan ne nokat olisivat koko ajan tuossa tehokkaammassa asennossa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #20 : 27.10.2021, 17:29:37 »
Hyvä huomio.
Olisko tilanne eri sitten joutokäynnillä / pienellä kuormalla vaikka tuolla alle 2000rpm?

Oikein aikaisella kun on imunokka, niin menee pienilläkin nokilla ihan sekaisin moottorin toiminta pienillä kierroksilla ja pienellä kuormalla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #21 : 27.10.2021, 17:31:17 »
Se nokkien ajoitus mikä on "paras" riippuu pitkälti siitä mitä haluaa.
Haluaako lisää voimaa pienemmille kierroksille vai venyvyyttä reilummille kierroksille... huipputehoa vai mitä.

Jokatapaukses helpoin ja paras tapa on vaa kokeilla penkissä säätää, tai vaihtoehtoisesti tiellä testailemalla.
Varmistaa vaan ennen säädön aloitusta, ettei mäntä-venttiili kosketusta pääse tapahtumaan.

Ei tässä mitään ultimaattisen parasta vaihtoehtoa heti kärkeen kysyttykkään vaan se että kun noita nyt kuitenkin on moni käyttänyt niin jättää se heti turhimmat arpomiset pois kun tietäisi suurinpiirtein edes millä arvoilla muut on ajelleet. Siitä sitten voi penkissä / kadulla lähteä muutosta hakemaan.

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #22 : 27.10.2021, 17:51:52 »
Ei niin, mutta noin niinkun selvennyksenä lähinnä tuon mainitsin tähän keskusteluun.
Vaikka joo varmaan suurinosa tiesikin nuo asiat.

Jos vastaukseksi tulee vaikkapa imu: 104º / pako: 94º ja käppyrä plus speksilista, mikä on oikein hyvä vastaus ja sellaista varmasti toivotaankin.
Ja sitten tulee toinen vastaus jossa on esim. imu: 98º / pako: 100º, tai toisella tapaa mitattu ajoitus: imu: 1,1mm / pako: 0,9mm ja taas käppyrät speksilistoineen, mutta speksit onkin poikkeavat edellisestä.
 Ja molemmat esimerkit olisi säädetty penkissä, ja niillä saatu paras huipputeho.

Et siinä tulee vähän niinkuin se pointti esille, mitä tuolla lähinnä hain.
Toki, mikäli on samanlainen kokoonpano kuin jollain toisella niin kyllä, silloin homma toimii hyvin noin että ajoittaa vaan kuten toisellakin, joka on jo hakenut säädöt kohdilleen penkissä ajamalla.. ja hyötyä on sitten enään vaikea hakea nokkia säätämällä penkissä. =säästyneitä tunteja. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #23 : 11.11.2021, 07:48:44 »
Mulla siis imu vvt kääntää ykk:ssa mitattuna -0.5mm/+5.5mm  Eli jos vedin vedon vvt päällä yli 4000rpm niin käyrä lähti jyrkkään laskuun 4000rpm jälkeen, eli vvt käyttöalue aika kapea.
Tuossa mun käyttöauton moottorissa on vakio 960 imusarja, joka ei ole optimi viritys käyttöön, mutta pelaa kuitenkin hienosti. Eli eri imusarjalla saattaa käytös olla eri?

Aikoinaan kellotin vakio T6 pakonokan ja vaparin imunokan  reilu 1mm ykk asetukseen niin  koneesta puuttui noin 30-40 hv perusmoottoritehoa. Kun nokat käänti pikku hiljaa takaisin vakio asetukseen oli se perinteinen 200-210hv perusmoottoritehona mitattuna.

Ollaan useita kertoja säädetty dynossa vakio nokkia ja saavutukset aika marginaalisia. Se mitä tapahtuu alipainealueella dynossa aika vaikea todeta tai sitten pitäisi keskittyä pelkästään ryntäyttämään konetta 1000rpm ylöspäin, joka on hieman ikävää hommaa dynoissa, kun kaikki pairat rämiseen kolisee yms.  Tietenkin jos dynon kalibroisi pienemmälle vaihteelle ja alkaisi hommaa hakemaan sillä tavalla mutta ei siihen ole mielenkiintoa riittänyt.  (pitäisi ehkä joskus hupina kokeilla)
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #24 : 11.11.2021, 07:52:54 »
Mulla on nurkissa noita  vapari koneen nokkia, joka lähtöjään isommalla perusympyrällä (Hydris kannessa 32mm)  Näissä 34mm
Eli noista saa hiottua niin että pitää vakio noston mutta lisää asteita jolloinka ei tarvitse vaihtaa venttiilin jousia ja hionnan yhteydessä muuttaa perusympyrän 32mm ja jos haluaa lisää niin voi pienentää 31mm asti. Eli nämä käy sillon hyvin hydris kannen kanssa täysin vakio venakoneistolla. 

Noita saa 120€ hintaan pari. 
Itse pyöritin dynossa vakio jousia 7500rpm ja ei mitään pärinöitä kuulunut.

Ja nokat siis käy T6 ja vapari kansiin etuveto koneissa.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #25 : 12.07.2022, 09:30:02 »
Imu VVT säätöä dynossa. Motti oli käsittääkseni 2.8l ja vaparin kannella.
Hx40 #18 pesällä, e85 yms perusjutut. Kansi vakio.



Kuvassa käyrät päällekkäin 1.45bar ahtopaineella. Kirkkaampana olevissa käyrissä VVT käytössä. Tätä ajetaan pwm:nä että saa kaiken hyödyn irti.



3550rpm alueelle tuli 240nm ja 120hv lisää tehoa. Ahtopainetta myös sellainen 0.5bar enemmän kuin ilman VVT.

Huippulukemat siis 520hv 668nm 1.45bar.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #26 : 12.07.2022, 09:53:40 »
Huima ero! Ahtopaine nousee hitaammin ja vaikka tavoiteahtopaine on saavutettu on vääntöä vähemmän.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #27 : 12.07.2022, 11:17:57 »
Huima ero! Ahtopaine nousee hitaammin ja vaikka tavoiteahtopaine on saavutettu on vääntöä vähemmän.

Nyt meni kyllä vähän ohi?

Vvt päällä 3550rpm map: 210kpa
Vvt pois 3550rpm map: 156kpa.

Keltaisella mappikäyrä kuvissa. Edelleen, kirkkaammat käyrät ovat vvt päällä.

E: Juu tietysti. Tarkoitit varmaan käyriä nimenomaan ilman vvt..  :)
« Viimeksi muokattu: 12.07.2022, 11:22:59 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #28 : 12.07.2022, 23:43:19 »
Nyt meni kyllä vähän ohi?

Vvt päällä 3550rpm map: 210kpa
Vvt pois 3550rpm map: 156kpa.

Keltaisella mappikäyrä kuvissa. Edelleen, kirkkaammat käyrät ovat vvt päällä.

E: Juu tietysti. Tarkoitit varmaan käyriä nimenomaan ilman vvt..  :)

Joo nimenomaan. En yleensä kirjoita ajatuksiani ymmärrettävään muotoon.

Olen joskus hämmästellyt B4204T ja GT30 laiskuutta. Bensaa on, ahtopainetta on, siltikin vääntöä alkaa löytymään vasta korkeammilla kierroksilla. Turbo moottori niin vain pakonokan ohjaus. Täytyisi löytää vaparin VVT kansi...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VVT virityskäytössä
« Vastaus #29 : 13.07.2022, 06:43:23 »
Joo se on vähän kehno kyllä tuo turboversion VVT kun vaan pakopuolella..

Mut on kyllä tosiaan todella merkittävä ero VVT avulla. Joutokäynti kärsii jonkin verran jos VVT päällä ?
Ainakin mitä bemarin tuplavanoksen kanssa aikaani käyttänyt, on se joutokäynti ja osakaasualue todella huono pienillä kierroksilla kun imunokka reippaasti aikaisella.. vaikka pienet nokat onkin. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Carcom Oy  Ateho