Elekma  Autoracing

Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE 2016

  • 3 Vastauksia
  • 2578 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE 2016
« : 20.10.2021, 16:15:07 »
XC70:n vaihtaminen vieläkin tilavampaan ja maastokelpoisempaan ajoneuvoon tuli ajankohtaiseksi melonta-, vaellus- ja geokätköilyharrastusten myötä. Kun harrastusten takia päivittäiset ajomatkat ovat pitkiä ja halusin minimitasona säilyttää XC70:n matkustusmukavuuden, vaihtoehdot rajautuivat joukkoon XC90, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery, Mercedes Benz GL ja Toyota Land Cruiser.

Tutustumisen ja koeajojen perusteella tein seuraavat havainnot:

  • Volvo XC90 (D5 AWD '18 ja '19): vähiten maastokelpoinen, kaikista vaihtoehdoista isoin kulutus ja päästöt, kova hinta, kaikki keskeiset toiminnot kosketusnäytön takana (mistä en tykännyt yhtään).
  • Jeep Grand Cherokee (3.0 CRD Overland '15 ja Summit '14): kontti pienempi kuin muissa vaihtoehdoissa, vain viisipaikkainen, perästä tulee mieleen Kia Sorento, adaptiivisen cruisen toiminta omituinen ja penkin sivuttaistuki olematon. Hyvää ketjukone, erittäin laadukkaat sisustusmateriaalit ja todella hyvä varustelu. Yhtään webastolla varustettua yksilöä en löytänyt.
  • Land Rover Discovery 4 (SDV6 HSE '15 ja '16): valtavasti tilaa, todella hyvät penkit, hallintalaitteiden ergonomia XC70:n tasoa. Eri varustetasojen (Pohjois-Euroopassa S, SE, HSE) välillä on todella suuret erot ja hyvinvarustellun yksilön, erityisesti adaptiivisella cruisella varustetun, löytäminen on työn ja tuskan takana. Ajomukavuus omaa luokkaansa.
  • Mercedes Benz GL 350 Bluetec ('13 ja '14): valtavasti tilaa ja hyvä varustelu, mutta kuskin penkin tuntuma oli jotenkin omituinen, eikä tullut muutenkaan sellaista vaikutelmaa, että tämän haluaisin.
  • Toyota Land Cruiser (2.8 D-4D Premium, '16): hyvä varustelu, mutta kuskin penkin istuinosa aivan liian lyhyt ja penkin säätövara muutenkin riittämätön. Tehoton (mutta todella äänekäs) moottori ja muihin vaihtoehtoihin verrattuna todella löysä jousitus.

Näiden pohdintojen jälkeen sitten päädyin ostamaan vuosimallin 2016 Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE:n:

















Tämä on siis varustettu 8-vaihteisella automaattivaihteistolla ja tehokkaammalla 3.0-litraisella SDV6-dieselmoottorilla (188 kW / 256 hv / 600 Nm), jonka kulutus vuosimallina 2016 on jo kohtuullisella tasolla, 8.5 l/100km kaupunki, 7.1 l/100km maantie, 7.7 l/100km yhdistetty ja päästöt 203 g/km, mitä pidän kohtuullisena omamassaltaan 2582 kg painavalle autolle.

Väri Santorini Black, sisusta Arabica / Almond ja penkit Windsor-nahkaa. Sekä kesä- että talvirenkaat ovat Land Roverin omilla 19" vanteilla (kesärenkaat Style 704, talvirenkaiden vanteiden mallia en ole selvittänyt vielä). Varustelistaa:

  • Premium Leather Package
  • Cold Climate Package (kauko-ohjattava webasto, lämmitettävä ratti, lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät etupenkit sekä keskimmäisen penkkirivin reunapaikat)
  • Heavy Duty Package
  • Side fender vents in Atlas
  • Power adjustable steering column (entry and exit tilt away with reach/rake on steering wheel)
  • Front center console with cooled cubby box (neljän 0.5 litran tölkin kokoinen jääkaappi)
  • Power adjustable steering column
  • Interior mood lighting
  • Meridian Surround Audio System (825W) with 17 speakers including subwoofer
  • Seven-seat Comfort Package
  • Heated powerfold exterior mirrors
  • Xenon headlights with LED signature and daytime running lights (DRL) and headlamp powerwash jets
  • Hard disk drive navigation system
  • Front park distance control with front visual display
  • Rear park distance control with rear view camera
  • Sunroof with Alpine Roof and Blind (tilt/slide front glass)
  • Twin-speed low range transfer gearbox
  • Active rear locking differential
  • Intelligent Stop/Start system
  • Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Electronic air suspension (with variable ride height)
  • Terrain Response
  • Central electronic locking differential
  • Automatic headlamps with High Beam Assist (AHBA)
  • Tire Pressure Monitoring System (TPMS)
  • Electric Seats with memory
  • Heated leather steering wheel with multi-functional controls
  • Surround camera system
  • Loadspace cover
  • Rigid loadspace protector

Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Kumimatot, koiraverkko, roiskeläpät ja Land Roverin omat penkinsuojukset pitää vielä hommata, niin sitten alkaa olla hyvä. Astinlaudat, kolmas setti vanteita All-Terrain -renkailla, valorauta ja lisäkaukovalo ovat myös hankintalistalla jossain kohtaa.

Jos jossain kohtaa on tilaa pitää toista autoa, niin esimerkiksi 164, 262C tai 780 saattaa tulla hankittua harrasteautoksi  ;)
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE 2016
« Vastaus #1 : 21.10.2021, 07:26:22 »
Hieno peli on :) :)

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE 2016
« Vastaus #2 : 21.10.2021, 11:33:53 »
Hienoa. Imperiumin peliä massasta poiketen. :)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE 2016
« Vastaus #3 : 21.10.2021, 21:37:51 »
Koppava  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

 

Ateho  Elekma