Carcom Oy  Ateho

D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?

  • 22 Vastauksia
  • 8140 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« : 22.10.2021, 11:00:30 »
Olen pohtinut mk3 XC70 tai mk1 faceliftattua XC90 ostoa.
Maltillisilla kilometreillä tuollaisista saa pulittaa sen 15 000 -  20 000€ vielä helposti.
Se on rahaa ja noissa on harmaakoppaiset D5 koneet, joutuuko heti varautumaan 2000€ nostinjumppaan tms.?
Oletteko joutunut tekemään nostiremontteja harmaakoppaisiin D5:iin? miten paljon ja onko se väistämätöntä, että ne alkaa säksättämään ja papattamaan?
Mitenkä noissa myös tuo voimalinjan kesto on, onko booriholkki/haldexvikoja tms.?
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #1 : 22.10.2021, 12:37:18 »
Osta 2010 tai uudempi XC70 niin kone on jo uudempaa sukupolvea sekä selvästi paremman kuuloisia käynniltään. Mallimerkinnät D5244T10, D5244T15, D5244T16 jne kahdella turbolla olevat.
Ns. harmaakoppasella tarkoitetaan esim. D5244T4 moottoria eli 185hv yhdellä turbolla vuosimallit 2006-2008, mutta saattoi olla XC90 mk1 loppuun asti.
Remontti ei ole kyllä kummallinen tehdä ja kone muuttuu nätti käyntiseksi taas.
Booriholkkien kans ei ole ollut niin paljon vaivaa näissä mitä vanhemmissa, mutta kannattaa koeajolla tarkastaa että varmasti on tajapää mukana. Haldex pumppuja joskus menee kun ei ole vaihdettu öljyjä ja suodatinta.

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #2 : 22.10.2021, 17:02:06 »
Kiitos hyvästä tarkennuksesta, että kaikki harmaakoppaiset ei ole noita nostajabrobleemaisia.
Eli rakennetta on muutettu jotenkin tuossa -10 tienoolla sitten?

No se voisi olla sitten XC70 -10 ylöspäin valintani.

Millainen vastuu on autoliikkellä tuollaista myydessä, että  jos on alta 200tkm ajettu niin korvaavatko mitä jos porsii esim. nostajat tai jotain laatikosta/voimansiirrosta piakkoin oston jälkeen?
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #3 : 22.10.2021, 18:01:55 »
+400tkm menty, ei ole nostajia eikä pooriholkkeja laiteltu. Nostajat pitäis alkaa tosin laittamaan. Haldexpumppuja on tuohon autoon vaihdettu kaikkiaan kaksi. Laatikkoöljyt 60tkm välein, ei ongelmia siellä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #4 : 24.10.2021, 13:53:00 »
Mitenkäs semmoinen homma kun:

Jos ostaa jonkun 2010 ylöspäin jolla on menty vaikka se 150tkm-200tkm niin onko miten tukossa kone noilla kilsoilla?

Jotta kannattaisiko heti teettää EGR pois ohjelmointi ja imusarjan putsaus ja fortekäsittely koneelle? Onko noissa lisäksi jotain pyörreläppiä jotka kannattaa poistattaa ?


Edit. Kuuluuko huolto-ohjelmaan laatikon/voimansiirron huolto(öljynvaihto jne?)
« Viimeksi muokattu: 24.10.2021, 14:09:02 kirjoittanut J.S V70 »
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #5 : 24.10.2021, 15:34:45 »
Eipä oo ollut imusarjat tukossa enemmänkään ajetuissa 5 pyttysissä mitä on rassannut. Toimii nuissa nuo saastelaitteet tosi hyvin.
Ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan ovat lisätöitä

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #6 : 24.10.2021, 16:07:36 »
Eipä oo ollut imusarjat tukossa enemmänkään ajetuissa 5 pyttysissä mitä on rassannut. Toimii nuissa nuo saastelaitteet tosi hyvin.
Ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan ovat lisätöitä


Allright, eli oletettavasti suurimmalta osin maantiellä matka-ajossa, mitä ajoni on niin ei karstottuisi.
Ja ei ollut mitään irtoavia läppiäkään mitä jossain bemareissa oli, että läppiä koneeseen ja kone sökö?
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #7 : 24.10.2021, 17:33:55 »
Kone sisältää kyllä läppäakselin mutta hajotessaan jää jumiin ei niinkään mene koneeseen. Eihän silläkään käytännösä mitään tee eli jos mahdollista - pois vaan häiritsemästä. Omaan harraste S80 D5 -08 tehtiin kesällä ohjelmointi, läppäakselin poisto (holkkisarja tilalle) ja egr tulppaus & pois ohjelmointi. Ja hyvä tuli :)
S80 Executive D5 AWD

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #8 : 25.10.2021, 13:30:02 »
Omaan 185hp s80 -07 "harmaakoppaiseen" D5 vaihdoin nostajat ja keinuvivut 211tkm kohdilla juurikin säksätyksen ja ruman käyntiäänen takia. Samalla uusin pyörreläppien akseliston ja vivuston. Nostinremontista ja akseliston vaihdosta selviää karkeasti 500€ INA:n nostimilla ja keinuvivuilla tehtynä, jos jakopäätä ei tee samalla. Halvemmilla nostajilla ja keinuvivuilla voi säästää remontissa noin satasen. Remontti itsessään ei ole hirveän haastava, jos vain suuttimet lähtee irti ilman väkivaltaa.
Omassa kulkuneuvossa nokikanavat oli yllättävän puhtaat, vaikka ajomäärä vuodessa on karkeasti ollut 15tkm/v. Omassani seinämiltä löytyi karkeasti 3mm tasainen kerros töhnää, mikä irtosi vielä suht vaivattomasti nostinremontin yhteydessä.
Jos vain työkalut pysyy kädessä, niin en en hyvän yksilön löydyttyä nostinremontin pelossa jättäisi tuota harmaakoppaista ostamatta.
Toki sitten vuoden 2010 jälkeen valmistettujen D5 kaveriksi tuli toinen turbo, joka antaa paremman vääntökäyrän alakierroksille. Vaihdelaatikko on päivitetty ja omien kokeilujen perusteella uudempi vaihdelaatikko toimii "järkevämmin" dieselin kanssa. Uudemmissa D5:sissa ei myöskään ole pyörreläppiä vaivana. Kulutuksissa eikä veroissa ole huimaa eroa, mutta tuo uudempi kuuluu Euro 5 luokkaa, josta ei varmana tulevaisuudessa ole haittaa. Esimerkiksi Britanniassa ja Saksassa on vanhempien päästöluokkien autojen käyttöä on rajoitettu keskusta-alueilla.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2021, 09:42:21 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #9 : 25.10.2021, 13:49:34 »

Ei liity ihan asiaan, mutta miten tämä asia valvotaan:

Esimerkiksi Britanniassa ja Saksassa on vanhempien päästöluokkien autojen käyttöä kielletty keskusta-alueilla.

Kiitos tiedoista.

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #10 : 25.10.2021, 15:10:39 »
Velvoitetaan liimaamaan tietyn värinen saastetarra ikkunaan  ?
S80 Executive D5 AWD

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #11 : 25.10.2021, 16:33:12 »
Kiitos hyvästä tarkennuksesta, että kaikki harmaakoppaiset ei ole noita nostajabrobleemaisia.
Eli rakennetta on muutettu jotenkin tuossa -10 tienoolla sitten?

No se voisi olla sitten XC70 -10 ylöspäin valintani.

Vm. 2010 ja uudemmat ovat hyvä valinta myös merkittävästi ekaa 185 hv moottoria pienemmän kulutuksen ja samalla myös päästöjen takia. Tuosta moottoristahan on ollut kolmoskoppaisessa XC70:ssä neljä eri versiota, 185 hv (2008-2009), 205 hv (2010-2011), 215 hv (2012-2015) ja 220 hv (2016). Päästöt tippuvat 219 g -> 199 g -> 179 g -> 153 g ja yhdistetty kulutus vastaavasti 8.3 -> 7.5 -> 6.8 -> 5.8 l/100km noiden eri moottoriversioiden välillä. Keskikonsoli päivitettiin Sensus-versioon vuosimallissa 2012 (ja uudempaan Sensus-versioon 2014), mikä vaikuttaa paljon kojelaudan ilmeeseen sekä navigoinnin ja viihdejärjestelmän käyttömukavuuteen.

Toki sitten vuoden 2010 jälkeen valmistettujen D5 kaveriksi tuli toinen turbo, joka antaa paremman vääntökäyrän alakierroksille. Vaihdelaatikko on päivitetty ja omien kokeilujen perusteella uudempi vaihdelaatikko toimii "järkevämmin" dieselin kanssa.

Sama TF-80SC noissa nelivetoisissa on ollut D5:n kanssa vm. 2006-2016? Etuvetoisissa tuli 8-vaihteinen automaatti vm. 2014 alkaen ja kaikkein vanhimmissa XC90 D5 -malleissa (163 hv) oli viisivaihteinen automaatti tietenkin, ja se viisivaihteinen oli kökkö TF-80SC verrattuna.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #12 : 25.10.2021, 16:41:01 »
Sama TF-80SC noissa nelivetoisissa on ollut D5:n kanssa vm. 2006-2016? Etuvetoisissa tuli 8-vaihteinen automaatti vm. 2014 alkaen ja kaikkein vanhimmissa XC90 D5 -malleissa (163 hv) oli viisivaihteinen automaatti tietenkin, ja se viisivaihteinen oli kökkö TF-80SC verrattuna.
Muistelen että jotain olisi muuttunut 2010 kieppeillä, ainakin öljyluokitus vaatimus muuttui. Samoin omakohtaiset kokemukset 2008 ja 2014 vuoden laatikoista tukee että jotain muutosta tapahtunut vaikka koodi on sama laatikoilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #13 : 25.10.2021, 16:43:06 »
Kulutuksesta tuli mieleen, että onko noissa uudemman version harmaakoppaisissa erilainen ruiskutus normaaliin commonrailiin verraten, se i-art nimellä kulkeva?
Se on varmaan se kulutusta laskeva tekijä?
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #14 : 25.10.2021, 20:23:23 »
Itseltä löytyy 2014 XC70 D5244T12 koneella, eli 2,4 D4. Ajettu nyt 480tkm. Tässä on se ero D5:seen että hiukan vähemmän ohjelmassa tehoja ja halvempi diesel vero.

Alkuperäinen booriholkki, eikä koskaan egr tai dpf vikoja ole ollut.

Tämä yksilö on noudattanut taksi huolto-ohjelmaa, jolloin öljyt on vaihdettu 20tkm välein ja laatikkoon 60t välein.

Pääasiassa matka-ajossa on meillä ja VDD donglella olen seurannut kulutusta. 6,5-7,5 välillä menee.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo