Futurez  Kulkukoira

Divin 240 GL -86

  • 89 Vastauksia
  • 19134 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Divin 240 GL -86
« : 26.10.2021, 13:48:23 »
 :idiot2: Kovasti on ollut ikävä vanhaa edellistä 240iä.
Oon ostellutkin nyt sitten pari kakkosnelosta, molemmat halpoja ruosteisia aihioita.
Toinen on 4-ovinen -86 ja kohtuu helposti tehtävissä liikenteeseen. Toinen on 2-ovinen ja vähän rapeammassa kunnossa, sekä kilvet puuttuu.
Rapsutellaan vähän ja katellaan mitä aletaan rakentamaan. :D

242:en noudolla aloteltiin viikonloppuna, Seinäjoki-Pietari väliä piti ajaa yli puoleen väliin mutta kyllä se suomen puolella onneksi vielä oli.
Pirssi kärryyn ja kotia kohti. Reipas 800km tuli vetoauton mittariin päiväreissulla.




Koska 242 haettiin 240-tina6 yhdistelmien luvatusta maasta Juvalta, piti kyytiin tietysti ottaa myös takavetomallin 3 litran kutonen ja vähän muuta kilkettä.


Jos nurkissa pyörii aiheeseen sopivia manuaalilaatikoita esim tinakoneen M90, valmiiksi muokattu ZF, Getrag tms niin laitappa viestiä. Tinakoneen kova vauhtipyörä kiinnostaisi kans, samoin jos on hyllyssä bemarin vapari pakosarjaa, M5 läppärunkoja tms..

Tästä tämä jänön reikä taas alkaa... :D
« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 22:40:45 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7582
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #1 : 26.10.2021, 14:49:24 »
Silloin tällöin tulee käytyä 242:n entisessä majapaikassa ja tuli välillä mietittyä pitäiskö siihen tarttua. Ei kuitenkaan pikaisella katselmuksella vaikuttanut kovin pahalta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #2 : 27.10.2021, 15:28:23 »
Juu ei se mikään mahdoton ole ainakaan äkki vilkaisulla. Ens viikolla pääsen sitä purkamaan ja rapsuttelemaan.  <Kippis>
Leimakonttorilta vahvistivat että kilvet saa, rekisteröintikatsastus tehtävä kun kilvet on palautettu 2006.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #3 : 01.11.2021, 23:57:52 »
Nyt on vähän rapsuteltu ja ihmetelty tätä 2-ovista ostosta... ohan se laho voi jestas  :2funny:
Tai no, ei nyt sikäli mikään tekemätön tapaus että sisähelman ja lattian saumat on pahimmat, noi kyllä hitsailee ja korjauspeltiä saa onneksi vielä senkun tilaa vaan.
Isompi ongelma on se että ensimmäisellä omistajalla (1981-2006) on ollu ihan varmasti pelkkää hiekkatietä sekä kauppaan että töihin. Helmapalkit on ihan täynnä hiekkaa, tankin päällä oli 5cm kerros ja käytännössä koko pohja ja helmat on kauttaaltaan hiekkapuhallettu ja pintaruosteessa. Se nyt ei muuten periaatteessa haittaa kun putsaa vaan hyvin ja pistää uuden maalin päälle, mutta sitä en ala tuola pienessä yhden auton tallissa tekemään koko pohjan alalta. Lisäksi tuo vaatii käytännössä kaikki tukivarret, jarrut yms korin alla olevat osat uutta koska nekin on kaikki hiekkapuhallettu ja ohentuneet siinä määrin että ei niitä oikein voi käyttää enää. Taka-akselin kanssa on jotain touhattu kun käsijarruvaijerit löytyy sekä akselista että korista, jarrulevyt puuttuu kokonaan ja pinnapulteista suurin osa pyörii tyhjää vetarin kolossa. Edessä myös vanteet kiinni vain parilla mutterilla, liekö sieläkin jotain ihmeteltävää pinnapulttien kanssa.. Edessä tässä on onneksi sisälokarit, pieni toivo elää että kaulassa olisi vähän vähemmän hitsuuteltavaa. Konetila näyttää ihan hyvältä, ja ovet on kai ihan tehtävissä kun mitään museopeliä ei todellakaan olla tekemässä.

Pudotin tankin, pakoputken ja koukun pois. Koppa saa talvehtia pihassa, täytyy varmaan hakea joku puolipeite siihen päälle ettei lasien väleistä mee vettä sisälle. Muutenhan tuo kyllä tuulettuu aika hyvin.  :D
Jatketaan tätä ehkä sitten kesällä, täytyy koittaa kipata jotenkin kallelleen autokatokseen tämä että pääsee putsaamaan sitä pohjaa kaikessa rauhassa ilman että koko talli on ruostepölyssä.

Tutkitaan tuota uudempaan 4-ovista seuraavaksi ja punotaan juonia..  :idiot2:

« Viimeksi muokattu: 02.11.2021, 00:17:28 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #4 : 05.11.2021, 14:43:59 »
Tankin availin, vähän on pintaruostetta mutta kaikki ehjää.


Sisältä on oikein nätti



Putsaus


Temalac FD50


Etureunan kiinnikepelti oli päässyt ohenemaan, uudet valmistettu ja vieläpä kilpareijillä.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #5 : 05.11.2021, 21:23:59 »
Eihän näitä 2-ovisia enää joka nurkalla ole :-\ ei muuta kun leuka rintaan ja kohti hitsikonetta :D

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #6 : 21.11.2021, 00:27:19 »
Joo kyllä tuo 242 vielä kadulle parsitaan.

Toista rouskua kävin tänään kattomassa vähän, ostin sen ilman mottia niin nostettiin kone pois kyydistä ja kateltiin muuten siirtokuntoon.
Kyseessä tämä Kiskon vanha kesken jäänyt T5 projekti. Takaluukku ja kuskin puolen takakaari siitä on jo hitsattu, kuskin puolen helmakotelo avattu ja apukuskinpuolella kaari auki, sisälokari korjattu ja kaareenkin on jo paikalleen sopiva korjauspala tehtynä. Apukuskinpuolella pitää kans laittaa pätkä helmaa, sekä pari pientä lappua lattioihin ja poikkipalkkeihin, mutta paljon vähemmän hommaa kuin tuossa 242:ssa. Ikävästi vaan jäänyt korjatut paikat aikanaan maalaamatta, joten täytyy vähän putsailla ennenku suhii maalia päälle. Tästä tarkotus jalostaa ihan ympärivuotinen ajokki. Moottorien suhteen on molempiin koreihin swappisuunnitelmia, mutta yhden vinokkaan oon nyt hommannu alkuun että saa toisella autolla ajella aina kun toista parsii. :D







Jos joltain löytyy 4-oviseen ehjää siistiä kokonaista sisustaa, niin saapi tarjota. Penkit, matot ja ovipahvit ois jo kova juttu.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #7 : 04.12.2021, 22:39:41 »
Toinen rääpäle kotiutettu tänään, -87 vuoden GL. Alunperin ollut B230K heron head + automaatti. Tomaatti roikkuukin tuola vielä paikallaan.. Samalla reissulla kipasin yhen penkkisarjan ja vähä muuta. Katolla makaava flathoodi jäi käteen perjantaina työreissulla.
Kartaani pitäisi löytää koko matkalle M47 perään. Perän laipan mittasin 97-98mm. Liekö tuo nyt sitten vailla sitä isompaa takapätkää, vai mistä sen eron huomaa? Foorumilla yksi myynnissä 87mm laipalla, onko se sitten se ohkasempi takakeppi?



Tälle nelioviselle suunnitelma ekasta takniikasta ompi B230F, LH-Jet, M47.
Hitsuutellaan kasaan ja leimalle vaan, ei mitään isompia muutoksia alkuun. Tarkotus pitää ihan ympärivuotisena ajokkina. Valoja vähän vaihdellaan ja muuta pikkusta.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #8 : 18.07.2022, 23:31:39 »
Viimein on päästy vähän alkuun neliovisen kanssa.

Rakensin autonosturin ihan ensimmäisenä. Vähän on verkkainen liikkumaan mutta pääseepä nyt vähä paremmin auton alle ruostehommiin.


Takavalot on valikoitu, pikku patchia vaativat.


Samalla putsailin vähän tuota pintaruostetta jo kertaalleen korjatusta puskurin kynnyksestä. Täytyy jotain ruosteen muunnin ainetta hakea ämpärikaupalla että saa nuo viimesetkin pois mitä jää kolojen pohjalle.


Tankkivarusteen valmistin. Kaasarin varusteesta vein bensamittarin anturin, pumpuksi laitoin Walbron 255lph ja siihen sopivan suodattimen.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #9 : 19.07.2022, 00:38:58 »
Meinaatko ahtaa tinakutosesi vai teetkö siitä semmoisen kunnon screamerin, jonku 300 heppasen vaparikoneen.

Eihän se tarvisi ku rutun nostoa ja porttausta, kireää nokkaa jne.

Kalliiksihan se kyllä tulisi, mutta olisihan se cool...  :D

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #10 : 19.07.2022, 01:58:50 »
Kaasuläpät siihen jo on, tuosta Juho_:n koneesta peräisin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101920.msg1061363499#msg1061363499
Joten vaparina se ois tarkotus kasata ainakin aluksi. Mitään isompia kansitöitä tai virittämistä ei ole oikein mielenkiintoa alkaa tekemään.
Sitten kun alkaa tuntumaan että teho ei enää riitä, niin varmaan turbo on sitte se seuraava steppi siihenkin.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #11 : 22.07.2022, 01:08:01 »
Keulan kanssa alottelin, "mitäs kaikkee tähän jenkkikeula swappiin tarvii" V:> .... "ai tarvii vai..." :o


Haaste otettu vastaan!

Alapeltiin oli ruoste purrut kolon joten siihen on hyvä kokeilla saako jenkkikeulaa soveltumaan uuden mallin vilkkujen väliin pienellä nakertelulla. Jos menee puihin niin hankitaan vanhempaa peltiä sitten keulaan.
Lamppujen kiinnikepellit vaihdettu, nämä on vähän vielä ruosteisemmat kuin edelliset,  :D mutta korjattavissa toki.


Choppy chop chop...


Jotenkin näin?


Sitten vaan lappu kerrallaan kasaan päin, ekana maskin paikat että saa sen sentään keskelle.


Naps paikalleen alkuperäsillä kiinnikkeillä


Anteeksi.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #12 : 26.07.2022, 13:01:05 »
Laitan tähän itelle talteen kun kävin amazonia leimaamassa niin kyselin 240 muutoskatsastuksista samalla.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ilma-alustan vaatimukset leimalle:
- Pusseista pitää olla paperit joista selviää kantavuus
- Nelipyöräsuuntaus, josta lappu jossa näkyy mittausasennossa kaarimitat ja että ilmapussit olleet asennettuna
- Säätö saa olla. Koko auton pitäisi säätyä kerralla, ei pussi- tai akselikohtaisesti.
- Maavaraa pitää olla vähintään se normi 8cm ja ala-asennossa ei saa maata pohjaanlyöntikumien varassa.
- Tukivarsia tai napoja ei saa hitsata, eli esim coiliholkeilla tai BC alustalla leimaa ei tule.
- Jousien kiinnikkeet saa tehdä ite ja esim tukivarret voi ottaa eri autosta, tehdasvalmisteiset pitää olla ja korvakkeet saa tehdä ite.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moottorin muutos, maksimiteho 110kw/218nm:
- "Uusi" moottori on kiinnitettävä alkuperäisillä kiinnikkeillä (amazonissa sama rajoitus, kelpas kun oli ite tehty järeät korvakkeet moottoriin jotka sopi auton omiin kannatinkumeihin)

Maksimiteholle 147kw/218nm vaatimukset edellisten lisäksi:
- Iskunvaimentimet etu 3529819 tai 552197 ja taka 552198 tai 1272192, tai vastaavat
- Jarrupalat edessä 271739 tai 270165, takana 270164 tai 271668
- Vähintään H-nopeusluokan renkaat

Maksimiteholle 162kw/275nm vaatimukset edellisten lisäksi:
- Edessä jäähdytetyt jarrulevyt
- 1031 Perä
240 -86 @buildingbrick240

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #13 : 26.07.2022, 14:17:48 »
Mistä nuo vääntörajoitukset tulivat. Säädöksessä puhutaan ainoastaan tehopainosuhteesta?

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 kuumetta
« Vastaus #14 : 26.07.2022, 14:26:10 »
Volvolta peräisin: Konttorilta löytyi tämä lappu, eikä auta mennä omien muunlaisten paperien kanssa jos ei Volvolta saa isompia numeroita. Varmistin asian myös Volvolta ja näin on heidän rajat uusilla määräyksillä.



Amazonin tehorajaan liittyen kyselin:
Lainaus
Terve,

Mites kun nuo katsastusmääräykset on nyt muuttuneet tehorajojen osalta, saako volvolta uusien rajojen mukaista paperia Amazoniin?

Mulla on se vanha lappu olemassa, jossa tehoraja 110kw.
Kyselin konttorilta tehokkaamman moottorin leimaamista uusien rajojen mukaan niin meinasivat että se vanha volvon lausunto rajaa maksimitehon kuitenkin tuohon 110kw.
Uudelle 158kw rajalle (7kg/kW) ei oo mahdollista leimata vanhalla lausunnolla vaikka auto vastaakin mallisarjan tehokkainta.

- Jussi
Lainaus
Hei Jussi,

tuo 110kW on valmistajan sallima suurin teho, kyseiselle korimallille, joten lausuntoa ei voida muuttaa.

Terv. Petri
« Viimeksi muokattu: 26.07.2022, 14:30:01 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

 

Proturbo  Autodiagnoosi