Race.fi  Puotilan autokorjaamo

965 -95 huoltopäiväkirja, myyty

  • 34 Vastauksia
  • 7369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
965 -95 huoltopäiväkirja, myyty
« : 03.11.2021, 23:39:27 »
Elo-syyskuun vaihteessa(joko siitä on 2kk ???) Tico otti yhteyttä josko olisin käynyt katsomassa/hakemassa pari osaa ehjän näköisestä autosta. Enemmän haastellessa tuli puheeksi josko kävisin katsomassa koko autoa, koska vaikutti sen verran hyväkuntoiselta. Soitin omistajalle ja syy osina myyntiin oli öljypohjan ajaminen kiville. Oli ottanut tietysti katin talteen sen jälkeen ::) Penkit sekä takavalot oli irrottanut ja kattoluukun oli joku jo ostanut. Tekniikkana B6304 ja automaatti. Lasikattoluukku, ilmastointi, nahkapenkit, nivot, jne. perusvarusteet. Mittarissa reilu 399tkm.

Käytiin kaverin kanssa trailerin kera katsomassa tilannetta ja autohan olikin sama joka oli keväällä myynnissä suht kohtuulliseen hintaan. Oli itselläkin harkinnassa josko olisi ostanut, muttei viitsinyt Länsirannikolle lähteä. Siinä ilmoituksessa oli maininta öljynkärystä ja näkyihän se konehuoneessa. Joku oli silloin ostanut ja myyjä oli ostanut siltä. Kattoluukkua lukuunottamatta osat vaikutti olevan tallella. Penkit pienen ehostuksen tarpeessa mutta hyvät ja koppa hyvinkin siistissä kunnossa. Kuskinovessa ja etulokasuojassa vähän lommoja, muttei sen kummempaa. Ylimaalattu ainakin osittain. Ei mitään syytä purkaa tämän kuntoista laitetta ja katsastuskin on voimassa ensi kesäkuulle. Hyvä ajella talvi ja katsella sen jälkeen mitä tekee :) Monesta paikasta näkee, että on pidetty hyvin, jotkut paikat puolestaan on jo aika selkeitä viitteitä tulevasta rappiosta.

Alkuunsa vedin epoksia öljypohjan halkeamiin jotta sai öljyn pysymään sisällä ja koekäytettyä sekä vähän koeajettua. Kone ja loota tuntui pelaavan. Takavalojen kontakteja rassasin ja laitoin ne paikalleen.




Vähän oli halki vaan.


Tuulilasin yläreunaan on tursittu aika rumasti liimamassaa, jätetty listankiinnikkeetkin alle :(


Renkaita oli taidettu kiusata ihan urakalla:


Käsijarrussa ollut pientä säätöä. Yksi lisää löytyi kahvan luota. Toimii kuitenkin :o


Xenonit asennettu sumareihin hyvin taidokkaasti. Ei ne kyllä näytä yhtään mihinkään.


Pohja on paria pintaruostepaikkaa lukuunottamatta asiallisessa kuosissa. Hiekkapuhallus odottaa tulevaisuudessa.


Viime perjantaina aloitin sitten huoltopuolen eli vanhan tekniikan tilalle valkean 245:n vanha vaparikone M90 kera. Vaihdoin jousittamattoman sintterin uuteen jousitettuun jottei loota romise niin mahdottomasti. Tehostimenpumppu jäi toistaiseksi pois koska uudempaa ei ollut nurkissa. Pitää pyöritellä tilannetta ilmastoinnin suhteen. Uudemman kompuran kanssa pitäisi tehdä linjojen väliin adapterit, koska etuvedon linjat on rautaa ja vanhempien alumiinia. Vaihtoehtona on rakennella vanhanmallin apulaiteteline paikalleen.




En halunnut käyttää vanhan koneen johtosarjaa, koska se näyttää niin huonolta. Nurkista ei toki löytynyt kuin uudemman 4.4 Motronicin moottorinjohtosarjoja eli pääsi muuttamaan pinnien paikkoja sähkökeskuksen liittimessä. Sunnuntai päivä meni muissa jutuissa ja ilta meni raapiessa miksi tulee vain satunnainen yksinäinen kipinä, eikä bensaa ollenkaan. Lopulta aloin miettimään näinkö pintaruostetta triggerikehässä. Laatikkoa irti ja pyyhkäisin kehän hiomapaperilla puhtaaksi. Yhteen kohtaan oli ehtinyt ~puolen vuoden säilytyksen myötä tulemaan kondenssista sen verran, ettei tainnut anturi vaan pystyä lukemaan :idiot2:

Pääsin toteamaan myös ettei pakosarjan etupuolikas käy oikein sinnepäinkään alkumutkien jälkeen. Moottorintuki tulee sen verran leveälle. Hetken jo ajattelin vakiosarjojen käyttöä, mutta kumminkin tein maanantaina töiden jälkeen etupuolikkaan uusiksi. Oli vähän mallailua. Tokihan olin jo hiekkapuhalluttanut sarjan ja maalannut VHT:lla :P




Eilen kattoluukun asennuksen yhteydessä korvasin paikalleen roiskastun takapöntön 2,5" ovaalilla ja äänetkin on ihan siedettävät. Etupöntöstä tosin taitaa olla sisäputki irti, koska pärisee siihen malliin.



Kattoluukun sisäpaneeliin kokeilin vinyylimaalia. Kevyellä pyyhkäisyllä tuntui tarttuvan hyvin. Ei tarvitse kovin usein liikutellakaan ja värikin riittää kunhan on tumma. Oli jonkinlainen akrobaattinen operaatio laittaa yksinään paikalleen :D Etureunaan taittelin sinkitystä pellistä tukipellin, koska reunuksessa oli pari halkeamaa.



Kattoverhoilu on vielä pois ja vaihdekepin juuressa on vain haitarikumi joten ekstramelua riittää. Joku aiempi omistaja on kumminkin laittanut esim. takapenkin alle äänieristemattoa. Lisääkin voisi laittaa.

Tänään koukkasin töissä ja kulkeehan se ihan hyvin maantielläkin. Perässä on välys jonka huomaa moottorijarrulle siirtyessä. Töiden jälkeen lorotin tankin melkein tyhjäksi ja otin täyteen E85:ttä jotta kulkee vähän järkevämmillä seoksilla(T6 suuttimet ja korkeampi bensanpaine) kuin bensalla ::) Kaikenlaista joutavaa jäi kirjottamattakin :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 28.04.2022, 00:09:43 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #1 : 04.11.2021, 10:21:25 »
Mahtava juttu, että pelastit tämän :) (...vaikka toki hyväkuntoiset osatkin olisivat kelvanneet  ::) )

960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #2 : 05.11.2021, 18:07:42 »
Eilen laitoin kattoverhoilun paikalleen ja poistin listalta muutamia puutteita. Sai siinäkin taiteilla hetken kun tottakai verhoilun taustapahvi oli murtunut etuosasta useammasta kohtaa ja roikkuvat nurkat otti tietysti joka paikkaan kiinni sisään laittaessa. Onneksi eivät näy kovin pahasti. Vasemmasta A-pilarin paneelista oli alkanut pinta irtoamaan ja vaihdoin siihen paremman. Melutasokin laski jo siedettäväksi. Mukitelineellinen kyynärnoja oli viety ennen ostoa, laitoin toisen paikalleen jotta kärsii nojailla. Kontin suojaverho oli aika heikossa kunnossa ja sen vaihdoin parempaan.

Etupuskurin peitelevyt puuttuivat, ne laittelin kiinni. Vasemmalle puolelle toisen sai tosin vasta sen jälkeen kun tänään käänsin hinauslenkin suoraan. Auraus epäilytti ja tarkastin sen. Ei ollut kuin sentin aurauksella ::) Kulkee vähän paremmin ja nyt on rattikin suorassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #3 : 11.11.2021, 23:00:27 »
750km tullut lisää mittariin päivää päälle viikossa, eli ajeleehan sillä ::)

Tässä välissä tehnyt kaikkea pikkujuttuja kuten kävin vähän jarruja läpi. Oikealla edessä oli alempi liukutappi jumissa ja vasen etusatula kaipaa kumisarjaa, jää hyvin vähän laahaamaan. Sisustan kasailun jälkeen kuulee suhinan tuulilasin vasemmasta ylänurkasta. Kädellä nostamalla näkee miten lasi on irti liimauksesta. Lasinirrotus tiedossa lähitulevaisuudessa, ei kuitenkaan vuoda vettä sisälle koska yläreuna on tursittu liimamassalla.

Alusta on aika letku mikä nyt ei sinällänsä yllätä. Nivot ovat suht viimeisillään, etuiskarit perusrennot ja etujousiksi laitettu 700/940 katkaistut. Lisäksi jätetty pohjauskumit lyhentämättä eli isommissa joustoissa ottaa liian aikaisin kiinni. Takapään puslissa on sen verran väljää, että kaasua antaessa ja löysätessä tuntee pienen suunnanmuutoksen. Teki mieli kokeilla jäykempiä puslia joten vajaa kaksi viikkoa sitten tilasin Puolasta setin uretaaneja jossa on suurin osa. Joitain takapään puslia siitä puuttuu.



Tänään vaihdoin uudet puslat etutukivarsiin. Mutta ennen kuin sinne asti pääsi huomasin, että oikeaan etutukivarteen oli laskettu rälläkällä suht syvälle linnunluuta irrottaessa. Siinä samalla totesin huonosti paikallaan olevan alapallonsuojakumin ja pallossa pieni pystyvälys. Ei muuta kuin penkomaan toinen tukivarsi tilalle jossa olikin pallo paikallaan.



Vaihtovarressa oli kevyttä ruostetta takahelan pesässä.


Uudet puslat meni paikoilleen sen kuin työnteli vaan. Niissä on teräskuori eli maalia päälle jos meinaa pitää siistin näköisenä.


Tukivarsien asennuksen jälkeen katsoin keulan välykset uudestaan ja molemmissa alapalloissa tuntui raudalla pystyvälys. Ei muuta kuin hakemaan uudet pallot, ne paikalleen ja aurauksen tarkastus. Liekö kuvitelmaa, mutta keula tuntuu paremmalta :P

Ajovalojen lasit on niin kivenpiiskaamat ja muutenkin kuluneet, että kaivelin esiin muuten huonommat umpiot joissa on hyvät orkkislasit. Samalla kun ne vaihtaa, kokeiltava saisko etupuskurin asentoa kohennettua. Lämppärinkenno on vaihdettu muoviseen, lähdöistä näki konetta vaihtaessa. Saapa nähdä miten lämpöä riittää pakkasilla. Kojelaudan sisäänkin pääsee sukeltamaan. Jostain kohtaa on jäänyt jotain pois, koska radion ympärystästä tulee viileää ilmaa.

Kytkinlevyn kitkamateriaali taitaa olla hieman erilaista kuin vanhassa jäykässä levyssä. Ulisee aina alaspäin vaihtaessa jos luistattaa yhtään, eikä ole muuttunut mihinkään ajon myötä. Vanhalla levyllä ei ollut minkäänlaisia ääntelyitä. Bensamittari seikkailee omiaan, useimmiten näyttää pääpiirteittäin sinnepäin.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2021, 00:19:40 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #4 : 12.11.2021, 05:18:15 »
Kaunako kesti puslasetti tulla Puolasta?

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #5 : 12.11.2021, 10:37:55 »
Kytkinlevyn kitkamateriaali taitaa olla hieman erilaista kuin vanhassa jäykässä levyssä. Ulisee aina alaspäin vaihtaessa jos luistattaa yhtään, eikä ole muuttunut mihinkään ajon myötä.

Sama huomio omassa Tenacin 6- lapasessa jousitetussa sintterissä. Ei ole muuttunut pariin vuoteen mihinkään suuntaan.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #6 : 12.11.2021, 11:18:54 »
Kaunako kesti puslasetti tulla Puolasta?
Vajaa kaks viikkoa. Pari päivää oli viive tilauksesta lähettämiseen, 8 päivää siitä kun lähti. Maarahtina ja kiersi Tanskan kautta.

Sama huomio omassa Tenacin 6- lapasessa jousitetussa sintterissä. Ei ole muuttunut pariin vuoteen mihinkään suuntaan.
Mukavuustekijähän se lähinnä on, muttei haittais jos ois hiljaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #7 : 12.11.2021, 20:41:36 »
Vaihdoin ajovalojen lasit, putsasin heijastimet ja maalasin kehykset samalla mustaksi. Muuttui ilme ja näkyvyys kummasti paremmaksi. Kuvassa oikealla alkuperäinen ja vasemmalla "uusi". Ei ole likaa pinnassa vaan mennyt noin sameaksi.




Puskuri istuu vähän paremmin. Vasemman pään ja korikiinnikkeen välissä on pientä välystä ja sen poistamalla saisi linjauksen vielä paremmaksi. Oikeanpuoleista korkeudensäätömoottoria ei saanut aiemminkaan ruuvattua ihan tarpeeksi alas eikä sähkötkään toimineet, joten vaihdoin toisen. Xenonit poistin sumareista ja siellähän on painettu heijastimet irti eli polttimonlaiton yhteydessä yrittäis koukkia ne paikalleen tai vaihdettava toiset.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #8 : 13.11.2021, 15:28:54 »
Kyllähän tämmösellä kelpaa ajella varmasti. :)
Onks muuten mitään hajuu kulutuksesta manuaaliaskin kanssa, kun tässä lienee pidempi välitys mitä 245:ssa oli?
 Automaattina näille kyllä tuntuu aika reippaasti tuo bensa (tai etanoli) maistuvan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #9 : 13.11.2021, 20:33:53 »
Suht samoissa pyörii kulutus vaikka tässähän on vielä vakio ruisku. Välitys on sama kuin valkeassa. Painavampi koppa, tietysti pikkaisen virtaviivaisempi, mutta keulasta puuttuu kaikki pohjamuovit.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #10 : 17.11.2021, 22:57:22 »
Eilen lisäsin mukavuustasoa pari pykälää asentamalla ohjaustehostimenpumpun. Etuvedon säiliö löysi ainakin toistaiseksi(eli pysyvästi :D) paikkansa iskaritolpan kyljestä, muualle ei ois oikein mahtunutkaan.



Tänään laitoin keulaan pohjamuovit, josko ilma kulkis oikeaa reittiä. Taakse menin tilaamaan Rallyracelta Gazin tolpat 200lbs "apujousella" ja ne tuli tänään. Suojakumejahan niissä ei ole, muttei ole esim. Classic Swedeltä tilatessakaan. Kokeilen sovittaa BC Racingin takaiskarinsuojakumeja kunhan ne saapuvat.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #11 : 18.11.2021, 11:59:35 »
Paljon oli päivän hinta coileille RallyRacelta? Onko tuo yläpään uniball välyksetön?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #12 : 18.11.2021, 14:18:00 »
520e. Onhan se välyksetön ainakin uutena. Taitaa vaan olla ainoa tolppa jossa yläpään saa oikeaan kulmaan. Pari vuotta sitten Mamasanilla ei ollut edes kuullut, että yläpään pitäisi olla kulmassa. En tiedä onko BC muuttanut rakennetta sen jälkeen ja Classic Sweden kuvissa näyttäisi olevan myös suorassa. Molemmat uretaanihelalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #13 : 19.11.2021, 23:56:14 »
BC:n takaiskarinsuojakumit tuli ja haitari on liian iso jousen sisään. Saahan ne sinne tungettua, muttei varmasti kestä pitkään. Mallattava jos BC:n etutolpan suojapussukasta sais tehtyä, olisi kierrekin suojassa. 850 tai V70II takaiskarin suojan halkaisijan vois mitata, mutta tuskin mahtuu iskarin päälle. Muuten se vois toimia.

Jo aiemmin katselin miten oikea kaukovalo valaisi tien vasemmalle puolella olevien oravien kulkua. Vasta umpion irrottamisen ja toiseen vertaamisen jälkeen huomasin, että kaukovalopolttimon kiinnitys on säädettävissä. Pohja on kahdella ruuvilla kiinni heijastimessa ja toinen reikä on ovaali. Käänsin toiseen laitaan kuten verrokissakin ja nyt näyttää oikeaan suuntaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #14 : 24.11.2021, 22:05:29 »
850/x70I takaiskarinsuojakumi mahtui jousen sisään sekä iskarin päälle ja pienellä sovituksella sai kiinnikin. Löysin vain yhden iskarin romuläjästä joten toinen puoli jäi toistaiseksi ilman. Yläpään kiinnitys lukitteen kanssa kuten olikin, kunnollinen kiristäminen vaati pientä vääntöä.



Eilen vaihdoin tolpat paikalleen ja nakkasin vanhat Nivot roskiin. Vasemmassa ei ollut tehoa enää ollenkaan ja oikealla tyhjä liike joustossa. Yläpään holkkien mitoitus on todella tarkka, ei haittaisi jos yläpää olisi vaikka millin kapeampi. Nyt holkit piti viistää yläreunasta ja silti sai yrittää pari kertaa ennen kuin nousi paikalleen. Jousi voisi olla vähän lyhyempi. Perä jää ylemmäs silloin kun jousesta on tyhjät pois auto nostettuna. Nyt nostettuna jää vähän irti ylälautasesta. Toinen juttu on, ettei tilaa jousen ympärillä ole yhtään liikaa apurungon yläjousilautasten kohdalla(jäänne vanhakorisen kierrejousista). Oikealla jousi ottikin kiinni jousilautasen sisällä olevaan kanttiin ja sitä piti hioa.

Arviolta käänsin iskaria kahdeksan naksua ja ensiajojen perusteella takapää toimii todella nätisti. Hidastetöyssyt ja satasen alueellakin isommat heitot menee hyvin eleettömästi.



Tänään meinasin vaihtaa T6 jouset eteen, mutta mittauksen perusteella siellä onkin jo ne. Lyhensin vasemman pohjauskumin ja vaihdoin oikealle toisen koska siellä pohjauskumi oli niin tohjona ettei suojakumia saanut kiinni. Iskarit on perus lötköt vaikka ulkonäön perusteella ne ei ole kovin vanhat ja ovat orkkikset. Kait eteenkin on tilattava tolpat kunhan budjetti sallii :D Jollei viimeinkin saa aikaiseksi avata irtoiskaria jotta näkee mitkä sinne sisään menee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Ateho  Elekma