Kulkukoira  Proturbo

V70 mk2

  • 23 Vastauksia
  • 3117 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Perärikko

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
V70 mk2
« : 04.11.2021, 17:52:21 »
Tulipahan ostettua tuossa kolmisen viikkoa takaperin v70 mk2 2.5t 188tkm ajettuna, huoltohistoria vaikutti erittäin kattavalta ja ensimmäiset 10v huollettu huolto-ohjelman mukaan merkkiliikkeessä. Välillä kumminkin kuuluu oikealta etupäästä selkeä kolahdus/narahdus kun lähtee peruuttamaan pyörät melkein ääriasentoon kännettynä, mistä mahtaa johtua? Etupäähän on ainakin raidetangon päät ja alapallonivelet vaihdettu vajaa 50tkm takaperin. Muutenkin kaipaisin neuvoja mitä on syytä pitää mielessä tämän mallin kanssa ja mihin on syytä varautua. Ja nuo huoltokirjaan merkityt 14-15tkm öljynvaihtovälit vaikuttaa jotenkin pitkiltä näin pohjoisissa olosuhteissa. Auto ajolleen hyvä ja moottori sekä vaihdelaatikko pelaa kuin junan vessa. Kyseessä tosiaan siis vuoden 2007 classic-malli.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5033
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 mk2
« Vastaus #1 : 04.11.2021, 18:53:02 »
Terves
Kannattaa jatkossa kysellä tuolla korjaamo- osiossa jos on ongelmaa, saa paremman yleisön. :)
Mutta mutta, alatukivarren puslat on kulutustavaraa, ne voi antaa ääntä. Toinen yleinen vikapaikka on iskarin ylätuenta. Voi kinnata laakeri vastaan ja laittaa jousen soimaan kun käännät.
Koiranluita saa aina olla varalla, no, ei ehkä ihan noinkaan, riippuu miten laadukkaita osia käyttää.

Öljyjähän saa vaihdella ihan miten hyvältä tuntuu, itekään en noin paljon ajele kun ei ole longlife öljyjä käytössä.

Varautua saa melkein mihin vaan mutta melko ongelmaton kokonaisuus on kunhan muistaa jakopään hoitaa aina kuntoon.
Sähköviat on joskus kinkkisiä kun on niin paljon romuja joiden keskinäinen kommunikaatio pitää pelata.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5105
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 mk2
« Vastaus #2 : 04.11.2021, 21:41:40 »
Samanlaisella päästellyt kohta 4 vuotta ja tällä hetkellä kilsoja on 320 tkm..

Korjauskohteita ollut vuosien varrella:
-Huohotus-järjestelmän uusinta.
-Moottorin termostaatti.
-Koiranluut eteen.
-Alapallot eteen.
-Etupyörien laakerit.
-Vasen takapyöränlaakeri.
-Sisäpuhallin.
-Pakoputken keskipätkä.

Edessä iskarin yläpään tuenta saattaa irrota vulkanoinnista, niin voi kolahdella jouston aikana.

Alatukivarret edessä ja lähinnä ne takapuslat, niin saattaa kiemurella ajossa.

Jakopään osalta sitten voi pistää melkein kaikki uusix, kun ja jos VVT-pyörät alkaa vuotamaan..

« Viimeksi muokattu: 09.11.2021, 22:24:42 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Perärikko

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2
« Vastaus #3 : 05.11.2021, 00:48:46 »
Kiitoksia vastauksista, itselle on nämä Volvot aikas vieraita pelejä niin tulee tarpeeseen nuo tiedot. Eli alapalloniveliä ja puslia kuluu...
Eikös tuo 2.5t ole kokonaisuutena aika luotettava peli kunhan öljynvaihdot ja jakopäärempat tehty ajallaan? Ja vissiin tuo Aisinin laatikko on kestävä jos öljynvaihdot tehty? Onko muuten millainen talviautona?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5033
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 mk2
« Vastaus #4 : 05.11.2021, 09:26:42 »
Hyviä noi kait talvella on. Itsellä nyt vaan sedani s60 T-5 tällä hetkellä.
Lämpöö riittää jos termari kunnossa, farkkuhan on vähän viileempi kun on ilmatilaa enemmän.
Ikkunoita kannattaa varoa käyttämästä jos on vähänkin jäässä, menee ne muoviperhoset nostinsysteemistä rikki.
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/b8ea44c5-26f6-48a6-a6cb-88aa35771764/659228/Auto/VOLVO/S60-I/2000-2010?cat=a9635213-7fba-4110-89aa-6ff48f229f1d

Ovat halpoja mutta turhaa hommaa vaihdella, varsinkin jos ei talvella ole tallia käytössä.
Jos ikkuna alkaa kulkemaan vinossa tjs niin on korkea aika kurkkia oven sisään.

Karmissa ne urat joissa ikkuna kulkee kannattaa voidella silikonilla.

Niinhän tuo kyllä on monessa muussakin merkissä varottava juttu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2
« Vastaus #5 : 07.11.2021, 20:22:34 »
Aloitin jokunen aika (pari viikkoa) sitten topikin, jossa listasin kaikki viat ja korjaukset autostani.
Ostin auton uutena vuonna 2002 ja olen ajanut sillä 0-275tkm.
Yritin saada vikalistaa autoista 300tkm:ään saakka. En saanut. Ehkäpä sellaisia omistajia ei montaa ole, jotka on pitäneet samaa autoa niin pitkään.
Siellä listalla on kuitenkin kaikki ne viat ja korjaukset, jotka olen omaan autooni tehnyt.
Mun mielestäni sellainen tieto on hyödyllinen. Tiedä sitten. Saispa vielä listan väliltä 300-400tkm.

Poissa Perärikko

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2
« Vastaus #6 : 08.11.2021, 18:02:20 »
Osaatteko vielä sanoa mikä lämmitin tuommosessa 2007-mallissa vois olla, keulassa pistoke niin onko tässä moottorissa "perinteinen" lohkolämmitin vai säteilylämmitin? Lähinnä sen puolesta kyselen että kuinka pitkään kehtaa pitää johdon päässä -5 pakkasilla...

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: V70 mk2
« Vastaus #7 : 08.11.2021, 18:10:57 »
Säteily- tai letkulämmitin. Luultavasti tuo ensimmäinen. Oli kumpi tahansa, niin ei ole liioiteltua pitää sitä piuhan päässä pari tuntia.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5105
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 mk2
« Vastaus #8 : 08.11.2021, 18:50:53 »
Säteily-lämmitin , ellei ole vaihdettu letkulämmittimeen..

Säteily-lämmittimen teho on tosiaan aikas surkea.
(Tulitikku-askin kokoinen lätkä lohkon kyljessä.)

Omaan vaihdoin sen tilalle calixin letkulämmittimen ja sen lämmityksen sentään huomaa kun on ollut päällä.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2021, 19:01:57 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5033
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 mk2
« Vastaus #9 : 08.11.2021, 19:26:10 »
Jos se on calix niin vois olla vesitilassa vastus. *taavih->

Jos vastus nesteessä nii moottori on kädellä koittaen jo haalea.
Säteilyllä sähköä lähinnä kuluu eikä mitään havaittavaa tapahdu.

Mulla on pitkään ollut varusteena halpis laserlämpömittari, on tosi kiva peli.
Pilvettömälle taivaalle kun osottelee niin on pakkasta joku -50°c.  Hinta parinkympin luokkaa.

Hyvä myös mittaamaan moottorista lämpötilaa... :-[
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2
« Vastaus #10 : 10.11.2021, 17:49:36 »
Alkup. On varmaankin ollut Calix säteilylämmitin. Vaihdoin omaani Defan, koska hajonneen Calixin tilalle ei ollut vastaavaa saatavana. Defan sivuilla väittävät, että se on yhtä tehokas, kuin lohkolämmitin. Lämmittää öljyn, joka on tärkeämpää, kuin veden lämmittäminen. Tiedä sitten.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: V70 mk2
« Vastaus #11 : 10.11.2021, 18:32:18 »
Onko kukaan selvittänyt jäähdytinnesteen lämpötilaa alkuperäisen säteilylämmittimen jäljiltä? Kyllä se ihan toimiva ratkaisu on. En muista ulkolämpötilaa, mutta parin tunnin jälkeen jäähdytysneste oli yli +40⁰C.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2
« Vastaus #12 : 10.11.2021, 20:43:31 »
Säteilylämmittimen tehoa olisi kuulemma rajoitettu. Testasin oman Defan ja se otti töpselistä 400w virtaa. Kyllä se sillä teholla jo pitäisi lämmittää.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5033
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 mk2
« Vastaus #13 : 11.11.2021, 08:39:52 »
Miten se säteilijä oljyn lämmittää jos möllöttää siellä lohkossa?
Tokihan joitakin malleja on jotka kiinnitetään öljypohjaan ja tehot on huikeat 250w :o
Säteilijän teho on tosiaan 400w ja letkulämppärin nimellisteho 550w

https://www.kahaviesti.fi/vertailussa-calix-moottorinlammittimet/
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V70 mk2
« Vastaus #14 : 11.11.2021, 16:07:03 »
Meillä tuohon S60 tuli säteilylämmittimeksi toissa vuonna calixin hajottua defan vastaava. Tuossa vetarien uusinnassa huomattu että defa-calix adapteri joka laitettu heti lämmittimen lähtöön oli melkein poikki niin rytkäisty lähtöön defan 1m johto ja adapteri nippareilla kunnolla tulipeltiin kiinni.
Adapteri tekeleenä heikompi kuin panssarijohto niin lämpötilan muutokset ja pieni liike taisi olla liikaa..

S40 on on myös vaihdettu defa calixin tilalla ja adaptereita meni myös yksi ennenkuin jatkoin saaden adapterin  parempaan kohtaan..
« Viimeksi muokattu: 11.11.2021, 16:16:15 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Proturbo  Autodiagnoosi