Koneita on tosiaan rempattu mäntiä vaihtamalla ja lohko hoonaamalla, mutta tuo tulee kuulemma yhtä kalliiksi, kuin käytetyn lohkon vaihtaminen.
VEA D3 lohkoja on täällä Ruotsissa kyllä tarjolla. Hinnat lienee 20.000 kr alkaen.
Vaihtoehtona remontin tekoon on yksityinen, tai Volvo handlare. Jos Volvolta saa vaihtoon ns Good willia, niin vaihto tehdään siellä. Ellei, niin paikallinen paja tekee sitten vaihdon, ja se tulee maksamaan n 30-50.000 kr. Riippuen lohkosta.
Tuossa malliksi :
https://www.bildelsbasen.se/index.php?execute=&index=default&link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=120&page=1&vc%5B0%5D=204133100&vcx=5078&pc%5B0%5D=120101101&q=Ert+Z-Nummer&parttype_id%5B0%5D=&partquality_function=&partquality_finish=&company_id=&county_id=&f_vehiclemodelyear=&t_vehiclemodelyear=&t_vehicleeumile=&t_partprice=&filter=D3Kustannukset Ruotsin lakien mukaan menevät toki myyjälle, jos myyjänä on yritys, jopa kolmeen vuoteen asti kaupasta. Yli 6 kk kaupasta, niin ostajan on näytettävä toteen vian olleen autossa jo ostohetkellä. Ts 6 kuukautta kaupasta, niin näyttövastuu on aina myyjällä.
Tässä autossa on ’yllättäen’ jo aiemmin tehty öljynkulutustesti 4/8- 20. Sain tuon toedon Volvia vakuutusyhtiöltä, joka samalla tyylikkäästi vetäytyi myös korvausvastuusta ( motorskada ) koska vakuutukseni ei ole ollut tuolloin voimassa. Enhän ole ollut auton omistaja.
Ongelma tuossa on nyt se, ettei aikaisempaa tietoa tämän auton historiasta saa mistään esille, edes maahantuojalta, koska ns. EU n yhteinen henkilösuojalaki ( GPDR Ruotsissa ) estää aikaisempien huoltotietojen saamisen henkilösalaisuuteen vedoten.
Aikaisempi omistaja voi nuo huoltotiedot kyllä saada,mutta tuskin hän haluaa niitä hakea. Koska aikaisemmalla omistajalla on riski joutua vastaamaan tiedon pimittämisestä, on erittäin suuri = petos.
En sitten tiedä, jos veis koko jutun suoraan Lakitupaan. Silloin todisteiden hakemiselle olis lainvoima ja korvaus tulisi myyjältä, koska moottorivaurio on ollut jo kaupantekohetkellä.
No, odottelen tässä Volvon ehdotusta, kuinka edetään.