Elekma  Autoracing

XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia

  • 13 Vastauksia
  • 1890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« : 12.11.2021, 00:12:50 »
Ardicin tappelun jälkeen alkaa sitten lämmön puutteen ihmettely kabiinissa.

olen kuutioinut ns. epäpyhän kolminaisuuden näille kylmille ohjaamoille.
Termostaatti, sisäkenno, ja puhaltimen asentoläpät.

Olen lukenut foorumilta kaikki ketjut mitä olen löytänyt, ja omalla kohdalla taitaa olla kennossa vika, tai sitten kuitenkin läpissä.

Tilanne on seuraava:

-läppien ohjaus on kalibroitu kesällä wetterillä.

 auto kuumaksi ajamalla, niin että termari aukeaa, about 90 C. Tämän jälkeen lämpö seilaa 75-82 asteessa pikku nopeuksilla ja paikallaan ollessa.

ulkolämpötila about +3C

sisälle tulee täydellä pyynnillä maksimissaan semmosta 40-50 asteista ilmaa IR mittarilla mitattuna. EI ole väliä onko automaatti-ilmastointi päällä vai ei, eikä myöskään ilmastoinnin kompuralla. Läppien asennoilla ei väliä, eli valitseeko jalkotilan tai tuulilasin tms. Saman lämpöistä tuolta maksimissaan tulee.

konehuoneen puolella kennolle menevä letku maksimit ehkä 76 C, poistoletku ehkä 50-55C. en noita joutanut seuraamaan koko aikaa.

Oletan että temostaati toimii. Joten kenno vaikuttaisi kaiken luetun perusteella potentiaaliselta syylliseltä. Näyttää olevan alkuperäinen, kulmassa lukee että volvo, semmosta ruskeaa muovia pääty.

Kun auto on käynnissä ja puhallin tohottaa, niin koitin katella niitä läppiä ohjaavia vipuja ja liikettä. Kuskin puolelta näkee tasan yhden vivun. Apparin puolelta ei mitään. Sivupaneelit on purettu edestä pois.

Asia mikä aiheutti ihmetystä on seuraava:

kennon rintapellin puolella, jos osaan oikein selittää, niin siellä alla tuntuu kylmä hönkä, vaikka pyynti on kuumalla ja täysillä. Eli jos laittaa käden sinne kennon alareunan "alle" hankalasti selitetty, niin tuntuu ihan selkeä kylmä ohivuoto, ikäänkuin ulkoilmaa tulisi raakana ohi kennosta. samaan aikaa suuttimista tulee tuota 40-50 asteista lehmänhönkää.

ohjaako mikään läppä missään olosuhteissa ilmaa ohi tuon kennon, esimerkiksi kesällä ja kun pyynti on kylmällä. Tuntuisi että ei kai mikään ilma mene ohi kennon milloinkaan, koska kennon jälkeen on kanavat jotka ohjaa sitten puhallukset lasille yms.

Voikohan esim. raitisilmasuodattimen sivuilta tai jostain päästä raakaa ilmaa ohi?
taaskin tuntuisi, että ei. Muistan kun kesällä vaihdoin raikkarin, se tarvikeosa oli suunilleen samanlainen, mutta paikallaan olleessa oli joku ylimääräinen lirpake, mitä tarvikkeessa ei ollut.

Onko kellään vaikka jotain rakennekuvaa Vidasta tms, että miten nuo kanavat ja systeemit menee, sen jälkeen kun puhallin imee ilmaa ulkoa tuonne hormeihin.
Näkisi että mitä läppiä ja missä kohtaa siellä on, voisi edes yrittää analysoida että mitä kautta se raaka ulkoilma tuonne tulee.

Toinen asia on sitten se, että onko sillä edes vaikutusta siihen ettei sisätila lämpiä.
Mutta tuntuisi ettei mistään pitäisi tulla ulkoilmaa tuolla lailla.


XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #1 : 12.11.2021, 00:17:23 »


XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #2 : 12.11.2021, 00:18:51 »
Muoks,
Oheinen tooodella loistava havainnekuva on ikäänkuin kuljettajan puolelta jalkatilasta katsottuna piirretty.

Toivottavasti tuo selkeyttää että missä se kylmä tuntuu.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2021, 06:08:46 kirjoittanut Perusvolle »
XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #3 : 12.11.2021, 08:08:21 »
Ehkä kuitenkin kenno on jo osittain tukkeessa? Vesi kiertää, mutta lämmön johtuminen heikentynyt?

Tuolla vanhassa termostaattikeskustelussa oli hyvä idea kennon testaamiseen: mittaa ensin sisään tulevan ilman lämmön kone lämpimänä ja puhallin pienimmällä nopeudella, sitten kääntää puhaltimen täysille ja katsoo paljonko lämpötila laskee. Pitäisi tietysti tehdä vastaava testi uudella kennolla.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41161.15

Paljonko muuten tällä potilaaalla on ajettu?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #4 : 12.11.2021, 08:47:52 »
Sisäkenno on 98 % todennäköisyydellä tukkeessa alaosasta ja ei siksi luovuta lämpöä.
Ei pysty puhdistamaan. Ainut vaihtoehto on kennonvaihto.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #5 : 12.11.2021, 12:23:38 »
Täällä myös sisäkenno jo osittain tukkeessa, V70 D5 06 ja oletettavasti alkuperäinen yli 500tkm ajettu lämppärinkenno.
Tosiaan kylmemmällä kelillä puhaltaa haaleaa ja kovalla pakkasella auto hieman viileä sisältä, vaikka Ardic toimii normaalisti :)

Kokeile antaako se enemmän lämpöä sisälle, jos ajat konetta reilusti isoilla kierroksilla, yli 3000rpm.
Nestekierto pitäisi lisääntyä sisäkennolle ja puhallusilma on tällöin kuumempaa.
Ainakin omassa tällä tyylillä sisälle tulee selkeästi kuumempaa ilmaa, kuin ajelemalla normi ajokierroksilla.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #6 : 12.11.2021, 16:56:02 »
Jos tässä on samanlainen lämppäri kuin 2.5T:ssä, niin kuskin puolella on ainakin yksi servomoottori, joka käyttää yhtä aikaa kolmea läppää. Eli siitä servosta lähtee yksi tanko, joka käyttää kahta läppää. Itse servo käyttää yhtä läppää.

Itse vivusto on tämän näköinen. Onnistuin omasta katkaisemaan yhden nivelen kennon putkien kanssa taistellessa.





Apukuskin puolelta ei ole kuvia.  :-\
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #7 : 12.11.2021, 19:58:39 »
En ala multiquottaamaan, koska en osaa  ;D

puhaltimen nopeudella ei ole juuri eroa, eli hiljaisella tulee suunilleen yhtä "laihaa" kuin täysillä.

Tällä on porskuteltu vasta 390 tkm. ja kesällä kun vaihtelin suuttimet (ihanan kallista, 1500e tehdasuudet suuttimet ja kiinnikkeet, onneksi työ on ilmaista kun ite tekee ) , niin sen jälkeen on kyllä ollut mieluisa peli ajella, kunhan toimii. Suuttimien vaihtokin meni ihan helposti, eivät olleet edes jumineet pahasti. Kaksi suutinta oli ihan lopussa, josta johtui se kalkatus mikä kiihdytyksissä kuuluu ilmeisesti tyyppivikana kun se päästää polttoainetta suoraan pyttyyn. Ohivuoto ei sitä paljastanut niin selkeästi. Tuo vähä offtopic.

Motarilla semmosta reipasta ajoa pitempi pätkä, niin sain suuttimista ulos 56 asteista ilmaa, joka sitten palasi siihen 40-50 asteeseen kun palattiin normi vauhteihin.

Kaikin puolin oireet täsmää kyllä kennoon, se kai se on pakko alkaa vaihtamaan kun tässä ehtii. Ainoa ihmetys on tosiaan se ohipuhallus, tulee tuulettimen nopeuden mukaan. Mikä ihme se on..  eikö ilmastoinnin kenno ole raitisilmasuodattimen ja lämmityskennon välillä jossain ?  yritän vaan miettiä päätä puhki että mistä kohtaa tuo hormisto"  voisi edes teoriassa puhaltaa ohi.

Turbo 242 postaamat vivut näyttää just samalta mitä sieltä näkyy- tai siis tuo yksi keskinivel ja siitä vähän matkaa tankoja vaan näkyy. Pelottava ajatus jos nuo menee rikki.. eihän sinne näe mitään muuten kuin räjäyttämällä koko keskikonsolin kuikkaan. #rosvosaha laulamaan siinä vaiheessa  ;D

Nissens kennosta olen nähnyt monta mainintaa että ei kannata sotkeutua, toisaalta jossakin oli että joku on vaihtanut moisen ja auttoi. Onko enemmistö kuitenkin sitä mieltä ettei kannata sellaista laittaa. Voiko niissä olla jotain "vanhaa erää" joka on paska, ja uudemmat ihan ok.

Viimeksi kun olen kennon vaihtanut toiseen Ruotsalaismerkkiin (Saab 9-5 diesel) niin sinne meni Nissens ja hyvin kyllä toimi sen jälkeenkin. Siinä mulla piti vaihtaa kenno, koska se vuosi aika isosti.

Siihenkään se vaihto ei kovin mukava operaatio ollut, tosin muistelen että apparin puolelta vaihtui. Vollessa pitää keski-ikäisen jäykkävartaloisen peruspyöreän TSI asentaja-säheltäjän mahtua suunilleen rattiakselin ja polkimien väliin ähertämään...  ;D ;D


XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #8 : 12.11.2021, 21:03:13 »
Kyllä tuon vivuston pystyy vaihtamaan purkamatta koko autoa. :P Työasennot ovat jotain mielenkiintoisen ja käsittämättömän väliltä.  :2funny: Jos tuo vivusto pitäisi irroittaa, niin se vaatii sen servon irroittamisen ja kennon vetämisen ulospäin niin paljon kuin jäähdytysnesteputket antaa myöden. Se servomoottori on sitten hieno ruuvata irti.  :idiot2:

Mulla kävi tuuri kun Tampereen KL-varaosilla oli yksi kappale tuota vivustoa hyllyssä. Eikä ollut hinnalla pilattu. Sinisen tiskin hintaa ja saatavuutta en osaa sanoa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #9 : 16.11.2021, 00:21:57 »
No ni, kenno vaihdettu. Alkoi tulla lämmintä hyttiin ihan kunnolla. Vaatii edelleen sen, että moottori on oikeasti lämmin, taajama-ajossa ei ihan heti lämpiä.. mutta tuohan on ominaisuus muutenkin.

Suuttimista sain tulemaan 89-asteista ilmaa kun sain ilmattua systeemin  ;D
tämä siis silloin kun jako oli pelkästään sivuikkunoille. pyörii kuitenkin 70 asteessa vaikka jakaa kaikille suuttimille. Ihan jees  :)

Kennon vaihto oli muuten ihan simppeli homma, paitsi takaisinlaittovaiheessa ne penteleen sokat, melkoinen savotta oli saada ne paikalleen. pari tuntia ärräpäitä ja selällään jalkotilassa makaamista, selkä / persus ovikynnyksellä, semmosta akrobatiaa vaati ainakin itsellä. Ei tuonne mitenkään taipunut ainakaan mun ruho toisinpäin. Se jarrukytkin oli myös metka viritelmä sen valkoisen kauluksen takia.

Mutta kasassa on, ja kennona toimii parjattu(?) Nissens, ainakin nyt. tötterössä oli leima, että tehty viikko 19, vuonna 2018. Tämä aikakirjoihin, seurataan että onko laatu kuraa vai ei. Raportoin, jos ilmenee ongelmia esim kunnon pakkasilla..


XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #10 : 16.11.2021, 00:24:11 »
Niin ja se kylmä vinkka, tuli ihan vaan kennon vierestä pikku raosta, sekä vanhalla että tällä uudella. Laitoin vaahtomuovin palan siihen koloon niin loppui kylmän tulo.
Eli toleransseissa heittoa sen verran ettei kennot istu ihan millilleen.
XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #11 : 16.11.2021, 20:52:45 »
Hyvä että ratkesi lämmitys ongelmat O0
Oliko siellä alkuperäinen vai tarvikekenno paikoillaan?

Poissa Perusvolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #12 : 17.11.2021, 00:23:35 »
Juu, kyllä tänään hymyilytti kun tuli semmonen sata kilometriä ajettua. Kabiini lämpesi niinkuin se ruotsalaisvalmisteisessa pohjolan oloihin suunnitellussa autossa kuuluukin lämmetä. damn it.

Kenno näytti olevan alkuperäinen Behr, pitää tehdä sille huuhtelu joku päivä, ja katsoa mitä sieltä tulee ulos. Ja sitten ehkä vois rälläköidä auki, että näkee mitä sieltä löytyy.

XC70 2005, Diisseliraktori

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: XC70 2005, D5 ei lämmitä kabiinia
« Vastaus #13 : 17.11.2021, 09:38:21 »
Sisäkenno on 98 % todennäköisyydellä tukkeessa alaosasta ja ei siksi luovuta lämpöä.
Ei pysty puhdistamaan. Ainut vaihtoehto on kennonvaihto.

Saman asian kanssa touhuttu jo useampi vuosi sitten.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30681.msg771958#msg771958

 

Proturbo  Autodiagnoosi