Ei liity ihan asiaan, mutta miten tämä asia valvotaan:
Esimerkiksi Britanniassa ja Saksassa on vanhempien päästöluokkien autojen käyttöä kielletty keskusta-alueilla.
JanMac tuon sanoikin, niin autoihin kiinnitetään ikkunaan tarra, mistä ilmenee auton päästöluokka. Viranomainen sitten suorittaa valvontaa ja rankaisee, mikäli tarra puuttuu, on väärä tai ajetaan "kielletyllä" alueella.
Britaniassa ainakin Lotoossa rajatuilla alueilla taisi juuri astua voimaan päästömaksu, jota joutuu maksamaan autoista, jotka ei täytä alueen Euroluokkaa. Maksu oli muistaaksei 10-15£ luokkaa päivässä.
Sama TF-80SC noissa nelivetoisissa on ollut D5:n kanssa vm. 2006-2016? Etuvetoisissa tuli 8-vaihteinen automaatti vm. 2014 alkaen ja kaikkein vanhimmissa XC90 D5 -malleissa (163 hv) oli viisivaihteinen automaatti tietenkin, ja se viisivaihteinen oli kökkö TF-80SC verrattuna.
Mallimerkintä on pysynyt samana, mutta jotain sisäisiä muutoksia vaihteistolle on tehty vuoden 2009-2010 tienoilla, kun moottori vaihtui kaksoisahdettuun. Samalla tosiaan myös öljyluokitus vaihteistossa muuttui. Muistaakseni tämän tiedon olen lukenut jostain Volvon julkaisemasta mediatiedotteesta.
Suuttimiin tuli myös päivityksiä tuohon kaksoisahdettuun D5, mutta en tiedä tarkemmin millaisia muutoksia.
Oma mielipiteeni kuitenkin on, että ehdottomasti uudempi tekniikka alle, jos vain budjetti antaa myöden.