Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?

  • 72 Vastauksia
  • 8130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Moi - uusi foorumilainen täällä kyselee! :)

Kova halu ja yritys hypätä Volvo-maailmaan, ja sopiva V70 ollut etsinnässä jo jonkun aikaa.
Itselläni preferenssi olisi ihan perinteinen manuaalilaatikko, mutta pari viime kandidaattia on ollut tolla Geartronicilla.

Arvostaisin älyttömästi, jos jakaisitte kokemuksianne..

Onko jengillä kestänyt noi Volvon automaattivaihteistot, ja minkälaisia kilsoja niillä on kellotettu?
Netistä on saanut lukea vähän vaihtelevia näkemyksiä ko. laatikosta.

Tässä bongaamassani yksillössä (V70, vm-13, D2, ajettu 150tkm) Geartronic on myyjän mukaan jo kertaalleen hajonnut (kuulemma tyyppivika..?), ja laatikko on rempattu kokonaan ("Kytkin uusittu laatikkoon"), ja uuden omistajan ei kuulemma tarvi tästä enää huolehtia.

Sisäinen skeptikkoni pakottaa kuitenkin kysymään itseltäni - ja nyt myös teiltä (sorry, jos kyselen hassuja!),
- Jos laatikko on jo kerran hajonnut ennen 150tkm - miksei se voisi hajota uudestaankin?
- Otanko liian ison taloudellisen riskin (korjaus luokkaa 5K€)  investoidessani tähän laatikkoon (vaikka alunperin manuaali kiikarissa)
- Onko Geartronic (Aisin/Powershift, mikä onkaan) laadukas laatikko, vai onko siitä vaan muutamia nega-kirjoituksia ympäri nettiä?

Kiitos näkemyksistänne jo etukäteen!

-Ville (toivottavasti pian Volvo-mies)
V70 D3 Momentum -13

Poissa volvo v70 legend

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi xc60 vm2010 ja s80 vm2008
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #1 : 20.11.2021, 13:32:24 »
Taitaa olla noissa 1.6D psa tekeleissä tuo powershift joka ei kestä.
Geartronic kestää, jos on vaihdettu säännöllisesti öljyjä.
Geartronic on Volvon omissa moottoreissa, ja se on perinteinen momentinmuunnin laatikko.
Jos haluaa varmemman tekniikka paketin, niin Volvon omalla moottorilla ja Geartroniikalla.

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #2 : 20.11.2021, 14:00:58 »
Kiitos paljon tästä tiedosta!

Myyjä on ilmeisesti ollut vähän suurpiirteinen tässä asiassa, koska kirjallisesti vielä ilmoitti vaihteiston olevan Geartronic. Wikipedia tietäisi myös kertoa: "Geartronic is offered on Volvo vehicles with engine displacements of 2.0 liters or greater".
Suullisesti taisi mainita vielä jotain sen tyyppistä, että "Geartronic, eli käytännössä sama kuin Powershift, jota Fordeissakin on. toi 1.6D PSA on käytännössä myös Fordin kone, eikös?

Eli tajusinko oikein, D3:sissa olisi sitten Volvon omaa tekniikkaa se 2,0 diesel + ihan oikea Geartronic?

Kiitos paljon!
V70 D3 Momentum -13

Poissa Jamppa95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #3 : 20.11.2021, 14:12:28 »
Kiitos paljon tästä tiedosta!

Myyjä on ilmeisesti ollut vähän suurpiirteinen tässä asiassa, koska kirjallisesti vielä ilmoitti vaihteiston olevan Geartronic. Wikipedia tietäisi myös kertoa: "Geartronic is offered on Volvo vehicles with engine displacements of 2.0 liters or greater".
Suullisesti taisi mainita vielä jotain sen tyyppistä, että "Geartronic, eli käytännössä sama kuin Powershift, jota Fordeissakin on. toi 1.6D PSA on käytännössä myös Fordin kone, eikös?

Eli tajusinko oikein, D3:sissa olisi sitten Volvon omaa tekniikkaa se 2,0 diesel + ihan oikea Geartronic?

Kiitos paljon!

Kyllä d3 2 litran volvon moottorissa on normaali geartronic. Tuo d2 pösön moottori on tosi taloudellinen moottori ja ihan luotettavakin, mutta manuaalina pitää ostaa koska se powershit laatikko on lyhyt ikäinen.

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #4 : 20.11.2021, 18:07:57 »
Jes kiitos paljon!
Meinasin sortua "moni kakku päältä kaunis" -vanhanaikaiseen.. oli meinaan päältä (ja sisältä) hieno yksilö.
Vähän vaan jäi arveluttamaan toi automaatti (kun en sitä *tana alunperinkään edes halunnut  :D)
Tämä vahvisti omia pohdintoja - tattista!

Mitäs mieltä/ millaisia kokemuksia sitten siitä oikeasta Geartronicista? Jos sattuisi tulemaan D3 vastaan ja sillä lootalla.. jatkoon/ ei jatkoon?
Lähtökohtaisesti jatkan kyllä manuaali-version metsästystä.

Kiitän!
V70 D3 Momentum -13

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #5 : 20.11.2021, 20:22:42 »
Perinteinen automaattivaihteisto kyllä kestää, kunhan siihen on vaihdettu edes silloin tällöin öljyjä. Olet ilmeisesti ostamassa melko maltillisilla kilometreillä olevaa autoa, niin en usko että on syytä erityisesti kuumotella perinteisen automaatin kestoa. Suotavaa olisi kyllä etsiä sellainen yksilö, johon noita öljyjä on vaihdettu about 60-80tkm välein. Vaihteistoöljyjen vaihto ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan, vaan on erikseen tilattava lisätyö, ei siis kannata luottaa pelkkiin merkkiliikkeen leimoihin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #6 : 20.11.2021, 20:36:41 »
Ei ne geartronicitkaan täydellisen viattomia ole mutta aikas hyviä. Jos öljyjä on vaihdettu ja toiminta jouhevaa niin toimii. Joitakin venttiilipöytiä on mennyt ja sisällä joku tiiviste voi alkaa vuotaa. Mutta niin manuaalissakin menee jossain vaiheessa kytkin, painelaakeri/työsylinteri ja vauhtipyörä varmuudella vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2021, 20:38:23 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #7 : 20.11.2021, 21:52:04 »
Kun olen vaihdattanut merkkilikkeesä automaatin öljyt, niin aina on merkitty huoltokirjaan ensimmäisestä ~60 000 km lähtien, ihan pyytämättä.

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #8 : 20.11.2021, 23:35:33 »
Jep, kiitos näkemyksistänne!
Ei pidä siis sulkea pois sitä automaatti-vaihtoehtoakaan.

Aika maltillisilla kilsoilla joo on hakusessa.. 155-165tkm ollu rajana hakukoneissa, mutta haluttuja tuntuvat olevan Volvon penteleet. No vielä ei heitetä Volvo-haavetta kaivoon, etsintä jatkukoon.

Ja joo ihan totta - menee niitä normilaatikossa kytkimiäkin. Edellisessä kiesissä kytkin rentoutui vähän ennen 200tkm. mutta toisaalta, uus kytkin 900€ munkan teboililla, ja taas mentiin.
V70 D3 Momentum -13

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #9 : 21.11.2021, 15:30:45 »
Kun ostaa 150.000 km ajetun Volvon, niin saa varautua yhteen jos toiseenkin liikkuvan osan vaihtoon. Ostaisin nyt yli 200.000 km ajetun, jossa nuo on jo vaihdettu. Takseja ei kannata vältellä. Ne huolletaan huolella ja yleensä hyvin pidetään, Vaihteistoöljytkin vaihdetaan 60.000 km välein.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #10 : 21.11.2021, 16:12:13 »
Kun ostaa 150.000 km ajetun Volvon, niin saa varautua yhteen jos toiseenkin liikkuvan osan vaihtoon. Ostaisin nyt yli 200.000 km ajetun, jossa nuo on jo vaihdettu. Takseja ei kannata vältellä. Ne huolletaan huolella ja yleensä hyvin pidetään, Vaihteistoöljytkin vaihdetaan 60.000 km välein.

Itselläkin oli vastaavia ajatuksia ajokilsojen suhteen kuin ketjun aloittajalla. Mietin, että kun vanhan auton mittarissa alkaa olla 200 tkm, niin uudemmassa pitää olla selvästi vähemmän. Sellaisia vähän ajettuja ei vaan ollut tai sitten hintaa alkoi olla lähemmäs ķymppitonni liikaa omaan budjettiin. Sitten kun katsoin, miten paljon rullattuja Nettiautosta löytyi ja sqin foorumilta vastaavia kommentteja kuin tuo @KariL tuossa yllä, niin aloin katselemaan yli 200-250 tkm ajettuja. Ja löytyi sitten sopiva yksilö, jolla on nyt puolessa vuodessa ajettu tyytyväisenä 15 tkm.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #11 : 21.11.2021, 22:32:49 »
Jep kiitos taas kokemuksistanne!

Kiitos KariL, ehkä olen ollut turhan varovainen niiden ajokilsojen kanssa. PItäisi pyyhkiä se henkinen 200tkm rajapyykki päästä, ja uskoa että se ei hyvälle diesel-koneelle + laatukorille + alustalle meinaa vielä mitään.

Ja Jameson73, täysin samaa rataa mennyt oma prosessini tässä. Ja huommannut saman, jos vähänkään tuoreempaa yksilöä tai kilsat lähempänä 100tkm, niin hinnat pomppaa oman budjetin ulkopuolelle että heilahtaa.

Ja tarnennuksena vielä sen verran, että tuo 155-165tkm on ollut itselläni kattona hakuvahdeissa, henkinen tavoite on ollut löytää auto lähempänä 100-120tkm - mutta hiljasta on ollut :D
(ja sitten kun rupee mieltymään ajatukseen esim. volvo on-calleista ym. herkuista, niin taas pomppaa..)

Viimeksi kun ostin auton (ei volvo kylläkään) prosessi meni about näin:
osto 120tkm

huolettomia kilsoja ja katsastuksia 3-4 vuotta
(jarruja ja renkaita piti toki laittaa uusiksi sitä mukaa kun kului)

vasta lähempänä 200tkm alkoi ongelmat:
kytkin laukesi about 200tkm & laturin ja vesipumpun hihna melkein heti perään (ärsytti)
220-230tkm sai alkaa tekemään alustaremppoja:
- pallonivel, kallistuksen vakaajan tukivarsi, aurauksen säätötangot jne

Ja oma fiilis kun myin pois siinä 230tkm nurkilla, että seuraavina vuosina alustasta olisi yks kerrallaan paukkunut lisää korjattavaa + alustan ruostuminen jne.

Mutta pitää opiskella Volvon maailma vielä huolella..
V70 D3 Momentum -13

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #12 : 21.11.2021, 23:42:39 »
Tuo mantra että 200tkm:n kohdalla alkaa tulla korjattavaa varmasti tilastollisesti pitää paikkaansa, mutta ei se kuitenkaan ihan noin yksiselitteistä ole. Ikävuosilla lienee tuossa myös merkittävä rooli. Oman Volvon kun ostin 185tkm ajettuna, ei siihen oltu tehty juuri muuta kuin vaihdettu jarrupaloja. Nyt 3 vuotta myöhemmin mittarissa on 260tkm, ja "ylimääräisiä" huoltoja on ollut etulevyjen ja palojen vaihto, sekä EGR jäähdyttimen vaihto. Jälkimmäisen tein itse, kun löysin uudenveroisen purkuosan 200 eurolla. Todennäköisesti vuoden päästä syksyllä ennen katsastusta vaihdan takalevyt. Toki nyt kun mittarissa on jo 260tkm, alkaa ne alustarempat olla varmasti jo lähempänä, mutta eipä ajon puolesta ole vielä tullut vastaan mitään merkkiä, että mitään tarvitsisi tehdä.  Auto toki on vasta ~7 vuotta vanha.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #13 : 22.11.2021, 08:24:47 »
Merkkien välinen kilpailu huoltokustannuksista on niin kovaa, että huoltoväli on venytetty 30.000 km ja vaihteistoöljyn vaihto ei kuulu enää ohjelmaan, paitsi taxikäytössä. Halvaksi tulee, mutta vain ensimmäisellä omistajalla. Auto voi olla 10 v ja ajettu 100.000 km, mutta ohjelman mukaan toimittuna moottoriöljy vaihdettu vain 3 kertaa. Öljyyn sekoittuu ajan mittaan naftaa hiukkaspolton seurauksena, joten öljy ei enää ole sitä mitä purkissa lukee. Silti myyntiesitteessä sanotaan, että "täydellinen huoltokirja" tms. Moottoriöljy olisi hyvä vaihtaa kerran vuodessa ja vaihteistoöljy 60.000 km välein.
Kohta siirrytään patteriautoihin, joissa on vain muutama kestovoideltu laakeri.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #14 : 23.11.2021, 09:29:40 »
Noniin - nyt on omaa ajatusmaailmaa saatu muutettua, ja eilen päivittyi hakuvahdit: D3 + manuaali + budjetti. ja kilometriraja muuttui samalla vähemmän ehdottomaksi.

Nyt kiikarissa D3:sia, suunnilleen 170-190tkm kilsoilla, vm. -13 ylöspäin - täytyy luottaa että Volvot kestää :)
Toki ikävuodet vaikuttaa auton kuntoon varmasti yhtä lailla, joten kilsoja yksin ei kannata tuijottaa.

Ja sen finaaliin pääsevän yksilön meinasin syynätä itse niin hyvin kuin pystyn + kuntotarkastus päälle, niin saa mahdolliset alustan väljyydet tms. ehkä esiin, ehkä ei.
Oma kokemus alustan orastavista ongelmista (väljät tukivarret/ puslat, pallonivelet jne.), että nämä alkaa kyllä näkyä katsastuksissa hiljalleen, vähintään edellisenä vuonna.


Ja omaan filosofiaan on hyvin istunut myös toi, öljynvaihto kerrran vuodessa, oli kilsat täynnä tai ei.
Öljy ja suodattimet on halpaa kuin sipsit, verrattuna koneremppaan.
V70 D3 Momentum -13

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron