Proturbo  Autodiagnoosi

V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?

  • 72 Vastauksia
  • 8136 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #15 : 23.11.2021, 09:36:23 »
Noniin - nyt on omaa ajatusmaailmaa saatu muutettua, ja eilen päivittyi hakuvahdit: D3 + manuaali + budjetti. ja kilometriraja muuttui samalla vähemmän ehdottomaksi.

Nyt kiikarissa D3:sia, suunnilleen 170-190tkm kilsoilla, vm. -13 ylöspäin - täytyy luottaa että Volvot kestää :)
Toki ikävuodet vaikuttaa auton kuntoon varmasti yhtä lailla, joten kilsoja yksin ei kannata tuijottaa.

Ja sen finaaliin pääsevän yksilön meinasin syynätä itse niin hyvin kuin pystyn + kuntotarkastus päälle, niin saa mahdolliset alustan väljyydet tms. ehkä esiin, ehkä ei.
Oma kokemus alustan orastavista ongelmista (väljät tukivarret/ puslat, pallonivelet jne.), että nämä alkaa kyllä näkyä katsastuksissa hiljalleen, vähintään edellisenä vuonna.


Ja omaan filosofiaan on hyvin istunut myös toi, öljynvaihto kerrran vuodessa, oli kilsat täynnä tai ei.
Öljy ja suodattimet on halpaa kuin sipsit, verrattuna koneremppaan.

Minua fiksummat Volvo-gurut ohjeistivat viime keväänä mm. näin diesel-XC60:n etsinnässä:
- 2,4D-koneella, unohda VEA-myllyt
- mielellään 2014-mallinen tai uudempi, ns. faceliftattu malli (fyysisesti sama mylly kaikissa D3, D4 ja D5, erot vain softassa)
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu säännöllisesti ja toiminta "jouhevaa"

V70:sessäkin on varmaan jotain vastaavia "milestoneja".
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Jamppa95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #16 : 23.11.2021, 11:15:30 »
Jos aiot pitää autoa 10v niin kannattaa sitten ruostesuojata helmat niistä tai ainakin joka kevät ottaa se tiiviste pois siitä helmamuovin päältä ja huuhdella huolella nimittäin mun 2008 v70 320tkm oli ne muovit aivan täynnä paskaa ja päälimmäinen pelti aivan ruosteessa. Ei ilmeisesti ole sinkitty sitä koska ei ole kantavaa peltiä. Itse helma siellä alla oli hyvässä kunnossa vielä.

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #17 : 23.11.2021, 11:49:52 »
Minua fiksummat Volvo-gurut ohjeistivat viime keväänä mm. näin diesel-XC60:n etsinnässä:
- 2,4D-koneella, unohda VEA-myllyt
- mielellään 2014-mallinen tai uudempi, ns. faceliftattu malli (fyysisesti sama mylly kaikissa D3, D4 ja D5, erot vain softassa)
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu säännöllisesti ja toiminta "jouhevaa"

V70:sessäkin on varmaan jotain vastaavia "milestoneja".

Jeps!! Itselläni myös toi viimeisin v70 facelifti mielessä.. design miellyttää + olis volvo on callit (lisävaruste) jne.

Ja juu D3 - vaihdoin juuri preferenssini tähän D2:sta - Volvo on aina Volvo.

Pakko kysyä, mikä on "VEA-mylly"?
V70 D3 Momentum -13

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #18 : 23.11.2021, 11:52:15 »
Jos aiot pitää autoa 10v niin kannattaa sitten ruostesuojata helmat niistä tai ainakin joka kevät ottaa se tiiviste pois siitä helmamuovin päältä ja huuhdella huolella nimittäin mun 2008 v70 320tkm oli ne muovit aivan täynnä paskaa ja päälimmäinen pelti aivan ruosteessa. Ei ilmeisesti ole sinkitty sitä koska ei ole kantavaa peltiä. Itse helma siellä alla oli hyvässä kunnossa vielä.

Super-hyvä neuvo! Saatan kysellä lisää heti kunhan oikea pyssy löytyy.

Oliko paha homma tehdä itse toi tiivisteen irroitus ja takaisin laitto?

Ja ruostesuojaus olisi kova, ennen kuin alkaa tosissaan alusta ruostumaan.
Tää kustannustehokkainta vissiin teettää jollain ammattilaisella?
V70 D3 Momentum -13

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #19 : 23.11.2021, 12:42:55 »
"Nyt kiikarissa D3:sia, suunnilleen 170-190tkm kilsoilla, vm. -13 ylöspäin - täytyy luottaa että Volvot kestää"
"Pakko kysyä, mikä on "VEA-mylly"?

Näissä on Ford Mondeon alusta, joka on tosi hyvä ajoltaan ja kestoltaan. Takapään kaksi puslaa menee vaihtoon näillä kilometreillä, jos ei ole jo vaihdettu. Apulaitehihnan kuntoa on syytä jatkuvasti pitää silmällä. Pahimmillaan roippeet menevät hammashihnan väliin, sekoittaa venttiilien ajoituksen ja rikkoo kantta 5.000 €:lla. On Volvon moka, ettei jakohihna ole kunnolla suojattu. Tankissa oleva polttoainepumppu voi alkaa näillä kilometreillä rotjailemaan.

VEA moottori on uusi Volvon 4 sylinterinen, josta kannattaa pitää näpit erossa.
 
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Jamppa95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #20 : 23.11.2021, 12:46:08 »
Super-hyvä neuvo! Saatan kysellä lisää heti kunhan oikea pyssy löytyy.

Oliko paha homma tehdä itse toi tiivisteen irroitus ja takaisin laitto?

Ja ruostesuojaus olisi kova, ennen kuin alkaa tosissaan alusta ruostumaan.
Tää kustannustehokkainta vissiin teettää jollain ammattilaisella?

Se tiiviste on siinä vaa päällä. menee 10sek irroittaa ja minuutti laittaa takas. Se ruosteen suojaus on helppo tehdä itsekkin vaan vaatii kompuran ja ruiskun jolla saa koteloiden sisälle ainetta. Jos ei ole kompuraa niin varmaan halvempi viedä liikkeeseen. Se ruisku maksaa jotain 50e.

https://www.tooloutlet.fi/product/39668/massaruisku-koteloletkulla-jwl?gclid=EAIaIQobChMIjdCu2KWu9AIVD2YYCh0llgLCEAQYASABEgJmX_D_BwE tuo ruisku on paras nuista halppiksista kun on 2 putkinen pilli, 1 putkisilla ei tee mitään.

Muualta ei ollu mulla ruostunut kun helma muovien alta. Toki pintaruostetta on pohjassa ja pyörän koteloissa vaan ne nyt ei tule ikinä lahoamaan.

Koko auton ruostesuojaus taitaa olla jotain 800 900e luokkaa jossa puhdistavat koko pohjan ja suojaavat kaiken. Tuon kun tekee ja manuaali vaihteiston öljyt vaihtaa välillä ja moottori öljyt 10tkm välein niin sillä autolla ajaa miljoonan.

Niin ja varmista että siinä on 5 pyttynen moottori. 4 pyttyset on joko pösön koneita tai VEA.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2021, 12:51:28 kirjoittanut Jamppa95 »

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #21 : 23.11.2021, 14:26:07 »
Se tiiviste on siinä vaa päällä. menee 10sek irroittaa ja minuutti laittaa takas. Se ruosteen suojaus on helppo tehdä itsekkin vaan vaatii kompuran ja ruiskun jolla saa koteloiden sisälle ainetta. Jos ei ole kompuraa niin varmaan halvempi viedä liikkeeseen. Se ruisku maksaa jotain 50e.

https://www.tooloutlet.fi/product/39668/massaruisku-koteloletkulla-jwl?gclid=EAIaIQobChMIjdCu2KWu9AIVD2YYCh0llgLCEAQYASABEgJmX_D_BwE tuo ruisku on paras nuista halppiksista kun on 2 putkinen pilli, 1 putkisilla ei tee mitään.

Muualta ei ollu mulla ruostunut kun helma muovien alta. Toki pintaruostetta on pohjassa ja pyörän koteloissa vaan ne nyt ei tule ikinä lahoamaan.

Koko auton ruostesuojaus taitaa olla jotain 800 900e luokkaa jossa puhdistavat koko pohjan ja suojaavat kaiken. Tuon kun tekee ja manuaali vaihteiston öljyt vaihtaa välillä ja moottori öljyt 10tkm välein niin sillä autolla ajaa miljoonan.

Niin ja varmista että siinä on 5 pyttynen moottori. 4 pyttyset on joko pösön koneita tai VEA.

Nyt kysyn tyhmiä, mutta mistä ton VEA-koneen näkee? Tyyppikilvestä?
Itse kiikarissa parhaillaan v70 D3 2016.. wikipedian mukaan saattaisi jopa olla VEA-kone:
"2016 Volvo V70 III badged as V70 D3[192]"

Voi vihtori - menee volvon hankinta monimutkaiseksi  :D
V70 D3 Momentum -13

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #22 : 23.11.2021, 14:31:03 »
Nyt kysyn tyhmiä, mutta mistä ton VEA-koneen näkee? Tyyppikilvestä?
Itse kiikarissa parhaillaan v70 D3 2016.. wikipedian mukaan saattaisi jopa olla VEA-kone:
"2016 Volvo V70 III badged as V70 D3[192]"

Voi vihtori - menee volvon hankinta monimutkaiseksi  :D

No jos se on 2,4-litrainen niin se ei ainakaan ole VEA-mylly. Eivätkä ilmeisesti myöskään 2-litraiset 5-sylinteriset ole VEA:a.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3)
« Viimeksi muokattu: 23.11.2021, 14:32:37 kirjoittanut Jameson73 »
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #23 : 23.11.2021, 14:50:26 »
No jos se on 2,4-litrainen niin se ei ainakaan ole VEA-mylly. Eivätkä ilmeisesti myöskään 2-litraiset 5-sylinteriset ole VEA:a.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3)

Itsellä juuri toi 2-litrainen kiikarissa.. tosta Autowikin listasta ei löytynyt tota 110Kw/150hv D3:sta..
täytyy googlata kun saan moottorikoodin käsiini

.. jos paljastuu VEA-koneeksi, pitää ottaa kyllä aikalisä tän homman kanssa..

V70 D3 Momentum -13

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #24 : 23.11.2021, 15:13:34 »
Rekisterinumero bilteman tmv varaosahakuun niin näkee moottorikoodin. Jos on D4204T* niin VEA. Jos D5204T* niin viisi mukinen 2 litrainen D3. D5244T* on sitten perinteinen D5
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #25 : 23.11.2021, 15:18:25 »
Eikä noissa VEA -koneisissakaan ole ongelmaa kestossa, jos on vähintään 2016 -vuoden. Alkupään koneissa oli ongelmaa niin pahasti EGR:n kanssa, että karstoitti männänrenkaat ja alkoi syömään öljyä reippaasti. Itselläni oli vm 2018 (tehty ja rekisteröity 2017) D5 VEA -koneella ja ei ollut pienintäkään ongelmaa koneen kanssa.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #26 : 23.11.2021, 15:57:47 »
tämän kiikarissa olevan auton moottorikoodiksi paljastui: D4204T9, 4-pyttyinen 2-litrainen D3
Ja löytyy täältä listauksesta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture#D4204T9

Eli vissiin sitten VEA-kone kyseessä, ja vm 2016, käyttöönotettu 8/2015, eli ei ihan alkupään tuotantoa, mutta ei ihan loppupäänkään.

ja aikalisä - tarvii miettimisaikaa!
Kiitos kuitenkin näkemyksistä - taas tuli yksi mahdollinen sudenkuoppa vältettyä!
V70 D3 Momentum -13

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #27 : 23.11.2021, 17:40:23 »
Sekään ei ole ehdottomasti vältettävä asia mutta vaatii tutustumista tarkemmin. Just tuossa yhdessä topicissa menee vea kone vaihtoon alle 100tkm.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #28 : 23.11.2021, 22:18:31 »
Täysin samaa mieltä!
Eka volvo kun hankinnassa, niin ei huvita ottaa mitään sellaisia riskejä, jotka jotkut muilla jo yleisesti tiedossa.
Pitää yrittää tehdä kotiläksyt ja löytää se hyvä versio D3:sista.. tai vaihtaa suosiolla merkkiä  ;D
V70 D3 Momentum -13

Poissa Jamppa95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #29 : 24.11.2021, 09:55:34 »
Täysin samaa mieltä!
Eka volvo kun hankinnassa, niin ei huvita ottaa mitään sellaisia riskejä, jotka jotkut muilla jo yleisesti tiedossa.
Pitää yrittää tehdä kotiläksyt ja löytää se hyvä versio D3:sista.. tai vaihtaa suosiolla merkkiä  ;D

Ei ne vea koneet huonoja ole mutta pitää perehtyä vähän ettei osta niitä männänrengas vikaisia. Moottori koodista kuulemma tietää jos jostain löytyy inffoa niistä. Jos haluaa 5 pyttysen niin pre facelifteissä on kaikissa 5 pyttynen jos ei ole pösön kone. Facelifteissä mielestäni kaikissa vea mutten ole 100 varma. 5 pyttyset on vaan melko traktoreita talvella niin siihen kannattaa varautua, mutta niissä ei ole juurikaan ongelmia. Suuttimia menee niinkuin kaikista diisseleistä siinä 300tkm hujakoilla ja tyyppivikana on moottorin johtosarja joka tärisee rikki ainakin alkupään mk3 5 pyttysissä.

 

Elekma  Autoracing