Se on juuri se ikuisuuskysymys, makuasioitahan nämä todellakin ovat, toiselle automaatti on ainoa oikea, ja toiselle tavallinen vaihteisto. En osaa esittää mitään järkisyytä sinänsä, jokaisella on omat tottumukset ja mieltymykset, sen takia on hyvä, että jokainen voi valita makunsa mukaan. Edellinen käyttöautoni oli automaatilla, opel omega, ja ajattelin, että ikinä en enää halua automaattia, automaatti käytti usein vaihdetta, jota en olisi toivonut, eikä kestänyt vedättää yhtään, vaan vaihtoi todella herkästi pienemmälle maantieajossa, vaihdot olivat hitaita ja nykäyksiä esiintyi usein. Tavakseni tulikin vaihtaa vaihteita useimmiten "käsin" maantieajossa, siten ajo oli edes vähän tasaisempaa. Nyt sitten tässä nykyisessä käyttöautossa S80 2007, on myöskin automaatti, ja huomasin jo koeajolla, miten miellyttävä vaihteisto onkaan, ei vaihda liian aikaisin, ja kun vaihtaa, niin vaihtaa tasaisesti. Automaatti ei missään tapauksessa ollut minulla vaatimuksena, mutta siinähän se nyt tuli sitten auton mukana, ja ihan mukavahan se on.
Toisaalta, harrasteautoni Volvo 740 86, on tavallisella vaihteistolla, joka myös toimii ihan mukavasti. Varsinkin maantieajossa vaihtamistarvetta esiintyy todella harvoin, ja aikoinaan muinoin kun niitä ohituksiakin tuli tehtyä, niin ohitukseen lähdettiin kolmosella joka hätätilassa kattaa johonkin 120 asti, eli maantieohituksen aikana ei vaihdetta tarvinnut vaihdella, vasta kun palasi omalle kaistalle takaisin, heitti nelosen sisään. Tavallaan henk. kohtaisesti pidän normaalista vaihteistosta, siinä tulee useammin käytettyä hieman korkeampia kierroksia, joka on hyvä asia moottorille ja tulpille. Kun on enemmän ajanut tavallisella vaihteistolla, hoituu sen vaatimat toimet niin itsestään, ettei asiaa edes tule ajatelleeksi. Jotenkin koen outona sen, että s80:ssa pitää painaa jarrupoljinta samalla kun starttaa, no painetaanhan manuaalissakin kytkin pohjaan kun startataan.