Proturbo  Autodiagnoosi

V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?

  • 72 Vastauksia
  • 8155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #60 : 26.11.2021, 08:43:52 »
Olen myös itse tähän mennessä saanut paremmat kulutus-lukemat ajettua manuaalilla vs. automaatti

Automaattejen hajoamisista (alkuperäinen aihe tälle keskustelulle) olen kuullut enemmän kauhutarinoita kuin manuaalien. Omasta vanhasta kiesistä vaihdettiin tosiaan se kytkin, ja maksoi n. 900€.
Niin, alkuperäinen viestio ei oikeastaan koskenut automaattia, vaan kaksoiskytkinvaihteistoa. Volvo lainasi tuohon aikaan tekelettä Fordilta, mutta onneksi sentään öljykylpyistä versiota, joka käyttöohjeiden mukaan käytettynä on todennäköisesti kestävä. Käyttöohjeet ovat sitten tavalliselle pulliaiselle sangen haastavat, näitä on linkattuna aiemmissa topiceissa :).

Nykydieselien kulutuksella ajotapa lienee pihistelyssä avainasemassa, ei niinkään mahdollisuus itse osallistua voimansiirron tehtäviin. Saa olla aikamoinen keppimies, jos selviytyy tehtävästä VEA-koneiden jatkeena olevan 8-vaihteisen tahtiin. Dieselien vetoalue on kuitenkin melko kapea, vaikka vääntöä tarjoavatkin.

Arkisessa ajossa, esimekiksi yhdistelmää ohitellessa talvikeleillä en välttämättä haluaisi suorittaa erinäisiä jumppaliikkeitä kepin ja polkimien kanssa, puhumattakaan vedon katkaisemisesta ja uudelleenkytkemisestä vasemman takajalan ketteryydellä.

Mielipiteitä toki saa olla, mutta halusinkin kuulla edes yhden järkisyyn manuaalin puolesta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #61 : 26.11.2021, 13:01:58 »
Mielipiteitä toki saa olla, mutta halusinkin kuulla edes yhden järkisyyn manuaalin puolesta.
Jos on tarve "heijata"? Aika harvoin tarvii.

Automaattivaihteistosta ei hevillä luovu, kun sen makuun on päässyt. Se on vastaava mukavuusvaruste kuin ilmastointi, webasto ja neliveto. Kun kerran on ollut, niin pois ei anna. Jos ei ole ollut, niin ei myöskään kaipaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #62 : 26.11.2021, 20:15:53 »
Se on juuri se ikuisuuskysymys, makuasioitahan nämä todellakin ovat, toiselle automaatti on ainoa oikea, ja toiselle tavallinen vaihteisto. En osaa esittää mitään järkisyytä sinänsä, jokaisella on omat tottumukset ja mieltymykset, sen takia on hyvä, että jokainen voi valita makunsa mukaan. Edellinen käyttöautoni oli automaatilla, opel omega, ja ajattelin, että ikinä en enää halua automaattia, automaatti käytti usein vaihdetta, jota en olisi toivonut, eikä kestänyt vedättää yhtään, vaan vaihtoi todella herkästi pienemmälle maantieajossa, vaihdot olivat hitaita ja nykäyksiä esiintyi usein. Tavakseni tulikin vaihtaa vaihteita useimmiten "käsin" maantieajossa, siten ajo oli edes vähän tasaisempaa. Nyt sitten tässä nykyisessä käyttöautossa S80 2007, on myöskin automaatti, ja huomasin jo koeajolla, miten miellyttävä vaihteisto onkaan, ei vaihda liian aikaisin, ja kun vaihtaa, niin vaihtaa tasaisesti. Automaatti ei missään tapauksessa ollut minulla vaatimuksena, mutta siinähän se nyt tuli sitten auton mukana, ja ihan mukavahan se on.

Toisaalta, harrasteautoni Volvo 740 86, on tavallisella vaihteistolla, joka myös toimii ihan mukavasti. Varsinkin maantieajossa vaihtamistarvetta esiintyy todella harvoin, ja aikoinaan muinoin kun niitä ohituksiakin tuli tehtyä, niin ohitukseen lähdettiin kolmosella joka hätätilassa kattaa johonkin 120 asti, eli maantieohituksen aikana ei vaihdetta tarvinnut vaihdella, vasta kun palasi omalle kaistalle takaisin, heitti nelosen sisään. Tavallaan henk. kohtaisesti pidän normaalista vaihteistosta, siinä tulee useammin käytettyä hieman korkeampia kierroksia, joka on hyvä asia moottorille ja tulpille. Kun on enemmän ajanut tavallisella vaihteistolla, hoituu sen vaatimat toimet niin itsestään, ettei asiaa edes tule ajatelleeksi. Jotenkin koen outona sen, että s80:ssa pitää painaa jarrupoljinta samalla kun starttaa, no painetaanhan manuaalissakin kytkin pohjaan kun startataan.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2021, 20:20:06 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2228
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #63 : 26.11.2021, 21:46:06 »
Tuohon lisälämmittimen käynnistykseen vahva suositus. Kannattaa tutustua VDD dongleen, monipuolinen laite. Käynnistää / ajastaa lämmittimen, lukee / kuittaa vikakoodit, lukitsee / avaa ovet, ikkunat, , näyttää moottorin / vaihteiston lämotilat, ajopäiväkirja jne jne, siirrettävissä autosta toiseen, toimii puhelimessa, helppo kytkeä obd pistokkeeseen.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #64 : 30.11.2021, 16:08:04 »
Onks Volvo-Vilhoo näkynyt? On tainnut mennä Toyota kauppaan?
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #65 : 04.12.2021, 22:33:24 »
Onks Volvo-Vilhoo näkynyt? On tainnut mennä Toyota kauppaan?

Hah! Ei sentään vielä  :D
Lähellä oli yhdessä vaiheessa, kun alkoi sopivan Volvon löytäminen tuntua vähän turhan vaikeelta.. ja sama juttu joka kerta ja joka asiassa; mitä enemmän tietää sen vaikeammaksi menee.

Mutta tänään juuri kävin koeajamassa aika lupaavaa yksilöä.. raportoin sitten miten kävi  :)
Saattoi käydä niin, että tän foorumin myötä meni lopulta ne omat kriteeritkin sitten vähän uusiksi, ja nyt koeajossa vähän rohkeimmilla kilsoilla varustettu yksilö. Vähän oli konehuoneen puolella pientä öljyhikoilua tms. havaittavissa.. pitää kuntotarkastuksessa ainakin tsekkauttaa.
V70 D3 Momentum -13

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #66 : 04.12.2021, 22:43:57 »
Se on juuri se ikuisuuskysymys, makuasioitahan nämä todellakin ovat, toiselle automaatti on ainoa oikea, ja toiselle tavallinen vaihteisto. En osaa esittää mitään järkisyytä sinänsä, jokaisella on omat tottumukset ja mieltymykset, sen takia on hyvä, että jokainen voi valita makunsa mukaan.

Täydellisen samaa mieltä sun kanssa - hyvin sanottu!
Ne järkisyyt, ja järki ylipäänsäkin, taitaa olla vähän subjektiivinen, ja kunkin omien korvien välissä oleva juttu.
Eli puhtaasti tieteellisen tutkimuksen kautta tuskin tähän ikuisuuskysymykseen löytää kukaan vastausta. mutta erilaisia, varsin järkeviä, näkemyksiä kyllä löytyy monia.

Ite olen ajanut niin pitkään manuaalilla, että se alkaa motorisella tasolla olemaan verrattavissa kävelyyn ja purkan syöntiin samanaikaisesti. Mutta ei ole poissuljettu ettenkö voisi joskus ostaa automaatilla varustettua autoakin.. onhan ne, tähän mennessä satunnaisina kokeiluina + jenkkireissuilla ollut ihan hauskoja nekin.
V70 D3 Momentum -13

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #67 : 04.12.2021, 22:44:38 »
Tuohon lisälämmittimen käynnistykseen vahva suositus. Kannattaa tutustua VDD dongleen, monipuolinen laite. Käynnistää / ajastaa lämmittimen, lukee / kuittaa vikakoodit, lukitsee / avaa ovet, ikkunat, , näyttää moottorin / vaihteiston lämotilat, ajopäiväkirja jne jne, siirrettävissä autosta toiseen, toimii puhelimessa, helppo kytkeä obd pistokkeeseen.

Kiitti! ihan varmasti tutustun!
V70 D3 Momentum -13

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #68 : 09.12.2021, 20:06:29 »
Joko on volvo löytynyt?

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #69 : 10.12.2021, 10:18:38 »
Joko on volvo löytynyt?

Sanotaanko näin, että kohtuu lähellä aletaan jo olemaan  :)
Vielä yhden kandidaatin kanssa väännetään vielä laturin vapaakytkimestä, mikä tarvis todennäköisesti vaihtaa.

voin vakuuttaa että tänne ilmestyy kuva jos/kun maaliin asti päästään..
V70 D3 Momentum -13

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #70 : 28.12.2021, 00:04:35 »
Aika kauas mentiin otsikosta, nyt kun katsoo taaksepäin, mistä kysymyseni ja sittemmin keskustelu alunperin lähti liikkeelle. Parempi otsikko olisi varmaan ollut "D2 + Powershift - kestääkö" tai "Minkälainen Volvo juuri minulle?"
..no jälkiviisaus on aina viisaudenlajeista helpoin   :D

Anyway, kiitos kaikille osallistujille ja näkemyksensä antaneille! Tässä kävi kuin kävikin niin, että tällä keskustelulla saattoi olla vaikutusta saavutetuun lopputulokseen, joka näyttää tältä:



Ja kyseessä tosiaan D3 manuaali Momentum (ei PSA eikä VEA), 2013 (viimeisin facelift).
Ja ajettu yli 200tkm - nyt pidän peukkuja että Volvo kestää  :D
V70 D3 Momentum -13

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #71 : 28.12.2021, 15:59:18 »
Onnittelut hyvästä valinnasta.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Volvo-Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
« Vastaus #72 : 29.12.2021, 10:53:25 »
Kiitos KariL - tästä se Volvo-ura alkaa!
V70 D3 Momentum -13

 

Kulkukoira  Proturbo