Kulkukoira  Proturbo

Volvo 740 MTDI high end.

  • 4 Vastauksia
  • 2906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Paskadeeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
    • PaskaDeeku Channel
Volvo 740 MTDI high end.
« : 22.11.2021, 19:53:02 »
Joo moro vaan kaikille, sen kummempia lörisemättä jutun juuri on tässä, tarkoituksena istuttaa D5252T moottori 740 koriin mekaanisella syöttöpumpulla ja repiä sieltä jokainen irti lähtevä hevosvoima vaikka väkisin.



Speksejä tähän mennessä:
-lyhennetty D24 öljypohja
-omavalmiste adapterit D24 moottorinkorville
-Vielä vakio D5252T lohko, männät ja kansi, ennen moottorimuutoksia tarkoitus saada pumppu toimimaan mahdollisimman hyvin, ei putoa korkealta jos syystä tai toisesta tulee konerikko.
-D24 syöttöpumpun runko, jossa TDI pumpun "pyörivät osat", eli mekaaniseen pumppuun muokattu ennakonsäätimen rullakehä, new hollandin kovat rullat ja tapit (ei kaksiosaiset), TDI nokkalevy, 13mm kiinanestepää, jäykät palautinjouset ja paksut tapit teräs-shimmeillä, D24 takaiskut (isommat), governörin jousilimppu korvattu yhdellä isolla jousella, sekä kaasuakselin vipuvarsi noin tuplattu, governörin rajoittimet katkottu, ennakonsäätimen painejousi ja mäntä D24 pumpun oma, kylmäkäynnistimen vipu poistettu, kammiopaine muutettu ahtopaineohjatuksi PQY bensapaineen säätimellä ja 044 siirtopumpulla (Max kammiopaine 9bar).
-polttoaineen siirto vakio tankista pienellä pumpulla keruusäiliöön, mistä 044 pumppu siirtää sen syöttöpumpulle. Paluu keruusäiliöstä takas vakiotankkiin.
-0.37mm 5 reikäset suutinkärjet vakio avauspaineilla. Suutinrunko (vielä?) TDI vakio.
-Omavalmiste pakosarja
-Maxpeedingrods GT30 turboahdin
-Billetvauhtipyörä, SRE765 asetelma, jousitettu 6 lapainen sintteri.
-Vaihteisto, diy koppamuutoksella toteutettu BMW E46 330 dieselin 6 vaihteinen ZF. (GS6-37dz)
-Mishimoto Välijäähdytin
-omavalmisteiset ahtoputket
-öljynjäähdytys muutettu nestejäähdytyksestä lauhduttimelle.
-perä vielä vakio käkikello G80 mukalukko

Jotain jäi varmasti sanomatta mutta siinä tärkeimmät. :2funny:
Tästä eteenpäin voisin tarinoida tästä projektista myös tekstimuodossa, pääpainopiste päivittelyyn on kuitenkin YouTubessa, eli jos näiden edellämainittujen muutoksien toteutus kiinnostaa niin voi katsoa sieltä videomuodossa, en muista niitä niin tarkkaan että viitsis alkaa kirjoitteleen kaikkea tänne.
www.youtube.com/PaskaDeeku
Loppuun vielä joitain kuvia projektista












Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 MTDI high end.
« Vastaus #1 : 22.11.2021, 22:22:17 »
Yksi sepelimylly lisää takaa vetäväksi, hienoa! :) miksi ei sähköpumpulla, jos kerta virittääkin on aikomus?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Paskadeeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
    • PaskaDeeku Channel
Vs: Volvo 740 MTDI high end.
« Vastaus #2 : 23.11.2021, 06:08:09 »
Yksi sepelimylly lisää takaa vetäväksi, hienoa! :) miksi ei sähköpumpulla, jos kerta virittääkin on aikomus?
Koska en jaksa kiinnostua siitä sähköjen laittamisesta. Muuten ehkä laittasin. Jonku verran löytyy kokemusta nuista pumpuista niin aattelin yrittää näin.

Poissa Paskadeeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
    • PaskaDeeku Channel
Vs: Volvo 740 MTDI high end.
« Vastaus #3 : 30.11.2021, 20:58:25 »
Tuli tässä mieleen että onko kukaan värkännyt näiden jakajapumppujen kanssa niin paljo että ois vienyt tän homman näin pitkälle. Jos on niin kokemuksia ois kiva kuulla.
Eli tosiaan tuo pumpun kammiopaine on muutettu täysin ahtopainesäätöiseksi. Normaalisti jakajapumppu säätää ajoitusta kierrosten mukaan mutta mun mielestä se ei oo ihan järkevää, ison ahtimen ja pakopesän kanssa tarvitaan alavääntöä, ja "myöhäinen" ajoitus kehittää pakopainetta. Eli käytännössä se tarkottaa sitä että kun painan kaasun pohjaan ahtomittarin ollessa nollilla, moottori antaa painetta pakopesälle, ahtopaineen noustessa alkaa paineensäädin kiristää paluupuolta=kammiopaine nousee ja tämän mukana ajoitus aikaistuu, eli veto lisääntyy kierroksilla. Tämän lisäksi 044 pumppu ylläpitää polttoaineen tasoa pumpussa, eli mitään edes hetkellisiä vaiheita polttoaineen saannissa ei voi tulla.
Mun mielestä tässä ratkaistaan monta jakajapumpun ongelmaa.
Kertokaa omia mielipiteitä tästä, mitä seurauksia tästä hommasta on..

Poissa Paskadeeku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
    • PaskaDeeku Channel
Vs: Volvo 740 MTDI high end.
« Vastaus #4 : 09.01.2022, 21:50:06 »
Tuli taas vähän jatkettua projektia. Vääntelin vauhtipyörän ja asetelman momenttiin ja kasasin vaihteistopaketin lopullisesti nippuun työsylinterin kanssa.
Laitoin startinki paikalleen, suunnitelmat muuttu ja laitoinki deekun startin.
Tein myös laatikon kannakkeen toisen puolikkaan valmiiksi. Luulis kepin heilumisen loppuvan  ;D
Mittaristoaki tuli aloitettua. Leikkasin peltitaustan ja hahmottelin komponentteja paikalleen, hyvältä vaikuttaisi. Vieläku olis enemmän aikaa näin perheen isänä harrastella ;D ;D
Loppuun pari kuvaa






 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron