Samppasport  Futurez

Virikaasarit, tuplakaasarit vaakaimut, pystyimut hyötyä vai ei.

  • 342 Vastauksia
  • 172188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Nyt on sähkönen bensapumppu. Lykkää 0.45 bar paineen ja koitin vanhalla kaasariturbo malpassilla saada paineita laskettua mutta ei laskenut kuin 0.4 baariin.
Tilasin uudet Filter Kingin mittarilla.

Ja koneen kumityynyinä Lautamäeltä jäykät yleimalliset,ja on tosiaan jäykät. ;D Moottorin heilunta ja tärinä loppui,samatein loppui se vähäinenkin matkustusmukavuus kun joka paikka resonoi sisustassa.  V:>

Mutta sitten asiaan. Voiko bensanpaineet tehdä sen että auto sammuksissa kaasarit ei tulvi mutta auto käynnissä hajottimista tulee bensaa ja tekee lätäkköö kurkun pohjalle?

Paineensäätimen pitäs tuleman viimestään ylihuomena ni saa säätää ne kohdilleen ja katsoa auttaako,mutta kunhan alustavasti kyselen että voiko niistä johtua tuo käydessä tiputtelu. ???

voi tehä. max paine kaasareille 0.25bar. kyllä mä oon saanut turbon paineensäätimellä paineet tarpeeksi alas. onko säädin kytketty oikein että paluu linjakin on olemassa, viime kesänä kävi pari autoa rullilla missä oli tommonen turbonsäädin kytketty väärin ilman paluu linjaa ni eihän ne toimineet.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2021, 11:45:28 kirjoittanut jake74 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
voi tehä. max paine kaasareille 0.25bar. kyllä mä oon saanut turbon paineensäätimellä paineet tarpeeksi alas. onko säädin kytketty oikein että paluu linjakin on olemassa, viime kesänä kävi pari autoa rullilla missä oli tommonen turbonsäädin kytketty väärin ilman paluu linjaa ni eihän ne toimineet.

Nyt on Filter Kingi paikallaan,paineet 0.2bar ja vanhat ongelmat poistu. Nyt reagoi tyhjäkäynnin seosruuveihinkin.  :)

Nyt ongelmana seuraavaa:

Kun 1.llä,2.lla ja kolmosella kiihdyttää vähän roisimmin(johonkin 5500rpm) ja sitten heittää 4.lle ja koittaa ajaa pintakaasulla n.3000rpm niin sipsauttelee kaasareihin. Siitä kun taas vaihto pienemmälle ja kiihdytti niin kiihty normaalisti. Kävi nätisti tyhjäkäyntiä ja ei yhtään lätäkköö tee kurkun pohjalle.

Tulpat oli vaaleat eli laihalla käy.

Itse epäilen että tyhjäkäyntisuutin liian pieni niin reagoi noin kun himmailee kaasua/kiihdyttämistä kun kiihdytysvaiheessa kiihdytyspumppu paikkaa tuota laihalla oloa sen verran että ei huomaa persdynolla?

Nyt 50 tyhjäkäynti suuttimet 2. pitimissä.
135 pää/185 ilma 5. seosputket.


Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Nyt on Filter Kingi paikallaan,paineet 0.2bar ja vanhat ongelmat poistu. Nyt reagoi tyhjäkäynnin seosruuveihinkin.  :)

Nyt ongelmana seuraavaa:

Kun 1.llä,2.lla ja kolmosella kiihdyttää vähän roisimmin(johonkin 5500rpm) ja sitten heittää 4.lle ja koittaa ajaa pintakaasulla n.3000rpm niin sipsauttelee kaasareihin. Siitä kun taas vaihto pienemmälle ja kiihdytti niin kiihty normaalisti. Kävi nätisti tyhjäkäyntiä ja ei yhtään lätäkköö tee kurkun pohjalle.

Tulpat oli vaaleat eli laihalla käy.

Itse epäilen että tyhjäkäyntisuutin liian pieni niin reagoi noin kun himmailee kaasua/kiihdyttämistä kun kiihdytysvaiheessa kiihdytyspumppu paikkaa tuota laihalla oloa sen verran että ei huomaa persdynolla?

Nyt 50 tyhjäkäynti suuttimet 2. pitimissä.
135 pää/185 ilma 5. seosputket.

Nonii loppu tuo kaasareihin yskiminen 2000-3000rpm välillä kun laittoi 55 tyhjäkäyntisuuttimet.

Vielä on ongelmana se että kun ajaa vaikka 4.lla 3000rpm ja hissukseen himmailee 2000rpm ja koittaa kiihdyttää niin alkaa rynkyttään ja kun heittää 3.n niin kun pääsee 3000rpm yli niin vetää ihan ok.

Huomena koitan 60 tyhjäkäyntisuuttimilla että paraneeko vai paheneeko. Jos pahenee niin koitan 50 suuttimilla ja noilla 2. tyhjispitimillä. Jos siltikään ei auta niin koitan 50, 55 ja 60 suuttimilla 1. pitimillä.

Vaihdoin myös pääsuuttimet 135 -> 150 niin enään ei ole tulpat valkoiset ja veto parani yläkierroksilla.

Koitin noilla 55 suuttimilla ja 2. pitimillä säätää kiihdytyspumput ensin pienemmälle niin huononi ja sit toiseen ääripäähän niin huononi kans niin jätin siihen välimaastoon.

Huomenna vielä koitan ennen kun muuta teen niin 38 kiihdytyspumpun suuttimilla jotka ruuttaa vaakaan kun noi nykyset 40 ruuttaa alaspäin ja se bensa jää kurkun pohjalle osittain ja rikastaa seosta pidemmän aikaa. Huomaa siitäkin että tyhjäkäynniltä kun pumppailee kaasua niin jää kurkun pohjalle osa lillumaan ja tyhjäkäynti vaikeutuu hetkeksi.

Yritys ja erehdys metodilla mennään perse edellä puuhun niinkuin aina. :idiot2:

E: Onko kellään mitään hyviä ideoita että mikä vaijerisarja olis hyvä dellortoille? Mangoletsin LP4301 tyyline tarvis olla että vetää imutorviin päin ja saisi semmosella perinteisellä pallo/kuppi vivulla kiinni synkkavipuun. Mangoletsia en suomesta mistään netistä löytänyt :(

« Viimeksi muokattu: 22.11.2021, 20:59:50 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vaiha sellaset tyhjäkäynti suutin putket missä vähemmän ilma reikiä :) 55 taitaa miullakin olla turbo volvossa suuttimet tosi isoja eroja suutin putkissa..

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vaiha sellaset tyhjäkäynti suutin putket missä vähemmän ilma reikiä :) 55 taitaa miullakin olla turbo volvossa suuttimet tosi isoja eroja suutin putkissa..

Nyt on 2. tyhjisputket,eli toiseks rikkaimmait.
En tänään jaksanut tehdä oikein mitään asian eteen muutakuin vaihdoin 38 vaakaan truuttaavat kiihdytyspumpun suuttimet ja käyttelin hetken autoo.

Tekee semmoista että käy ihan ok tyhjäkäyntiä ja kun polkasee kaasua pari kertaa niin kun laskee tyhjäkäynnille niin alkaa käymään vaikeesti mutta ajan kuluessa alkaa käymään normaalisti. Sama toistuu siis nyt aina kun kaasuttelee paikallaan. Ja tulpat oli mustat kun katsoin käyttelyn jälkeen. Mikähän tuon vaikean käynnin kaasuttelun jälkeen tekee?
Mielestäni ennen kun viimeisen kerran säätelin k-pumppuja niin ei ollut kyseistä ominaisuutta.  ;D

Mitenkäs nuo bensan pinnat pitäisi olla  kun kaasarit on 7° asteen kulmassa?
Mittailin ottamalla suutinputken pois ja siitä tasaisesta pinnasta niin oli pintaan n.31mm. Jostain löysin tiedon että tuolla tapaa mitaten pitäis olla n.35mm,eli olisi useamman millin liian ylhäällä pinta.

Aiemmin kantsoin sillain että otin kohokammion kannen pois ja mittasin saarekkeen päältä niin oli sen n.27mm mutta silloin oli mekaaninen pumppu niin voi olla että ei ole ollut ihan täynnä kun olen tarkistanut....

Tarvii huomenna katsoa uudestaan nuo bensanpinnat ennenkuin alan taas muuta häslään.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Nyt on 2. tyhjisputket,eli toiseks rikkaimmait.
En tänään jaksanut tehdä oikein mitään asian eteen muutakuin vaihdoin 38 vaakaan truuttaavat kiihdytyspumpun suuttimet ja käyttelin hetken autoo.

Tekee semmoista että käy ihan ok tyhjäkäyntiä ja kun polkasee kaasua pari kertaa niin kun laskee tyhjäkäynnille niin alkaa käymään vaikeesti mutta ajan kuluessa alkaa käymään normaalisti. Sama toistuu siis nyt aina kun kaasuttelee paikallaan. Ja tulpat oli mustat kun katsoin käyttelyn jälkeen. Mikähän tuon vaikean käynnin kaasuttelun jälkeen tekee?
Mielestäni ennen kun viimeisen kerran säätelin k-pumppuja niin ei ollut kyseistä ominaisuutta.  ;D

Mitenkäs nuo bensan pinnat pitäisi olla  kun kaasarit on 7° asteen kulmassa?
Mittailin ottamalla suutinputken pois ja siitä tasaisesta pinnasta niin oli pintaan n.31mm. Jostain löysin tiedon että tuolla tapaa mitaten pitäis olla n.35mm,eli olisi useamman millin liian ylhäällä pinta.

Aiemmin kantsoin sillain että otin kohokammion kannen pois ja mittasin saarekkeen päältä niin oli sen n.27mm mutta silloin oli mekaaninen pumppu niin voi olla että ei ole ollut ihan täynnä kun olen tarkistanut....

Tarvii huomenna katsoa uudestaan nuo bensanpinnat ennenkuin alan taas muuta häslään.

Nonnii taas häslätty tappimorkulan parissa..
 
Ekaks koitin vaihtaa tyhjäkäynti suuttimet 55 -> 60. Meni vielä huonommaks.
Siitä viisastuneena vaihdoin tyhjäkäynti suuttimiksi 50:set.

Toiminta parani huomattavasti.  :)
Vielä huomaa että 2000-3000rpm väli on puuroinen mutta kuitenki huomattavasti parempi kuin aiemmin. Parhaiten huomaa kun ajaa 2000rpm pintakaasulla ja koittaa lähtee kiihdyttään niin 3000rpm asti meno on vähän röplöttävää.

Tulpat olivat kärjestään vähän harmahtavat,eli ehkä hieman laihalla käy ylhäältä. Alkuviikosta asentelen laajakaistan lambdan ja seosmittarin niin saa yläpäähän perehtyä.

Mikä olisi viisain temppu saa tuota 2000-3000rpm väliä karvan laihemmaksi?
Tyhjäkäyntisuutinta ei oikein voi pienentää kun noilla 50 seosruuvit n.4 kierrosta auki.

Vaihdanko tyhjäkäynti pitimet 2:sta eli toisiks rikkaimmasta 1:siin eli normaaleihi asteikon puolivälistä?

Vai vaihdanko 5. seosputket 13:siin? Vai vaikuttaako putket ylipäänsä tuossa progressio alueella vielä merkittävästi?

Pääsuuttimet on nyt 150 ja ilmat 185.
Kp suuttimet 38.




Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
No niin nyt on Innovaten LC-1 ja innovaten viisarillinen mittari.

Tyhjäkäynnillä liikkuu siinä 13.5-14.

Normi pintakaasu ajossa pyörii siinä 14 kantturoilla.
Kun lähtee kiihdyttään 2000rpm:stä osakaasulla niin tipahtaa johkin 10 tienoile ja yli 3000rpm menee johkin karvan vajaa 11.

Lievään ylämäkeen 3.lla 2000rpm:stä lappu pikkuhiljaa lattiaan niin aluks on 10 luokkaa ja sitten nousee hiukan,johkin 10.5 ja pysyy siinä tappiin asti.

Jos lyö lapun lattiaan pieniltä kierroksilta niin rötää ja tippuu johonkin alta 10.

Ajattelin että isonnan ilmat 185 -> 205 ja koitan mitä tapahtuu.

E: Koitin samoilla säädöillä mutta vaihdoin seosputket 5. -> 13.
Meni viä rikkaammalle ja normi ajokaan ei onnistunu kun tippu alta 10 ja rötäs vaan 2000rpm tienoilla.

Vaihdoin takas 5. ja 205 ilmat.

Nyt täyskaasuvedolla pysyy siinä 12 korvilla kunhan pääsee 2000rpm rikkaasta(afr 10) kohdasta yli.
Pintakaasuajossa pysyy siinä n.13-14 välissä.

Semmoinen ongelma on että kun lähtee esim. 2.lla pikkuvauhdista ja vetää sen tappiin ja kolmosella hyvän matkaa niin afr on 12 kieppeillä mutta kun siitä heittää 4.lle ja alkaa pintakaasulla ajaan niin tussauttelee kaasareihin jokusen kerran ja afr käy jossain 14 tienoilla tai vähän yli.

Periaatteessa nyt menee näin kierrosten mukaan:

Tyhjäkäynti-1750rpm afr 14.
2000rpm kohdalla käy 10.5
3000rpm noin 12.5-13
3000rpm-6500rpm tuntus pysyvän 12 kieppeillä.

Mitä muuttaisi ja mihinpäin?

Ja mikä tuon täyskaasukiihdytyksen jälkeisen aivastelun pintakaasulla tekee?
« Viimeksi muokattu: 29.11.2021, 15:55:45 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
No niin nyt on Innovaten LC-1 ja innovaten viisarillinen mittari.

Tyhjäkäynnillä liikkuu siinä 13.5-14.

Normi pintakaasu ajossa pyörii siinä 14 kantturoilla.
Kun lähtee kiihdyttään 2000rpm:stä osakaasulla niin tipahtaa johkin 10 tienoile ja yli 3000rpm menee johkin karvan vajaa 11.

Lievään ylämäkeen 3.lla 2000rpm:stä lappu pikkuhiljaa lattiaan niin aluks on 10 luokkaa ja sitten nousee hiukan,johkin 10.5 ja pysyy siinä tappiin asti.

Jos lyö lapun lattiaan pieniltä kierroksilta niin rötää ja tippuu johonkin alta 10.

Ajattelin että isonnan ilmat 185 -> 205 ja koitan mitä tapahtuu.

E: Koitin samoilla säädöillä mutta vaihdoin seosputket 5. -> 13.
Meni viä rikkaammalle ja normi ajokaan ei onnistunu kun tippu alta 10 ja rötäs vaan 2000rpm tienoilla.

Vaihdoin takas 5. ja 205 ilmat.

Nyt täyskaasuvedolla pysyy siinä 12 korvilla kunhan pääsee 2000rpm rikkaasta(afr 10) kohdasta yli.
Pintakaasuajossa pysyy siinä n.13-14 välissä.

Semmoinen ongelma on että kun lähtee esim. 2.lla pikkuvauhdista ja vetää sen tappiin ja kolmosella hyvän matkaa niin afr on 12 kieppeillä mutta kun siitä heittää 4.lle ja alkaa pintakaasulla ajaan niin tussauttelee kaasareihin jokusen kerran ja afr käy jossain 14 tienoilla tai vähän yli.

Periaatteessa nyt menee näin kierrosten mukaan:

Tyhjäkäynti-1750rpm afr 14.
2000rpm kohdalla käy 10.5
3000rpm noin 12.5-13
3000rpm-6500rpm tuntus pysyvän 12 kieppeillä.

Mitä muuttaisi ja mihinpäin?

Ja mikä tuon täyskaasukiihdytyksen jälkeisen aivastelun pintakaasulla tekee?

Vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimet 50->55 kun seosruuvit oli n.5 kieppiä auki.
Ja pitimiks laitoin 1. kun oli ennen 2.
Pääsuuttimet vaihdoin 150->135 ja ilmoiks 185.

Nyt täyskaasuvedolla pelittää hienosti ja afr on aluks siinä 12 korvilla mutta yli 4000rpm menee johkin 12.5 ja karvan vajaaseen 13 6000rpm maissa. Eikös tuo ole ihan ok?

Mutta millä helkkarilla saan tuon 2000rpm tai karvan yli kohdan laihemmaksi?
Afr on pienillä vaihteilla 10-11 luokkaa tilanteesta riippuen ja 4.llakin vähän yli 2000rpm afr on alta 12.

Tyhjäkäynti suuttimilla 50-55 ei tunnu olevan isoa merkitystä eikä pitimelläkään 1 vs 2.

Bensanpinnat on sillain että kun ottaa tyhjisputken pois niin pinta on juuri siinä kartion pohjan paikkeilla. Joku vanha dellorton ohje kertoi että pitäisi olla juuri reiässä mutta en tiä tarkottaako reikä reiän loppupäätä vai kartioo johon suutin vastaa?

Sitten semmonen että kun moottorijarruttaa ja painaa ihan inan kaasua niin ampuu kaasariin,jos painaa enemmän niin ei mitään ongelmaa. Tosiaan ei ole merkitystä kauanko moottorijarruttaa mutta jos niin vähän painaa kaasua kun pystyy niin ampuu kaasariin?
Ikävä vaiva kun jos hidastaa vaikka 80km/h vauhdista moottorijarrulla 60km/h ja pintakaasulla koittas jatkaa niin yskii kaasariin muutaman kerran.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
aivastelu voi johtua imuilma vuodosta tai laihasta seoksesta tai kaasareiden synkronointi ei oo ihan kohallaan.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
aivastelu voi johtua imuilma vuodosta tai laihasta seoksesta tai kaasareiden synkronointi ei oo ihan kohallaan.

Vuotoja ei pitäisi olla kun kaikki uutta ja
/tai plaanattua.
Ja tehostinkaan ei oo käytössä.

Ja tosiaan muuten ei poksi mutta juuri moottorijarrun jälkeen kun ihan inan painaa kaasua. Afr käy moottorijarrulla siinä 14-14.5 korvissa niin voisko olla sen verran laiha kohta että ihan pintakaasulla ei kiihdytyspumppu pelasta, kun jos painaa enemmän kaasua ni ei ongelmaa.

Synkka on kohdillaan mittarilla kattottuna.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vuotoja ei pitäisi olla kun kaikki uutta ja
/tai plaanattua.
Ja tehostinkaan ei oo käytössä.

Ja tosiaan muuten ei poksi mutta juuri moottorijarrun jälkeen kun ihan inan painaa kaasua. Afr käy moottorijarrulla siinä 14-14.5 korvissa niin voisko olla sen verran laiha kohta että ihan pintakaasulla ei kiihdytyspumppu pelasta, kun jos painaa enemmän kaasua ni ei ongelmaa.

Synkka on kohdillaan mittarilla kattottuna.

käyppä läpi kaikki kohat mistä voi olla mahollisia vuotokohtia esim starttipilotilla tai jms mutta jos pakosarja samalla puolen ni oo varovainen ettei tusaha naamalle. oon monesti nähnyt hajoneita O renkaita tai vastaavia ku aivastus poksattanut ne rikki.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
käyppä läpi kaikki kohat mistä voi olla mahollisia vuotokohtia esim starttipilotilla tai jms mutta jos pakosarja samalla puolen ni oo varovainen ettei tusaha naamalle. oon monesti nähnyt hajoneita O renkaita tai vastaavia ku aivastus poksattanut ne rikki.

Bräkleenillä suihkin joka sauman ja ei ollu eroja.  ???

Luulis että ampuis muutenkin ajossa kaasariin jos imuvuoto olis eikä pelkästään moottorijarrun jälkeen ???

Ja ampuu siis vaan kun nelosella moottorijarruttaa,eli ei tee pienemmillä vaihteilla.
Voisko olla että vetää vaan sen verran laihalle moottorijarrulla että ampuu siks kun tyhjäkäyntikin sen verran laihalla(afr 14) niin nelosella kun enempi kuormaa niin ampuu?

Tosiaan tulee vaan sillon kun moottorijarrun jälkeen painaa kaasua niin vähän kuin mahdollista.

Ja kun painaa vähänkin enemmän heti moottorijarrun jälkeen niin ei ongelmaa. :idiot2:


Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Ota pari kuvaa moottoritilasta ja vaikka video moottoritilasta kun auto käy tyhjäkäyntiä?  Ehkä noiden avulla joku asiantuntija foorumilla osaa sanoa jotain kattavampaa? Videot ja kuvat saa vaikka Dropboxilla jaettua foorumille.
Volvo 142 GT, 1974.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Ota pari kuvaa moottoritilasta ja vaikka video moottoritilasta kun auto käy tyhjäkäyntiä?  Ehkä noiden avulla joku asiantuntija foorumilla osaa sanoa jotain kattavampaa? Videot ja kuvat saa vaikka Dropboxilla jaettua foorumille.

Loppu kaasareihin ampuilu ja sain melko varman vinkin tuon 2500rpm rikkaan kohdan korjaamiseenkin mutta siitä lisää viikonloppuna kun saa todettua auttaako vai ei.

Jos ei parane niin voin viikonloppuna videoida ongelma kohtaa mutta hankalaa ajon aikana konehuoneen puolelta.  ;D

Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Loppu kaasareihin ampuilu ja sain melko varman vinkin tuon 2500rpm rikkaan kohdan korjaamiseenkin mutta siitä lisää viikonloppuna kun saa todettua auttaako vai ei.

Jos ei parane niin voin viikonloppuna videoida ongelma kohtaa mutta hankalaa ajon aikana konehuoneen puolelta.  ;D
Tuossa on kuva mun konehuoneesta: https://www.dropbox.com/s/q6qahqfczdyqz39/IMG_1691%281%29.JPG?dl=0 näyttääkö ollenkaan samantapaiselta setiltä mikä sulla on?

oma kaasutinyskiminen väheni reilusti kun vaihdoin kaasuttajien ja imusarjan väliset tiivisteet uusiin, asensin nuo ilmansuodattimet ja uusin bensasuodattimen takaiskumalliseksi. Bensapaineet oli kanssa ihan liian korkeat. Varmaan säädetty tarkoituksella väärin kun tuosta oli kannentiiviste palanut, ilmeisesti jäähdytetty konetta sitten bensalla.
Volvo 142 GT, 1974.

 

RallyBaron  Samppasport