Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Virikaasarit, tuplakaasarit vaakaimut, pystyimut hyötyä vai ei.

  • 342 Vastauksia
  • 171994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/air-supply/airfilter-housing-r-sport/1062923/

RSportin filukotelo.

Tuo on vielä tuettu moottorinetukorvaan.

Joku tuontyylinen pitänee apinoida.  :)

Nyt noilla 5 putket,135 pää ja 185 ilma sekä 50 tyhjäk. pystyy jo ajamaan.

Loppu vaan lyheen ajelu kun paisarista meni nippa poikki kun välitarkastusta tein ennen isompaa ajelua.  ::)

Tarvii kiihdytyspumput viä säädel takas normiasetuksiin kun nyt saa polkee kaasua helkkaristi että saa käymään.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Joku tuontyylinen pitänee apinoida.  :)

Nyt noilla 5 putket,135 pää ja 185 ilma sekä 50 tyhjäk. pystyy jo ajamaan.

Loppu vaan lyheen ajelu kun paisarista meni nippa poikki kun välitarkastusta tein ennen isompaa ajelua.  ::)

Tarvii kiihdytyspumput viä säädel takas normiasetuksiin kun nyt saa polkee kaasua helkkaristi että saa käymään.

Noilla 50 tyhjäkäyntisuuttimilla seosruuvit tarvi olla sen 5 kierrosta auki ja siltikin poksi kaasareihin välillä ja moottorijarrulla paukutti putkeen.

Vaihdoin noi vanhat 55 takas mutta rötää helkkaristi 2000-3000rpm välin.
Otin yhden noista "55" irti niin on silmälläkin katottuna selkeesti isompi läpi on kun vertaa 50 suuttimeen,eli porattu aikonansa luulen. Tarvii varmaan tilailla oikeet 55 suuttimet.

Kiihdytyspumput säädin sillain että kierrettä näkyy 3mm lukitusmutterin jälkeen.
Nyt lähtee laakista käymään kylmänä kun kaasua pumppaa pari kertaa enne starttausta.

Koitin myös vakiojakajalla mutta sillä käy helvetin vaikeesti ja ei meinaa millään päästä rötäyksen yli. Tarvii heittää takas toi kärjetön missä keskipakoennakko rajotettu 15 asteeseen ja kärkipöytä hitsattu. Positiivista se että toimii ihan hyvin yli 3000rpm kierroksilla.

Onko mitään järkee tilailla toisia suutinputkia noiden nykysten 2. tyhjiksien tilalle?


.


Poissa mara8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Noilla 50 tyhjäkäyntisuuttimilla seosruuvit tarvi olla sen 5 kierrosta auki ja siltikin poksi kaasareihin välillä ja moottorijarrulla paukutti putkeen.

Vaihdoin noi vanhat 55 takas mutta rötää helkkaristi 2000-3000rpm välin.
Otin yhden noista "55" irti niin on silmälläkin katottuna selkeesti isompi läpi on kun vertaa 50 suuttimeen,eli porattu aikonansa luulen. Tarvii varmaan tilailla oikeet 55 suuttimet.

Kiihdytyspumput säädin sillain että kierrettä näkyy 3mm lukitusmutterin jälkeen.
Nyt lähtee laakista käymään kylmänä kun kaasua pumppaa pari kertaa enne starttausta.

Koitin myös vakiojakajalla mutta sillä käy helvetin vaikeesti ja ei meinaa millään päästä rötäyksen yli. Tarvii heittää takas toi kärjetön missä keskipakoennakko rajotettu 15 asteeseen ja kärkipöytä hitsattu. Positiivista se että toimii ihan hyvin yli 3000rpm kierroksilla.

Onko mitään järkee tilailla toisia suutinputkia noiden nykysten 2. tyhjiksien tilalle?

Tarkoittaako "poksi kaasareihin välillä" ja "rötää helkkaristi" samaa vai luulenko vaan?
Jos kaikkea säätää koko ajan ja ajelee, tulee koko ajan lisää muuttujia. Säädää yhtä asia ja heittää pienen lenkin ja sitten säätää uudestaan.
Perusperiaate on että jos kaasutin yskii ulospäin on se liian laihalla ja jos pakoputkesta tulee liekkiä/paukkuu, tulee bensaa sinne asti palamattomana eli käy ihan liian rikkaalla.
Lisäksi ainakin Webereissä alkaa tyhjäkäyntisuutin siirtymään pois 2000rpm jälkeen ja on kokonaan pois 3000rpm kohdalla, samalla tulee sitten pääsuutin mukaan. Jos toimii hyvin yli 3000rpm on ainakin pääsuutin puoli ok.  Tuo alue on ihan tunnettu "ongelmakohta" jota kait korjataan isommalla tyhjäkäyntisuuttimella jotta tuo ylimeno olisi helpompi. Ehkä samaa on tehty noissa 55 suuttimissa jos ne on porattu isommiksi. Sitten tuo koneen heiluminen niinkuin jo The_Otton toimesta mainittiin, tuohan voi sotkea seoksia tosi pahasti jos ne kaasuttimet elää eriaikoina.

Ehkä se 55 porattu suutin setti kiinni (2,5kierrosta auki ensialkuun)ja sitten kaasuttimien tukeminen tukevasti toisiinsa, ja jonkinlainen ilmansuodatin, onhan sellainen käytössä? Ei tule niin hurjia imuilmaeroja kun suodatin vähän tasaa ilman kulkua. Lopuksi 98e tankkiin, korvakuulolla synkronointia. +Uudet tulpat.  Kylmänä ainakin omat 45 weberit yskivät torviin, ihan normaalia taitaa olla tuokin(ainakin youtube säätövideoiden mukaan).
 

« Viimeksi muokattu: 03.11.2021, 18:23:21 kirjoittanut mara8 »
Volvo 142 GT, 1974.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Tarkoittaako "poksi kaasareihin välillä" ja "rötää helkkaristi" samaa vai luulenko vaan?
Jos kaikkea säätää koko ajan ja ajelee, tulee koko ajan lisää muuttujia. Säädää yhtä asia ja heittää pienen lenkin ja sitten säätää uudestaan.
Perusperiaate on että jos kaasutin yskii ulospäin on se liian laihalla ja jos pakoputkesta tulee liekkiä/paukkuu, tulee bensaa sinne asti palamattomana eli käy ihan liian rikkaalla.
Lisäksi ainakin Webereissä alkaa tyhjäkäyntisuutin siirtymään pois 2000rpm jälkeen ja on kokonaan pois 3000rpm kohdalla, samalla tulee sitten pääsuutin mukaan. Jos toimii hyvin yli 3000rpm on ainakin pääsuutin puoli ok.  Tuo alue on ihan tunnettu "ongelmakohta" jota kait korjataan isommalla tyhjäkäyntisuuttimella jotta tuo ylimeno olisi helpompi. Ehkä samaa on tehty noissa 55 suuttimissa jos ne on porattu isommiksi. Sitten tuo koneen heiluminen niinkuin jo The_Otton toimesta mainittiin, tuohan voi sotkea seoksia tosi pahasti jos ne kaasuttimet elää eriaikoina.

Ehkä se 55 porattu suutin setti kiinni (2,5kierrosta auki ensialkuun)ja sitten kaasuttimien tukeminen tukevasti toisiinsa, ja jonkinlainen ilmansuodatin, onhan sellainen käytössä? Ei tule niin hurjia imuilmaeroja kun suodatin vähän tasaa ilman kulkua. Lopuksi 98e tankkiin, korvakuulolla synkronointia. +Uudet tulpat.  Kylmänä ainakin omat 45 weberit yskivät torviin, ihan normaalia taitaa olla tuokin(ainakin youtube säätövideoiden mukaan).

Siis noilla poratuilla "55" käy helkkarin rikkaalla 2000-3000rpm välin ja röpeltää vaikka seosruuvit laittaa kierroksen vaan auki ja noilla 50 niin laihalla että aivastelee kaasareihin lämpimänäkin vaikka seosruuvit sen 5 kierrosta auki.

Huomena tai pe pitäs tulla 55 suuttimet ja synkkamittari postissa.

Kaasarit on tuettu toisiinsa imutorvien päästä. Putsareiks on redlinen sukat mutta en oo niitä viä viittiny paikalle laittaa ennenkuin saa semmosiin säätöihin että ne ei heti pala karrelle ;D

Ja ajattelin muutenkin hommata putsareiks joko KN 90mm korkeet tai sit 90mm korkeet Sprint filtterit ihan sillä että ei oo niin palo herkkä kuin bensassa liotettu sukka.  :idiot2:

Juu ja yhtä kohtaa kerrallaan oon säätänykkin ja testannu,selostus vaan vähän sekavaa varmaan kun koittaa jonkin näköstä yksinkertaistettua selontekoo antaa tänne. ;D

E: Nii ja 98 tietysti tankissa.
E2: Juu tulpat on uudet,tai ei ny enää uudet kun niil jo pienen lenkin verran ajettu mutta ei vaikutusta suuntaan eikä toiseen. NGK:t lämpöarvoltaan 7 ja häiriönpoistaja mallia.

Syttypuolella on uutta kansi,pyörijä ja puolan- sekä tulpan johdot, Accelin 8mm silikoonit.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2021, 20:12:39 kirjoittanut Miksa89 »

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
seosruuvit vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin ei matkaajoon, matkaajossa vaikuttaa tyhjäkäynin suutin ja sen osat. netissä on kuvia mistä näkee miten tuo tyhjkäyntisuutin piiri toimii

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Siis noilla poratuilla "55" käy helkkarin rikkaalla 2000-3000rpm välin ja röpeltää vaikka seosruuvit laittaa kierroksen vaan auki ja noilla 50 niin laihalla että aivastelee kaasareihin lämpimänäkin vaikka seosruuvit sen 5 kierrosta auki.

Huomena tai pe pitäs tulla 55 suuttimet ja synkkamittari postissa.

Kaasarit on tuettu toisiinsa imutorvien päästä. Putsareiks on redlinen sukat mutta en oo niitä viä viittiny paikalle laittaa ennenkuin saa semmosiin säätöihin että ne ei heti pala karrelle ;D

Ja ajattelin muutenkin hommata putsareiks joko KN 90mm korkeet tai sit 90mm korkeet Sprint filtterit ihan sillä että ei oo niin palo herkkä kuin bensassa liotettu sukka.  :idiot2:

Juu ja yhtä kohtaa kerrallaan oon säätänykkin ja testannu,selostus vaan vähän sekavaa varmaan kun koittaa jonkin näköstä yksinkertaistettua selontekoo antaa tänne. ;D

E: Nii ja 98 tietysti tankissa.
E2: Juu tulpat on uudet,tai ei ny enää uudet kun niil jo pienen lenkin verran ajettu mutta ei vaikutusta suuntaan eikä toiseen. NGK:t lämpöarvoltaan 7 ja häiriönpoistaja mallia.

Syttypuolella on uutta kansi,pyörijä ja puolan- sekä tulpan johdot, Accelin 8mm silikoonit.

Nyt on jo siinä mallissa että pystyi lenkin heittämään ja ajamaan normaalistikkin.
Vielä kyllä tuossa 2000rpm nurkilla meinaa vähän alkaa rötäämään jos pieniltä kierroksilta lähtee vedättään.

Se johtuu melko varmasti siitä että tyhjäkäynnillä meinaa vähän tiputella hajottimista eli tulvii.

Huomena pitäs sähköpumpun saapua niin saa sen iskee kiinni paineensäätimen kera.
Jäykät koneen kumityynyt myös pitäs tulla huomena niin sekin voi auttaa kun ei vatkaa ja heilu koko morkula niin paljoa.


Nyt siis 50 tyhjäkäynti suuttimet .2 pitimissä.
135 pää/185 ilma,5 seosputket.
40 alaspäin ruuttaavat kiihdytyspumpun suuttimet.

Tyhjäkäynti on siinä n.950rpm mutta läpät ovat toisen progressioreiän kohdalla jo, onko tästä jotain haittaa,tai millä saisi läpät pysymään ekan progressioreiän kohdilla ja koneen käymään tyhjäkäyntiä?
Tosin tämä ongelma voi korjaantua sillä kun lakkaa tippasemasta hajottimista.  ;D ::)

Tuo 2000rpm huono kohtakin 99% varmuudella häviää kun lakkaa tulvimasta.
Olis pitäny vaan suosiolla heti tutkia ennen hutkimista.  :idiot2:


Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
50 Fajsit kusi myös kokoajan, vaihdettiin huoltosarjat niin loppui, kaveri epäili että kiihdytyspumpun kalvo fuskasi.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
50 Fajsit kusi myös kokoajan, vaihdettiin huoltosarjat niin loppui, kaveri epäili että kiihdytyspumpun kalvo fuskasi.

ei oo kalvoa ku mäntäpumppu on nuissa, itekki oon huomannut että fajsit kannattaa purkaa ja kasata uudelleen ennen paikalleen laittoa. yhessäkin oli tupla tiivisterikat neulaventiilissä ja koneistusjätettä ollut myös sisällä. kurkut olleet soikeita, kananmunaki oli pyöreempi ku nuo mitä viimeksi sorvailin kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2021, 11:51:36 kirjoittanut jake74 »

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Siis noilla poratuilla "55" käy helkkarin rikkaalla 2000-3000rpm välin ja röpeltää vaikka seosruuvit laittaa kierroksen vaan auki ja noilla 50 niin laihalla että aivastelee kaasareihin lämpimänäkin vaikka seosruuvit sen 5 kierrosta auki.

Huomena tai pe pitäs tulla 55 suuttimet ja synkkamittari postissa.

Kaasarit on tuettu toisiinsa imutorvien päästä. Putsareiks on redlinen sukat mutta en oo niitä viä viittiny paikalle laittaa ennenkuin saa semmosiin säätöihin että ne ei heti pala karrelle ;D

Ja ajattelin muutenkin hommata putsareiks joko KN 90mm korkeet tai sit 90mm korkeet Sprint filtterit ihan sillä että ei oo niin palo herkkä kuin bensassa liotettu sukka.  :idiot2:

Juu ja yhtä kohtaa kerrallaan oon säätänykkin ja testannu,selostus vaan vähän sekavaa varmaan kun koittaa jonkin näköstä yksinkertaistettua selontekoo antaa tänne. ;D

E: Nii ja 98 tietysti tankissa.
E2: Juu tulpat on uudet,tai ei ny enää uudet kun niil jo pienen lenkin verran ajettu mutta ei vaikutusta suuntaan eikä toiseen. NGK:t lämpöarvoltaan 7 ja häiriönpoistaja mallia.

Syttypuolella on uutta kansi,pyörijä ja puolan- sekä tulpan johdot, Accelin 8mm silikoonit.
   jos sulla hiili johdot ja vastus tulpat on tilanne 1+1 eli tupla vastus rötää ja paukkuu se on varma

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
   jos sulla hiili johdot ja vastus tulpat on tilanne 1+1 eli tupla vastus rötää ja paukkuu se on varma

No perskale,tarvii hakee tulpat ilman R merkintää.  Kiitos tästä vinkistä  P>  P>

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Accelin piuhat on muistaakseni 500 ohm/ ft niin ei B20 syttyjohdoissa paljoa resistanssia kerry. Resistoritulpat on 5 kohmin tietämissä
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Onkos kellään mitään hyvää ratkasua 140-sarjalaisen sähkösenbensapumpun kiinnityspaikaksi konehuoneessa?

Aloin tänää suunnitteleen pumpulle tellinkiä mekaanisen pumpunpeitelätkän toisen pultin alle,mutta tuli mieleeni että täriseekö liikaa siinä?
Siitä letku syylärin edestä lukkopellin alta hantin puolelle ja regu hantin etuvalon taakse ja siitä kaasareille oli suunnitelma?

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Accelin piuhat on muistaakseni 500 ohm/ ft niin ei B20 syttyjohdoissa paljoa resistanssia kerry. Resistoritulpat on 5 kohmin tietämissä
kait niitä accel johtoja on kupari langalla eli lähes vastuttomat ja hiilisenä joissa on aina vastusta. Niin sanotuilla kuparijohdin piuhoilla voi käyttää R tulpia ja hiilikuitu johtimilla tulppa ilman vastusta. Veneen moottoreissa on yleisesti kuparijohtimet ja  R tulpat. Autopuolella hiilijohtimet ja 0 vastus tulpat. Siis vino volvon moottoreissa.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Nyt on jo siinä mallissa että pystyi lenkin heittämään ja ajamaan normaalistikkin.
Vielä kyllä tuossa 2000rpm nurkilla meinaa vähän alkaa rötäämään jos pieniltä kierroksilta lähtee vedättään.

Se johtuu melko varmasti siitä että tyhjäkäynnillä meinaa vähän tiputella hajottimista eli tulvii.

Huomena pitäs sähköpumpun saapua niin saa sen iskee kiinni paineensäätimen kera.
Jäykät koneen kumityynyt myös pitäs tulla huomena niin sekin voi auttaa kun ei vatkaa ja heilu koko morkula niin paljoa.


Nyt siis 50 tyhjäkäynti suuttimet .2 pitimissä.
135 pää/185 ilma,5 seosputket.
40 alaspäin ruuttaavat kiihdytyspumpun suuttimet.

Tyhjäkäynti on siinä n.950rpm mutta läpät ovat toisen progressioreiän kohdalla jo, onko tästä jotain haittaa,tai millä saisi läpät pysymään ekan progressioreiän kohdilla ja koneen käymään tyhjäkäyntiä?
Tosin tämä ongelma voi korjaantua sillä kun lakkaa tippasemasta hajottimista.  ;D ::)

Tuo 2000rpm huono kohtakin 99% varmuudella häviää kun lakkaa tulvimasta.
Olis pitäny vaan suosiolla heti tutkia ennen hutkimista.  :idiot2:

Nyt on sähkönen bensapumppu. Lykkää 0.45 bar paineen ja koitin vanhalla kaasariturbo malpassilla saada paineita laskettua mutta ei laskenut kuin 0.4 baariin.
Tilasin uudet Filter Kingin mittarilla.

Ja koneen kumityynyinä Lautamäeltä jäykät yleimalliset,ja on tosiaan jäykät. ;D Moottorin heilunta ja tärinä loppui,samatein loppui se vähäinenkin matkustusmukavuus kun joka paikka resonoi sisustassa.  V:>

Mutta sitten asiaan. Voiko bensanpaineet tehdä sen että auto sammuksissa kaasarit ei tulvi mutta auto käynnissä hajottimista tulee bensaa ja tekee lätäkköö kurkun pohjalle?

Paineensäätimen pitäs tuleman viimestään ylihuomena ni saa säätää ne kohdilleen ja katsoa auttaako,mutta kunhan alustavasti kyselen että voiko niistä johtua tuo käydessä tiputtelu. ???

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Tohon Malpassiin liittyen, moottoripyörien kanssa käytetty ja niissä neulaventtiilit on sen verran hepposempia että about 0,15bar peruspaine on tavoitteena, yleensä on vaatinut sen säätimen jousen lyhentämistä.

 

Autoracing  KL-varaosat