Ei koeajamani V 60 huono ollut mutta, onko se enää sellainen volvomainen? Pitäisi varmaan enemmän hankkia kokemusta nykyisestä mallistosta...
Se on jatkuvaa tasapainoilua ja kompromissien hakua, kun autonvalmistajat koettavat yhtaikaa vastata sekä vanhojen, merkkiuskollisten kokemuksiin että kosiskella uusia ostajia. Tyypillinen yksityiskohta on juuri ohjaus. Volvon nopeuden mukaan säätyvä, lisävarusteena tilattava tehostin sisältää nuo kolme eri vaihtoehtoa, joilla pyritään vastaamaan eri käyttäjäryhmien tarpeisiin.
Itse siirryin Volvo-leiriin 13.1.2012, jolloin XC60 tuli pihaan. Aiemmat Volvo-kokemukset ovat jokseenkin = 0. Eli vertaan auton ominaisuuksia lähes yksinomaan VAG-tuotteisiin (VW & Audi). A4 B7ssa ei ollut servotroniccia eikä sitä ole XC60ssäkään. Audi tuntui hyvältä, samoin Volvo. En kaipaa yhtään enempää herkkyyttä parkkipaikoilla enkä jäykkyyttä maantiellä. En sitten tiedä, miten muut kokevat ja mitä hakevat.
Mutta pikkuhiljaa on Volvon ajo-ominaisuuksista selvinnyt piirre, joka aluksi tuotti pari yllätystä aika huonolla irtolumikelillä. Auto ei - nelivedosta ja ajonvakautuksesta huolimatta - juuri varoita liian suuresta tilannenopeudesta, vaan se saattaa pyörähtää varsin arvaamattomasti. Sekä VWssä että Audissa olin oppinut luottamaan siihen, että ennen isoa sivuttaisliikettä tulee aavistuksenomainen nelipyöräluisto, joka on vielä helppo saada hallintaan. Mutta jos luisto tulee "puskista", joutuu tekemään aikalailla töitä, että saa tilanteen hanskaan.
Myönnän, että tilanteisiin vaikuttavat myös Volvon kovemmat teho- ja vääntöarvot sekä Haldexin erilainen käytös pelkkään etuvetoon verrattuna, samoin geartronicin ominaisuudet multitronicciin verrattuna.
Tästä haluaisin kuulla enemmän teiltä, jotka olette tottuneet viemään näitä uuden polven neliveto-Volvoja.