Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Huohotuskaasut pakoputkeen.

  • 57 Vastauksia
  • 30571 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #45 : 09.03.2014, 09:37:24 »
Tuleehan sieltä moottorista vettä + öljyä + palamatonta bensaa + karstaa jne jne aina sinne vaimentimille asti vaikkei huohotusta putkessa olisikaan. Toisinsanoen väliäkös tuolla. Tod näk suurin osa tulee pakokaasujen mukana ihan luontoon. Tuon kerääjäsäiliön kanssa on ainakin laillisempi. Käytännössä suoraan putkeen perjaate ei ole laillinen(mutu).

Kai se laillinen on jos huohotuksen on saanut johtaa suoraan uloskin. Milloinkas laissa tuli pakolliseksi tuo huohotuksen kierrättäminen imupuolelle? Muutella noita systeemejä ei tietysti saisi, mutta yksikin katsastusinssi mulle sanoi että eipä niitä kukaan muista että minne se alunperin missäkin autossa menee.

EDIT:
Itselläni on nimenomaan tuo hevosvoima.comista ostettu pilli paikallaan ilman mitään takaiskuventtiiliä. Lisäksi on venttiilikopan päällä sellanen pieni suodatin, josta hiukan höilyää höyryä ulospäin ainakin paikallaan kaasutellessa, mutta ilmeisesti tuo systeemi toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin kun ei sotke paikkoja.

Itselläni on on siitä pillistä lähtien ensin vain AN-liitin mutkalla, eli lyhyt pätkä alumiiniputkea ja sitten menee teräspunosletkulla moottorin kylkeen. Eiväthän ne huohotuskaasut niin kuumia ole että letkun sulattaisivat ajossa, ongelmana voisi olla lämmön johtuminen sitten kun kone sammutetaan, mutta eipä mulla vielä yhden kesän ajoilla sulanut.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2014, 09:44:45 kirjoittanut TD Power »
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Kontti76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #46 : 22.03.2014, 22:40:30 »
Tässäkö on sitten ne takaiskuventtiilit? Näyttää ihan egr/pulsair kamppeilta?

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #47 : 22.03.2014, 23:16:07 »
Ei kannata sitten välttämättä laittaa ilman takaiskuventtiiliä downpipeen kiinni turbovehkeissä. Itsepä laitoin tuon hevosvoima.comin Evac-systeemin ja tottakai downpipeen että oli letkut helppo vetää. No pakopaineet pullautti sitten venakopan tiivisteen pihalle ;D Tämä tosin datsunissa, mutta autosta riippumatta. Ja venttiilikopan ruuvit oli kivasti turbon "takana", ettei niitä saanut auki ilman turbon irrotusta niin aiheutti vähän hilpeyttä..
« Viimeksi muokattu: 22.03.2014, 23:18:00 kirjoittanut Pöndeix »
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #48 : 23.03.2014, 20:20:20 »
joku 9mm halkaisijalla oleva ulostulo pakoputkessa? Vai miten ihmeessä saat niin paljon pakopainetta turbon jälkeen?

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #49 : 25.03.2014, 21:12:47 »
tossa evacissa tais olla an10 lähtö ja venakopissa on kumitiivisteet ja irralliset puolikuut. Ei se paljoa painetta tarvii.
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #50 : 27.03.2014, 18:43:47 »
Mä tein omaan ID 16mm putkesta nipan downpipen kylkeen 45 asteen kulmaan, saman näköisen kuin tuo Evac-nippa mutta isompi ja takaiskun kera. Minkä suuruisen alipaineen tuolla voi teoreettisesti saavuttaa? Justiinsa löin auton ekaa kertaa käyntiin mutta ei ole oikein sopivaa alipainetta näyttävää mittaria niin ei saanut mitattua. Kokeilin jollain vanhalla econo-mittarilla, mutta se ei tuntunut oikein reagoivan.
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #51 : 26.04.2014, 12:13:42 »
Rapuloissani piruuttani rakensin Evacin testausräpellyksen:



2 kpl 60W puhallinta hönkii 60mm sisähalkaisijalliseen putkeen.
Putken päästä tulee suunnilleen saman verran hönkää, kuin vakio vinokoneesta tyhjäkäynnillä.

Ohjeen mukaan asennettu Evac sai aikaan 0,2 hPa alipainetta.  :D
Mutta kun käänsin sitä kierteellään 180astetta, niin antoikin 0,4 hPa.  :o

Poissa visa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #52 : 26.04.2014, 21:15:33 »
Erittäin hienoa toimintaa, että joku testailee näitä oikein mittareilla  :)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #53 : 26.04.2014, 21:22:33 »
Erittäin hienoa toimintaa, että joku testailee näitä oikein mittareilla  :)
Ei näitä kukaan tervejärkinen edes mieti. 

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #55 : 15.01.2016, 17:49:10 »
Nostellaanpas vanhaa aihetta näin jäätyvien huohotinten aikaan.

Kai se laillinen on jos huohotuksen on saanut johtaa suoraan uloskin. Milloinkas laissa tuli pakolliseksi tuo huohotuksen kierrättäminen imupuolelle? Muutella noita systeemejä ei tietysti saisi, mutta yksikin katsastusinssi mulle sanoi että eipä niitä kukaan muista että minne se alunperin missäkin autossa menee.

Vuosimallirajaa en tiedä, mutta viimeksi '98 konttia leimatessa katsuri mainitsi ensimmäistä kertaa ohimennen, ettei saisi muuten tämänikäisessä enää puhaltaa suoraan auton alle...  V:>

Vaparista tuli mieleen, jotta minkähänlaisen virtauksen saisi pakosarjan 2-1 haarasta, yhdistyvien putkien välistä? Ois ollu nätti tehä kun viimeksi loppuosan vaihdoin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #56 : 15.01.2016, 19:20:40 »
n. 1960 tullut pakolliseksi jenkeissä. Jotain suht samaa Euroopassa, väittävät että -63. En jaksa tutkia tarkemmin, väitän että pakollinen se on ollut vähintään 70 luvulta asti.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Snaga

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
« Vastaus #57 : 26.11.2021, 06:39:04 »
Nostellaan vanhoja juttuja, sillä itselläni on herännyt vahva kokeilun halu testata tätä viritystä b5244t3:ssa, kun vajaan vuoden päivät suostui pcv kierrättämään ilmaa lohkossa oikeaan suuntaan perusteellisen puhdistustuokion jälkeen ja nyt olisi tukkoisuutta taas havaittavissa.

Katin tilalle pitäisi suoraa putkea muutenkin jossain kohtiin  laitella, niin samalla voisin kokeilla systeemiä.

Tätä ketjua lukiessa sainkin jo hyviä vinkkejä ja toivottavasti tajusin oikein jutun idean. Tein pikaisen suunnitelman, joten haluaisin kuulla asiaan syvemmin perehtyneiltä vinkkejä, kokemuksia, mielipiteitä yms. että turhat kompuroinnit saisi minimoitua.

Eli ideana olisi tähän katin korvanneeseen suoraan putkeen hitsata 2. lambdan ja vaimentimen laipan välille pcv:n uusi yhde juohevalla liittymisellä karkeasti 45asteen kulmassa halkaisijaltaan noin 20milllistä putkea, joka tulisi joustolle asti putkeen muutamalla lattaraudalla tukevasti kannakoituna.

Tästä puuttuva osuus alkuperäisen pcv:n alumiinisen imuputken päässä olevalle 1/2" takaiskulle kulkisi saman halkaisijan letkulla.
Alussa toimivuutta vielä kokeillessa meinasin pärjätä vanhalla syylärinletkulla ja klemmareilla, mutta miten toteuttaisitte tämän laadukkaasti?
Ja onko perus LVI mallin takaiskuventtiili toimiva ja olosuhteita kestävä vaihtoehto vai onko jotain erityistä huomioitavaa hankintaa tehdessä. Ja onko sen suunnitelmassa oleva positio hyvä?

Muita muutoksia olisi imusarjan sekä turbon imuputken yhteiden tulppaus ja jäähdytysnesteen kierrosta turhaksi jäänyt bumerangi pois.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2021, 20:17:38 kirjoittanut Snaga »

 

Ateho  Elekma