RallyBaron  Samppasport

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2550 Vastauksia
  • 677804 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -mek-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
No niinpähän onkin. Vm. 2016 ainut bensamoottorinen neliveto oli 6-syl. 3 litran  T6. D5 AWD ja D5 ovat 5-syl. ja nuo kaikki nelivedot ovat 6-vaihteisella automaatilla. 8-vaihteinen automaatti oli vain etuvetoisissa T6, T5 ja D4-malleissa, jotka kaikki ovat 2 0 nelisylinterisiä.

T6 oli siis etuvetoisena 2,0 nelisylinterinen, mutta nelivetoisena 3,0 kuutoskone.

Alla kuva my. 2016 S60 esitteestä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
MY17 taisi muuttua että T6 AWD oli VEA koneella. Ainakin Polestar mallissa vaihtui kone.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa wsq´-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Ollu hetken mietinnässä käyttöautoksi ostaa tommonen v70 mk3 dieselinä ja automaattina tottakai. Risut ja ruusut näistä moottoreista/autoista? Mitä yleisimpiä vikoja näissä on ja kehtaako hankkia 300-450tkm auton? Mikä on toiminta varmin noista dieseleistä käyttöautoon ja onko laatikoissa ollu ihmeempiä vikoja?
« Viimeksi muokattu: 18.02.2022, 21:54:13 kirjoittanut wsq´- »

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Mitä asiantuntijat sanovat, onko tämä 6- vai 8-vaihteisella laatikolla? Sekä millä moottorinkoodilla tämä viimeisin viisimukinen D5 mahtaa olla?

https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/12703398
« Viimeksi muokattu: 21.02.2022, 19:19:19 kirjoittanut Mepi »
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Mitä asiantuntijat sanovat, onko tämä 6- vai 8-vaihteisella laatikolla? Sekä millä moottorinkoodilla tämä viimeisin viisimukinen D5 mahtaa olla?

https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/12703398

Ainakin omassa tuo 215hv D5 on koodiltaan D5244T15. Vitoskoneet on käsittääkseni aina vielä tuolla wanhalla 6-vaihteisella automaatilla ja 8-vaihteinen tuli vasta VEA-moottorin yhteyteen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vielä 2015 mallin XC60 AWD 6-vaihteinen aut. 5 cyl. on 215 hp ja moottorikoodilla D5244T15
2016 XC60 AWD aut. 6-vaihteinen 5cyl. 220 hp moottorikoodilla D5244T20. VolvoCars tietojen mukaan.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Niin mullakin oli aaninki ettei viisisylinteristä saa kuin 6-vaihteisena ja VEAt 8-vaihteisina. Jos näin on niin homma on selvä
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Ollu hetken mietinnässä käyttöautoksi ostaa tommonen v70 mk3 dieselinä ja automaattina tottakai. Risut ja ruusut näistä moottoreista/autoista? Mitä yleisimpiä vikoja näissä on ja kehtaako hankkia 300-450tkm auton? Mikä on toiminta varmin noista dieseleistä käyttöautoon ja onko laatikoissa ollu ihmeempiä vikoja?

En voi kun kehua.

Itsellä ollut puolitoista vuotta V70 vm. 2011 tuolla D3-moottorilla. Rivakka ja vääntävä kone. Ostettaessa autolla oli ajettu vain 214 tkm, nyt 30 tkm enemmän. Automaattilaatikon öljyt vaihdatin heti ja jakohihnan vesipumppuineen ja kolskeineen kohta sen perään.

Esikoisella on ollut puoli vuotta samanlainen D3-moottorinen V70, jolla oli ostettaessa ajettu 391 tkm. Nyt sillä taitaa olla lasissa 418 tkm. Toistaiseksi hyvin mennyt. Autoon vaihdatettiin heti automaattiöljyt ja teetettiin muuta huoltoa.

Molemmissa on huoltokirja, jolla saattaa olla merkitystä. Esimerkiksi oman autoni täydellinen huoltokirja kertoo, että moottoriöljyjä on vaihdatettu paljon tiheämmin kuin 30 tkm:n välein. Itse vaihdatan moottoriöljyt aina 10-11 tkm:n välein. Esikoista olen patistellut samaan tahtiin - kaiken varalta ja vielä kun on suht reippaasti ajettu Volvo alla.

Toivottavasti kommenttini kannusta etsimään huollettuja ja hyväkuntoisia Volvoja. Onnea matkaan!  8) 8)

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Ollu hetken mietinnässä käyttöautoksi ostaa tommonen v70 mk3 dieselinä ja automaattina tottakai. Risut ja ruusut näistä moottoreista/autoista? Mitä yleisimpiä vikoja näissä on ja kehtaako hankkia 300-450tkm auton? Mikä on toiminta varmin noista dieseleistä käyttöautoon ja onko laatikoissa ollu ihmeempiä vikoja?

Ensimmäisten vuosimallien 185-hevosvoimainen D5 kuluttaa polttoainetta varsin iloisesti verrattuna uudempiin (2010->) tuplaturboihin. Jos nelivedolle ei ole tarvetta ja budjettiin sopiva yksilö löytyy, niin vm. 2014-> D4:t VEA-moottorilla ja 8-vaihteisella automaatilla pääsevät huomattavasti viisisylinterisiä maltillisimmille kulutuslukemille. Automaattivaihteista ostaessa kannattaa tietenkin selvittää, onko vaihteistoöljyjä vaihdettu. Sopiva vaihtoväli on noin 60-80 tkm. Jos on menty "ohjelman mukaisilla" huolloilla eli 300-450 tkm ajettuun automaattiin ei ole vaihdettu vaihteistoöljyjä kertaakaan ja vaihteisto on alkuperäinen, niin miettisin kahteen kertaan, kannattaisiko etsiä jokin toinen yksilö.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Ensimmäisten vuosimallien 185-hevosvoimainen D5 kuluttaa polttoainetta varsin iloisesti verrattuna uudempiin (2010->) tuplaturboihin. Jos nelivedolle ei ole tarvetta ja budjettiin sopiva yksilö löytyy, niin vm. 2014-> D4:t VEA-moottorilla ja 8-vaihteisella automaatilla pääsevät huomattavasti viisisylinterisiä maltillisimmille kulutuslukemille. Automaattivaihteista ostaessa kannattaa tietenkin selvittää, onko vaihteistoöljyjä vaihdettu. Sopiva vaihtoväli on noin 60-80 tkm. Jos on menty "ohjelman mukaisilla" huolloilla eli 300-450 tkm ajettuun automaattiin ei ole vaihdettu vaihteistoöljyjä kertaakaan ja vaihteisto on alkuperäinen, niin miettisin kahteen kertaan, kannattaisiko etsiä jokin toinen yksilö.
Ekat VEA koneet on vain omalla tavalla ongelmaisia. EGR ongelmia ja öljyn kulutus ongelmaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ässäysi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Moi,

Harkinnassa V70 dieselinä. Oliko se niin, että kaikki Volvon omat 5-pyttyset koneet on luotettavan maineessa riippumatta siitä onko iskutilavuus 2,0 vai 2,4 litraa?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Oliko se niin, että kaikki Volvon omat 5-pyttyset koneet on luotettavan maineessa riippumatta siitä onko iskutilavuus 2,0 vai 2,4 litraa?

Eroina noilla perusmoottoreilla vain iskunpituus ja luotettavuuteen sillä ei ole vaikutusta. 2 litraiset on hieman pienempiruokaisia mutta toki myös laiskempia. Pienemmät on yhdellä vnt-ahtimella kun isommissa taas on kahdella turbolla tehty two-stage/compound systeemi.

Lujaa tekniikkaa kunhan apulaitteiden (laturin vapaakytkin ja ilmastoinnin kompuran laakerointi lähinnä) ja niiden hihnojen kunnon kanssa on tarkkana ja puuttuu ylimääräisiin ääniin ajoissa. Apulaitehihnan rikkoutuminen kun aiheuttaa hyvin monesti näissä myös jakopäätuhon, vaikka sillä nyt ehkä vähän turhan rajustikin pelotellaan suhteessa siihen kuinka yleistä se oikeasti on.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2022, 20:39:58 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ässäysi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Eroina noilla perusmoottoreilla vain iskunpituus ja luotettavuuteen sillä ei ole vaikutusta. 2 litraiset on hieman pienempiruokaisia mutta toki myös laiskempia. Pienemmät on yhdellä vnt-ahtimella kun isommissa taas on kahdella turbolla tehty two-stage/compound systeemi.

Lujaa tekniikkaa kunhan apulaitteiden (laturin vapaakytkin ja ilmastoinnin kompuran laakerointi lähinnä) ja niiden hihnojen kunnon kanssa on tarkkana ja puuttuu ylimääräisiin ääniin ajoissa. Apulaitehihnan rikkoutuminen kun aiheuttaa hyvin monesti näissä myös jakopäätuhon, vaikka sillä nyt ehkä vähän turhan rajustikin pelotellaan suhteessa siihen kuinka yleistä se oikeasti on.

Kiitos erittäin paljon kattavasta vastauksesta!

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Lujaa tekniikkaa kunhan apulaitteiden (laturin vapaakytkin ja ilmastoinnin kompuran laakerointi lähinnä) ja niiden hihnojen kunnon kanssa on tarkkana ja puuttuu ylimääräisiin ääniin ajoissa. Apulaitehihnan rikkoutuminen kun aiheuttaa hyvin monesti näissä myös jakopäätuhon, vaikka sillä nyt ehkä vähän turhan rajustikin pelotellaan suhteessa siihen kuinka yleistä se oikeasti on.

...ja eikös tämä ollut estettävissä asentamalla jonkinlainen metallinen suojus apulaitehihnan katkeamisen varalta?
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Ei se tukirauta ole kaikkea estänyt, on tapahtunut myös tuellisissa laitteissa apulaiteremmin katketessa sen pääsy jakohihnan seuraksi. Koko asia on liioiteltu huolto-ohjelman mukaisesti pidetyssä autossa tuskin katkeaa kumpikaan. Ja kuten edellä sanottiin jos joku pyörä alkaa ääntää on asiat syytä korjata. Autossa kuin autossa.
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy