Päivitetäänpä tilannetta. Ylläreitä kun tuli.
262tkm ajettu, viikko sitten AutoQsta ostettu 2.0D, -08 V70 kyseessä. Suomi-kärry ja täysi huoltokirja. Myyty hyväkuntoisena ja siistinä. Ei vikoja, pl. takaniveluen vinkuna mikä kauppakirjaankin naputeltiin myyjän maksettavaksi.
Volvoksi tutki autoa. Tarkoitus oli tehdä 260tkm huolto ja vaihtaa manuaalilaatikon öljyt.
...mutta moottorin takatiiviste (stefa) tihkunut/vuotanut öljyä vaihteiston / kaksoismassapyörän ja kytkimen päälle. Hinta-arvio 2500e. Takalaakerit 700e. Volvon Diagnostiikka huomautti myös jarruista ja toden totta eilen ja tänään jarrutehostin ei ensimmäiseen 30s toiminutkaan.
Tämän ja seuraavan talven kestävät nastarenkaat Volvoks totesi laittomiksi nastavajauden vuoksi. Myös lisälämmitintä ei saatu toimimaan vaikka sekin kauppakirjassa listattu toimivaksi.
Soitin myyjälle. Otti asian hoitoonsa ainakin näin alustavasti. Lupasi järjestää autolle huollon Hämeenlinnassa Maaliskuun alussa kun luottohuoltomies palaa lomilta ja antaa sijaisauton käyttöön. Ilmoitin, että kytkimen vaihdon (mikä öljyn takia tarkastettava) kustannuksiin voin osallistua, jos vaihto kannattaa korjauksien yhteydessä tehdä. Volvoksilta sanoivat, että öljytiivisteen korjauksen yhteydessä kannattaa ehdottomasti vaihtaa kytkimen lisäksi myös kaksoismassapyörä ja painelaakeri. Toivottavasti menevät öljyvuodon takia myös myyjän piikkiin.
Naputtelin myyjälle viestin vielä sähköpostilla viat ja tilanteen. Ilmoitin, että mielellään sitä ottaisi vaihtoauton pikaisesti alle. Erityisesti jarrutehostin kuumottaa. Öljyvuoto ei kuulemma ole iso.
Nyt jännäilen sormet ristissä, että saataisiin näin tuoreen käytetyn auton suhteen kaikki hoidettua ongelmitta myyjän kanssa siten, että myyjä myös kantaisi vastuunsa. Kilsoja on kuitenkin jo mittarissa, mutta ei tämmöistä vikakavalkadia voi alle 100km aikana autoon iskeä mitenkään. Viat ovat varmasti olleet autossa jo myyntihetkellä eikä niistä mainittu mitään. Eikä mistään tyyppivioistakaan ole kyse ymmärtääkseni.