2. Se ei siis johdu liian pitkästä öljynvaihtovälistä, koska takseissa se on ollut 20 tkm ja niissäkin jotka minulla on muistissa niin niitä alkoi esiintymään vasta reilusti yli 200tkm jälkeen.
Kaupunkitakseissa tulee usein tuntimäärään 650h perustuva huoltomuistutus täyteen ennen tuota 20 tkm ajomäärää. 650 tuntia on järjettömän pitkä öljynvaihtoväli.
300 tuntia olisi kohtuullinen määrä. Tarkoittaa kaupunkitakseilla n. 8-10 tkm ja normaalimmassa ajossa n. 15-18 tkm. Pitkän matkan "maakuntatakseissa" 30 tkm olisi jotenkin vielä hyväksyttävissä, kun kilometrit tulevat nopeasti ja pienellä määrällä tyhjäkäyntiä ja kylmäkäynnistyksiä. Siviilikäytössä ei kannattaisi missään nimessä paukutella menemään 30 tkm, ja onneksi huoltoväli on myös kalenteriin sidottu ja useimmille ei tulekaan 30 tkm vuodessa.
Valmistajan intresseissä on myydä uusia autoja, joten moottorien ei haluta olevan ikuisia ja osaltaan siksi pitkät huoltovälit.