Autonvaihto alkaisi olla ajankohtainen ja nyt on alkanut kiinnostamaan tuommoinen alkupään v60. Myöskin s60 voisi hyvän yksilön kohdalle sattuessa mennä. Kilometrit sattuisi 200-300tkm välille. Onko näissä jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon, kun menee katsomaan autoa? Koneeksi valikoitunee d4 tai d5 awd. Pieniä kulutuslukemia lupaavat noille, mutta mitähän on todellisuudessa? Volvosta en haluaisi pois vaihtaa, mutta tuo kulutus mietityttää. Myöskään nelivedosta ei kovin mielellään luopuisi, kun on kerran sellaisien erehtynyt hommaamaan.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/1213-V60.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2011&constyear_e=2016&minkm=15000&powerunit=2Tuosta voi saada jonkinlaista osviittaa todellisista kulutuslukemista. Kaikkien dieselien keskiarvo pyörii noin kuuden ja puolen litran paikkeilla, mutta pienempiä ja suurempiakin kulutuksia on. Tietysti paljon vaikuttaa erityisesti sen ikäisillä autoilla, joissa start/stopia ei vielä ole, kuinka paljon tulee maantieajoa ja paljonko kaupunkiajoa. Kaupunkipainotteiseen ajoon hybridi-D5 tai -D6 on kulutuksen puolesta pihin kuskin valinta, jos pystyy lataamaan, koska silloin kulutus jää todella pieneksi. Hybridissä on tietenkin omat ongelmansa ja tavaratila on varsin pieni.
Noilla kilometrimäärillä kannattaa tietenkin katsoa auton huoltohistoriaa ja erityisesti, milloin jakopäähuolto on tulossa. Jos paremmin (Driver Supportilla) varusteltu auto on tähtäimessä, vm. 2014-> facelifteissä BLIS on tutkilla kameroiden sijasta, adaptiivinen cruise jonoavustimella toimii selvästi vanhempia paremmin (osaa lähteä liikkeelle itse, jos jono pysähtyy) ja aktiiviset kaukovalot ovat varjostimilla pelkän automaattisen lähivaloille vaihdon sijasta. Itse katsoisin vain Summum-varustetason malleja ja katsoisin myös, että auton penkit ovat sporttiversiot, joissa on paljon parempi sivuttaistuki.
Jos joutuu ajamaan missä tahansa huonokuntoisilla teillä, kannattaa myös tiedostaa, että V60:n maavara vakiomallina on todella pieni. V60 Cross Countryn maavara sen sijaan on 20 cm, eli se sopii suomalaiselle tiestölle tavallista mallia huomattavasti paremmin.