Onko S/V/XC60:ssä sitten kahdenlaisia aktiivisia xenoneita? Jos on niin, milläs niitä käytettyjen myynti-ilmoituksista pystyy perkaamaan toisistaan? Vai pitääkö driver supportilla varustettu Kuuskymppinen sitten aina tuon häikäisyneston?
Luullakseni näissä on kolmenlaisia aktiivisia xenoneita (jos pikkueroja ei huomioida):
1) Aktiiviset Xenon ajovalot - kääntyvät ratin mukaisesti ja ainakin uudemmissa vuosimalleissa on lisäksi kulmavalot.
2) Aktiiviset Xenon kaukovalot - edellisen kohdan lisäksi vaihtaa automaattisesti lyhyiden ja pitkien välillä. Tälläiset on nyt V70/S80 Driver Support -paketissa ja muistaakseni 60-sarjassa ennen faceliftiä.
3) Täysaktiiviset Xenon kaukovalot häikäisynestoautomatiikalla - edellisten lisäksi xenoneita käännellään ja varjostetaan niin, että voi ajaa pitkät päällä vaikka on muuta liikennettä. Apukaukovaloissa ei ole varjostimia eikä kääntöä, joten ne sammuvat kun on edelläajavia tai vastaantulijoita.
Jos on niin, milläs niitä käytettyjen myynti-ilmoituksista pystyy perkaamaan toisistaan? Vai pitääkö driver supportilla varustettu Kuuskymppinen sitten aina tuon häikäisyneston?
Etsimällä vuosien 2013-2015 malleja ja kuvien perusteella valikoi facelift-yksilöt, joissa on tutka nokalla. Nykyinen tutkamalli näkyy kuvissa huonosti, mutta myös ratissa vakionopeudensäätimen nappien keskellä oleva keinuvipu paljastaa driver support-paketin olemassaolon. 2014 ohjekirjassa on kyllä vielä kuva myös vanhasta näppäinasettelusta, jossa ei ole keinuvipua, joten ehkä sellaisiakin on olemassa.
Sitten kun hyvä yksilö on löytynyt, niin pitää vielä varmistaa, että autossa todella on "täysaktiiviset" valot. Varminta on koeajaa auto pimeällä. Ehkä se valikoiden sanamuodoista tai umpioiden tyyppikoodeista selviäisi, mutta tässä kohtaa loppuu minulta tietämys. Periaatteessa kaikissa facelift+driver support-yksilöissä pitäisi olla, mutta aina voi olla vaikka johonkin muuhun maailmankolkkaan konfiguroitu auto. Ainakaan aikaisemmin kaikkien maiden valosäännöt eivät sallineet moisia valoja.
Mielipiteenä täysaktiivi-xenoneista sanoisin samaa kuin driver support -paketista muutenkin: toimii hämmästyttävän hyvin, mutta ihan kaikki eivät näistä pidä. Eikä kaikille ole mitään iloakaan. Suurin osa nykyisistä ominaisuuksista perustuu siihen, että liikkeellä on muitakin autoja tai ihmisiä. Jos ajelee hiljaisia teitä joissa ei ole kaistaviivoja tai ne ovat lumen alla, niin yksikään toiminto ei ole käytössä.