Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Aluvanteen keskireiän suurennus.

  • 19 Vastauksia
  • 16429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hans80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Aluvanteen keskireiän suurennus.
« : 10.02.2014, 19:38:02 »
Reiän nykyinen koko 63,5mm ja se pitäis saada 65,1 mm.
Onko sorvi ainut vaihtoehto, vai voiko itse tuon hioa suuremmaksi käsipelillä( porakone+ pyöröviila).
Miten vanteelle tulevat rasitukset, ovatko vain pulttien varassa vai onko keskireikäkin kantamassa sitä?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #1 : 10.02.2014, 19:47:14 »
Harkitse onko vannesetin jälleenmyyntiarvon tuhoaminen sen arvoista. Juuri joku tarjosi itse suuremmaksi sorvattuja ja siinä tapauksessa ei varmaan lämmittänyt että ne meni spacereilla johonkin värkkiiin, johon ne ei kuulu ;D Nyt ne ei kelpaa oikein mihinkään..

Ei se rakenne siellä turhaan ole, suurin merkitys lienee keskittämisessä, mutta aivan varmasti ottaa osansa voimista. Muuten pulattaisiin aivan varmasti enemmän soviterenkaiden kanssa.

Jos on pakko niin sorvi on ainut järkevä väline...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #2 : 10.02.2014, 19:51:39 »
Sorvilla vaan. Jos vastaavasti pitää saada takaisin pienempireikäiseen, niin kaikenkokoisia keskitysrenkaita on saatavilla kohtuuhintaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #3 : 10.02.2014, 21:38:10 »
Tosiasiahan on lopulta se että vanne pysyy navassa vain ja ainoastaan kitkan voimalla. Keskityksessä pulteilla ja keskireiällä on toki merkityksensä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #4 : 10.02.2014, 23:28:56 »
Olisko tuosta "tosiasiasta" jotain kättäpidempää. Pultit pitää luonnollisesti paikoillaan, mutta miksi "keskityshuuli" on niin pitkältä tasainen, jos lyhyt kartio hoitaisi homman?

Minä en tiedä, mutta muovinen soviterengas  vai suunitellun napakasti istuva vanne kysymykseen teidän omalta osaltani vastauksen.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #5 : 10.02.2014, 23:32:04 »
Olisiko toinen vaihtoehto pienentää auton päässä olevaa napaa? Jarrulevyt ovat paljon helpommat koneistaa eikä niiden jälleenmyynti arvolla ole niin väliä, kulutustavaraa kun ovat.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #6 : 10.02.2014, 23:32:38 »
Saabin "Jalkkis" vanteiden keskireikä sorvattiin uudempaan vuosimalliin tuolla. Heppu osaa myös Volvojen erikoisuudet mm. Valurautakansien modaukset lyijyttömälle   ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #7 : 11.02.2014, 00:59:58 »
Olisiko toinen vaihtoehto pienentää auton päässä olevaa napaa? Jarrulevyt ovat paljon helpommat koneistaa eikä niiden jälleenmyynti arvolla ole niin väliä, kulutustavaraa kun ovat.

Olikos se keskiö osa jarrulevyä vai napaa?? Mulla ei ole laaja otos, mutta vanteen lisäksi siihen keskiöön on nojannut myös jarrulevyt. Edelleen tuntuu järjen vastaiselta, että tollanen "turha" värkki olisi vielä käytössä, kaikissa autoissa, jos jollakin muovisovitteella pystyisi homman hoitamaan. Onhan ne vanteetkin varsin usein tihkaisseet kiinni siihen "turhaan" keskiöön..

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #8 : 11.02.2014, 09:39:24 »
Napaanhan se vanne keskittyy, kuten jarrulevykin. On mullakin molemmissa autoissa ihan oikealla keskireiällä olevat vanteet, mutta en näe siinä mitää väärää että liian suurella keskireiällä olevan tarvikevanteen kaveriksi laittaa soviterenkaan? Vanne pysyy navassa ilmankin sitä sovitetta ja jopa keskittyy pulteillaan varsinkin 5-pulttijaossa. Ei siinä tilanteessa ole mitään muuta tekijää pitämässä vannetta paikallaan kuin pulteilla luotu kitka navan ja vanteen väliin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa hans80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #9 : 11.02.2014, 10:21:58 »
Jos, pulteilla luotu kitkan avulla vanne pysyy varmasti paikoillaan, niin voin vaikka hiomalla suurentaa reikää, ollaanko
täällä samaa mieltä?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #10 : 11.02.2014, 10:25:29 »
Jos, pulteilla luotu kitkan avulla vanne pysyy varmasti paikoillaan, niin voin vaikka hiomalla suurentaa reikää, ollaanko
täällä samaa mieltä?
Väitän että toimii ihan täysin itse suurennetullakin keskireiällä. Toki kokeilet omalla vastuulla mutta on tullut ajeltua autoilla joissa keskireikä on vanteissa ihan mitä sattuu ja ilman soviterenkaita. Rauhallisesti kun kiristää ristiin pultit niin keskittyykin oikein hyvin. Toki paras vaihtoehto on viedä sorvarille.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #11 : 11.02.2014, 12:35:40 »
Jos, pulteilla luotu kitkan avulla vanne pysyy varmasti paikoillaan, niin voin vaikka hiomalla suurentaa reikää, ollaanko
täällä samaa mieltä?

Sorvilla.
Eli ei hiomalla, eikä poraamalla, mutta sorvilla.
Muista vaihtoehdoista olen eri mieltä.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hans80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #12 : 11.02.2014, 13:00:08 »
Kävin koneistamolla kyselemässä, sanoi että ei voi ite hioa on niin sitkeetä materiaalia, parikymppiä sanoi
velottavansa, elikkä sinne vien, kun saan kumit pois paikoiltaan.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #13 : 11.02.2014, 13:47:32 »
Kävin koneistamolla kyselemässä, sanoi että ei voi ite hioa on niin sitkeetä materiaalia, parikymppiä sanoi
velottavansa, elikkä sinne vien, kun saan kumit pois paikoiltaan.

Eipä ole paha hinta, ehdottomasti paras ratkaisu... O0
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Aluvanteen keskireiän suurennus.
« Vastaus #14 : 11.02.2014, 16:27:11 »
Kävin koneistamolla kyselemässä, sanoi että ei voi ite hioa on niin sitkeetä materiaalia, parikymppiä sanoi
velottavansa, elikkä sinne vien, kun saan kumit pois paikoiltaan.

Täytyy olla per vanne? :pomo: Ja siinä onkin sitten jo puolet liikaa. Vai? ???
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Futurez  Kulkukoira