Samppasport  Futurez

Hiukkassuodattimen säiliön täyttö EOLYS-nesteellä 1.6D/DRIVe moottorit

  • 8 Vastauksia
  • 32079 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rasanttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Ensiksi tarvitset EOLYS nestettä, jota saa halvimmalla mm. Motonetistä:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/605902/EOLYS-neste-3l-VIHREA-tunnusvari-102-

Riittoisuus on tuosta 2 arviolta täyttökertaan. Neste ei ole väriltään vihreää vaan punertavaa. EOLYS neste on käsittääkseni varsin myrkyllistä, joten varovaisuus paikallaan kun käsittelet sitä.

Lisäainesäiliö löytyy autona alta taka-akselin päältä. Säiliössä on kaksi putkea jotka on selvästi erillään muusta nipusta (3) ja (2). Toisesta tapahtuu ilmaaminen ja toisesta täyttö. Kolmantena on paineentasausta varten oleva putki päässä harmaa korkki (6). Liitä täyttöletku täyttöputkeen (3) ja avaa samalla ylivuotoputki (2). Nosta kannu ylös avaa kannun hana ja valuta nestettä kunnes säiliö tulvii poistoputkesta (2). Tällöin säiliöön on mennyt arviolta 1,5 (mikäli se oli tyhjä).

Tarkempi kuvaus tässä ohjeessa: https://www.dropbox.com/s/decufh2kymu9ev3/fuel-additive-1.6hdi-duratorq.pdf
Käytännön täyttöohje: https://www.youtube.com/watch?v=IyEpmE5MfWs

Täytön jälkeen vikakoodi täytyy nollata (säiliö tyhjä). Ja säiliön taso kalibroida testerillä  / tarvittaessa ilmata säiliö testerillä. Nämä tapahtuu Volvolla jos itselläsi ei ole tarvittavia laitteita. Joissakin malleissa on kielikosketin jolla saa tehtyä täytön manuaalisesti (kts. ohje).

« Viimeksi muokattu: 02.04.2014, 09:23:34 kirjoittanut rasanttu »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Jos täytön tekee ennen kuin värkki herjaa tyhjästä säiliöstä niin selviää ilman vikakoodien nollailuja? Vai tuleeko herja kilometrien perusteella?

Poissa rasanttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Jos laitteessa on tuo "kielikosketin" jolla voi ns. manuaalitäytön tehdä niin silloin ei käsittääkseni tule vikakoodeja. Minun tapauksessa täytön jälkeen vikakoodien nollaus palautti ilmoituksen "säiliö määrä liian alhainen" heti takaisin tauluun, aikansa ihmeteltyämme löysimme valinnan jolla säiliön taso kalibroidaan täydeksi. Vikakoodin nollauksen ja säiliön kalibrointikäskyn jälkeen ei tullut enää vikaa päälle.

Jostain muistelen lukeneeni, että säiliössä on ultraäänianturi tms. eikä perinteistä kohoa jonka vuoksi pitää tuo kalibrointi tehdä täyttämisen jälkeen?
Ultraäänianturi on elektroninen laite ja ultraäänitunnistin, jota asennetaan säiliön pohjalle. Nesteen taso mitataan ultraäänipulssin tuottamalla laitteesta välittömästi anturille. Pulssi lähtien nesteen ylätasoon heijastuu ja taas menemällä läpi nestettä tulee anturille. Nesteen taso määritellään pulssin menon aikana.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2014, 13:20:36 kirjoittanut rasanttu »

Poissa rasanttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Tämä ohje pätee ajoneuvoihin moottoreilla DV6 (PSA HDi), D4164T (Volvo DRIVe), DLD416 (Ford TDCi).

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Jos täytön tekee ennen kuin värkki herjaa tyhjästä säiliöstä niin selviää ilman vikakoodien nollailuja? Vai tuleeko herja kilometrien perusteella?

Mulla oli joskus aikoinaan 307 SW HDi jossa oli nuo eolys-vehkeet.

MUISTAAKSENI siinä täyttöväli oli 120 tkm, jos ei tuon välein kalibroinut ja tietokoneelle ilmoittanut täytöstä niin alkoi pyytää nestettä.

Erikoinen piirre oli k.o. autossa se, että jos auton tankkasi käynnissä ollessa niin polttoainemittari ei reagoinut lisääntyneeseen aineeseen ennen seuraavaa käynnistystä.
Syy oli se, että järjestelmä laski tankkauksen jälkeen lisätyn polttoaineen ja annosteli tuota eolys-ainetta polttoaineen sekaan.
En tiedä toimiiko nuo PSA-dieseliset Volvot samalla tavalla.

Toivottavasti ei, tuo pösö oli melko laaduton laite.
Ja samoja kokemuksia oli muillakin 307n omistajilla.

Poissa rasanttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Volvo ei toimi samalla tavalla. Polttoaineen määrä päivittyy heti. Vaikka nuo PSA:n ajoneuvot on aika laadutonta kapistuksia edustaa nuo dieselmoottorit alan terävintä kärkeä myös luotettavuudessa. Niitä lainaa nykyään aika moni merkki, Mercedes-Benziä myöten :)

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
  Vaikka nuo PSA:n ajoneuvot on aika laadutonta kapistuksia edustaa nuo dieselmoottorit alan terävintä kärkeä myös luotettavuudessa.
Noinkohan... Meikäläisellä on autonasentajan kokemusta useammalta vuosikymmenneltä kaikista merkeistä ja sen jälkeen kun PSA-konsernin mottoreita alkoi ilmestymään muihinkin merkkeihin niin samat ongelmat esim.suuttimien kanssa ilmestyivät kaikkiin konsernin malleihin. Siis Commonrail malleja koskevia ongelmia. Jokseenkin jokaisessa jotka korjaamolle on tuotu niin kyseessä on ollut joko suuttimien sisäinen vuoto tai puristuspaineen vuoto suuttimen tiivisteestä.

Toisaalta pitää PSA:n "hyväksi" kertoa että jokseenkin yhtä paljon mersun CDI-moottoreissa on samoja ongelmia... Eikä saa unohtaa Opelinkaan samantyyppisiä koneita... Yhtä kaikki ne ovat Boschin tekemiä. Mutta ei pidä hylätä myöskään japseja joista myös on ollut samojen murheiden kanssa firmalle tuottoisia töitä.

Elikkäs yhteenvetona totean että eri valmistajien kiinnostus nostaa ruiskutuspainetta ja sitä kautta päästöjä pienentää on edennyt nopeammin kuin mitä tuotantoon järkevän hintaisten materiaalien kehitys on edennyt.
Siis olemassa on keinot millä päästöt saadaan kohdilleen mutta niiden materiaalien valmistuskustannukset eivät ole vielä normikäyttäjän tasolla.

Siis suunnittelijoilla on olemassa jo valmiit jutut miten moottori pitää tehdä mutta valmistajilla ei ole  hinnoiltaan "käyttäjäystävällisiä' materiaaleja joilla homman voisi toteuttaa. Moottorien valmistajat käyttävät materiaaleina kilpailukykyisen hinnan omaavia materiaaleja ja ne eivät välttämättä ole koko takuuajan kestäviä mutta kilpailutilanne vaatii koko ajan uutta esille joten pakko on tehdä "sutta".
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Jack Baueri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Kannanpa tähän aiheseen oman korteni kekoon: V50:een (D4164T) pompsahti infotauluun se ”Moottorijärj. vaatii huollon, huolla heti” teksti ja punainen huutomerkki. Auto kyllä toimi muuten ihan OK ja vedot oli vielä tallella. Ensin tietty luetutin vikakoodit (0005 ja A610) jotka viittasivat siis lisäainesäiliöön. ajelin autolla vielä reilu 300 km sinä aikana kun koetin metsästää edullisinta täyttöpaikkaa tai vaihtoehtoisesti nestettä. Lopulta sitten päädyin merkkikorjaamolle joka kustansi 160€ sisältäen 3l nesteen täytön ja tarvittavat ECU hiplaukset. Eli joskus kannattaa kysyä se hinta merkkiliikkeestä, voi yllättyä. Laskin, että tuolla hinnalla olisi ehkä just saanu nesteet, mutta lisäksi olisi vielä pitänyt maksaa mahdolliset työt ja ECUn ohjelmointi. Tämä oli muuten ensimmäinen kerta kun tuota lisäainetta jouduttiin laittamaan reilun 100tkm ajon aikana. DPF pöntön vaihdon jälkeenkin oli ajettu jo 60 tkm ja silloin ei lisätty koska vaihdoin sen itte.  ;)

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Kuinkas paljon uskaltaa ajella kun punainen kolmio on taulussa ja säiliö haluaa nestettä? Itsellä tuo juuri tuli ja lukijalla tuli todettua. Kilometritkin viittaavat siihen. Mutta mulla on jo merkkihuoltoon varattu lokakuun alulle jakohihnan vaihto niin kestääkö ajaa sinne asti jos täyttäisivät samalla? Ilmeisesti ei polta dpf jos neste lopussa, tuleeko isoja ongelmia?

 

Kulkukoira  Proturbo