Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584988 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuskin sen "valomuisti" sanan tarkkaan määritelmää kukaan on virallisesti tehnyt.

80-luvun alkupuolelta isommat volvot on yleensä varustettu toiminnolla joka sammuttaa ajovalot kun avaimen kääntää pois silloin kun valot on päällä asennossa, mutta siellä on tosiaan seassa ollut myös ratkaisuja jossa ajovalot on aina moottorin käydessä päällä, oli kytkin 0 tai päällä asennossa.

Mun mielestä tuo malli jossa valot saa tarvittaessa myös pois päältä on parempi.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tuskin sen "valomuisti" sanan tarkkaan määritelmää kukaan on virallisesti tehnyt.

80-luvun alkupuolelta isommat volvot on yleensä varustettu toiminnolla joka sammuttaa ajovalot kun avaimen kääntää pois silloin kun valot on päällä asennossa, mutta siellä on tosiaan seassa ollut myös ratkaisuja jossa ajovalot on aina moottorin käydessä päällä, oli kytkin 0 tai päällä asennossa.

Mun mielestä tuo malli jossa valot saa tarvittaessa myös pois päältä on parempi.

Taitaa useimmiten löytyä molemmat toiminnot, jos ei ole asioikseen sulakkeen poistolla tms. deaktivoitu.

Sinällään turhia ominaisuuksia, kun aivokapasiteetti riittää vielä valokytkimen kääntämiseen siinä missä virta-avaimenkin, mutta ei tuosta ole koskaan haittaakaan ollut. Ajovalot saa kuitenkin pois päältä, eikä pelkät parkit paljoa virtaa vie.

Ja onhan siinä sekin, että jos käyvä auto on mahdollista saada täysin valottomaksi, niin aina joku urpo sellaisella myös pimeänä tuolla vetää.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mulla ei aikanaan seiskassa voinut kuunnella radiota autossa muuten kuin parkit päällä tuon 0 asentovalomuistin takia, mutta se nyt tietysti oli mahdollista että siellä oli jotain muutakin käpyä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Mulla ei aikanaan seiskassa voinut kuunnella radiota autossa muuten kuin parkit päällä tuon 0 asentovalomuistin takia, mutta se nyt tietysti oli mahdollista että siellä oli jotain muutakin käpyä.

Ei pystykään, mutta en tuotakaan kovin suurena ongelmana koe.

Ainahan sen radion voi kytkeä suoralle virralle, saa sen akun tyhjenemään halutessaan niinkin. ;)

Eikäkö hetkinen, ei sen 0-asentomuistin pitäs vaikuttaa humpankuunteluun mitenkään, kun mankka saa virtaa 1-asennossa ja valot vasta virrat päällä. ???
« Viimeksi muokattu: 12.01.2021, 15:10:32 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei pystykään, mutta en tuotakaan kovin suurena ongelmana koe.

Ainahan sen radion voi kytkeä suoralle virralle, saa sen akun tyhjenemään halutessaan niinkin. ;)

Eikäkö hetkinen, ei sen 0-asentomuistin pitäs vaikuttaa humpankuunteluun mitenkään, kun mankka saa virtaa 1-asennossa ja valot vasta virrat päällä. ???

Nykyisessä 240:ssä virtalukon 1. asennossa tulee sähkö radiolle, ajovaloille niiden ollessa päällä ja puhaltimien moottoreille. Eli tuossa nykyisessäkin jos jää kuuntelemaan radiota autossa odotellessa, niin pitää kääntää noi kaikki pois päältä. Kaipa se seiska toimi samoin, sillä erolla että valoja ei saanut kokonaan pois, kun muistan silloin pohtineeni pitäisikö sille tehdä jotain. Tuosta on jo melko tovi aikaa..

Voi olla tietysti että siinä seiskassakin sai ajovalot pois kun jätti valokytkimen 0 ja parkkiasennon puoleen väliin.. 340:ssä tuo ainakin onnistui.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Ei seiskassa syty mitkään valot 0-asennossa, ennenkuin kääntää virrat päälle.

Luonnollisesti, jos haluaa pelkästään kuunnella radiota, pitää valot, puhallin yms. muut turhat virrankuluttajat kääntää pois päältä, mutta ei se rammari edelleenkään mitään valoja päälle vaadi.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei seiskassa syty mitkään valot 0-asennossa, ennenkuin kääntää virrat päälle.

Luonnollisesti, jos haluaa pelkästään kuunnella radiota, pitää valot, puhallin yms. muut turhat virrankuluttajat kääntää pois päältä, mutta ei se rammari edelleenkään mitään valoja päälle vaadi.
No, en tiedä oliko siinä mun seiskassa jotain aiempien omistajien virityksiä, mutta kuten tuossa mun 240:ssä siinäkin meni nuo valot, puhaltimet ja radio päälle virta-avaimen 1 asennossa, mutta sillä erolla että ajovalot paloivat valokytkimen 0 ja Ajovaloasennossa.

Eli ei se rammari niitä valoja vaadi, mutta vaatii sen herätteen virtalukolta. Voihan tietysti jotkut soittimet saada manuaalisesti päälle myös avain 0 asennossa, mutta mutta mulla ei tuollaista.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Minulla voi 740:ssä kuunnella radiota kunhan avain on 1 asennossa. Tässä asennossa mitkään valot eivät syty, ainoastaan sisäpuhallin lähtee toimimaan. Kun avain käännetään siine asti, että merkkivalot syttyvät, niin tällöin parkit tulevat päälle itsestään, mikäli valokytkin nollassa. Uudesta asti valot eivät käyttäytyneet näin, mutta kun vaihdoin valokytkimen purkamolta hankittuun, niin tämä parkkien automaattinen syttyminen tuli mukana. Tutkisin vanhoja kytkinkaavioita, tämä parkkien syttyminen itsestään taitaa olla USA tyyppinen juttu, koska 760:n USA mallin kohdalla mainitaan tämä parkkien syttyminen sytytysvirran mukana.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
No, en tiedä oliko siinä mun seiskassa jotain aiempien omistajien virityksiä, mutta kuten tuossa mun 240:ssä siinäkin meni nuo valot, puhaltimet ja radio päälle virta-avaimen 1 asennossa, mutta sillä erolla että ajovalot paloivat valokytkimen 0 ja Ajovaloasennossa.

Eli ei se rammari niitä valoja vaadi, mutta vaatii sen herätteen virtalukolta. Voihan tietysti jotkut soittimet saada manuaalisesti päälle myös avain 0 asennossa, mutta mutta mulla ei tuollaista.

Eli ajovalot syttyivät virtalukon 1-asennossa, vaikka valokytkin nollilla? Kuulostaa ranetukselta, mutta mistäpä näistä kaikista tehtaan kytkentävaihtoehdoista arvaa mennä sanomaan...

Soittimen toimintahan riippuu ihan siitä, tarjoillaanko sille käyttövirta suoraan akulta vai virtalukon kautta, mutta ei liity enää varsinaisesti valojen käyttöön mitenkään.

Ainoa tilanne, jossa voisi kuvitella tuosta alkuperäisestä valojen pakkosyötöstä olevan haittaa, olisi jos pitäisi säätää jotain sytkävirta päällä moottori sammuksissa niin kauan, että ajovalot ehtisivät tyhjentää akun. Ja senkin voi välttää kääntämällä pelkät parkit päälle.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2021, 18:41:11 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Eli ajovalot syttyivät virtalukon 1-asennossa, vaikka valokytkin nollilla? Kuulostaa ranetukselta, mutta mistäpä näistä kaikista tehtaan kytkentävaihtoehdoista arvaa mennä sanomaan...

Juurikin näin. Ja tosiaan tuo 240 toimii samoin, sillä erolla että ajovalokytkimen 0 kaikki on pois päältä aina.

Soittimen toimintahan riippuu ihan siitä, tarjoillaanko sille käyttövirta suoraan akulta vai virtalukon kautta, mutta ei liity enää varsinaisesti valojen käyttöön mitenkään.

No kyllähän ne soittimet 80-luvulla jo yleisesti oli kytketty niin että se sammui automaattisesti. Ei sinänsä liity valoihin, vaan virtalukkoon, mutta virtalukko taas liittyy valoihin...

Ainoa tilanne, jossa voisi kuvitella tuosta alkuperäisestä valojen pakkosyötöstä olevan haittaa, olisi jos pitäisi säätää jotain sytkävirta päällä moottori sammuksissa niin kauan, että ajovalot ehtisivät tyhjentää akun. Ja senkin voi välttää kääntämällä pelkät parkit päälle.

Jostainsyystä olen useammankin kerran jotain säätänyt, jonka takia jälkikäteen jossainkohtaa tajunnut että parkit ovat jääneet päälle. Siis näissä autoissa joissa 0-asennossa ajovalot palaa. Jotenkin se vaan istuu mun pirtaan paremmin että siinä 0 asennossa valot on poissa, niin että valot voi olla "päällä" aina. Eihän tuolla tietysti valtavaa merkitystä ole, useamminhan ne parkit jää päälle kun on johonkin pysäköinnin jälkeen unohtanut kääntää ne päälle kun lähtee taas liikkeelle.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Eilenillalla tuli muuten aiheen tiimoilta testattua, ja huomasin että omasta on lakanneet nuo pakkovalot toimimasta.

En taida tehdä asialle mitään, kunnei noita mihinkään tarvitse. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Eilen pyörälenkillä mietin autojen uusia LED valoja. Ajelin katuvalottomalla pätkällä fillarilla. Takaa tuli uusi M-B GLE maasturi. Siinä oli värisävystä päätellen LED ajovalot. Mersuissakin mittausten mukaan pitäisi olla ihan hyvät valot. MUTTA ei ole niitä pesureita niin valovirta on max 2000 lumenia. Oma pyörän valo oli täydellä 3200 lumenin teholla kun takaa ohitti minut eikä tullut fiilistä että olipa siinä kirkkaat valot. Pari kertaa myös bongannut samalla pätkällä uusia Volvoja. Niissäkin on ok valot, mutta ulkopuolisen silmään todella matala se valokeila. Ja uskon että M-B:n insinöörit saisi tehtyä über valot (ja ovat tehneet S-sarjaan) mutta kun pitää rajoittaa sitä valovirtaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Kannattaa sitten sen fillaroijankin paneutua valonsa säätöön, muutenkin kuin miten tuntuu itsestä mahdollisimman tehokkaalta.

Pari kertaa tullut tällainen led-lumeneitalöytyy-spandexi vastaan, ja vittumaisesti osaa yksikin valo häiritä, kun sohii sillä killillään vastaantulijoita silmiin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Kannattaa sitten sen fillaroijankin paneutua valonsa säätöön, muutenkin kuin miten tuntuu itsestä mahdollisimman tehokkaalta.

Pari kertaa tullut tällainen led-lumeneitalöytyy-spandexi vastaan, ja vittumaisesti osaa yksikin valo häiritä, kun sohii sillä killillään vastaantulijoita silmiin.
Joka kerta pudottanut tehot pienelle taikka pistänyt lapasta eteen ettei häikäise. Jonkin verran sattuu sitä että autoilija pudottaa lyhyille valoille. Sitten huomaa että onkin vain pyörä niin räppää pitkät takaisin. Onneks itse voi vastata samalla mitalla takaisin :D

Edit: jos ei raha olisi este niin pyörään tulisi tämmöinen. https://www.bike-discount.de/en/supernova-m99-mini-pro-b54-battery-light Saksassa ei saa myydä noita tehokkaita valoja joissa symmetrinen valokuvio. Tuossa olisi pitkät ja lyhyet valo-moodit.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2021, 10:21:20 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jossainmäärin on kyllä yllättävää ettei noita fillareiden pitkät/lyhkäset valoja ole enempää..  Ehkä se meininki on vaan se että kun laki ei kiellä, niin mennään miten huvittaa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron