Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585886 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Käännän asian toisin päin: Minäkin tykkään ajaa kokoajan pitkät päällä ja TIEDÄN että ne on päällä.

http://m.iltalehti.fi/autot/201410120115141_ae.shtml

Keskellä päivää? Ihan sama.

Tajuutkohan sä että sulla on pakkomielle?

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Keskellä päivää? Ihan sama.
Luuletko että noi sumareilla auringonpaisteessa ajavat sammuttavan ne sumarit kuin tulee pimeetä?

Poissa Apok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Joissain autoissa se lampun vaihto on vaan sellainen tunnin homma.
Esim fiat stiloilla ajetaan yleensä ajovalot ja sumuvalot palaneeksi ennen kuin niile tehdään jotain. Sumari on tosin samassa umpiossa, eli havaittavuuteen ei suuresti vaikuta.
Useampi ihmisiä seuratessa olen päätynyt siihen tulokseen että kunhan auto liikkuu niin sillä ajetaan. Ei vaivauduta mitään korjaamaan kun se ei matkaa haittaa. Mukavampaahan se on autolla päästää pitkää matkaa kun se on kunnossa ja keulalta löytyy kunnon valot + perässä toimii kaikki sumuvaloja myöden. Tunti taitaa olla liikaa irrottaa normaalista elämästä auton korjaamiseen. Työn puolesta kun tulee asuinalueella liikuttua aikasin aamulla niin näkee että ei ole edes aikaa autoa putsata ja skrapata puhtaaksi.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Luuletko että noi sumareilla auringonpaisteessa ajavat sammuttavan ne sumarit kuin tulee pimeetä?
No oikeastaan ihan sama sekin.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Ajelin mökille aamulla, niin 14kpl etusumaripellejä ajoi ne päällä vastaan, vaikka aurinko paistoi...

Sinähän varmasti tunnistat päiväajovalon ja sumuvalon toisistaan mutta kun ajan eräällä autolla jossa on hehkulampulla toteutetut päiväajovalot ja se on sijoitettu etuhelmaan sumuvalon kanssa samaan umpioon niin aina sillä ajaessa tulee vastaan kaksi autoa/kilometri jotka vilkuttelevat valoja.
En tiedä häikäiseekö ne valot heitä, toivottavasti koska päiväajovalon toimivuus perustuu mietoon häikäisyyn vai siihen että ovat sitä mieltä että minulla on määräysten vastaisesti sumuvalot päällä.

Olipa syy kumpi tahansa niin aiheuttavat välillä hihitystä, välillä hohotusta ja joskus huutonaurua riippuen vilkuttelun toteutuksesta.
Välillä vastaan vilkutteluun vilkuttelemalla sumuvaloja, jos ehdin.

Se on minulle mysteeri että mikä niissä sumuvaloissa kirkkaalla ilmalla risoo kun ne oikein suunnattuna ei häikäise yhtään ja päiväajovalot taas nimenomaan häikäisee, miedosti tosin mutta kuitenkin.

Jos taas ajan autolla jossa helmassa on led-drl -valot niin kukaan ei vilkuttele kun tietävät ne päiväajovaloiksi.
Mutta kun on hehkulamppu niin kaikki agressiot purkautuvat.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Sinähän varmasti tunnistat päiväajovalon ja sumuvalon toisistaan mutta kun ajan eräällä autolla jossa on hehkulampulla toteutetut päiväajovalot ja se on sijoitettu etuhelmaan sumuvalon kanssa samaan umpioon niin aina sillä ajaessa tulee vastaan kaksi autoa/kilometri jotka vilkuttelevat valoja.
En tiedä häikäiseekö ne valot heitä, toivottavasti koska päiväajovalon toimivuus perustuu mietoon häikäisyyn vai siihen että ovat sitä mieltä että minulla on määräysten vastaisesti sumuvalot päällä.

Olipa syy kumpi tahansa niin aiheuttavat välillä hihitystä, välillä hohotusta ja joskus huutonaurua riippuen vilkuttelun toteutuksesta.
Välillä vastaan vilkutteluun vilkuttelemalla sumuvaloja, jos ehdin.

Se on minulle mysteeri että mikä niissä sumuvaloissa kirkkaalla ilmalla risoo kun ne oikein suunnattuna ei häikäise yhtään ja päiväajovalot taas nimenomaan häikäisee, miedosti tosin mutta kuitenkin.

Jos taas ajan autolla jossa helmassa on led-drl -valot niin kukaan ei vilkuttele kun tietävät ne päiväajovaloiksi.
Mutta kun on hehkulamppu niin kaikki agressiot purkautuvat.

Tunnistan kyllä autojen valot. Sen verran on tietämystä autoista ja eri merkeistä.

Keskellä päivää? Ihan sama.

Tajuutkohan sä että sulla on pakkomielle?

Sulle ihan sama jollekkin muulle ei. Ymmärsitkö sen linkistä, että niiden käyttö on LAITONTA muulloin, kun tietyn tarpeen vaatiessa? Jos et niin suosittelen perehtymään tuohon edellä mainittuun linkkiin tai finlex:n. Ja keskustelun aihehan on: "Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)"

Tänään 37 sumarispede aurinkoisella kelillä (Yksi poliisien siviili transportterikin), kun kävin Jkl:ssä ja 23 kpl ilman valoja ajavaa. Jälkimmäisistä kolme pahoitti mielensä, kun vilkautin pitkiä. Tuollainen valoton valkoinen auto ja vastaan paistava aurinko on aika ikävä yhdistelmä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Sulle ihan sama jollekkin muulle ei. Ymmärsitkö sen linkistä, että niiden käyttö on LAITONTA muulloin, kun tietyn tarpeen vaatiessa?

Ymmärräthän säkin että ylinopeuden ajaminen on LAITONTA, ja silti teet sitä sitä säännöllisesti?

Ja jos väität että et aja ylinopeutta, niin valehtelet.

Normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää  mikä tasoisista rikkomuksista on kyse, jotkut, sen sijaan että hakisivat hoitoa psyykkisiin ongelminsa meuhkaavat jostain täysin epäolennaisista asioista.

Lakikirjassa on niin paljon kaikkea älytöntä että niiden vahtimiseen voitaisiin valjastaa koko poliisikunta, niin että nykyisten tehtävien hoitoon ei jäisi minuuttiakaan aikaa.

Sumuvalojen käyttö ei ole millään tasolla merkityksellinen asia.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ymmärräthän säkin että ylinopeuden ajaminen on LAITONTA, ja silti teet sitä sitä säännöllisesti?

Ja jos väität että et aja ylinopeutta, niin valehtelet.

Normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää  mikä tasoisista rikkomuksista on kyse, jotkut, sen sijaan että hakisivat hoitoa psyykkisiin ongelminsa meuhkaavat jostain täysin epäolennaisista asioista.

Lakikirjassa on niin paljon kaikkea älytöntä että niiden vahtimiseen voitaisiin valjastaa koko poliisikunta, niin että nykyisten tehtävien hoitoon ei jäisi minuuttiakaan aikaa.

Sumuvalojen käyttö ei ole millään tasolla merkityksellinen asia.

Offtopic ketju ja aihe Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.). Kukaan ei pakota sinua lukemaan näitä tekstejä saati vastaamaan ja painamaan lähetä-nappia. Joskus kannattaa se lääkitys tarkistaa myös monitorin toisessa päässä, että se on kohdallaan, jos näin pahasti pahoittaa mielensä. Nauran myös kotitarvepsykologeille.

Haluan muistuttaa, että laittomat xenonit, lisäpitkät ja väärin käytetyt sumuvalot häikäisevät. Niiden käyttämättä jättäminen oikeissa tilanteissa taas aiheuttaa sen ettei autoilijaa havaita. Kun taas jonkun ajama pieni ylinopeus harvemmin vaikuttaa muiden näkemiseen saati ajamiseen milläänlailla. Jos halusit esimerkkinä vääntää ylinopeudesta, joka ei tähän ketjuun kuulu, niin suosittelen perehtymään mitä mieltä lakia toteuttava poliisi on ylinopeudesta. Laitan vielä varmuuden vuoksi linkit. Ja kyllä olen keskustellut useamman poliisin kanssa jotka ovat todenneet, etteivät puutu 5-10% ylinopeuksiin.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1435191291265.html
http://www.uusisuomi.fi/autot/83811-sakko-lajahtaa-5-kmh-ylinopeudesta-poliisi-kiistaa

Nimimerkillä: Vajaa 20 vuotta ajokortti ja 0 ylinopeussakkoa. Miten mahtaa olla sinun kohdalla, kun otit asian esille?

Vai oletko niitä kuskeja jotka ajaa kokoajan sumarit päällä  ;).

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1114.msg269299#msg269299
« Viimeksi muokattu: 18.01.2016, 17:20:27 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
37 sumuvaloja väärin käyttävää ja 23 kpl ilman valoja ajavaa?
Millä matkalla/ajalla?

Kuullostaa erikoiselta, jopa niin erikoiselta että vahvasti epäilen vääriä tulkintoja, esimerkiksi juuri päiväajovaloja tulkittu sumuvaloiksi.
Mm. mersulla on paljon erikoisia mutta laillisia etu/ajovalojärjestelmiä, jopa niin että etuvalot on kahdennettu mutta tyyppihyväksyntä niillä silti on eli lailliset.

Samoin toiset led-drl:t eivät juurikaan erotu sivusuunnassa, näkyvät aika kapealle sektorille eteenpäin.

Tietysti syy ihmettelyyni on siinäkin etten jaksa ihmetellä toisten käyttämiä ajovaloja tai niiden käyttämättömyyttä, minun puolestani jokainen saa itse kantaa ongelmansa.

Lainaus
väärin käytetyt sumuvalot häikäisevät
Minusta väärin sunnatut sumuvalot voivat häikäistä, jos on suunnattu liian ylös.
Oikein suunnatut tai liian alas suunnatut sumuvalot eivät minua häikäise sen enempää koin oikein suunnatut ajovalotkaan.


Lainaus
Ja kyllä olen keskustellut useamman poliisin kanssa jotka ovat todenneet, etteivät puutu 5-10% ylinopeuksiin.
Tuo ei liene mikään referenssi, samoin olen keskustellut useammankin liikennevalvontaa suorittavan poliisin kanssa jotka ovat sanoneet että etsivät liikenteestä oikeita ongelmia eivätkä sumuvaloja käyttäviä.

Se ettei poliisi puutu asiaan jostakin syystä ei tee lain rikkomisesta sen hyväksyttävämpää kuin jonkin toisen lain rikkominen.


Tämä valoasia on kuin nastarengaskeskustelu, toiset tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen muilta tielläliikkujilta ja omalta ajoneuvoltaan ongelmattomaan liikenteessä toimimiseen.

Tarjotkaamme se heille, käytetään niitä valoja ja vielä oikein!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
37 sumuvaloja väärin käyttävää ja 23 kpl ilman valoja ajavaa?
Millä matkalla/ajalla?

Kuullostaa erikoiselta, jopa niin erikoiselta että vahvasti epäilen vääriä tulkintoja, esimerkiksi juuri päiväajovaloja tulkittu sumuvaloiksi.
Mm. mersulla on paljon erikoisia mutta laillisia etu/ajovalojärjestelmiä, jopa niin että etuvalot on kahdennettu mutta tyyppihyväksyntä niillä silti on eli lailliset.

Samoin toiset led-drl:t eivät juurikaan erotu sivusuunnassa, näkyvät aika kapealle sektorille eteenpäin.

Tietysti syy ihmettelyyni on siinäkin etten jaksa ihmetellä toisten käyttämiä ajovaloja tai niiden käyttämättömyyttä, minun puolestani jokainen saa itse kantaa ongelmansa.
Minusta väärin sunnatut sumuvalot voivat häikäistä, jos on suunnattu liian ylös.
Oikein suunnatut tai liian alas suunnatut sumuvalot eivät minua häikäise sen enempää koin oikein suunnatut ajovalotkaan.

Tuo ei liene mikään referenssi, samoin olen keskustellut useammankin liikennevalvontaa suorittavan poliisin kanssa jotka ovat sanoneet että etsivät liikenteestä oikeita ongelmia eivätkä sumuvaloja käyttäviä.

Se ettei poliisi puutu asiaan jostakin syystä ei tee lain rikkomisesta sen hyväksyttävämpää kuin jonkin toisen lain rikkominen.


Tämä valoasia on kuin nastarengaskeskustelu, toiset tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen muilta tielläliikkujilta ja omalta ajoneuvoltaan ongelmattomaan liikenteessä toimimiseen.

Tarjotkaamme se heille, käytetään niitä valoja ja vielä oikein!

Matka oli Suolahti-JKL ja Jyväskylässä tuli ajeltua useampi kauppa mm. Seppälässä ja Keljossa läpi. Tämän jälkeen takaisin Suolahteen. Sitten Mökiltä takaisin kotiin eli noin 120km ja kaksi ja puolituntia. Oulu-JKL välillä parhaimmillaan olen laskenut yli 120 sumarispedeä kelillä milloin sumuvaloja ei tarvitse (Hiihtolomien aikaan etelänhetelmät suuntaa pohjoiseen).

Ja ei en perustele, että ylinopeutta ajaminen olisi hyväksyttävämpää, mutta olen sitä mieltä, että alinopeutta ajaminen pitäisi kriminalisoida. Julen provosointi ylinopeudesta oli täysin turha muuten, koska 4% Suomalaisista ei ikinä aja ylinopeutta. Tästä voimme jatkaa toisessa topic:ssa.

Liikenneturva – Nopeustutkimus.
Lähes kaikki kuljettajat kertovat ylittävänsä nopeusrajoituksia. Keväällä 2008 tehdyssä kyselyssä suomalaisista kuljettajista ainoastaan 4 prosenttia kertoi, ettei koskaan ylitä nopeusrajoituksia, eli 96 prosenttia kuljettajista ajaa joskus ylinopeutta.
Tavallisimmin kuljettajat kertovat ylittävänsä nopeusrajoituksen ”hyvin harvoin” tai ”silloin tällöin”. ”Hyvin harvoin” nopeusrajoituksen ylittää 37 prosenttia kuljettajista, yhtä moni (38 %) ”silloin tällöin”. Nämä olivat myös vastausvaihtoehdot, joissa oli eniten lisäystä verrattaessa vuoteen 2001.
Joka viides kuljettaja kertoo ylittävänsä nopeusrajoituksen usein (melko usein, usein, tai hyvin usein).
Tutkimuksessa olevan taulukon mukaan 59% kuljettajista ajaa ylinopeutta silloin tällöin tai useammin, kuin silloin tällöin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Viittaus ylinopeuteen oli tarkoitus herättää huomiota siihen että järjen käyttö on suotavampaa kuin sokea lakikirjan tuijottaminen.

Sumarit eivät häikäise sen ihmeemmin, jos niitä ei ole säädetty niin ylös että jää itse siihen varsinaiseen valokeilaan. Häikäisystä mulla on kokemusta, ja silmälääkärin kirjoittaman paperi josta tämä myös ilmenee.
Xenon valot pääsääntöisesti kyllä häikäisee, jälkiasenteiset siinä missä orkkiksetkin. En väitä etteikö johonkin kiveniskemiin umpioihin laitetut xenonit 80-luvun pikkuautossa häikäisisi selkesäti enemmän, mutta on myös monia autoja joissa se häikäisy ei ole sen merkittävämpää kuin ihan tehdasxenoneissakaan. Tai ledeissä.

Häikäisyn kannalta myös valon väri tuntuisi olevan suuremmassa asemassa kuin absoluuttinen teho. Mitä sinisempää valo on, sen pistävämmältä sen häikäisy tuntuu. Mä tykkään keltaisiksi tuunatuista ajovaloista, häikäisy on huomattavasti pienempää.

Joskus tosin tulee astaan xenon valoilla varustettuja autoja joiden valoista tulevan hajavalon määrä on merkillepantavan pientä. Ovat yleensä kuorma-autoja joissa valon edessä oleva suoja/koristemuovi on täysin pystyssä. Ilmeisesti iso osa siitä hajavalosta tulee siitä suojamuovista heijastumalla eikä niinkään siitä itse umpiosta.

Lainaus
Vai oletko niitä kuskeja jotka ajaa kokoajan sumarit päällä  ;).

Mulla ei ole autossa sumareita. Ainot autot jota edes jotenkin säännöllisesti ajan jossa on sumarit on raskaampia autoja. Niissä niitä tulee käytettyä pienemmillä teillä tai muuten ahtaissa paikoissa, kun tulee tarve nähdä penkka.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Tänään ajelin puolenpäivän aikoihin etu- ja taka-sumarit loimottaen töihin. Lumi pöllysi ja tekee ilmavirta pöllyttää perän umpeen nopeasti tossa kopassa.
Kytkentä autossa siis niin, että takasumarit saa päälle vasta kun sumarit edessä on päällä. :facepalm:
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
....väärin kytketty. :idiot2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4402
....väärin kytketty. :idiot2:
Vaan eipä ole. Vanhoissa volvoissa on samalla tavalla. Onhan se kyllä vähän hassu ratkaisu, ja nostaa rimaa käyttää takasumaria hivenen.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
....väärin kytketty. :idiot2:

Ihan tehtaalta lähtösin oleva saksalaisen ingenöörin suunnittelema tuotos.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

 

KL-varaosat  Race.fi