Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585889 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Oikeastaan tämä viikko ollut tosi hyvä ja viime yökin paras pariin viikkoon. Lähinnä se ettei omassa autossa katuvalo-osuudella huomaa suuremmin että onko valot päällä vai ei.
Mittaristo lienee jo semmoinen näyttöviritelmä, ettei mittarivaloista huomaa?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Mittaristo lienee jo semmoinen näyttöviritelmä, ettei mittarivaloista huomaa?
Jep. Mittariston ja koelaudan valot on aina samat oli valoja tai ei. Käytännössä ei ole mittarivaloja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Tulee mieleen tilanne kun olin aikanaan eräässä moottoripyöräliikkeessä työharjottelussa.

Olin juuri tehnyt prätkään huollon jonka yhteydessä myös valojen toiminta tarkastetaan. Lopuksi napsautin valot 0-asentoon.

Pyörää noutamaan tullut mies tuli sitten rehvastelemaan että "on se kumma kun ei pyörässä valot pelaa huollon jälkeen".

Kävelin pyörän luokse ja käänsin katkaisijasta valot päälle. Omistaja siinä sitten punastellen mutisi "jaa...juu.. enpä ole koskaan niitä pois päältä laittanut.. aina vaan avaimesta...köh köh.."

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Itsellä ollut nykyinen auto 1.5v ja yhden käden sormet riittää siihen kun koskenut valokatkaisijaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Minä olin tänään se urpo joka ajoi pimeällä ilman valoja. Oli eilen näköjään katsuri räplännyt auton valokatkaisijaa. Aamulla lähdin nollat taulussa töihin. Sillä kaikki on samaa oli valoja tai ei. Valoissa sitten aloin katsomaan että onpa mun valot huonot :D.

Eikös siinä autossasi kuitenkin jotkut päivähimmelit pala, ainakin edessä, ettet ihan pimeenä suhaillut?

Omassa Romussa, kun valojen 0-asennossa on kaikki pimeenä, saatan silloin tällöin ajella ilman valoja, mutta ajatellut, jossei vastaantulija näe autoani ilman, että siinä valot paistaa, niin sokea on ja olisi ajamatta.
 
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Omassa Romussa, kun valojen 0-asennossa on kaikki pimeenä, saatan silloin tällöin ajella ilman valoja, mutta ajatellut, jossei vastaantulija näe autoani ilman, että siinä valot paistaa, niin sokea on ja olisi ajamatta.

Tää on hieno asenne. Kannattaa uloittaa kaikkeen muuhunkin toimintaan liikenteessä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Osram toi markkinoille ainakin Saksassa tieliiikenteeseen hyväksytyt jälkiasennus H7 ledit https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp?mkt=/nightbreaker-led/

Mitähän eroa noissa käytännössä on edelliseen malliin ? Pistoketta ja tuota kannan jäähdytysrivaston muotoilua lukuunottamatta näyttää ihan prikulleen samalta kun vanhempikin versio. Käytännössä vie varmaan enempi tilaa umpion sisältä, tuo muovinen pistoke on ainakin ihan turha. Pistoke toki helppo katkaista pois ja laittaa erilliset liittimet kuten vanhassa.
Hyväksytty saksan sisäisesti, kansallinen hyväksyntä ei kata koko Euvostoliittoa.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Tää on hieno asenne. Kannattaa uloittaa kaikkeen muuhunkin toimintaan liikenteessä.

Jo vain on hieno asenne, tuo ajatteleminen. :P
Tuolla liikenteessä, ja näköjään muuallakin, näkee mielensä pahoittajia, kun ei ajatella.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Omassa Romussa, kun valojen 0-asennossa on kaikki pimeenä, saatan silloin tällöin ajella ilman valoja, mutta ajatellut, jossei vastaantulija näe autoani ilman, että siinä valot paistaa, niin sokea on ja olisi ajamatta.

Tuo asenne on oikea varsinkin siinä vaiheessa, kun jäät huomaamatta ja joku jyrää sinuun raskaammalla kalustolla. Sen jälkeen miettii: Onko ne valot vain sitä varten, että vain minä näe vai myös sitä varten, että sinutkin nähdään!

Kertoo paljon tämän päivän minä minä asenteesta...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
TOnko ne valot vain sitä varten, että vain minä näe vai myös sitä varten, että sinutkin nähdään!
Jos näen muut autot (joissa valot päällä), on loogista päätellä, että muut näkevät minut.

Samoin kannattaa jättää vilkku käyttämättä, kun ei satu muita autoja näkemään (risteyksissä polkupyörälijät ja kaistaa vaihdettaessa kuolleessa kulmassa olevat autoilijat kiittävät).

Noihin aiempiin kommentteihin... Ribbelläkin varmaan keulalla päiväajovalot päällä, mutta persus pimeänä.

Kieltämättä outoa, ettei mittaristosta mitenkään näe, onko valot päällä. Taannoin kun näihin DRL liittyviä säännöksiä yritin tavailla, niin sellaisen käsityksen sain, että mittaristosta kuuluu näkyä
  • onko takavalot päällä
  • onko lähivalot päällä

Tosin selkeän merkkivalon sijaan indikonti voi olla kryptisempikin. Esim. mittarivalaistuksen palaminen riittää takavalojen "merkkilampuksi", jos mittarivalaistus palaa vain takavalojen ollessa päällä. Tai lähivalojen "merkkilampuksi" kelpaa mittaristoon ilmaantuva manuaalisen korkeudesäädön asetusarvo. Ei vaan omassakaan autossa edes tällaisia vihjeitä ole. Ei täytä määräyksiä, mutta OK, koska on tällaisena lipsahtanut jossain EU maassa seulan läpi?

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
...
Omassa Romussa, kun valojen 0-asennossa on kaikki pimeenä, saatan silloin tällöin ajella ilman valoja, mutta ajatellut, jossei vastaantulija näe autoani ilman, että siinä valot paistaa, niin sokea on ja olisi ajamatta.
 

Tuolla ajattelemisella tarkoitin sitä, että jos ja kun ei muka näe autoa päiväsaikaan ilman, että siinä autossa on valot, niin miten sitten näkee pyöräilijät tai jalankulkijat, jotka ei käytä valoja. Pimeellähän on eri asia nähdä valottomia/heijastimettomia kulkijoita pyörillä (2 tai useampia) tai ilman.
Kyllä minä 99,99%:sti ajan valot päällä, mutta ihminen on erehtyväinen ja muistamaton, joten se ensimmäisen kiven heittäjä jne...

Että jotta siis, muistakaa ajatella.  ;)
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuolla ajattelemisella tarkoitin sitä, että jos ja kun ei muka näe autoa päiväsaikaan ilman, että siinä autossa on valot, niin miten sitten näkee pyöräilijät tai jalankulkijat, jotka ei käytä valoja. Pimeellähän on eri asia nähdä valottomia/heijastimettomia kulkijoita pyörillä (2 tai useampia) tai ilman.
Kyllä minä 99,99%:sti ajan valot päällä, mutta ihminen on erehtyväinen ja muistamaton, joten se ensimmäisen kiven heittäjä jne...

Että jotta siis, muistakaa ajatella.  ;)

Et varmaan tiedosta, että

A:Auto kulkee pääsääntöisesti nopeampaa, kuin pyöräilijät/jalankulkijat

B:Jalankulkijat ja pyöräilijät pääsääntöisesti kuulevat myös ajoneuvon paremmin kuin autoilija

C: Suosittelen havainnoimaan katveita auton ratin takana on ja mitä kävellessä/fillaroidessa ei ole

Mulla on AINA ajovalot päällä vaikka autossa olisi päivävalot. Ihan sen vuoksi, että minut nähdään! En myöskään pahoita, jos tuntemattomammalla autolla ne on jäänyt pois päältä ja tästä muistutetaan pitkillä. Kiitän tästä nostamalla kättä virheen merkiksi (En heristelemällä keskaria).

Ja kyllä ajattelen tätä useasta näkövinkkelistä, kun ajan raskasta kalustoa, autoa, moottoripyörää, fillari ja myös kävelen...
« Viimeksi muokattu: 08.10.2020, 16:26:53 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Jos aurinko häikäisee sopivasti niin valotonta autoa ei näe. Näkee vain ne valolliset. :nohnoh
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Todella usein se kaksi palavaa valoa kiinnittää huomion paremmin kuin yksi...
...joten miksi ilman valoja kiinnittäisi paremmin? ::)

Ei hymyilytä pätkääkään jos sopivassa valaistuksessa (valoisa aurinkoinen sää) vastaantulija kääntyjä ei sinua havaitse, koska hänen huomiointinsa on herpaantunut vaikka takana torvea soittavaan vidioottiin tai suojatiellä kikkailevaan lapsilaumaan. Puhumattakaan siitä mukulasta, joka kenties ensimmäistä kertaa joutuu yksin sen risteyksen ylittämään yksin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyllähän ihmissilmä näkee sen valottomankin auton, mutta eihän se auton näkeminen olekaan se ongelma, vaan se kuinka ihmisaivot toimivat.

Käytännössä varsinainen ajattelu on suhteellisen hidasta, jonka takia esimerkiksi autolla (ja esim polkupyörällä) ajamista täytyy harjoitella, jolloin päästään siitä hitaasta ajatteluvaiheesta eroon, ja voidaan siirtyä pelkkään reagointiin. Aivot osaavat kyllä reagoida monimutkaisiinkin ärsykkeisiin, kun ne ovat siihen vaan koulutettu, ja koulutus jatkuu aina kun samaa ärsyke - reaktio rakennetta toistetaan, ilman että siihen tietoisesti puututaan. Autolla ajaessa aivoihin tulee muista ajoneuvoista jatkuvia ärsykkeitä, jota kokeneen kuljettajan aivot suodattavat joko reagoitaviksi- tai ohitettaviksi ärsykkeiksi aivan automaattisesti. Ohitettaviin ärsykkeisiin kuuluvat automaattisesti esimerkiksi jollain muulla tiellä liikkuvat autot, takana riittävän kaukana liikkuvat autot ja erityisesti pysäköidyt autot. Auto tunnistetaan pysäköidyksi tiettyjen ärsykkeiden perusteella automaattisesti, ensisijaisesti sen sijainnin perusteella, mutta myös se että auto ei liiku eikä siinä ole valoja päällä tukevat sitä että se on pyäköity ja siten ohitettava ärsyke. Kun itse liikkuu, on toisen auton liikkumattomuus vaikeampi havaita, joten se ei ole välttämättä edes se toissijainen ärsyke jolla auto todetaan pysäköidyksi, vaan auton valot ovat se toissijainen ärsyke. Lisäksi valot toimivat myös päinvastaisena ärsykkeenä, se tulkitaan myös mahdollisesti liikkeelle lähteväksi pysäköidyksi autoksi.

Tuo aivojen toimintaan perustuva malli aiheuttaa sen että valoton auto lähtökohtaisesti jätetään huomiotta, erityisesti jos sen sijainti vielä tukee sitä että auto on pysäköity, aivo jättää sen automaattisesti huomiotta, vasta kun sen auton liike herättää uudelleen ärsykkeen, joka kumoaa aiemmat tulkinnat se aiheuttaa reaktion, mutta se on huomattavasti hidastanut tuota automaattista prosessia.

Käytännössä 40 vuotta Suomessa noudatettu valojen käyttö on johtanut siihen että kaikkien itsenäisesti ajavien kuljettajien aivot ovat viritetty olemaan ragoimatta valottomiin autoihin, toisin kuin esim. maissa joissa valoja ei ajossa käytetä.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2020, 12:39:52 kirjoittanut Jule »

 

Futurez  Kulkukoira