Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 578185 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Saa tietysti, ja kyllähän sinne muovipuskurin taaksekin voi tehdä metallisia tukia, tai sitten upottaa led paneeli yhteen ilmanottoaukoista, joka lienee se siistein ratkaisu, mutta jos nuo led valot ovat suunnilleen samaa sävyä kuin xenonit, ja vielä tuurilla vähän enemmän valoa tuottavat, ollaan jo pitkällä. Nykyään tulee enää paljon harvemmin ajettua pimeillä taipailella töiden puolesta, joten ne kaukovalot ei ole enää niin isossa roolissa kuin joskus aiemmin, mutta eihän hyvät kaukovalot koskaan haitaksikaan ole.

Itse itselleni vastaten... Ei mene ledlamppu proacen apukaukovaloon... :(
Kiinnitys on sellainen jossa lamppu tökätään abikoliittimestään kantaan, ja kanta naksautetaan umpioon.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 736
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Onko joku onnistunut asentamaan led muutossarjan P3 alustaisiin? Nimenomaan pitkiin. ABL valotekniikka tuo varmaan lisää ahtautta, kun ilmeisesti sangen ahdas se pitkien potero muutenkin. Onko joku tietty muutossarja, mikä sinne mahtuisi? Muuntajat ja vastussarjat joutunee jättämään suosiolla ulkopuolelle
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Onko kokemusta esim. Osramin Cool Blue Xenon polttimoista, onko niistä hyötyä vs normi Osramin Xenon polttimot.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Onko kokemusta esim. Osramin Cool Blue Xenon polttimoista, onko niistä hyötyä vs normi Osramin Xenon polttimot.
On selvästi valkoisempaa valoa kuin tavallinen kellertävä 4300k värilämpötilan polttimo.
Itse olen ainakin ollut tyytyväinen näihin V60:n keulalla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
On selvästi valkoisempaa valoa kuin tavallinen kellertävä 4300k värilämpötilan polttimo.
Itse olen ainakin ollut tyytyväinen näihin V60:n keulalla.

Tuo kylmempi värisävy ei mitenkään automaattisesti ole kaikkien mieleen. Ilmeisesti se ei myöskään ole eduksi sateella tai sumussa tms.

Joskus aikanaanhan oli muotia että erityisesti huonoon ajokeliin suunnitellut sumarit olivat keltaisia tai sellaisia rusehtavia.

Poissa Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Tuo kylmempi värisävy ei mitenkään automaattisesti ole kaikkien mieleen. Ilmeisesti se ei myöskään ole eduksi sateella tai sumussa tms.

Joskus aikanaanhan oli muotia että erityisesti huonoon ajokeliin suunnitellut sumarit olivat keltaisia tai sellaisia rusehtavia.

Itse pysyn virkeämpänä näillä värisävyillä pimeässä. Välttämättä itse valotehoa ei ole enempää, mutta tuo sävy on huomattavasti miellyttävämpää.

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Onko joku onnistunut asentamaan led muutossarjan P3 alustaisiin? Nimenomaan pitkiin. ABL valotekniikka tuo varmaan lisää ahtautta, kun ilmeisesti sangen ahdas se pitkien potero muutenkin. Onko joku tietty muutossarja, mikä sinne mahtuisi? Muuntajat ja vastussarjat joutunee jättämään suosiolla ulkopuolelle

https://www.lumise.fi/polttimot-muutossarjat/led-muutossarja-luminalights-proline-360-3900lm/p/8020101483/

Mulla on tommoset 2009 XC60:ssä, mahtui kopan sisään ajatuksella asettelemalla melko naftisti. Valotehoa tuli selvästi lisää, mutta kuvio ei miellytä kyllä. Aavistuksen parempi kuitenkin, niin olen antanut olla.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Pitkästä aikaa keli kun ledien käyttö harmitti.   :-\


Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Itse pysyn virkeämpänä näillä värisävyillä pimeässä. Välttämättä itse valotehoa ei ole enempää, mutta tuo sävy on huomattavasti miellyttävämpää.

Noissa cool blue xenoneissa näyttäisi värilämpötilat ilmoitetun 5000-5500 K välille, mikä on varmasti aika hyvä. Juurikin tuo virkeyspointti ja monissa olosuhteissa hyvä sävy, jolla kohteet erottuu parhaiten. Raja menee jossain 6000 K kohdalla, kun haitat alkavat olla isompia kuin hyödyt värilämpötilan kasvattamisessa. En ymmärrä, miksi monista ledeistä tehdään 6000 K tai yli, ihan siis laatuvalmistajienkin puolesta.

Ainakin xenoneissa tosin väitetään, että värilämpötilan kasvattaminen syö lumeneita. Eli samalla teholla maltillisempi värilämpötila tuottaa enemmän valoa. Jossain se optimin raja tietenkin menee. Aikanaan pidin 4300 Kelviniä hyvänä, mutta tuo virkeysnäkökulma ja nyt jo vähän ikää kerryttäneenä kohteet paremmin erottava värisävy kallistuisi juurikin tuonne cool blue xenonien haarukkaan.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Ainakin xenoneissa tosin väitetään, että värilämpötilan kasvattaminen syö lumeneita. Eli samalla teholla maltillisempi värilämpötila tuottaa enemmän valoa.
Lumenit kuvaavat sitä, miten paljon näkyvää valoa valonlähde tuottaa. Kirkkaaseen päivänvaloon sopeutunut näköaisti on herkimmillään kellanvihreän valon aallonpituuksille, joten suurimmat lumenarvot saa tällaista valoa tuottavalla lampulla. Näköaistin herkkyys siniselle valolle on pieni, joten kylmäsävyistä valoa tuottava lamppu saa kylkeensä pienemmät lumenlukemat, vaikka tykittää ihan yhtä paljon fotoneita kuin lämminsävyinen.

Hyvin matalilla valaistusvoimakkuuksilla näköaistin herkkyys siniselle valolle kasvaa. Kylmäsävyistä valoa tuottava valaisin voi tällöin valaista tehokkaammin kuin päivänäön mukaan speksatuista lumeneista voisi päätellä.

https://www.telescope-optics.net/eye_spectral_response.htm

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Sumareissa ledit ja toinen palaa puolella teholla n.80% syttymiskerroista, välillä myös vilkkuu. Meinasin laittaa halogeenit ja mietin tässä vaan että mitä eroa on H11 ja H8 polttimoilla. Äkkiseltään kun motonetissä pyörittelin valopakkauksia käsissä niin näyttivät eroavan lähinnä siltä osin mitä paketissa luvataan. Kannat näytti samoilta, sopiikohan ristiin?

H8 35w, mainostetaan sumuvaloksi sopivana
H11 55w

Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6814
  • Kaikkee sitä...
Ainakin samaa kantaa myydään H8, H9 ja H11 polttimoille.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Sumareissa ledit ja toinen palaa puolella teholla n.80% syttymiskerroista, välillä myös vilkkuu. Meinasin laittaa halogeenit ja mietin tässä vaan että mitä eroa on H11 ja H8 polttimoilla. Äkkiseltään kun motonetissä pyörittelin valopakkauksia käsissä niin näyttivät eroavan lähinnä siltä osin mitä paketissa luvataan. Kannat näytti samoilta, sopiikohan ristiin?

H8 35w, mainostetaan sumuvaloksi sopivana
H11 55w
Olen antanut itselleni kertoa, että lukitusliuska olisi hieman eri levyinen, eli periaatteessa H11 ei kävisi H8:n paikalle ilman pientä viilausta.

H8 (35W) on tarkoitettu sumuvaloihin yms., laittamalla H11 (55W) voi heijastin tykätä kyttyrää.

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Olen antanut itselleni kertoa, että lukitusliuska olisi hieman eri levyinen, eli periaatteessa H11 ei kävisi H8:n paikalle ilman pientä viilausta.

H8 (35W) on tarkoitettu sumuvaloihin yms., laittamalla H11 (55W) voi heijastin tykätä kyttyrää.
Tärkeä maininta unohtui, H11 umpio ja mietin H8 sen tilalle :o
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Ledit sumuvaloissa, miksi ? :o


Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Autoracing  KL-varaosat