Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 586035 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5060
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Onkos kellään kokemusta noista auton omien polttimoiden tilalle vaihdettavista ledipolttimoista peruutusvaloihin?

Tuohon omaan vanhaan S60:n vois vähän panna valoo.
Oon niitä kattellu ja lukenu arvosteluita mutta ei niistä oikeen ota selvää.

Kriteereinä olis tosi kirkas ja mikä kanssa antaa valon pääasiassa sinne taaksepäin sekä kohtuu hinta.
Ei mitään 50 kappale. Parin hinta vois olla vaikka haarukassa 20-50€ noin apaut.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Onkos kellään kokemusta noista auton omien polttimoiden tilalle vaihdettavista ledipolttimoista peruutusvaloihin?

Tuohon omaan vanhaan S60:n vois vähän panna valoo.
Oon niitä kattellu ja lukenu arvosteluita mutta ei niistä oikeen ota selvää.

Kriteereinä olis tosi kirkas ja mikä kanssa antaa valon pääasiassa sinne taaksepäin sekä kohtuu hinta.
Ei mitään 50 kappale. Parin hinta vois olla vaikka haarukassa 20-50€ noin apaut.

Tätähän sinä et kysynyt, mutta aika harvassa autossa sitä omaa peruutusvaloumpiota tuntuu edes suunnitellun selustan valaisuun. Alkaen sijainnista ja suuntauksesta, vanhemmissa muovin rihlauskaan ei varsinaisesti auta asiaa.

S60:n tuikuista en tiedä, mutta veikkaisin, että tuohon budjettiin saisit siihenkin kustannustehokkaammat valaisimet oikeaan kohteeseen suunnatuilla erillisillä valoilla.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5060
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Kyllä siihen pitää löytyä normaaleja paremmat polttimot.
Mitään lisäpömpeleitä en autoon ripusta taakse enkä eteen. Ne on kaikki sikarumia enkä ajele enää nykyään pimeällä pitkiä matkoja niin niistä ei olis kuin haittaa.

Erilliset sais tietysti kans halvalla mutta ku ei kiinnosta.


S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyllähän valmistajat yleisesti ne peruutusvalot mieltävät vain merkkivaloiksi muille. Hyvin harvassa autossa on edes kohtuulliset peruutusvalot.

Korvausledin pitäisi olla jokin sellainen jossa on valoa sivulle, jotta se merkkivalo-osuus tulee täytettyä ja yksi teholedi suoraan päästä valaisemaan latua. Bonus pisteitä saisi jos teholedin suunatusta voisi säätää hieman.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Onkos kellään kokemusta noista auton omien polttimoiden tilalle vaihdettavista ledipolttimoista peruutusvaloihin?
...

V70 -06 on tällä hetkellä nämä: https://www.aliexpress.com/item/32852489624.html
On ne nyt paremmat kuin kusiset vakiohehkut, mut ei mitenkään hurjat.
Ainakin omasta mielestä sedan ysin pakkivalossa toimii paremmin, rihlattu linssi hajottaa valoa enemmän valoa maahan, kuin v70 kirkas muovi  ::)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Ainakin omasta mielestä sedan ysin pakkivalossa toimii paremmin, rihlattu linssi hajottaa valoa enemmän valoa maahan, kuin v70 kirkas muovi  ::)

Nuokin kun olisi voitu yhtä hyvin rihlata suuntaamaan valon pääasiassa sinne, missä siitä olisi suurin hyöty, sen sijaan, että se hajotetaan juurikin merkkivaloksi.

Seiskasedanissa on suht tuoreet ja siten kirkkaat takalyhdyt, mutta mitäpä tuo hyvejää, kun pakkivalot sojottaa lähinnä taivaalle. :P
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Onkos kellään kokemusta noista auton omien polttimoiden tilalle vaihdettavista ledipolttimoista peruutusvaloihin?

Tuohon omaan vanhaan S60:n vois vähän panna valoo.
Oon niitä kattellu ja lukenu arvosteluita mutta ei niistä oikeen ota selvää.

Kriteereinä olis tosi kirkas ja mikä kanssa antaa valon pääasiassa sinne taaksepäin sekä kohtuu hinta.
Ei mitään 50 kappale. Parin hinta vois olla vaikka haarukassa 20-50€ noin apaut.

Modificarsilta löytyy (tilaa saatavuusilmoitus, melkein aina myyvät erän loppuun), testattu S60, V70mk1, 850 ja C30, parempaa ja kestävempää ei ole tullut vielä vastaan.

https://modificars.fi/tuote/led-polttimot-autoon-tarvikkeet-ba15s-p21w-peruutusvalo-led-superkirkas/

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
No ei niitä kylmäsävyisiä valoja juuri katuvaloissa näe. Monimetallilampun n. 4000k on käytännössä se kylmin, ledit ovat pääsääntöisesti "lämpimämpiä".

Mä en kyllä perskohtaisesti näe kylmäsävyisellä valolla paremmin jos on pimeää.. Siis jos verrataan luokkaa 3000 vs 5000k
3000 vs 5000 K ero kovin pieni. Esim. spna jotain 2100 K ja virallisen speksin mukaan päivänvalo on 6500 K. Oikeasti kylmät sävyt sitten tuosta ylöspäin.

Suomessa vaan ollaan kovin tykästytty kusenväriseen valoon. Muualla maailmassa ymmärtääkseni 6500 K aika yleisesti käytössä sisävalaistuksessakin. Hehkulämmittimet oli 2700 K, mutta häikäisyhalogeenit taisi olla pikemminkin 3000 K. Muinoin katuvalaistus elohopealampuilla jotain 4000 K tyylistä ja tämä sävy on yhä vakioratkaisu toimistoissa yms.

Mutta ledien myötä katosi viileämmät sävyt aikalailla perus valikoimista ja tilalle saatiin 2700, 2500 ja 2200 K lamput. Pääsee nauttimaan natriumlamppujen kaltaisesta valosta kotioloissakin. Ynnä ulkona, koska tätä tyyliä myös uudet katuvalaistukset.  :idiot2:

Pohjoismaissa hieman lämpimämpien sävyjen käyttö on siinä mielessä perusteltua, että keskitalvella aurinko jumittaa lähellä horisonttia ja silloin keskipäivänkin suora auringonvalo on 4000 K luokkaa. Siis auringon paistaessa, mikä on loppusyksyllä ja keskitalvella harvinainen efekti. Taivaalta tuleva epäsuora valo on yleensä paljon kylmäsävyisempää.

Lainaus käyttäjältä: Huikkoster
Nyky ledikatuvalot ja myös sisätilojen ledivalaistukset on ihan sanonko mistä?

Osa katuvalaistuksista on tosiaan osattu tehdä pirun häikäiseviksi. Myös valon laatu lie aika kehnoa. Ledeissäkin on ihan selkeästi nähtävissä, että maksimaalinen valotehokkuus ja hyvä värintoisto ovat asteikon eri ääripäissä. Halpisratkaisuissa (ja valotehokkuutta maksimoitaessa, esim. led-taskulamput) paistaa selvästi läpi ledin sininen valo. Jopa niin, että valaisimen tuottaman valokeilan värilämpötila on erilainen keilan keskellä ja reunoilla.

Miellyttävääkin valoa tuottavia led-valaisimia on, mutta ne ei ole halvimpia eikä niiden valotehokkuus ole hyvä (siis jäävät alle 100 lm/W). Tosin niin jää monet led-lamputkin, vaikka kiinanpojat on painaneet pakkaukseen komeat lumen -lukemat, joiden perusteella valotehokkuus >>100 lm/W. Todellisuus sitten -30…-70 % lupauksista.

ES lamput saivat huonon maineen, kun 11 W lamppuja (550 lm) tyrkytettiin 60 W hehkulamppujen (700 lm) korvikkeena. Silloin nuo valovirta-arvot sentään pitivät aika hyvin paikkansa. Ledien kanssa tämäkin pilattu ja värilämpötilakin on välillä vähän sinnepäin.

Etenkin varhaisimmat sisävalaisimet kärsivät ledien vaatimattomasta valotehosta. Kun tehoa ei ollut yhtään hukattavaksi, ei voitu käyttää ratkaisuja, missä valonlähde (led-ydin) ei ole paljaaltaan näkyvissä (kuten katuvaloissa edelleen on), vaan valo tulee tilaan opaalimuovin tai heijastavan pinnan kautta. Nykyään tehot jo riittää fiksumpiikin ratkaisuihin, mutta näitä häikäisyledejäkin yhä tehdään – mm. häikäisyhalogeenien korvikkeeksi, koska jotkut kai noistakin yhä tykkää. Minulla ”nousee savu silmistä” noiden halogeenienkin kanssa….

Säädettävä värisävy olisi kiva piirre, jos valaisimesta löytyy potkua. Himmeä lämminsävyinen valaisin passaa tunnelmavaloksi, mutta himmeälle päivänvaloa jäljittelevälle ei käyttöä löydy. Valitettavasti säädettävien valaisimien valoteho ilmoitetaan yleensä 4000 tai 3500 K värilämpötilalla, joka tuotetaan polttamalla sekä lämmin (2000-2700 K) että kylmäsävyiisä (5000-6500 K) ledejä täydellä teholla. Kun värilämpötila säädetään jompaankumpaan ääripäähänsä, valoteho puolittuu. Tämän pitäisi mennä niin, että valoteho kasvaa samalla, kun värilämpötila kasvaa.






« Viimeksi muokattu: 11.08.2023, 16:45:46 kirjoittanut insinörtti »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Siis tuo 3000k vs 5000k oli auton ajovalojen lämpötila, ja jos hirveimmät kiinaviritykset jättää pois niin tuohon väliinhän se asettuu. Ja tietysti normaali halogeeni 2700k.

Natikan värilämpötilan ilmoittamisessa ei ole oikein mieltä, vaikka sen nyt periaatteessa voikin mitata, niin eihän se nyt käytännössä toimi.

Tuo että suomessa suositaan lämpimämpiä valosävyjä johtuu lämpötilasta. On todettu että mitä lämpimämpää, sen korkeampaa kelvin lukemaa ihmiset suosivat, ja sama tietysti toisinpäin.

Jos valo alkaa muistuttaa "kusen keltaista" niin silloin on joko liian voimakas valaistus valon lämpötilaan nähden, tai surkea valonlähde.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M

Säädettävä värisävy olisi kiva piirre, jos valaisimesta löytyy potkua. Himmeä lämminsävyinen valaisin passaa tunnelmavaloksi, mutta himmeälle päivänvaloa jäljittelevälle ei käyttöä löydy. Valitettavasti säädettävien valaisimien valoteho ilmoitetaan yleensä 4000 tai 3500 K värilämpötilalla, joka tuotetaan polttamalla sekä lämmin (2000-2700 K) että kylmäsävyiisä (5000-6500 K) ledejä täydellä teholla. Kun värilämpötila säädetään jompaankumpaan ääripäähänsä, valoteho puolittuu. Tämän pitäisi mennä niin, että valoteho kasvaa samalla, kun värilämpötila kasvaa.

Normaalisti noi toimivat niin että niille ledeille syötetään vakioteho, ja niiden välistä jakosuhdetta säädetään. Eli siinä puolessa välissä kumpikin led moduli toimii 50% teholla. Käytännössä ledmodulin valontuotto ei mene täysin lineaarisesti, joten se usein tuossa puolessa välissä tuottaa hieman enemmän valokin.

Tämä siis valoissa joissa voi säätää vain värilämpötilaa pitäen valon kirkkauden samana.

On myös niitä hehkulampun köytöstä matkivia ledvaloja jotka himmennettäessä myös muuttuvat lämpimämmän sävyisiksi, ja toimivat siis "oikein", mutta ovat aika kivenalla.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Mitään lisäpömpeleitä en autoon ripusta taakse enkä eteen. Ne on kaikki sikarumia enkä ajele enää nykyään pimeällä pitkiä matkoja niin niistä ei olis kuin haittaa.



Hauska kuva, mutta siinä nuokaan lisävalot ei kyllä autoa onnistuneet rumentamaan :D

Kunnollinen näkyvyys vaatii tosiaan alas suunnatut lisävalot. Jos laitat vaan superkirkkaat polttimot alkuperäisiin umpioihin, jotka hajottaa valon mihin sattuu, varaudu valojen räpsyttelyyn/tööttäilyyn/keskariin, kun esim. kaupungissa taskuparkkeeraat ja takana on tulijoita. Itsekin miettinyt jotain 50-100% kirkkaampia polttimoita peruutusvaloihin, kun auttaisivat riittävästi pilkkopimeässä, mutta tuskin sokaisevat vielä muita liikkujia muualla.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
normaali halogeeni 2700k.
Halogeeneilla, etenkin pienjännite sellaisilla. värilämpötila lähempänä 3000 K. Poikkeuksiakin voi olla. Pieni teho ja korkea käyttöjännite on aina huono - hehkulangan pitää olla silloin ohut ja pitkä, mikä voi pakottaa laskemaan lämpötilaa, jotta saadaan hökötys kestämään. Eli 10 W 230 V halogeeni on huono, mutta 12 V jännitteelle tehty OK. Myös 12/24 V jännitteelle tehdyt hehkulamput näykyvät olevat 230 V virkaveljiään kylmäsävyisempiä.

Värilämpötila kasvaa myös, kun maksimoidaan valotehokkuutta eliniän sijaan. Eli puhutaan autojen valoista, joissa taidetaan mennä pikemminkin 500 kuin 2000 h lukemissa. Pl. long life polttimot saunalyhtyihin mieltyneille.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Auton ajovalon värillämpö on vähän hankala kun jännite vaihtelee autokohtaisesti niin paljon. Pahimmillaan siellä on vajaa 11v, ja toinen ääripää yli 15v, joka vaikuttaa hemmetisti valon väriin ja kirkkauteen.

12v autohalogeeni on tietääkseni suunniteltu 13,5V jännitteelle, mutta valalla tuosta en mene.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Normaalisti noi toimivat niin että niille ledeille syötetään vakioteho, ja niiden välistä jakosuhdetta säädetään. Eli siinä puolessa välissä kumpikin led moduli toimii 50% teholla.
Tämä olisi OK ja vielä parempi olisi, jos "kylmässä päässä" olisi rielummin tehoa eli valovirta olisi vaikkapa 6500 K värilämpötilalla suurempi kuin 4000 tai 2700 K värilämpötilalla.

Valitettavasti normaalissa kuluttajatason rihkamssa toteutus on, että valaisimessa on 2700 (tai 2500 tai 2100 K) "lämpimät" ledit ja 5000 tai 6500 K "kylmät" ledit erillisine virtaläheineen. Valoteho on maksimissaan säätöalueen puolivälissä, missä kaikki palavat 100 % teholla. Kun tästä poiketaan, niin joko kylmät tai lämpimät ledit himmennetään. Käsissä on nyt 2 tähän tapaan tehtyä kattovalaisinta, joista toisesta poksahti kylmien ledien virtalähde... eli nyt värilämpötilan säätö kylmään päin vain himmentää valon.

Kohta on kolmannesta saman tyylin valaisimesta kokemusta. Pitäisi vain rakennusliike saada korjaamaan kattovalojen virhekytkentä (koko kämppä laitettu yhden himmentimen perään ja tätä korjattu huone kerrallaan jo 2 kertaa...).

On myös niitä hehkulampun köytöstä matkivia ledvaloja jotka himmennettäessä myös muuttuvat lämpimämmän sävyisiksi, ja toimivat siis "oikein", mutta ovat aika kivenalla.

Näitä saa kaupasta, mutta ongelmat ovat samat kuin hehkulämmittimilläkin; 100 % tehollakin vaatimaton valovirta ja valo väri mallia auringonlaskun kajo.

Pitäisi olla 2700-5000/6500 säätyviä lamppuja, joissa on myös tehoa. Pelkästään säätyviä on, valoteho vaan puuttuu.....

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Pitäisi olla 2700-5000/6500 säätyviä lamppuja, joissa on myös tehoa. Pelkästään säätyviä on, valoteho vaan puuttuu.....

Mites vaikka Pursolta joku tunable white? Juurikin 2700K ja 6500K ledit, aidosti kaksikanavainen driveri eli sävyä voi säätää niiden välillä just niinkuin haluaa. Voi vaikka tehdä oman säätökäyrän, vakiokäyrä on todennäköisesti labrassa säädetty sellaiseksi että valovirta pysyy mahdollisimman vakiona värilämpöä muuttaessa. Teho ei synny tyhjästä, fyysisesti isoista valaisimista saa enemmän valoa kuin pienistä. Hyötysuhde näyttäis olevan yli 100 lm/W optiikan kanssa ainakin noissa perusmalleissa.

PS. ledejä ohjataan yleensä vakiovirralla, ei vakioteholla. :D

 

Elekma  Autoracing