Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.

  • 98 Vastauksia
  • 129905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pussijousi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #75 : 21.08.2022, 19:05:40 »
Onko mahdollista käyttää alkuperäistä sytkää tinakonetta asennettaessa? Tarkoitus olisi upottaa 2.4i kone lankkuun, kesäreissujen mukavuuden parantamiseksi. Ei siis tehoa ole haussa.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #76 : 22.08.2022, 21:05:23 »
Onko mahdollista käyttää alkuperäistä sytkää tinakonetta asennettaessa? Tarkoitus olisi upottaa 2.4i kone lankkuun, kesäreissujen mukavuuden parantamiseksi. Ei siis tehoa ole haussa.
Moottorin vai auton alkuperäistä? Rakentelua vaatii molemmat.

Minkä ikäisestä autosta kone on? 10 vai 20V ja millä moottorilla auto on?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Pussijousi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #77 : 25.08.2022, 11:06:00 »
Moottorin alkuperäinen ohjaus olis kiinnostus asentaa. 2.4 litrasta ei ole vielä hankittu, mutta semmoisen kiskoisin esimerkiksi ph2 V70:sestä, eli 20v.
240 itsessään on b200k koneella. 

Poissa mörköperä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #78 : 29.03.2023, 13:39:01 »
Lainaan hiukka topiikkia onko tiedossa kuka näitä 960 pohjia on lyhentänyt noihin t5 koneisiin. Olisi tuossa tarvetta ko.operaatiolle.ilmoitte vaikka yv. Jos tiedät tekijää

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #79 : 09.05.2023, 19:49:00 »
Takavedon kutosta ahtamassa ja ahtimen öljynpaluulle tuli jo porattua lohkoon "vakiopaikalle" reikä + kierteet, mutta mitenkäs tuo ahtimen painelinja? Onko sitä kukaan porannut vaparilohkossa "vakiopaikkaan" lähtöä vai onko se vaan suosiolla haaroitettava öljynpaineanturilta? Kivasti siinä ainakin valuun on jätetty paikka
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #80 : 18.05.2023, 10:28:32 »
Jollain jos takaveto Volvo (240/740/760/940/960) telakalla ja tinakoneella (4-6syl) niin onnistuuko ottaa mittoja mahtuuko etusumpullinen öljypohja vai onko ainut järkevä ratkaisu takasumpullinen kuten 960 öljypohja?

960 öljypohjat alkaa käymään vähiin ilmoituksien perusteella mutta etuvetoisen öljypohjia sensijaan löytyy enemmän tai vähemmän ja melko edullisesti.
Itelläkin yks 6syl etuvetoisen öljypohja joutavana mut alkuperäiset 960 koneen korvakkeet "jossain" siinä missä ne kannakekumitkin. Koppa kyllä pihalla ja suuntaa antavia mittoja saan mutta puuttuu mm. etuvakaaja.

Kovin hankalaa ei sinäänsä olisi tehdä takavetoiseen soveltuva öljypohja etuvetoisen öljypohjasta.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #81 : 18.05.2023, 13:18:43 »
Takavedon kutosta ahtamassa ja ahtimen öljynpaluulle tuli jo porattua lohkoon "vakiopaikalle" reikä + kierteet, mutta mitenkäs tuo ahtimen painelinja? Onko sitä kukaan porannut vaparilohkossa "vakiopaikkaan" lähtöä vai onko se vaan suosiolla haaroitettava öljynpaineanturilta? Kivasti siinä ainakin valuun on jätetty paikka
Siihen vaan, kanava siinäkin on takana.

Jollain jos takaveto Volvo (240/740/760/940/960) telakalla ja tinakoneella (4-6syl) niin onnistuuko ottaa mittoja mahtuuko etusumpullinen öljypohja vai onko ainut järkevä ratkaisu takasumpullinen kuten 960 öljypohja?
Kutosen kanssa mahtuu jos jättää etuvakaajan pois.

Englantilaisesta vanha kuva ja yläviistosta, mutta ajaa asiansa.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2023, 13:20:15 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #82 : 18.05.2023, 16:01:25 »
[
Siihen vaan, kanava siinäkin on takana.

Tossa yhtä 3l romukellaria testasin ja siinä ainakin joutui äkkiseltään poraamaan todella syvälle eikä kanavaa löytynyt. Tarvii vielä porata jahka saa lohkon paremmalle hollille mutta äkkiseltään vaikuttais että joutuis poraamaan runkolaakeripukin alitte toiselle puolelle asti  ???
Tähän en viittis käsivaralta lähteä...

Tosin tässä oli se erikoisuus että siinä oli jo pari senttiä syvä reikä + M14 kierteet valmiina tehtaan jäljiltä  :idiot2:
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ilkka_H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #83 : 19.07.2023, 19:30:20 »
Onko kokemuksia b5234t koneen termostaatin siirtämisestä?
Ottaa kiinni bensakiskoon.
Pähkälin jos laittaisi letkumallisin termarin esim.
https://www.turnermotorsport.com/p-368855-thermostat-80c/
Tai tarvittaessa vaikka siirtäs orkkis paketin letkujen päähän mutta ehkä tuo linkin mukainen olisi siistimpi.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #84 : 19.07.2023, 21:06:21 »
Onko kokemuksia b5234t koneen termostaatin siirtämisestä?
Ottaa kiinni bensakiskoon.
Pähkälin jos laittaisi letkumallisin termarin esim.
https://www.turnermotorsport.com/p-368855-thermostat-80c/
Tai tarvittaessa vaikka siirtäs orkkis paketin letkujen päähän mutta ehkä tuo linkin mukainen olisi siistimpi.

Uudemmissa tinakoneissahan on vähän eri mallista koteloa missä on pienempi termostaatti:



En muista oliko tää oma D5:sta vai RN bensakoneesta, mahtuisko tuollainen?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #85 : 10.08.2023, 15:44:26 »
Nyyt on kysyttävä vähän viisaammilta apuja.

Eli kasaamassa B6254 kellariin 3 litrasen kampuralla ja T6:n männillä (ilman venakoloja), 139.5mm pitkällä H-veivillä ja 3 litrasen 8.95mm nostosilla nokilla moottoria. Kansi siis takavedon 3 litrasen hytikkanostajilla.

Ongelmana on että tuo ei tuntuis mahtuvan pyörimään, ainakin räikällä pyöritellessä tulee sen verran vahva stoppi ettei uskalla väkisinkään vääntää.
Veiveille on kyllä tehty lohkoon sen verran tilaa että alakerta pyörii nätisti.

Kyllä mun ymmärryksen mukaan tän yhdistelmän pitäis mahtua pyörimään eikö vaan? Männät on samalla puristuskorkeudella ku B5234T männät joissa on venakolot (ainakin tämän hetkisten mittailujen perusteella).

Jos joku ei tätä tietoa kumoa niin sitten päästään kysymykseen jakopäästä. Tuo kansi ja nokat tuli pakettina ja noissa nokissa on 27.5mm leveät pyörät ja nää on myös halkaisijaltaan pienemmät mitä toisissa 8.95mm nostosissa nokissa mitkä tuli myös aikanaan kokonaisen kannen kanssa pakettina. Niissä on 32mm leveät pyörät ja halkaisijaltaan ne on paljon isommat.

Nyt tilattu jakopääsarja on mun mielestä 147-hampaisella remmillä ja se tuntuu noilla pienillä pyörilläkin hävyttömän naftilta, kiristin, vesipumppu ja ohjainrulla tuli sarjan mukana.

Voiko siis mulla olla jotain yhteensopivuusongelmaa jakopäässä vai eikö toi oikeasti mahdu ilman venakoloja noilla nokilla pyörimään ???

Jako katottu niin että kampura on merkissään, nokkien takapäästä hahlot vaaterissa ja nokkapyörät merkeissään.

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #86 : 10.08.2023, 19:47:38 »
Pitäis olla ne leveämmät nokkapyörät ja 152x28mm jakohihna hydr.kiristimellä jos b6254 lohko ja takavetosen b6304 kansi.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #87 : 10.08.2023, 20:03:20 »
Ongelmana on että tuo ei tuntuis mahtuvan pyörimään, ainakin räikällä pyöritellessä tulee sen verran vahva stoppi ettei uskalla väkisinkään vääntää.
Veiveille on kyllä tehty lohkoon sen verran tilaa että alakerta pyörii nätisti.

Kyllä mun ymmärryksen mukaan tän yhdistelmän pitäis mahtua pyörimään eikö vaan? Männät on samalla puristuskorkeudella ku B5234T männät joissa on venakolot (ainakin tämän hetkisten mittailujen perusteella).
Mahtuu pyörimään myös ilman venakoloja. Melkeinpä vaikuttaisi siltä ettei jako ole kumminkaan ihan oikein?

147mm hihna on ns. välimalli, jonka kanssa on pienemmät nokkapyörät ja pienempi vesipumpunhihnapyörä(sama kuin vaikka vitoskoneissa). Sitä en muista oliko sen kanssa myös kampiakselin hammaspyörä eri halkaisijalla. Jos on, ja jos on leveälle jakohihnalle tarkoitettu kampiakselin hammaspyörä, niin silloinhan kampiakseli pyörii väärässä tahdissa nokkiin nähden.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #88 : 10.08.2023, 22:45:14 »
Noniin eli väärä jakopäähän tässä siis oli. Nokkien ajoitus oli ihan oikein, mutta tosiaan mulla oli kampuran ratasta lukuunottamatta kaikki 147-hampaiselle (vai 148, kuitenkin) hihnalle tarkoitettu ja kampuran ratas olisi sit 152-hampaiselle. Ja se tosiaan on hieman isommalla halkaisijalla jolloinka nokat pyöri eri tahtiin.

Nyt hyllystä löytyisi vanhemman kampuran ratas, kaiken järjen mukaanhan sillä ongelma korjaantuisi, eikö vaan  ???

Vaihtoehtoina tosiaan että mä tilaan uuden jakopääsetin tai sit vaihdan vaan hyllystä ton vitosen rattaan kampuralle ja toivon etten oo venttiileitä vielä kääntänyt mutkalle.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #89 : 10.08.2023, 23:52:32 »
Joitain rattaita vertailin vuosia sitten ja niissä vitosen sekä takavetokutosen dampperin pulttijako oli eri. Lisäksi kapeamman hihnan hammaspyörä vaikuttaa apulaitehihnan linjaukseen.

Venttiilit ei ihan herkästi pelkästään päin kääntämisestä väänny.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

RallyBaron  Samppasport