RallyBaron  Samppasport

D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa

  • 197 Vastauksia
  • 59735 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #150 : 16.11.2021, 17:29:22 »
Oliskohan siihen cruiseen saatavilla jotain softapäivitystä? Cruisehan sen humppaamisen aiheuttaa, aski vaan tuo sen esiin kun se turbiini ei pidä. Tietysti myös vaihteistpn ohjelmalla tuon saisi korjattua, mutta ei noihin pahemmin taida kukaan olla perehtynyt.

Ei cruise sitä aiheuta, vaan luo olosuhteet jossa tubiinilukon solenoidin sisällä olevan jousen kuoleentumisen aiheuttama muutos lukon toiminnassa tulee esille. Itsellä ei ole aikoihin heijannut solenoidin nokkaruuvin "kiristyksen" jälkeen.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #151 : 16.11.2021, 20:21:55 »
Varmaankin ohjeetkin tuohon solenoidin jousen kiristykseen löytyy?
Kuusiokoloruuvista jousta kireämmälle ja paljonko.
Auttaisi varmaan muitakin oireista kärsiviä.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #152 : 16.11.2021, 23:25:28 »
Ei tarvi paljoa kääntää sitä kuusiokoloa.

Taisin itse olla niin varovainen, että pyöräytin 1/4 kierrosta kireämmälle.

Merkkaa aloituskohdan ja siitä vähän kerrallaan säätää kireämmälle. Hieman vajaa 1/2 kierrosta voi olla aika lähelle sopiva määrä alkuun.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12493
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #153 : 17.11.2021, 07:44:50 »
Helpointa kun ei vain välitä tuosta heijaamisesta. Omassa S80 aikoinaan tuota ei huomannut muualta kuin kierroslukumittarista.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #154 : 18.11.2021, 09:56:18 »
Mimmonenhan homma tuo solenoidin ruuvi on löytää, voisi itsekin säätää jos ei kummempaa purkua vaadi?

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #155 : 18.11.2021, 10:03:31 »
Laatikon venttiilipöydässä solenoidit. Lähtee siitä liikkeelle että selvittää mikä laatikko ja venttiilipöydän versio.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #156 : 18.11.2021, 11:17:36 »
Ei cruise sitä aiheuta, vaan luo olosuhteet jossa tubiinilukon solenoidin sisällä olevan jousen kuoleentumisen aiheuttama muutos lukon toiminnassa tulee esille. Itsellä ei ole aikoihin heijannut solenoidin nokkaruuvin "kiristyksen" jälkeen.
Eihän tuota vatkausta ilmene jos nilkalla ajaa ja pitää polkimen paikallaan..

Jos kattoo jollain obdlukijalla mitä se cruise pyyttää, niin huomaa että se säätää "kaasua" jatkuvasti vähän edestakaisin kun se koittaa pitää nopeuden tasaisena, ja jos tuo turbiinilukko ei ole kunnolla kiinni se lisää luistoa, johon sitten kenties pienen öljynpaineen kasvun ansiosta laatikko reagoi kiristämällä lukkoa, ja jos se cruise sitten samaan aikaan nostaa hieman kaasua, niin tuollaista eestaas seilaamista siitä seuraa. Jos voimansiirtolinja ei luista yhtään tuo cruisen jatkuva pieni säätely hukkuu siihen massaan eikä sitä tunne, mutta tuohon voi kyllä törmätä ihan manuaalillakin jos esim koneen tukikumit on ihan loppu, sopivassa myötämäessä jossa se tasapainoilee rullauksen ja vedon välillä se voi alkaa nykimään samaan tapaan - siis varvikello heiluu 200rpm edestakaisin kun se ottaa tukikumien löysiä edestakaisin.

Jotenkin älytöntä on kuitenkin että tuo pieni luisto on lähtöjään vaihteistoon tarkoituksella tehty ominaisuus. Jos aski on vielä ihan jämpti sen huomaa kun 80km/h nopeudessa kääntää manuaalipuolelle kierrokset putoaa sen 200rpm. Ja samoin esim mulla on Proacessa tuo sama vaihteisto, ja vaikka se on ohjelmoitu lähtöjään paljon tiukemmaksi eikä esim tuossa 80km/h nopeudessa luistoa tapahdukaan (jos sen nyt ylipäätään onnistuu 6. vaihteelle kikkailemaan noin hitaassa nopeudessa), niin tietyissä nopeuksissa kevyellä kuormituksella tuokin luoistattaa turbiinilukkoa ihan samalla tavalla.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #157 : 23.11.2021, 00:03:42 »
Onko kellään tietoa onko tähän vanhempaan 6 loviseen tehdas tehnyt milloin viimeksi ohjelma päivitystä?
Manuaalipuolella pystyy helposti laskemaan kulutusta ja luistamista kun taas automaattipuolella laatikko käyttäytyy kuin puolioppinut "ammattilainen".
Ei anna vidalla koodeja,öljyt vaihdettu 30litran voimalla ja mukautukset joka kerran jälkeen sekä tehty sopeutusajo.
Autona siis 2009 xc60 ajettu 288tkm.toi vaihteen turha luistaminen ja oudot vaihtokohdat ihmetyttää kovin paljon..
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #158 : 23.11.2021, 00:12:46 »
Muistikuva, että ensimmäisen generaation TF-80SC laatikkoon olisi tullut viimeisin softapäivitys vuonna 2012. :idiot2:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #159 : 23.11.2021, 12:50:55 »
Ainakin alkupään laatikot, tai niden softat luistattavat selkeästi enemmän kuin uudemmat. Ovat kyllä tavallaan mukavamman tuntuisia, ja fiilis on enemmän kuin vanhoissa perinteisissä automaateissa, mutta mielestäni tuo tasaisen nopeuden luisto tuossa 80km/h nopeudessa on jokseenkin sama kaikissa.. Ainakin kaikissa joita olen päässyt havainnoimaan.

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #160 : 23.11.2021, 13:37:10 »
Oliskin tasainen luisto, mutta ainakin minulla se nyhtää havaittavasti kun arpoo sitä lukkoa on/off
S80 Executive D5 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #161 : 23.11.2021, 15:37:05 »
Oliskin tasainen luisto, mutta ainakin minulla se nyhtää havaittavasti kun arpoo sitä lukkoa on/off
Tarkoitin että kun se toimii "oikein"  tai nilkalla ajaen.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #162 : 23.11.2021, 16:42:01 »
Onkohan mulla tuossa 12vm D5:ssa jotenkin rikkinäinen AW kun minusta tuo toimii vielä 250tkm ajettunakin oikein napakasti enkä ole kyllä tätä topicin mukaista heijaamista huomannut? Turbiini on ja pysyy lukossa maantiellä eikä ainakaan mittarista huomaa että kierrokset heijaisi mihinkään.

Kylmänä kun kiihdyttää hyvin pienellä kaasulla niin vaihteiston toiminta on hieman arpovaa mutta mitä määrätietoisempi kiihdytys tavoitenopeuteen niin sitä tarkemmin toimii myös laatikko. Lonkalta arvioituna normaalissa kiihdytyksessä vaihtotilanteessa tapahtuu luistoa varmaan sekunnin tai pari kunnes turbiini lukittuu ja voimalinja on taas "yhtä puuta."
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #163 : 23.11.2021, 17:10:23 »
Onkohan mulla tuossa 12vm D5:ssa jotenkin rikkinäinen AW kun minusta tuo toimii vielä 250tkm ajettunakin oikein napakasti enkä ole kyllä tätä topicin mukaista heijaamista huomannut? Turbiini on ja pysyy lukossa maantiellä eikä ainakaan mittarista huomaa että kierrokset heijaisi mihinkään.

Kylmänä kun kiihdyttää hyvin pienellä kaasulla niin vaihteiston toiminta on hieman arpovaa mutta mitä määrätietoisempi kiihdytys tavoitenopeuteen niin sitä tarkemmin toimii myös laatikko. Lonkalta arvioituna normaalissa kiihdytyksessä vaihtotilanteessa tapahtuu luistoa varmaan sekunnin tai pari kunnes turbiini lukittuu ja voimalinja on taas "yhtä puuta."

Jos ajat 80km/h nopeudella tasaisella tiellä, ja tökkäät kepin manuaalipuolelle kierroslukumittariko ei putoa sen 200rpm?

Eihän nuo kaikki sitä heijaamista tee, vaikka tuo luistaisikin.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: D5 automaatti ja kierrosten heijaaminen ajossa
« Vastaus #164 : 23.11.2021, 18:38:13 »
Jos ajat 80km/h nopeudella tasaisella tiellä, ja tökkäät kepin manuaalipuolelle kierroslukumittariko ei putoa sen 200rpm?

Eihän nuo kaikki sitä heijaamista tee, vaikka tuo luistaisikin.

Pudottaa numeron pienemmälle kun tökkää kepin manuaalipuolelle ja vaihdenäyttöön vaihtuu S.  ;) Täytyypäs testata onko samalla nopeudella eri kierrosluku samalla vaihteella D-asennossa kuin manuaalilla...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Kulkukoira  Proturbo