Mä olen tätä hieman ihmetellyt tässä viimeaikoina..
Se kierrosten heijaamisen kaava menee jokseenkin näin:
-Nopeus 85km/h, ajetaan cruisella ns. pintakaasulla
-Turbiinilukkoa avataan ohjelmiston komentamana hieman.
-Moottorin kierrokset nousevat 100-200rpm
-Nopeus putoaa ihan vähän (0,1km/h tjsp)
-Cruise komentaa lisää kaasua
-Ohjelmisto kiristää turbiinilukkoa kun annetaan enemmän kaasua ettei lukko luista niin paljoa.
-Kierrokset laskevat 100-200rpm, turbiini ei luista
-Nopeus nousee ihan vähän (0,2km/h tjsp)
-Cruise keventää hieman kaasua.
-jne...
Ongelman aiheuttaa siis kolme tekijää yhtäaikaa: pintakaasulla luistava turbiinilukko ja tarkasti "kaasun" liikkeeseen reagoiva moottori ja tavoitenopeuteen pyrkivä cruise.
Tuo pintakaasulla luistava turbiinilukko on tuon vaiheiston suunniteltu ominaisuus. Syytä siihen en tiedä, mutta viran puolesta joudun ajamaan Toyota Proacella, jossa sama vaihdelaatikko, ja siinä on ihan samalla tavalla luistava laatikko, vaikka se onkin ohjelmoitu muuten aivan eri tavoin toimivaksi (taloudellisuus edellä, lukko napsahtaa heti kakkosella kiinni, ja eikä sitä päästetä sen jälkeen luistamaan - muuten kuin pintakaasulla). Toinen merkittävä ero on kaasupolkimen herkkyydessä. Proacen moottori reagoi kaasun liikkeisiin hyvin rauhallisesti ja pitkällä viiveellä, kierrokset saa tasaisella nopeudella heijaamaan kun sen tarkoituksella nilkalla siihen usuttaa.
Kuvittelisin että jos moottorin kumityynyt alkavat väsyä tuo heijaamisilmiö pahenee volvossa, sitä voisi jollain konehuoneeseen sijoitetulla kameralla tutkia.