Ei cruise sitä aiheuta, vaan luo olosuhteet jossa tubiinilukon solenoidin sisällä olevan jousen kuoleentumisen aiheuttama muutos lukon toiminnassa tulee esille. Itsellä ei ole aikoihin heijannut solenoidin nokkaruuvin "kiristyksen" jälkeen.
Eihän tuota vatkausta ilmene jos nilkalla ajaa ja pitää polkimen paikallaan..
Jos kattoo jollain obdlukijalla mitä se cruise pyyttää, niin huomaa että se säätää "kaasua" jatkuvasti vähän edestakaisin kun se koittaa pitää nopeuden tasaisena, ja jos tuo turbiinilukko ei ole kunnolla kiinni se lisää luistoa, johon sitten kenties pienen öljynpaineen kasvun ansiosta laatikko reagoi kiristämällä lukkoa, ja jos se cruise sitten samaan aikaan nostaa hieman kaasua, niin tuollaista eestaas seilaamista siitä seuraa. Jos voimansiirtolinja ei luista yhtään tuo cruisen jatkuva pieni säätely hukkuu siihen massaan eikä sitä tunne, mutta tuohon voi kyllä törmätä ihan manuaalillakin jos esim koneen tukikumit on ihan loppu, sopivassa myötämäessä jossa se tasapainoilee rullauksen ja vedon välillä se voi alkaa nykimään samaan tapaan - siis varvikello heiluu 200rpm edestakaisin kun se ottaa tukikumien löysiä edestakaisin.
Jotenkin älytöntä on kuitenkin että tuo pieni luisto on lähtöjään vaihteistoon tarkoituksella tehty ominaisuus. Jos aski on vielä ihan jämpti sen huomaa kun 80km/h nopeudessa kääntää manuaalipuolelle kierrokset putoaa sen 200rpm. Ja samoin esim mulla on Proacessa tuo sama vaihteisto, ja vaikka se on ohjelmoitu lähtöjään paljon tiukemmaksi eikä esim tuossa 80km/h nopeudessa luistoa tapahdukaan (jos sen nyt ylipäätään onnistuu 6. vaihteelle kikkailemaan noin hitaassa nopeudessa), niin tietyissä nopeuksissa kevyellä kuormituksella tuokin luoistattaa turbiinilukkoa ihan samalla tavalla.