Noniin sain auton viime perjantaina pajalta reilun kahden viikon tutkimisen jälkeen. Vian aiheuttajaa ei tälläkään kertaa löytynyt. DCDC ohjausyksikkö uudelleen ohjelmoitiin ruotsin volvolta poimitun huoltokehoituksen kautta. Myös hybdiakun pääkatkaisinta (MSD, manuaalinen varmuuskatkaisin) kokeiltiin toisesta autosta vaihtamalla. Lisäksi korkeajännitejärjestelmään tehtiin eristysmittaus toistamiseen ilman löydöksiä. Korkeajännitejohdot ja liitokset tarkistettiin myös ja sähkömoottorin maajohto oli melko hapettunut rungon puolelta. Ruotsiin raportoitiin viasta mutta sieltäkään ei osattu suorilta sanoa mistä vika johtuu.
Auto ei antanut viimeisen huoltoviikon aikana "hybridijärjestelmän toimintahäiriö, tarvitsee huollon" herjaa, mutta kaksi päivää huollosta hakemisen jälkeen ilmoitus tuli ensimmäisen kerran ja nyt tullut jo viitisen kertaa.
Vikakoodilistan sain mukaan ja siellä oli yhdeksän passiivista vikakoodia. Näistä mukaan tuli vikakoodin BECM-C105700 vikakooditiedot. Kyseinen purkki siis akkutehovalvonnan ohjausyksikkö. Vikakoodi tallentuu kun purkki tekee eristystestin suurjännitejärjestelmään ja mittaus näyttää resiatanssiarvoa välillä 100-250 kilo ohmia. Mahdolliset vian lähteet on lapun mukaan: MSD vaurioitunut/kanta vaurioitunut (kokeiltu vaihtoa), jännitteenmuunninyksikkö ISC vaurioitunut, sähkötoimisen kompressorin ohjausyksikkö vaurioitunut, DC/DC muuntimen ohjausyksikkö vaurioitunut ja korkeajänniteakku on viallinen. Vian oireena 7G eli "hybridijärjestelmän toimintahäiriö, tarvitsee huollon" ja keltainen varoitussymboli.
Jos vanhat merkit pitää paikkansa niin noin kuukauden päästä tulee tuo edellisissä tapauksissa tullut huolla kiireellisesti -ilmoitus ja lavetilla jatketaan matkaa. Seuraavaksi kokeilen toista huoltoliikettä. Jos silläkään kertaa ei vian aiheuttajaa löydy, niin lähtee auto vaihtoon ja hybridikokeilut jää valitettavasti toistaiseksi siihen. Alkaa usko loppua tämän hetken huoltokykyyn hybridiautoissa. Sinänsä ymmärrettävää kun autoja on vielä vähän ja sähköviat on muutenkin niitä vittumaisimpia.
Molemmilla kerroilla mennyt vianhaut omaan piikkiin kun auto käytettynä yksityiseltä ostettu ja en ole vielä jaksanut alkaa vääntämään huoltoliikkeen kanssa valmistajan vastuusta. Auto siis vm.-13 ja ajettu ~166tkm.