Siinähän on se ISG eli korkeajännitelaturi / startti. Onko siellä lisäksi tavallinen 12v laturikin? Luulisi ettei nyt ole kahta laturia. Olen ollut siinä uskossa , että 12V akkua ladataan sekä ajossa että piuhan päässä ainoastaan 400V-> 12V muuntimen kautta, eli ajoakusta. Webastohan käy 12 voltilla , samoin ohjaamon PTC- sähkölämmitin. Ja esim sateella kun pyyhkijät , webasto, valot, ohjaustehostimet, ABS-jarrut ym ovat käytössä, niin nehän on kaikki 12v. Kyllä sitä akkua on pakko ladata , vaikka sähkölläkin ajettaisiin. Ja silloin sen latauksen on tultava ajoakusta. En tarkistanut mistään , mutta noin päättelin.
Mä olen ollut ymmärryksessä, että sähköllä ajettaessa 12V akkua ei ladattaisi.
Mutta sähkörangen ollessa aika lyhyt uskoisin, että kunnossa olevassa akussa riittää potkua ihan hyvin. Sitten kun range loppuu niin diesel hörähtää ja 12V akkua ladataan, tai jos lataa piuhasta hybridiakkuun lisää rangea, niin silloin ladataan myös 12V akkuakin.
Mutta toki varmaan 12V akun kestoikä on rajallisempi näissä kun se purkautuu enemmän kuin normaaliautossa.
Onko muuten niin, että PTC vastukset eivät ole toiminnassa kun ajaa Pure moodilla?
Mulla ainakaan silloin ei tule lainkaan lämmintä ilmaa (jos webasto estetty).
Ja toisaalta onko sähkövastukset toiminnassa jos ajaa sähköllä Hybrid modessa?
Itse olen ennemmin tykännyt ajaa pure moodilla, koska hybrid moodissa ohjelman kynnys käynnistää diesel kiihdytyksissä tuntuu turhan alhaiselta.