OBC se sieltä ilmoitteli.. Alkaa olla lähinnä vitsi tämän auton pitäminen. Hyvä ajaa ja kaikkea mutta säästöt polttoaineessa menee remontteihin tai huoltoihin. Ilmeisesti OBC ei ole edes mitenkään harvinainen hajoava osa.
Tietääkö kukaan käykö osanro 36011611 (OBC 2018->) tähän 2014 D6? Onko siis jotain päivitystä vaan obc:ssä. Autossa nyt obc osanro 36003020/30659929. Käytettynä sais Euroopasta kohtuu hintaan, marmorilla osan hinta 1700 ja työt päälle. Alustavasti tuli infoa että Volvo ei osallistu kuluihin, pidän hieman epäoikeudenmukaisena mutta maahantuoja tekee niinkuin maahantuoja tekee..
Kovasti yritin omalla kohdallakin vedota tähän virhevastuuseen, koska näitä obc-yksiköitä tuntuu menevän aika paljon ja tämäkin osa on todella kallis eikä sitä mielestäni voida laskea edes kuluvaksi osaksi, koska se on eletkroninen osa jota käsitellään pykälissä eri tavalla kuin kuluvia. Volvolta kuitenkin 0% vastaantulo joten en vienyt marmorille. Omalla kohdalla onnekasta että oli kulunut auton ostamisesta noin 5,5kk joten sain kuluttaja asiamiehen kautta suositukset kustannuksille 50/50 + liike korvaa muut viasta aiheutuneet kulut minulle. En ollut kyllä tähänkään ratkaisuun tyytyväinen, mutta huomattavasti parempi kuin maksaa itse koko lysti. Tämä osa ja sen kaltaiset muut ovat räikeästi ylihinnoiteltuja ja hinta on aina tonneissa eikä satasissa kuten elektroniikassa käytetyt komponenttien hinnat voisivat edellyttää. Sen päälle nämä lähtevät korjaukseen Volvolle ja kierrättävät tavaran uudestaan tuohon järkyttävään hintaan ja kehtaavat vielä myydä varaosan "uutena". Samaa tehdään kompuroille. Kierrätys on hyvä asia, räikeä rahastus sen kustannuksella ei.
En ole lakimies, mutta jos tuon asian oikeasti riitauttaisi virhevastuun perusteella niin pakko on sanoa että kuvittelisin kuluttajan olevan asiassa vahvoilla. Näistä OBC rikoista löytyy todella paljon esimerkkejä hollannin forumeilta kun ovat poksahdelleet ihan miten sattuu ja osalle ei ole edes käytännön kautta voitu määritellä järkevää vähimmäistä käyttöikää.
Oma veikkaus on että jos lähtee asiaa viemään eteenpäin niin Volvo tekisi helpomman ratkaisun ja ottaisi kulut itselleen. Mahdotonta sanoa ja itsellä ei tällaiseen kuitenkaan pokkaa olisi.