Autoracing  KL-varaosat

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4870 Vastauksia
  • 1066957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4260 : 26.04.2022, 10:45:41 »
Saidan miehen ei kannata enää nykyään omistaa D6:sta, ~35km range ei tee tästä autosta säästöpossua. Suht' railakkaan hintaiset vakuutukset, dieselin noussut hinta ja diesel-käyttövoimavero kurittaa lompakkoa aika makiasti. Eikä huollotkaan sijoitu sinne halvimpaan hintaluokkaan.

Jos suurin osa ajomäärästä on kaupunkiajoa, johon kantama pelkällä sähköllä riittää, mutta silloin tällöin joutuu myös tekemään useamman sadan kilometrin mittaisia reissuja, D6 on varmasti järkevämpi valinta kuin uudemmat bensahybridit, joilla kulutus latauksen loputtua on selvästi suurempi. Harmillista vaan, että uudemmista malleista lataushybridiä dieselinä ei ole tarjolla, ja mieluiten niin, että sekä etu- että taka-akselilla olisi sähkömoottori ja polttomoottori toimisi vain aggregaattina tuottamassa tarvittaessa sähköä, kuten esim. Outlanderissa ja Amperassa. Systeemi, jossa etuakselia pyörittää polttomoottori ja taka-akselia sähkömoottori on IMHO umpisurkea idea erityisesti talviliukkailla ajoa varten (jos ei halua yllätyksiä, polttomoottori pakko pakottaa päälle, jotta auto olisi nelivetoinen, mikä vie hommasta lopunkin järjen). Lisäksi Suomen käyttövoimaverosysteemi ja työsuhdeautojen verotussysteemi ovat äärimmäisen typeriä, koska kannustaa autoilijoita päästöjen vähentämisen kannalta järjettömiin ratkaisuihin, kuten ajamaan hybridillä jatkuvasti polttomoottorilla, jos sähköstä joutuu maksamaan, mutta polttoaine kuuluu autoetuun.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2022, 10:47:27 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4261 : 26.04.2022, 11:29:55 »
Tässä painetaan vasemman viiksen päästä nappia, rullataan samassa viiksessä olevalla rullalla näyttöön 'Asetukset' ja sen alta 'Lisälämmitin'. Tuolle on valinnat Päälle/Pois. Jos laittaa pois niin pitää ajella Pure modella jos mielii ettei diesel kone käynnisty lämmöntuottoa varten. Omien kokemuksien mukaan +5 lähtien ei lämmitintä juuri tartte jos aurinko vaan paistaa.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4262 : 26.04.2022, 11:50:16 »
edit. jmaatta oli nopeampi  :)
XC90 T8:ssa mentäisiin keskinäytön vasemmasta yläkulmasta asetuksiin ja sieltä ilmastointi.
Tuossa on vanhempi käyttis. Ks. valikon alta löytyi nuo ilmastoinnin perusasetukset. Näistä suosittelen muuttamaan tuota Autom. puhallinsäätöä voimakkaaksi. Vähentää tuulilasin huurustumista kosteilla keleillä (ainakin itsellä molemmat D6:t tykkäsi huurustua automaattipuhalluksella)

Tavallisesta D4:sta löytyy mittaristosta (digi-mittaristo).
Jep, sieltä tässäkin versiossa se löytyi, tai ainakin uskoisin näin. Eli viiksen kautta asetuksiin ja sieltä "Lisälämmittimen aktivointi". Tällä on merkitystä varsinkin kylmällä ilmalla. Hybrid -asetuksella käyttää polttista huomattavasti pidempään eikä sähköä saa käyttöön muuta kuin "Purella". Toisessa tuo oli käytössä ja toisessa ei. Ero on käytännössä aika suuri hybrid -asetuksella.

Jos suurin osa ajomäärästä on kaupunkiajoa, johon kantama pelkällä sähköllä riittää, mutta silloin tällöin joutuu myös tekemään useamman sadan kilometrin mittaisia reissuja, D6 on varmasti järkevämpi valinta kuin uudemmat bensahybridit, joilla kulutus latauksen loputtua on selvästi suurempi.
itse en ole tarkempia laskusuorituksia tehnyt, mutta kyllähän tuosta se edullisuus katosi viimeistään dieselin hinnan noustessa. Eikä käyttövoimavero ja kalliimmat vakuutukset lohduta myöskään. En silti vaihtaisi kumpaakaan pois; mukavuus, varustetaso ja tehot tekevät D6:sta itelle just passelin. Jos haluaisin säästää, ostaisin luultavasti jonkun vanhan Leafin. Tai no, en ostais. Ostaisin taas D6:n ja uskottelisin itelle tehneeni hyvät kaupat ;D
V60 T8 -19

Poissa tps007

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • V60 D6
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4263 : 26.04.2022, 12:05:52 »
Nyt jos koskaan alkaa tehdä mieli rekisteröidä pakettiautoksi, dieselvero tippuisi tonne 170e per vuosi.  Mites noit nykyään menee, volvolta pitää vissiin saada joku todistus että takapenkin turvalaitteet on deaktivoitu järkevästi?

Poissa Tomppa_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4264 : 26.04.2022, 13:24:39 »
Jos suurin osa ajomäärästä on kaupunkiajoa, johon kantama pelkällä sähköllä riittää, mutta silloin tällöin joutuu myös tekemään useamman sadan kilometrin mittaisia reissuja, D6 on varmasti järkevämpi valinta kuin uudemmat bensahybridit, joilla kulutus latauksen loputtua on selvästi suurempi. Harmillista vaan, että uudemmista malleista lataushybridiä dieselinä ei ole tarjolla, ja mieluiten niin, että sekä etu- että taka-akselilla olisi sähkömoottori ja polttomoottori toimisi vain aggregaattina tuottamassa tarvittaessa sähköä, kuten esim. Outlanderissa ja Amperassa. Systeemi, jossa etuakselia pyörittää polttomoottori ja taka-akselia sähkömoottori on IMHO umpisurkea idea erityisesti talviliukkailla ajoa varten (jos ei halua yllätyksiä, polttomoottori pakko pakottaa päälle, jotta auto olisi nelivetoinen, mikä vie hommasta lopunkin järjen). Lisäksi Suomen käyttövoimaverosysteemi ja työsuhdeautojen verotussysteemi ovat äärimmäisen typeriä, koska kannustaa autoilijoita päästöjen vähentämisen kannalta järjettömiin ratkaisuihin, kuten ajamaan hybridillä jatkuvasti polttomoottorilla, jos sähköstä joutuu maksamaan, mutta polttoaine kuuluu autoetuun.

Maaliskuun alussa nollasin keskikulutuksen, sen jälkeen tullut reilu 2tkm, keskikulutus tuolle 2,8. Säästömielessä en ole tätä autoa hankkinut, mutta pienehkö kulutus toki hyvä asia.

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4265 : 26.04.2022, 15:54:43 »
Kyllä mulla Webasto on ja olen sitä käyttänyt.

Mekaanikko puhui nimenomaan sähköllä lämpeävästä vastuksesta. Eli sähköllä ajaessa tulisi lämmintä vaikkei webasto ole päällä. Tämä vastus on lisävaruste ilmeisesti ja sitä ei kaikista löydy.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4266 : 26.04.2022, 16:05:22 »
Mulla on semmonen vikakoodi kuin "CEM-B10EA13 Positiivinen lämpötilakerroin, lämmityslaite - Yleiset sähköviat - Piiri avoin". Mahtaneeko tarkoittaa ettei koko autosta edes tuota lämmityselementtiä löydy.

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4267 : 26.04.2022, 18:29:30 »
Minulla on sama vikakoodi eikä ilmastointi puhalla kylmää ilmaa. Vika tuli sen jälkeen kun auto kävi vuosihuollossa...

https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-B10EA12




Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4268 : 26.04.2022, 22:49:16 »
Saidan miehen ei kannata enää nykyään omistaa D6:sta, ~35km range ei tee tästä autosta säästöpossua. Suht' railakkaan hintaiset vakuutukset, dieselin noussut hinta ja diesel-käyttövoimavero kurittaa lompakkoa aika makiasti. Eikä huollotkaan sijoitu sinne halvimpaan hintaluokkaan.

Pidän edelleen tätä aika hyvänä vaihtoehtona, jos ajellaan muutaman sadan kilometrin matkoja ja sitten lyhyitä taajama-ajoja. Tuossa kuvassa on esimerkkinä minun auton keskikulutus 58144 km matkalta.



Huollot tai oikeastaan korjaukset ovat kalliita, mutta eiköhän ne ole vähän kaikissa ns. premiummerkeissä.

Edit: Tuo ohjelma on muuten Fuelio ja olen sillä seurannut nyt kolmen auton kokonaiskulutusta. Yllättävän paljon auton kilometrin hintaan vaikuttaa arvon lasku ja huolto/korjauskulut.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2022, 20:47:43 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4269 : 26.04.2022, 23:07:46 »
Meillä vuotuisista ajoista noin 60-70% menee pelkällä sähköllä. Viime viikonloppuna Oulu-Jyväskylä-Oulu, tankillisen keskikulutus 4.84l/100km. Ainakin omiin ajoihin aivan spot on.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4270 : 26.04.2022, 23:56:33 »
Näissä plugareissa järkevyyden ratkaisee tosiaan ajot ja niiden sovittaminen latauksiin. Duunikaverin Outlander Phev (-14) hörppii semmosta 6-7 litraa parin sadan kilometrin matkalla jos ei pääse lataamaan välillä.

Omiin ajoihin D6 myös just passeli, en muista koska olisin viimeksi edes tankannut, kun käytännössä joka paikkaan pääsen sähköllä. Tosin samaan pääsisin esim. Tuolla Outlanderilla. Säästäisin n. 450€ veroissa ja vakuutuksissa per vuosi. Plus huolloissa. Pelkästään verojen ja vakuutuksien erolla (450€) tankkaa n.218 litraa bensaa, jolla ajelee ~6l kulutuksella yli 3600km, ~7l kulutuksella yli 3100km. Olen ajanut polttiksella viimeisen 6kk aikana vähemmän kilometreja.

Olen pari kertaa tuolla Outlanderilla ajellut, ei iskenyt. Ajan mieluummin D6:lla. Ja kuten sanoin, saidalle/säätelijälle ei voi suositella D6:sta - laski nuo kulut miten päin vain. Itse arvostan asioita mitä jo aiemmin mainitsin.
V60 T8 -19

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4271 : 01.05.2022, 22:05:11 »
Imuroin auton sisältä ja pesin kaikki kovat pinnat. Hieno homma ja nyt auto taas tuoksuu talven jäljiltä puhtaalle.

mutta....

Jostain syystä molemmat sähköpenkit on nyt mykät. Ajelin molemmat penkit äärilaitoihin ja takaisin imuroinnin aikana. Sen jälkeen muistipaikan mukaiseen paikkaan. Nyt ne ei sitten liiku. Onko kokemuksia mistä tuo vika tulee?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4272 : 10.05.2022, 08:59:57 »
Tää rupesi menemään jännäksi.

Tosiaan viaksi sanottiin lämmityslaitteen vastus, vaikkei tämä vaikuta ilmastoinnin toimintaan mitenkään. Kompuran nesteet ja paineet olivat kuulemma ok mekaanikon mielestä.

Tänään auto meni eri mekaanikolle vastuksen vaihtoon ja mainitsin tuosta liittyvätkö ilmastointi ja lämmitysvastus  toisiinsa. Vastaus oli aika suoraan etteivät mitenkään. Teki uuden vian selvityksen.

Tähän mennessä huomattu ettei järjestelmässä ole nesteitä ollenkaan. Eli vuoto jossain, ja se kauanko tämä on ollut ilman nesteitä, todennäköisesti menee kumminkin kompura vaihtoon.

Ihmettelen vaan tuota ensimmäisen mekaanikon kädettömyyttä, onko oikeasti niin että merkkikorjaamolle pääse töihin sillä edellytyksellä että osaa lyödä auton läppäriin kiinni ja katsoa mitä tietokone sanoo viaksi?

Bonuksena vaihteisto ja moottori tihkuttaa öljyä.

Autoliike tämän maksaa kyllä, ärsyttää vaan suunnattomasti kun tämä taas siirtää huolto aikaa eteenpäin kun ei viitsitä tehdä töitä kunnolla. >:(

Tässä on isoin syy miksi olen vältellyt hybridejä/sähköautoja. Kun ei ole lupia/osaamista tuon virta puolen kanssa, niin ei pysty itse tekemään. Olisiko kumminkin pitänyt ottaa perus D5? Siihen pystyisi itse vaihtamaan ja huoltamaan osat.

Ps. Nämä on vittuntuneen miehen pohdintoja, ei tarvitse kenenkään vetää herneitä nenään. :)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4273 : 23.05.2022, 19:54:38 »
Imuroin auton sisältä ja pesin kaikki kovat pinnat. Hieno homma ja nyt auto taas tuoksuu talven jäljiltä puhtaalle.

mutta....

Jostain syystä molemmat sähköpenkit on nyt mykät. Ajelin molemmat penkit äärilaitoihin ja takaisin imuroinnin aikana. Sen jälkeen muistipaikan mukaiseen paikkaan. Nyt ne ei sitten liiku. Onko kokemuksia mistä tuo vika tulee?

Vika löytyi eli kävin sähköpenkkien sulakkeet läpi 20A ja molemmat ehjiä. Sitä sitten kummastelin hetkisen ja ajattelin tutkia tarkemmin kesälomilla, kun penkit oli oikeassa asemassa. Sunnuntaina ajattelin avata ikkunan kuljettajan puoleisesta panelista ja ikkunat ei sitten auenneet.

Tuossa penkkien sulakkeiden lisäksi ohjauspiirissä on oma 7.5 A sulake, joka on kuljettajan puoleisen ikkunanavauspanelin kanssa samassa ryhmässä. Sulake oli sitten palanut. Rasia löytyy apukuskin puolelta ja penkin sulakkeet on vasemman puoleisessa ja ohjaussulake oikeanpuoleisessa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4274 : 28.05.2022, 11:54:58 »
Tasan vuosi kulunut edellisestä kerrasta kun ilmastointilaite porsi tuossa minun kulkineessa. Sitä ennen miltei kalenterin tarkasti vuoden välein 2020, 2019 ja 2018. Elämme jännittäviä aikoja, viimeeksihän tehtiin siis se huuhtelu jne.

 

RallyBaron  Samppasport