Kulkukoira  Proturbo

940 ja luokattoman huono huurteenpoisto. Kennossa vuoto, tukittiin toistaiseksi

  • 7 Vastauksia
  • 6176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Miten voi Volvossa olla näin surkea huurteenpoisto? Nyt kun sadekelejä on riittänyt ja kosteutta on ilmassa, on Volvolla ajo muuttunut suorastaan vaaralliseksi, kun eteensä ei näe. Lämmitys on täysillä ja puhallin samoin, silti huurteen tuulilasista saa pois vain pyyhkimällä. Hiki kyllä tulee ja etusivulaseista huurre lähtee lopulta, mutta kyllä tuulilasistakin olisi kiva nähdä ulos.

Tänään sadekelillä tein testin; kävin auton ulkopuolella ja tulin takaisin sisään, ikkunat vetivät täysin huurteeseen. En kuitenkaan pyyhkinyt lasia, vaan käänsin lämmityksen päälle ja puhallinta suuremmalle ja päätin odottaa huurteen poistumista.
Ajoin reilun kymmenen kilometrin matkan bensa-asemalle ja vielä asemalla käytin autoa tyhjäkäynnillä ja oikein keskityin huurteen poistumisen seuraamiseen. Vaan mitään ei tapahtunut, hyvällä tahdollaakaan en huomannut mitään edistystä sen jälkeen, kun lähelle lasin alareunaa oli ilmestynyt noin viiden sentin huurteeton, tai pikemminkin vähemmän huurteinen kaistale.
Lopulta pyyhin huurteen pois ja tankkasin auton, sen jälkeen puhallus riitti pitämään lasin huurteettomana. Saman ongelman kanssa on painittu myös talvella, kun jäätävä tihku tai räntäsade jäädyttää lasin, eikä lämpö riitä pitämään lasia sulana.
Puhaltimen säädinkin vaikuttaa lähinnä äänenvoimakkuteen, puhallusteho tuntuu aika mitättömältä.

Kyseessähän on ilmastoimaton vaijerilämppäri malli, johon on uusittu kenno ja hana, puhaltimen iästä ei ole tietoa, mutta ainakin siinä lukee Bosch, mahtaakohan olla alkuperäinen?
Voiko heikko teho johtua vain siitä, että tuulilasille tarkoitettu ilma päätyy kojelaudan sisään? Olen yrittänyt tilkitä tuulilasille menevän ptkiston saumoja, mutta eihän sinne väleihin mitään mahdu tekemään.
Auttaako tässä mikään muu, kuin kallis alkuperäispuhallin ja taas koko kojelaudan purkaminen kanaviston tiivistämiseksi? Molemmat kyllä jäävät tekemättä.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Kyllähän huurteen pitäisi lähteä puhaltimella, muitten autoista lähtee jääkin, vaan ei meillä.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2011, 03:14:31 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Teiden tukko
Vs: 940 ja luokattoman huono huurteenpoisto
« Vastaus #1 : 20.06.2011, 05:49:10 »
Onkos näissä malleissa jonkinlainen raitisilmasuodatin?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ja luokattoman huono huurteenpoisto
« Vastaus #2 : 20.06.2011, 07:27:36 »
Mahtaako olla kaikki "vaijerit "kiinni eli siirtyykö läpät oikeisiin asentoihin  :(
esim.sisäkierto koko ajan päällä
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 ja luokattoman huono huurteenpoisto
« Vastaus #3 : 20.06.2011, 09:00:38 »
Jos kyseessä vaijerimalli, voi tosiaan hyvinkin olla että joku vaijeri on irti, tuo vaijerimalli on nimittäin selkeästi se tehokkaampi versio 940 lämmityslaitteesta, -20C kelissä puhallin ykkösellä ja lämmöt 3/4 on ihan hyvä maantieasetus. Ja ilmanvaiihdoltaan tuo on kertaluokkaa tehokkaampi kun alipaineversio, jotenka kyllä tuossa jotakin mätää on. Olisikohan sinne vaihdettu joku harakiri-lämppärinmoottori? Tarinan mukaan tarvikemalleissa on ollut väärään suuntaan pyöriviä puhaltimia ???
Muoks: puhaltimenmoottorin vaihdolla haen siis sitä, että se sisäpatruunahan on vaihdettavissa niihin kuoriin. Tai sitten tosiaan sulla on jokkut piuhat ristissä puhaltimelta...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: 940 ja luokattoman huono huurteenpoisto
« Vastaus #4 : 20.06.2011, 12:05:39 »
Sisäkiertoa tai raitisilmasuodatinta ei tässä mallissa ole joten sieltä ei apu löydy. Puhallintakin tuli talvella räplättyä jonkin verran ja ensi talveen mennnessä on uusi hommattava, sen verran ikävää meteliä se pakkasella pitää.
Puhaltimen pyörimissuuntaa tutkin myös. Joka on sellaisen nähnyt, ymmärtää seuraavan "piirroksen", jossa nuoli kuvaa pyörimissuuntaa.  Näin siis meillä:   (((( -->   Siivet ovat siis kaarevat ja "haukkaavat" ilmaa, kuten yritin esittää ja näin puhallusteho on parempi, kuin toisin päin. Kokeilin siis vaihtaa pyörimissuuntaa, koska kuvittelin sen auttavan, mutta ei. Hiilien kuluneisuudesta päätellen puhallin vaikuttaa alkuperäiseltä.

Läppien ja vaijereiden toimintaan tuli tutustuttua melko tarkasti jo kennon vaihto-operaatiossa ja kyllähän kaikki näyttäisi pelaavan. Uusi Nissensin kenno tosin vaikutti lämmitystehoon selvästi laskevasti, mutta kyllähän tuolla tarkenee edelleen, tuulilasille tarkoitettu ilma vaan taitaa karata jonnekin kojelaudan uumeniin.
Itseasiassa nyt kun muistelen viime talvea, niin kerran ihmettelinkin virtalukon reiästä tulevaa lämmintä ilmavirtaa  ;D Otin sitten kojelaudan alamuovin pois ja pääsinkin näkemään tuulilasille menevän kanaviston ja lämppärin liitoskohdan, jossa on jonkinlainen vaahtomuovikaulus, joka tietenkin murentui käsiin, eikä alunperinkään ollut kunnolla paikoillaan. Koitin sinne sitten tunkea ilmastointiteippiä tilkkeeeksi, mutta aika huonolla menestyksellä.
Näyttää siltä, että nyt kun osaisin vaihtaa kennon purkamatta kojelautaa, niin joudun sen purkamaan toistamiseen kanaviston tiivistystä varten.  >:( Äsken ajellessa kyllä puhallusteho keskisuuttimista oli ihan ok, mutta tuulilasille menevä putkisto tuntuu olevan harva, kuin vanhan ladon seinä. Täytynee ripustaa kuivauslasta taustapeiliin, tulee mieleen ajat, kun perheessä oli takamoottori Skoda ;D
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
No niin, nyt se selvisi. Istun tälläkin hetkellä autossa ja tein taas testin, tällä kertaa keli on aivan kuiva ja lämpöä 15 astetta, auto käynnissä ja lämpö päälle: ikkunat huurtuu ja glykoli haisee.
Eli kolme vuotta vanha nissensin kenno vuotaa. Onko muita vaihtoehtoja, kuin ostaa samanlainen järkyttävän kallis aikapommi tilalle?
Sain tuulettimen keskisuuttimen kautta tutkittua kennoa, vuoto on niin pieni, että lämppärin kotelon pohja ei edes kastu, neste vain höyrystyy kennon pinnalta laseihin.

Tilannepäivitys: Laitoin satsin Holtzin jäähdyttimen paikka-ainetta järjestelmään, kun ei millään pysty repeämään uuden kennon ostoon nyt. Toistaiseksi vaikutti onnistuneelta tekohengitykseltä. Talveksi sitten uusi puhallin ja kanaviston tiivistys, niin eiköhän tästäkin tule taas kelpo talviauto. Lopuksi koputetaan puuta, kun tuntuu, että kaikki, mitä täällä kehuu, hajoaa muutaman päivän sisällä.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2011, 03:09:14 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Milelnkiinnosta kyselen onko kertomasi korjaus kestänyt ajan saaton. Itsellä pieni vuoto kennossa ja ei oikein haluttais ryhtyä vaihtopuuhiin ihan heti. Nestettä tippuu kennon alle asentamaani imupaperiin jonkin verran. Netistä noita kennoja on saatavilla vaikka minkälaisia joten voiko tuota tarkkaa tyyppimallia saada selville muutoin kuin irroittamalla vanhan ja vertaamalla kuviin ja mittoihin.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Milelnkiinnosta kyselen onko kertomasi korjaus kestänyt ajan saaton. Itsellä pieni vuoto kennossa ja ei oikein haluttais ryhtyä vaihtopuuhiin ihan heti. Nestettä tippuu kennon alle asentamaani imupaperiin jonkin verran. Netistä noita kennoja on saatavilla vaikka minkälaisia joten voiko tuota tarkkaa tyyppimallia saada selville muutoin kuin irroittamalla vanhan ja vertaamalla kuviin ja mittoihin.

Täytyy sanoa, että aika lyhytaikainen apu oli paikka-aineesta, toimi hyvin hetken aikaa, mutta syyssateiden alkaessa vuoto uusitui ja kenno vaihdettiin sitten käytettyyn ehjään, josta maksoin kymmenesosan vastaavan uuden hinnasta.
Joten kyllä paikka-ainetta ensiavuksi voi suositella, mutta uutta kennoa on syytä alkaa etsimään.

Kennon mitoista en tiedä, meille kävi motonetin myymä nissens, kun kyseessä on ilmastoimaton vaijerilämppäri. Ja vaikka meille nyt kävikin näin, että uusikin kenno hajosi, niin uskon niiden silti olevan ihan laatutavaraa, taisi sattua vaan maanantaimalli. En ole kuullut, että muilla olisi uudet kennot hajoilleet noin.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy