Miten voi Volvossa olla näin surkea huurteenpoisto? Nyt kun sadekelejä on riittänyt ja kosteutta on ilmassa, on Volvolla ajo muuttunut suorastaan vaaralliseksi, kun eteensä ei näe. Lämmitys on täysillä ja puhallin samoin, silti huurteen tuulilasista saa pois vain pyyhkimällä. Hiki kyllä tulee ja etusivulaseista huurre lähtee lopulta, mutta kyllä tuulilasistakin olisi kiva nähdä ulos.
Tänään sadekelillä tein testin; kävin auton ulkopuolella ja tulin takaisin sisään, ikkunat vetivät täysin huurteeseen. En kuitenkaan pyyhkinyt lasia, vaan käänsin lämmityksen päälle ja puhallinta suuremmalle ja päätin odottaa huurteen poistumista.
Ajoin reilun kymmenen kilometrin matkan bensa-asemalle ja vielä asemalla käytin autoa tyhjäkäynnillä ja oikein keskityin huurteen poistumisen seuraamiseen. Vaan mitään ei tapahtunut, hyvällä tahdollaakaan en huomannut mitään edistystä sen jälkeen, kun lähelle lasin alareunaa oli ilmestynyt noin viiden sentin huurteeton, tai pikemminkin vähemmän huurteinen kaistale.
Lopulta pyyhin huurteen pois ja tankkasin auton, sen jälkeen puhallus riitti pitämään lasin huurteettomana. Saman ongelman kanssa on painittu myös talvella, kun jäätävä tihku tai räntäsade jäädyttää lasin, eikä lämpö riitä pitämään lasia sulana.
Puhaltimen säädinkin vaikuttaa lähinnä äänenvoimakkuteen, puhallusteho tuntuu aika mitättömältä.
Kyseessähän on ilmastoimaton vaijerilämppäri malli, johon on uusittu kenno ja hana, puhaltimen iästä ei ole tietoa, mutta ainakin siinä lukee Bosch, mahtaakohan olla alkuperäinen?
Voiko heikko teho johtua vain siitä, että tuulilasille tarkoitettu ilma päätyy kojelaudan sisään? Olen yrittänyt tilkitä tuulilasille menevän ptkiston saumoja, mutta eihän sinne väleihin mitään mahdu tekemään.
Auttaako tässä mikään muu, kuin kallis alkuperäispuhallin ja taas koko kojelaudan purkaminen kanaviston tiivistämiseksi? Molemmat kyllä jäävät tekemättä.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Kyllähän huurteen pitäisi lähteä puhaltimella, muitten autoista lähtee jääkin, vaan ei meillä.