Carcom Oy  Ateho

VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi

  • 22 Vastauksia
  • 26308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Näyttäisi, että autossani on nuo molemmat systeemit, konehuoneessa on joku säätöhana turbon ylipaineletkun välissä, siis letkussa joka menee rintapellin lähellä olevalle painetunnistimelle. No tähän painetunnistimen kaapelin yhden johdon väliin on laitettu säätöpotentiometri (ikävä kyllä ei lukittava malli, eli säätö on voinut muuttua).

Miten tällaisen systeemin säädön pystyy tarkastamaan että säädöt on kohdillaan (ohivuoto, potentiometrin oikea vastusarvo)?? Miten tällainen säädetään ylipäänsä??

Miten tämä systeemi laitetaan "kylmäksi", eli pois pelistä kokonaan?? Uskoisin, että jo pelkkä lastun tuoma tehonlisäys on minulle ihan tarpeeksi, joten tämä "bleeding" systeemi joutaisi vaikka kokonaan pois... Vaikka aika hyvin autolla pääsee ohitustulanteissa  :)

Miten tuon EGR-venttiilin saa parhaiten pois päältä, tulppaamalla, vai riittääkö kun irroittaa vain letkun??

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #1 : 17.11.2015, 20:14:56 »
Laitat ehjän letkun imusarjan nipasta MAP:n asti ja poistat ylimääräiset johdot/komponentit pistokkeesta.

Laita peltilappu sinne imusarjan ja EGR-venttiilin väliin, tässähän ei syty edes vikavalo jos kerran on -98 ja MSA 15.7 eli läppätyyppisellä ilmamäärämittarilla.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #2 : 18.11.2015, 02:00:01 »
Jos ei ole ylivuotinen malli niin -98 on kyllä jo MSA 15.8
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #3 : 18.11.2015, 05:12:20 »
Jos ei ole ylivuotinen malli niin -98 on kyllä jo MSA 15.8
Ei kai? Kyllä se tais vasta 1999 vuosimalliin tulla 15.8 ohjaus, mutta -98 voi olla käyttöönotto.
Kaverilla tosin on 1999 vuosimalli ja 15.7 eli poikkeus vahvistaa säännön  :)

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #4 : 18.11.2015, 09:01:59 »
Voiko tuota systeemiä itse tarkastaa miten se on säädöissään, eli miten se säädetään kohdalleen jos sen haluaisi antaa olla vielä paikoillaan??

Auto on 03/1998 otettu käyttöön, näkeekö sen läppäboxista/boxin tyyppikilvestä mitä mallia se on, eli voisi päätellä kannattaako alkaa leikkelemään peltiä??

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #5 : 18.11.2015, 12:09:24 »
Ei kai? Kyllä se tais vasta 1999 vuosimalliin tulla 15.8 ohjaus, mutta -98 voi olla käyttöönotto.
Kaverilla tosin on 1999 vuosimalli ja 15.7 eli poikkeus vahvistaa säännön  :)

Ja mulla oli - 98 saksantuonti jossa oli 15.8... Poikkeus taitaa olla se sääntö...

Anyway, erotat sen kun katsot ilmanputsarista lähtevää putkea, vanhemmassa läppämallissa on ikäänkuin piirakanpalan muotoinen laajennus putken kyljessä ja päällä n. 10x10cm rasia johon tulee sähköjohto, uudemmassa vain pelkkä pieni rasia putkessa johon johto tulee.

Esimerkkikuvat:

https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?m=1&id=1150710&lng=fi vanhempi

http://www.hata-autosahko.com/tuotekuvat/900x600/7701-9920.jpg uudempi

E: nuo ei ole volvosta joten pieniä kosmeettisia eroja voi olla... Idea kuitenkin selvinnee.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2015, 12:12:39 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #6 : 18.11.2015, 13:33:54 »
Kiitos kuvista! Kävin vilkaisemassa ko boxia, ja sellainen kantikas alumiiniboxi se on, eli on varmaankin tuo vanhempi boxi ja siitä voi EGR:n tulpata?? Mitä oireita tuon venttiilin tulppaamisesta on saattanut tulla Volvoon??

Aikoinaan on ollut vaan ongelmia karstoittuneiden koneiden kanssa jossa on ollut tuo EGR (epätasainen tyhjäkäynti jne) ja aina nuo ongelmat ja vikakoodit on tulleet kuntoon kun on tulpannut EGR-venttiilin...¨

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #7 : 18.11.2015, 20:58:48 »
Ja mulla oli - 98 saksantuonti jossa oli 15.8... Poikkeus taitaa olla se sääntö...

Anyway, erotat sen kun katsot ilmanputsarista lähtevää putkea, vanhemmassa läppämallissa on ikäänkuin piirakanpalan muotoinen laajennus putken kyljessä ja päällä n. 10x10cm rasia johon tulee sähköjohto, uudemmassa vain pelkkä pieni rasia putkessa johon johto tulee.

Esimerkkikuvat:

https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?m=1&id=1150710&lng=fi vanhempi

http://www.hata-autosahko.com/tuotekuvat/900x600/7701-9920.jpg uudempi

E: nuo ei ole volvosta joten pieniä kosmeettisia eroja voi olla... Idea kuitenkin selvinnee.
Muistatko auton rekkaria, kiinnostaa että oliko aito -98 vai -99 ?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #8 : 19.11.2015, 00:34:53 »
Sait viestiä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #9 : 19.11.2015, 10:11:36 »
Sait viestiä.

Ei tullut viesti perille...

Ohitin tuon bleeding systeemin potentiometrin ja tulppasin hanan, niin nyt syttyi joku lamdan merkkiä muistuttava valo kojetauluun... olisiko ollut toinen valo oikealta alarivistä... että silleen...  :-\

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #10 : 19.11.2015, 11:31:36 »
Ei tullut viesti perille...

Ohitin tuon bleeding systeemin potentiometrin ja tulppasin hanan, niin nyt syttyi joku lamdan merkkiä muistuttava valo kojetauluun... olisiko ollut toinen valo oikealta alarivistä... että silleen...  :-\

Laita ihan suora letku sille mapille. Oletko varma että olet vastusta ohittaessa laittanut piuhat oikein? Se lambda-valo on moottorin vikavalo.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #11 : 19.11.2015, 12:20:24 »
Ei tullut viesti perille...


Jannelle laitoinkin.

Saisitkos kuvaa niistä säätöpotikan kytkennöistä tänne liitettyä?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #12 : 19.11.2015, 12:48:45 »
Potikka on ihan normaalisti kytketty, eli keskeltä vasempaan pinniin potikkaruuvin suunnasta katsottuna...

Käytin sen äsken vikakoodin luvussa, ja "turbon paineanturin vastusarvo liian alhainen" oli vian syy. Eli, tinasin potikan takaisin, laitoin potikan suht entiseen kohtaan, kuitattiin vikokoodi pois, ja nyt ei pala valot taulussa...

Nähtävästi kun bleed systeemi on autoon asennettu yhtäaikaa lastun kanssa, niin olisiko silloin kajottu myös auton asetuksiin koskien ko anturia, eli systeemiä ei saa pois ennen kuin sen vie pajalle joka näitä asentelee ja ohjelmia säätelee.

No nyt ollaaan siis takaisin aamuisessa tilanteessa, potikka takaisin paikoillaan ja tuo paineletkun vuotosäädin myös.

En nyt sitten tiedä että kannattaako tuota EGR-venttilin tulppaamista lähteä kokeilemaan jos siitäkin saa jonkun häiriön päälle, vai onko kelläänn kokemusta tuon EGR:n tulppaamisesta??

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #13 : 19.11.2015, 14:09:22 »
En nyt sitten tiedä että kannattaako tuota EGR-venttilin tulppaamista lähteä kokeilemaan jos siitäkin saa jonkun häiriön päälle, vai onko kelläänn kokemusta tuon EGR:n tulppaamisesta??

Aika monellakin tällä foorumilla. Koska sulla on vanhempi msa 15.7, egr:n tulppaamisen pitäisi olla ihan läpihuutojuttu.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO V70 TDI AUTOMAATTI -98, lastu ja bleeding systeemi
« Vastaus #14 : 21.11.2015, 23:26:11 »

En nyt sitten tiedä että kannattaako tuota EGR-venttilin tulppaamista lähteä kokeilemaan jos siitäkin saa jonkun häiriön päälle, vai onko kelläänn kokemusta tuon EGR:n tulppaamisesta??

Tulppaa vaan, lämpenee vähän hitaammin mutta imukanavat pysyy auki. Ja uudemmassa versiossa tekee vikatilan, vanhemmassa kuten sinulla ei tee. Ja sitäpaitsi, tiputtaa kulutusta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Ateho  Elekma