Uusista Volvoista VEA-bensakoneilla löytyy aika vähän kokemuksia, joten kirjaillaanpa niitä nyt tähän. Pari viikkoa sitten Mondeo vaihtui uuteen Volvo S60 T4 Aut. Kineticiin. Täysin subjektiivisten kokemusten vertailukohtana on siis edellinen autoni, Ford Mondeo 1,6 Ecoboost Titanium -11. Tuolla Fordilla meni meikäläisen ajossa keskimäärin 6,6 litraa sadalle, mitä pidän tuon kokoiselle autolle bensakoneella hyvänä suorituksena (10 tkm seuranta, 1/3 kuomukärryn vetoa halkolastissa, 1/3 maantieajoa ja 1/3 työmatka-ajoa 15 km/sivu. Volvolla 1. tankki paukkupakkasilla 7,2 l/100 (2/5 työmatka-ajoa ja 3/5 maantieajoa). Kaikki merkit viittaisivat siihen, että keskikulutus saattaa asettua hyvin lähelle noita Mondeon lukemia, vaikka voimaa on reilusti enemmän. Raskaampi Volvo taitaa viedä kaupunkiajossa enemmän, mutta maantieajossa näyttää selvästi useammin 4,x alkavia lukemia kuin Mondeo. Automaatti käyttää kovalla pakkasella aluksi aika isoja kierroksia, mutta viiden minuutin ajon jälkeen mennään sitten aina <2k jos kaasujalkaa ei paina kovin syvälle. Muuten toimii eleettömän mukavasti, koneessa voimaa enemmän kuin näillä liukkailla pystyy hyödyntämään. Automaatin ECO+ asento hyvä ja säästänee polttoainetta jonkin verran.
Mondeon alusta oli mukavuudeltaan parempi, Volvo on vähän pintakovempi, tutulla työmatkalla tuntuvat kuoppaisilta tiet, joiden pinnan laatuun Mondeolla ei kiinnittänyt huomiota. Toisaalta Volvon jousitus on kantavuudeltaan selvästi parempi, takajousitus ei pohjaa hidastetöyssyissä kuten Mondeossa. Mondeon ohjaustuntuma oli välittömämpi, toisaalta tien kallistukset ja loskavallit vetelivät ohjausta selvästi. Volvon ohjaus on hieman jähmeämpi keskialueella, muttei juuri reagoi loskavalleihin tai uriin, kokonaisuutena pidän Volvon ohjausta vähän parempana. Hyviä molemmat. Äänitasosta on vaikea sanoa mitään, kun Mondeossa oli tunnetusti hiljaiset Michelinin nastarenkaat, joissa on 1/3 vähemmän nastoja kuin Volvon Continentalissa. Hiljaisia molemmat.
Jo kahden viikon jälkeen oli keli, jossa olisi kaivannut yhtä Mondeon vakiovarustetta, eli lämmitettävää tuulilasia. Olisihan sen rahalla saanut Volvoonkin, mutta se nuukuus. Ja melko heikkoja tuntuvat lämmitettävät lasit olevan. Samoin täytyy sanoa muutenkin Kinetic-varustelusta. Tuntuu omituiselta, että esim. varashälytin on vakiovarusteena, samoin penkin etureunan erillinen korkeussäätö, mutta säädettävät ristiseläntuet puuttuvat. Momentumissa ne tulisivat, mutta hintaero on melkoinen kun samalla tulee tukku muuta, mitä en tarvitse/haluakaan. Muuten volvon penkit ovat hyvät. Selkänojan pituutta on ilmeisesti muutaman vuoden takaisesta mallista kasvatettu, muistan että ensimmäisellä koeajolla joskus 2012 niskatuen alareuna painoin pahasti yläselkää (188, pitkäselkäinen), nyt ei paina, mutta marginaalia ei ole paljon pitemmälle selälle.
Volvo on lämmin ja lämpenee erittäin nopeasti. T4:ssa näkyy olevan vakiovarusteena PTC-vastus, riittävän tehokas sellainen. Melko lämmintä ilmaa tulee lähes välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kokonaisuus talviautona vielä vähän parempi kuin Mondeo. Parempaa Mondeossa oli vakiona lämmitettävä tuulilasi sekä hieman tasaisempi lämmityslaitteen lämmönjako automaattiasennossa. Vaimo moittii, että Volvossa palelee vänkärin puolella jalkoja, Mondeossa ei, eikä kakkosautoksi jääneessä -14-vuosimallin Ecoboost -Fiestassa.
Volvon reilut 20 cm uutta Mondeota lyhyempi kokonaispituus auttaa ratkaisevan paljon työpaikan ahtaassa parkkihallissa, vaikka kääntöympyrä onkin sama. Koko oli tärkein valintaperuste, ei ole helppoa löytää Mondeota pienempää autoa, joka olisi yhtä hiljainen ja mukava sekä hyvä ajaa.
Volvo saisi kyllä seuraavan mallin laittaa laihdutuskuurille. Mondeota pienemmästä koosta huolimatta S60 on reilut 130 kiloa raskaampi. Toisaalta Volvon kori on erittäin jäykkä, kuin yhtä puuta. -30 asteen pakkasillakaan ei mukulakivikadulla mikään paikka nitise eikä natise. Tulee mieleen vuosimallin -03 Audi A4 Avant, joka oli minulla -03-06. Se ei myöskään natissut, 130 tkm ajettunakaan. Muita pikkumurheita oli jonkin verran ja VW Auton umpisurkea palvelu.