Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Lisävalojen asennuksesta

  • 135 Vastauksia
  • 50177 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Subbe99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #120 : 13.05.2021, 19:44:51 »
Menihän tuossa aikaa turatessa kun asentelin sumaritkin paikoilleen samaan hikeen.
Modattu nappikin toimi just niinkuin pitääkin.
Releen asensin sulakeboxin sisälle ja kumitiivisteen kautta piuhat. Tuli ihan siisti asennus.
Referenssiluku: 50
LED: 21 x 5W Osram
Laskennallinen teho: 105 W
Valmistajan ilmoittama teho: 47.8 W
Valmistajan ilmoittama valoteho: 8820 lm
Valmistajan ilmoittama kantama: 452 m @ 1 lux



i want to see pictures
Volvo V70 Mk II 2.5tdi D5252T MSA 15.8 M56 LHD

Poissa Hts

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #121 : 28.08.2021, 22:50:47 »
Kaipaisin vinkkejä lisävalojen kytkentään siten, että lisävalojen käyttö vain pitkien valojen viiksestä. Kokeilin kytkentää valmiilla relejohtosarjalla (purelux), mutta ainoa tapa saada lisävalo toimimaan pitkien kanssa synkassa oli kytkeä johtosarjan + ja heräte yhdessä umpiolle tulevalle ajovalojen pistokkeelle (muistaakseni sininen johdin) ja releen maa rungon maadoituspisteeseen. Onko tämä ainoa tapa, vai saako virran otettua lisävaloille jostain järkevämmin? Pystyykö sitä täällä paljon keskusteluissa ollutta vapaata lisävalojen pistoketta hyödyntämään jos ei laita keskikonsoliin katkaisijaa paikalleen? Auto -04 V70

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #122 : 28.08.2021, 23:16:28 »
Suosittelen lämpimästi sitä 40 euron katkaisijaa, jonka saa periaatteessa itse tehtyä jostain toisesta napista. Pyryssä ja sumussa ledibaari on monesti liian tehokas
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Juhana Lähdesmäki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #123 : 21.09.2021, 21:42:34 »
Olen asentamassa Led-paneelia V70 -15 keulalle.

Autossa on Xenon lyhyet ja H7 hslogen pitkät.

Lisävaloasennukset on kyllä tuttuja, mutta nyt meinaa herätevirta olla hakusessa.
Mittailin yleismittarilla, että vasemman ajovaloumpion takana pistokkeella vasen alakulma olisi pitkien virta ja sen vieressä oikealla pikien maa.
Haasteena vaan se, että yleismittari näyttää, että sekä virta että maa on kytkettynä, oli sitten pitkät päällä tai ei  ???  ???

Saako noista kuitenkin herätteen vai mistä?

En ole -15 malliin löytänyt mistään kytkentäohjetta, en edes täältä foorumilta haulla.

En välittäisi alkaa mitään sisäkatkaisijaa asentamaan, pelkkä heräte releelle täytyy löytää.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #124 : 22.09.2021, 06:55:18 »
Itse olen ottanut ihan suoraan sieltä H7 johdosta lampun sisältä. 0.75 johto mahtuu hyvin muovikuoren välistä ulos.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #125 : 22.09.2021, 09:35:08 »
Olen asentamassa Led-paneelia V70 -15 keulalle.

Autossa on Xenon lyhyet ja H7 hslogen pitkät.

Lisävaloasennukset on kyllä tuttuja, mutta nyt meinaa herätevirta olla hakusessa.
Mittailin yleismittarilla, että vasemman ajovaloumpion takana pistokkeella vasen alakulma olisi pitkien virta ja sen vieressä oikealla pikien maa.
Haasteena vaan se, että yleismittari näyttää, että sekä virta että maa on kytkettynä, oli sitten pitkät päällä tai ei  ???  ???

Saako noista kuitenkin herätteen vai mistä?

En ole -15 malliin löytänyt mistään kytkentäohjetta, en edes täältä foorumilta haulla.

En välittäisi alkaa mitään sisäkatkaisijaa asentamaan, pelkkä heräte releelle täytyy löytää.

Itse olen asentanut LED lisävalot kahteen Volvoon (S60 & S40)  ja yhteen F11 bemariin, joissa kaikissa H7 normipitkät. Yksinkertaisin on kytkeä herätejohto H7 menevästä +-johdosta ja releen maa jonnekin maadoituskiskoon minne ylttää. Tällä välttää ainakin sen, että apuvalojen releen ns. päästö-jännitepiikki ei kulkeudu alkuperäisien valojen lähtöön suoraan. Releen kela - kun valo sammuu, sähkö pyrkii vastustamaan muutosta eli ylläpitämään kelan läpi kulkeva virtaa. Tämä tapahtuu siten, että kelan käämin napoihin tulee jännitepiikki OFF kytkennän jälkeen. Ei se kovin iso ole apuvalojen releellä, mutta asiaa voi testata vaikka startin solenoidilla, kädet solenoidin johdoihin kiinni, solenoidi vetää kun johdot kytkee akun napoihin ja jännitepiikki iskee sormille kun pitää kiinni kupareista ja irrottaa johdot akusta.

Poissa Juhana Lähdesmäki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #126 : 22.09.2021, 23:20:39 »
Kiitos!

Niinhän se oli, että kun polttimo irrallaan mittasi, niin mittari näytti että jännite tulee koko ajan, mutta kun polttimo oli paikallaan, niin jännite tulee vain pitkät päällä. Eli polttimon valvonta hituvirtaa tulee silloin kun polttimo onnirrallaan tai rikki.

Otin ohjauksen johtosarjasta ennen pistoketta ja käytin relettä jossa on diodi, niin ei pitäisi tulla häiriö hälytyksiä.
Hyvin palaa lisävalopaneeli.









Poissa Welmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #127 : 01.10.2021, 20:56:46 »
Asensin lisäpitkät Volvon virallisen ohjeen mukaan (avaimet oikeaan asentoon, miinusnapa irti jne). Laitoin alkuperäisen nappulan siihen paneeliin sisälle ja otin virrat ilmanputsarin viereisestä liittimestä. Otin liittimen pois ja yhdistin johdot suoraan toisiinsa. Liittimen ruskea johtosarjan miinukseen ja liittimen punainen johtosarjan plussaan. Tästä samasta johdosta otin myös herätteen pitkille.

Sisällä oleva nappula syttyy, kun pitkät laittaa päälle, mutta paneeli välähtää kerran ja sammuu. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, pitkät kytkettäessä paneeli välähtää taas kerran ja sammuu. Sen jälkeen eloa ei ole ennen seuraavaa käynnistystä. Vitospaikalla oleva sulake on kunnossa, samoiten lisävalojen johtosarjan sulake.

Missäköhän meni vikaan?




Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #128 : 01.10.2021, 22:16:24 »
Asensin lisäpitkät Volvon virallisen ohjeen mukaan (avaimet oikeaan asentoon, miinusnapa irti jne). Laitoin alkuperäisen nappulan siihen paneeliin sisälle ja otin virrat ilmanputsarin viereisestä liittimestä. Otin liittimen pois ja yhdistin johdot suoraan toisiinsa. Liittimen ruskea johtosarjan miinukseen ja liittimen punainen johtosarjan plussaan. Tästä samasta johdosta otin myös herätteen pitkille.

Sisällä oleva nappula syttyy, kun pitkät laittaa päälle, mutta paneeli välähtää kerran ja sammuu. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, pitkät kytkettäessä paneeli välähtää taas kerran ja sammuu. Sen jälkeen eloa ei ole ennen seuraavaa käynnistystä. Vitospaikalla oleva sulake on kunnossa, samoiten lisävalojen johtosarjan sulake.

Missäköhän meni vikaan?

Vaihda kytkentä seuraavan ohjeen mukaiseksi, koska siitä autossa olevasta liittimestä otetaan vain virta ja heräte:

Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Welmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #129 : 01.10.2021, 22:56:46 »
Vaihda kytkentä seuraavan ohjeen mukaiseksi, koska siitä autossa olevasta liittimestä otetaan vain virta ja heräte:

Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Valmiissa johtosarjassa on plus, miinus ja heräte. Mihin tuossa kytkennässä sen herätteen laitan? Tuokin on vaihtoehto, mutta siinä tapauksessa pitäisi tuota valmista johtosarjaa teurastaa aika paljon.

E: Tuossa ylemmässä kytkennässä laitetaanko valolta tuleva miinus runkoon?
« Viimeksi muokattu: 01.10.2021, 23:02:03 kirjoittanut Welmari »

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8923
  • Teiden tukko
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #130 : 01.10.2021, 23:42:42 »
Vaihda kytkentä seuraavan ohjeen mukaiseksi, koska siitä autossa olevasta liittimestä otetaan vain virta ja heräte:

Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihin.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.

Miksi tuolla kytkennällä pitää laittaa rele väliin kun releen kärjelle ei tuoda suoraan akulta plussaa? Yksinkertaisempaa jättää rele pois ja kokeilla mitä autosta palaa lisävalon kuormittamana.

Valmiissa johtosarjassa on plus, miinus ja heräte. Mihin tuossa kytkennässä sen herätteen laitan? Tuokin on vaihtoehto, mutta siinä tapauksessa pitäisi tuota valmista johtosarjaa teurastaa aika paljon.

E: Tuossa ylemmässä kytkennässä laitetaanko valolta tuleva miinus runkoon?

Minkä tehoinen lisävalo kyseessä?

Kyllä, lisävalon miinus suoraan runkoon.

Auton tarjoamaa kaksinapaista liitintä käytetään vain releen ohjaamiseen. Lisävalolle menevä plussa otetaan suoraan akulta (sulake väliin) ja ajetaan releen kärjen läpi lisävalon plussaan.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8923
  • Teiden tukko
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #131 : 02.10.2021, 10:09:56 »
Selvennyksenä pari tuherrusta.

Kytkentä hyppylankaa käyttäen, jolloin lisävalo saa käyttöjännitteen auton johtosarjasta. Rele kyllä vetää, mutta on hyödytön välissä.





Kytkentä, jossa auton johtosarja ohjaa releen kelaa, lisävalo saa käyttöjännitteen suoraan akulta.





Jos piirrosmerkit eivät aukea, niin avataan niitä. :) Jos ei muuten aukea, koitan parhaani mukaan selittää.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Welmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #132 : 02.10.2021, 11:04:02 »
Nyt on kytkentä niin, että lisävalojen johtosarjan miinus menee liittimen ohueen piuhaan. Liittimen paksuun piuhaan menee lisävalojen heräte ja lisävalojen virtapiuha menee suoraan sulakerasian plussaan. Lopputuloksena sama kuin viimeksikin. Välähtävät ja lakkaavat toimimasta

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8923
  • Teiden tukko
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #133 : 02.10.2021, 11:10:20 »
Nyt on kytkentä niin, että lisävalojen johtosarjan miinus menee liittimen ohueen piuhaan. Liittimen paksuun piuhaan menee lisävalojen heräte ja lisävalojen virtapiuha menee suoraan sulakerasian plussaan. Lopputuloksena sama kuin viimeksikin. Välähtävät ja lakkaavat toimimasta

Toimiiko lisävalo, jos sen johdot laittaa suoraan akun napoihin?

Jos lisävalo on ehjä, niin joku tuossa lisävalojen johtosarjassa sekoittaa pakkaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Welmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävalojen asennuksesta
« Vastaus #134 : 02.10.2021, 11:38:13 »
Toimiiko lisävalo, jos sen johdot laittaa suoraan akun napoihin?

Jos lisävalo on ehjä, niin joku tuossa lisävalojen johtosarjassa sekoittaa pakkaa.
Joku siinä lisävalojen johtosarjassa oli pielessä.
Teurastin sen ja tein liitokset niinkuin tuossa ylempänä on.
Nyt loimottaa lisävalot keulalla.

Kiitoksia kaikille avusta!!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy